Geometri gravelcyklar

Geometri gravelcyklar
Hej

Behöver hjälp med att tolka jämförelsen mellan dessa tre cyklar.
Scott speedster 30, canyon grail al, cannondale topstone.

Vilken har mest komfort/race sittställning?
Om jag läser rätt så har scott mest upprätt och därmed komfortabel sittställning?
Försöker lära mig om detta men är newbie på området ?

Geometri gravelcyklar
Om jag läser rätt så har scott mest upprätt och därmed komfortabel sittställning?

Enl jmf på sidan du länkar till skall Scott-cykeln ha kortast reach men lägst stack jmf med de två andra

MEN, och detta är ett viktigt MEN
Kontrollera även vilken stack och reach som används, tex Canyon har 27,5mm distanser under styrtappen,
vilket ger både högre stack och ~10mm kortare stack, vilka distanser det är på de andra cyklarna har jag ingen aning om
https://www.canyon.com/sv-se/road-bikes/gravel-bikes/grail/grail-al-6.0/2369.html?dwvar_2369_pv_rahmenfarbe=SR/BK&dwvar_2369_pv_rahmengroesse=2XS#detailed-geometry-section-tab
Även styrtappens längd och vinkel, liksom styrets reach påverkar din sittställning

Geometri gravelcyklar
Enl jmf på sidan du länkar till skall Scott-cykeln ha kortast reach men lägst stack jmf med de två andra

MEN, och detta är ett viktigt MEN
Kontrollera även vilken stack och reach som används, tex Canyon har 27,5mm distanser under styrtappen,
vilket ger både högre stack och ~10mm kortare stack, vilka distanser det är på de andra cyklarna har jag ingen aning om
https://www.canyon.com/sv-se/road-bikes/gravel-bikes/grail/grail-al-6.0/2369.html?dwvar_2369_pv_rahmenfarbe=SR/BK&dwvar_2369_pv_rahmengroesse=2XS#detailed-geometry-section-tab
Även styrtappens längd och vinkel, liksom styrets reach påverkar din sittställning

och varför är måttet ”reach” fortfarande så oerhört viktigt då?
Jag begriper det inte och klokare har jag inte heller blivit sedan jag först mötte uttrycket för bra många år sedan.
”Stack” är vettigare. Liksom rammått och vinklar.

Geometri gravelcyklar
och varför är måttet ”reach” fortfarande så oerhört viktigt då?
Jag begriper det inte och klokare har jag inte heller blivit sedan jag först mötte uttrycket för bra många år sedan.
”Stack” är vettigare. Liksom rammått och vinklar.
Med rätt reach, liksom rätt stack, räcker det med de två måtten för att jmf ramar
Your top tube length is irrelevant
och
jimmythefly-bikegeo.gif

Men som alltid ska man jmf detaljer gäller det att det är de är likadana

Geometri gravelcyklar
Med rätt reach, liksom rätt stack, räcker det med de två måtten för att jmf ramar
Your top tube length is irrelevant
och
jimmythefly-bikegeo.gif

Men som alltid ska man jmf detaljer gäller det att det är de är likadana

Ja se den illustrationen är begriplig. Dock är alla andra reach-mått jag sett mätt utifrån en lodrätt linje genom vevaxeln till styrrör utan att ta hänsyn till sadelrörsvinkel och förlängningen därav. Och det måttet blir meningslöst för mig.

Geometri gravelcyklar
Är inte så bra på detta... har uppfattat det så här:

Högt head tube och kort reach ger mest upprätt position. Scotten är mest komfort följt av cannondale.

Kort hjulbas (wheel base) tillsammans med brant styrvinkel ger livlig och lättsvängd cykel. Motsatt ger fartstabil och "tryggare" känsla. Cannondale borde vara mest stabil medans scotten är mest lättsvängd och "livligast".

Cannondale är alltså en racer med bra komfort. Fokus på landsväg och bekväm sittställning.

Canyon är en lättsvängd och smidig cykel med snabb (aero) sittposition. Snabb på grusväg tex.

Scotten prioriterar lättsvängd livlighet och upprätt sittställning, mest "offroade" av dessa. Men inte lika snabb och stabil som de andra.

Geometri gravelcyklar
stack säger måttligt, ungefär lika bra som ramhöjd.

reach indikerar hur utsträckt eller framåtlutad position man har.

diagonala måttet mellan vevhuset och handtag är cykelns 'egentliga' storlek. viktigt vid stående igångdrag. sadeln kan sedan placeras rätt fritt beroende på, så länge inte överröret är för högt placerat med tanke på cyklistens benlängd.

Geometri gravelcyklar
Tjena!

På en gravel så tillbringar man ganska lite tid med stående igångdrag.

det kan hända:) oavsett tycker jag det är avgörande kvalitetsmått för hur cykeln fungerar ergonomiskt.

oavsett pendling landsväg eller mtb. en gravelcykel är ju inte nedkommen från asteroidbältet direkt, lär följa samma principer.

Geometri gravelcyklar
Om reach & stack är de enda kända måtten så är det möjligt att räkna på diagonalen för den som är intresserad.
Är diagonalen enda kända måttet så är det helt omöjligt att veta reach & stack om man vill veta det (ex. Kneecaps 20mm ovan).

Geometri gravelcyklar
Om reach & stack är de enda kända måtten så är det möjligt att räkna på diagonalen för den som är intresserad.
Men inte diagonalavståndet till handtagen, varför man nu skulle vilja veta endast det (Kneecaps 20mm ovan).
I så fall är utvidgade stack och reach ett bättre mått på den verkliga sittställningen,
tex det som Canyon kallar Stack+ och Reach+.
Då borde det åtminstone vara lätt att jmf med en befintlig cykel av mer eller samma typ.

Geometri gravelcyklar
Tjena!

Från och med nu så kan vi benämna diagonalmåttet som KC20BS.

Disclaimer: Det är inte ett helt uruselt mått, det är ett av alla olika man kan använda för att hitta rätt hoj. Ingen formel är perfekt, blanda och ge mellan alla formler så kan man få sig en bild på vart ungefär man hamnar. Det tillsammans med en del testade i sadeln eller en bikefit gör att man tillslut hittar sin position. Ett bra knep, när man hittar en ram som känns rätt är att köpa en justerbar styrstam (t.ex. Look Ergostem) och använda för att hitta rätt position på styret. Man kan även använda den för att hyffsat simulera vart man hamnar på en cykel med annan stack/reach. Hittar man en beggad (tror det ligger en på KoS just nu) så kan man sälja den för samma penning när man är nöjd.

Geometri gravelcyklar
Jag gillar när man mäter R&S direkt i överkant av styrröret på ramen då de övriga varianterna känns som justeringar för finanpassning av cykeln.
Därmed inte sagt att övriga varianter inte är viktiga för slutresultatet.

Geometri gravelcyklar
Tjena!

Med det sättet att mäta så skulle man kunna ha en stack på 20 mm och ändå sitta rätt..

det är väl åt det hållet på en damtralla där styret inte är för högt placerat. då kan man få full kraft trots knappt någon reach (till handtagen).

men stora nackdelar annars, mycket självstyrning från den flacka gaffeln, och stort straff från luftmotståndet.

Geometri gravelcyklar
det är väl åt det hållet på en damtralla där styret inte är för högt placerat. då kan man få full kraft trots knappt någon reach (till handtagen).

men stora nackdelar annars, mycket självstyrning från den flacka gaffeln, och stort straff från luftmotståndet.

Tjena!

Nu missförstod du nog mig. En stack på 20 mm resulterar i att styrstammen är 20 mm över vevlagret.

En bra damtralla har ofta väldigt flackt sadelrör vilket resulterar i att man sk. Foot forward position, då får man rätt bra vinkel på höften och får bra tryck i benen, dessutom ens ett högt styre så kan man spänna armarna för att förstärka trycket, precis som vid ett stående igångdrag.

Geometri gravelcyklar
alltså man har överraskande bra igångdrag på en damtralla så länge inte styret är för högt. vilket det tyvärr nästan alltid är, eftersom damerna oftast har relativt kortare armar.

min poäng var att både reach och diagonala måttet är praktiskt sett viktiga, men stack not so much. men alla tre hänger ju ihop.

Geometri gravelcyklar
alltså man har överraskande bra igångdrag på en damtralla så länge inte styret är för högt. vilket det tyvärr nästan alltid är, eftersom damerna oftast har relativt kortare armar.

min poäng var att både reach och diagonala måttet är praktiskt sett viktiga, men stack not so much. men alla tre hänger ju ihop.

Tjena!

Eller så är det högt för att man vill sitta rak i ryggen då många tycker det är bekvämt.

Geometri gravelcyklar
Tjena!

Eller så är det högt för att man vill sitta rak i ryggen då många tycker det är bekvämt.

jo om man vill sitta och lalla. men vill man dra i känns det när måttet mellan handtag och vevaxel blir fel. och det är likadant på en sportigare cykel, vilken typ det vara månde.

diagonalmåttet man föredrar är bra att hålla reda på :)

Geometri gravelcyklar
Vilka andra mått är intressanta om man tittar på en gravel jämfört med t.ex. en CX? Eller en hardtail? Eller en ”vanlig” landsvägscykel? Vad är t.ex. lagom vevlagerhöjd (BB drop) och styrvinkel? Trail?

Geometri gravelcyklar
Vilka andra mått är intressanta om man tittar på en gravel jämfört med t.ex. en CX? Eller en hardtail? Eller en ”vanlig” landsvägscykel? Vad är t.ex. lagom vevlagerhöjd (BB drop) och styrvinkel? Trail?

Då jag inte ens cyklat på en Gravelcykel någon gång så har jag dålig koll, men svarar ändå eftersom jag spanat lite på gravels sista veckorna. Förhoppningsvis kommer någon och rättar mig så att jag lär mig något :)
Det verkar som att en gravelcykel kan ha sitt ursprung från 2 håll, CX eller LVG. Det gör att det kan skilja ganska mycket på måtten mellan olika modeller. Detta fenomen är kanske bra då det ger en större bredd på geometrier att välja mellan, men det kan ju även vara jobbigt om man inte vet vad man vill ha och råkar köpa något som inte är vad man önskat.

Geometri gravelcyklar
jag skulle pröva cykeln på just grus, eftersom samspelet mellan självstyrning och styrkraft är extra känsligt där. är självupprättningen för svag (stablitet rakt fram) i förhållande till självstyrningen för stark (tendensen att ta sväng vid lutning av cykeln), blir det sidokast när man kör i spårigt grus eller ännu värre snö- och issträngar.

det är svårt utifrån vinklar och mått få en tydlig uppfattning om dessa viktiga egenskaper.

men en slingrande och i värsta fall kastande cykel är definitivt inte kul.

de beror på en mängd faktorer, som t ex gaffelvinkel, trail, däckdimension, bredd och anläggningsyta på däckmönstret, däcktryck, ev medförd packning på framhjulet, cyklistens position och tyngdpunkt mm.

Geometri gravelcyklar
jag skulle pröva cykeln på just grus, eftersom samspelet mellan självstyrning och styrkraft är extra känsligt där. är självupprättningen för svag (stablitet rakt fram) i förhållande till självstyrningen för stark (tendensen att ta sväng vid lutning av cykeln), blir det sidokast när man kör i spårigt grus eller ännu värre snö- och issträngar.

det är svårt utifrån vinklar och mått få en tydlig uppfattning om dessa viktiga egenskaper.

men en slingrande och i värsta fall kastande cykel är definitivt inte kul.

de beror på en mängd faktorer, som t ex gaffelvinkel, trail, däckdimension, bredd och anläggningsyta på däckmönstret, däcktryck, ev medförd packning på framhjulet, cyklistens position och tyngdpunkt mm.

Kan bara hålla med om analysen och tyvärr är det svårt att exakt säga hur utfallet blir bara av tabellsurfande. Det tråkiga i sammanhanget är att det är små skillnader på ingående parametrar som avgör känslan till ganska stor del.

Geometri gravelcyklar
För att undvika ny tråd så lägger jag in min fundering här. Kikar på en Rose Backroad och blir inte klok på storlek/geometri kontra min lvg (2019 S-works Venge, som jag kör "slam:ad" med standard 110mm stam).

Jag har ganska korta ben (86 i grenmått) och är 186,5cm lång. Gällande reach så känns en 59:a Backroad mest logisk, men lite orolig att den blir för hög speciellt gällande stand-over/kort sadelstolpsutstick. Den koniska spacern går heller inte att ta bort den leder in höljen i ramen. Rose egna sparsmakade rekommendation bygger bara på grenmått där spannet för strl 57 är 85-87cm samt 88-90cm för strl 59.

Rose:n har ganska kort styrstammar (90mm) som jag tänker hör ihop med geo-tänket så att en 57:a med 110mm stam kanske får mindre optimala "kör-egenskaper"?

Tänkt användningsområde är rundor med ~ 60% grus, 35% asfalt och 5% enkel stig.

Tillbaka
Topp