Lånar tråden lite i eget syfte...
Jag är precis som TS rookie när det kommer till det tekniska och vad som avser ”bättre” cyklar. Har läst på lite här på forumet och försökt att få en uppfattning om vad jag ska lägga mina surt förvärvade pengar på. Min senaste mtb var en GT som köptes för över 20 år sedan... Har cyklat Biltemacykel med mina ungar på asfalt/grusväg senaste åren ?
Det verkar som att många här börjar med en HT för att förr eller senare gå över till FS, särskilt när det gäller stigcykling. Jag sitter därför och funderar på om det inte, åtminstone för mig, vore bättre att direkt köpa en FS? Jag vet att jag kommer att mest köra stig med varierande underlag, gillar tekniska etapper och att det går undan... Har en trevlig lång slalombacke/pulkabacke några hundra meter bort som jag ser fram emot att prova.
Körde cross i min ungdom, men frugan ogillar tanken att jag skulle ta upp det så tanken är att få adrenalinet att flöda på en mtb istället.
Funderar som sagt starkt på att skippa ”prova på om jag gillar cykla” steget med HT och köra heldämpat direkt, eller är jag helt ute och cyklar nu? I allra värsta fall får väl en av ungarna ärva den när dom når upp till sadeln...
Läste i en annan tråd att denna cykel är prisvärd och rätt hyfsad:
”Den är som en raket i uppförsbacken!” Neuron AL 7.0 imponerade juryn på BIKE Magazine med sin låga vikt och utrustning i toppklass. Den här cykeln är en beprövad och sann testvinnare som med lätthet kan hantera de lokala stigarna och långa dagar med branta alpklättringar.
www.canyon.com