Ok. Då tar vi dagens tur. Det blev jag, Mr Bottecchia och Bird Lovers expedition, översätts av SVT till Kalle Ankas fotografiska expedition. Alltså förutom de två förstnämnda hade jag med mig en vilt kvittrande kedja ( Som jag lovar att smörja igen idag.) Ett gravt fall av vanvård som kom ganska plötsligt. Jag har torkat av och smort en gång här redan någon dag innan Picoturen. Jag och den trevlige Mr Bottecchia möttes upp vid Mercadona och färden gick mot Arguineguin. Sedan vidare mot El Horno/Las Filipinas. Halvvägs kör vi om en tjej och säger hej. Direkt efter smäller det och hon skriker till. Vi vänder tillbaka. Tjejen som är från Finland har fått en rejäl punka fram på hyrcykeln och det visar sig att hon har hela däcket genomskuret på ett ställe i slitbanan. Eftersom det är en hyrcykeln (från motobike eller nåt?) Finns det slang, pump och lagningssats ombord. Det visar sig nu att hon inte gärna kan ha skadat däcket själv, att pumpen inte funkar ens om man vänder på munstycket till Presta, att reservslangen inte går att pumpa, att solutionen till repsatsen är torkad. Vi inventerar våra resurser och jag som alltid har det mesta med mig och lite till bjuder på en slang, tar min repsats och lappar ihop insida och utsida på däcket, lägger en hopvikt manual inuti vid lagningen. Pumpar upp så mycket man törs, sätter tillbaka hjulet och skickar iväg henne i riktning Arguineguin. Paul D, du får gärna fråga Ruben på Natural bikes om hon stannade där för däckbyte. Märkligt, var det inte igår jag frågade om punkalagning i "inte våga fråga-tråden"? Hursom helst var hon väldigt tacksam och jag hoppas hon kom hem. Vi fortsatte, det var varmt och blåsigt. Jag kämpade på. Mr Bottecchia gick på kvartsfart eller så. Vi klättrade upp till Soria men jag har för länge sedan svalt all stolthet och vi stannade ett par gånger på vägen upp. Väl i Soria blev det dubbla Zumo de mango. De var precis så där tjocka så att sugröret faller sakta om man ställer det i mitten. Jag tänkte såklart på Skogling. Det gör jag alltid när jag är där. :) Sen brakade vi utför berget i egen takt. Jag kom lite efter. Från El Horno provade jag att dra i polsk kedja det var skitjobbigt. Vi byttes av lite. Sen var hela GC-500 asjobbig för mig. Den här biten innehöll utför i motvind, platt i motvind, uppför i motvind samt jättemycket motvind och uppför. Till och med Mr B medgav att det var trögcyklat, det kan dock ha varit en psykologisk fint för att jag skulle fortsätta hem. Vi följdes åt till min infart mot hotellkomplexen/ bungalowerna. En mycket trevlig dag. 65 km/h som max. 1058 hm och 65 km totalt. Jag är nöjd. Tror Mr B trivdes också även om det blev en lugn runda. Slänger in diverse bilder utan att bry mig om hur det blir.
Visa bilaga 402233Visa bilaga 402234Visa bilaga 402235Visa bilaga 402236Visa bilaga 402237Visa bilaga 402238Visa bilaga 402239