liveforthis
Aktiv medlem
Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...
Jag och en polare har/kör Eli 2.3 i blk Diamond bra skit de 1200ish gram
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Berk sa:Makten sa:Jag köpte just ett Spez Eliminator 29x2,6" Grid. Vågen visar 1037 gram, vilket är hela 107 gram över specifierad vikt! :-O
På kartongen står att bredden är 2,45" vid 25 mm innerbredd, 2,5" vid 30 mm och 2,55" vid 35 mm. Frågan är varför i hela friden de då kallar däcket 2,6".
Och min 2.6 Butcher och Purgatory är ännu smalare (på 30 mm fälgar) än Specialized säger. Vikten på mina däck är nästan som speccad. Tänkte att byta Purgatory bak mot Elminiator när den är slut, men om den väger 100 gram mer.
Men har du köpt vanliga Eliminator eller nya Eliminator Trail med lägre dubbar och mer dämpning (!)?
Berk sa:Men har du köpt vanliga Eliminator eller nya Eliminator Trail med lägre dubbar och mer dämpning (!)?
gandhi sa:Däck tenderar att vara smalare än märkningen när de är sprojlans nya, men töjer sig med tiden. Det kan ju vara bra tänker jag så det inte blir en tråkig överraskning efter ett tag när däcket börjar skava mot kedjestagen...
Nypåmtb sa:Någon som testat Maxxis Dissector?
Vill ha något som ungefär motsvarar Hans Dampf addix soft bak (testar Maxxis istället för Schwalbe denna gång). Dissector ser intressant ut och inte lika tungt som andra alternativ från Maxxis.
Fram blid det dhf 2,5 wt exo.
Länk till Dissector från R2: https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-Dissector-29-x-240-WT-3C-MaxxTerra-TR-EXO
Eftersom det har HR2s kanter lär känslan skilja sig en del åt. Smaksak vilket som är bäst. Men ett mer lättrullat HR2 gillar jag tanken på. För det antar jag att det är annars vore det ingen vits.theBrand sa:Frågan är om man vinner så mycket på att köra dissector jämfört med DHR2?
Jag saknar ett tysktest som jämför maxxismodeller mitt varandra.
Rattnalle sa:Eftersom det har HR2s kanter lär känslan skilja sig en del åt. Smaksak vilket som är bäst. Men ett mer lättrullat HR2 gillar jag tanken på. För det antar jag att det är annars vore det ingen vits.theBrand sa:Frågan är om man vinner så mycket på att köra dissector jämfört med DHR2?
Vad särskiljer det mot Hans Dampf SG eller Bontrager SE4? Tycker de verkar vara rätt lika på de flesta sätt.larsaw sa:Som sagt tidigare...
Spech Eliminator BlckDmn är fan svårslaget som trenduro-bakdäck!!
Rattnalle sa:Eftersom det har HR2s kanter lär känslan skilja sig en del åt. Smaksak vilket som är bäst. Men ett mer lättrullat HR2 gillar jag tanken på. För det antar jag att det är annars vore det ingen vits.theBrand sa:Frågan är om man vinner så mycket på att köra dissector jämfört med DHR2?
Nypåmtb sa:Någon som testat Maxxis Dissector?
Vill ha något som ungefär motsvarar Hans Dampf addix soft bak (testar Maxxis istället för Schwalbe denna gång). Dissector ser intressant ut och inte lika tungt som andra alternativ från Maxxis.
Länk till Dissector från R2: https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-Dissector-29-x-240-WT-3C-MaxxTerra-TR-EXO
AX3L sa:Makten, du ska inte skaffa Eliminator Black Diamond istället för Grid?
Makten sa:Nypåmtb sa:Någon som testat Maxxis Dissector?
Jag har inte provat men problemet med de flesta Maxxis-däck är att de i regel har rampade dobbar, vilket betyder skitdåligt klättergrepp när det börjar bli snorigt. Aggressor är väl enda undantaget och det är nog mer likt Hans Dampf.
Har kört HD bak nån månad nu och det klättrar väldigt bra men kantdobbarna blir sopor fort som fan. Nu ser det ut som ett inverterat semislick:-P
Nypåmtb sa:Håller med om kantdobbarna på HD :) dock inte upplevt något problem med grepp även om de ser väldigt slitna ut. Kantgreppet bak verkar räcka fint för stig fö min åkning. Klättergrepp är prio så här års. Du rekommenderar alltså snarare Agressor om klättergrepp prioriteras?
Jo jag håller med om principen men MM är ju rejält greppigt så det blir stor skillnad :-)Överstyrd = överstyvt!
Gillar ju mer grepp fram än bak, men vi får se om det håller .. kanske egentligen inte för nuvarande Göteborgsföret, men på sommaren brukar jag ju gilla att köra med semislick bak iaf.
Jo jag håller med om principen men MM är ju rejält greppigt så det blir stor skillnad
Ja det är väl ytterligare ett snäpp upp tror jag. Jag hade hd till förra hojen men valde dhr 2.3 nu iställetHans Dampf 2,35 addix soft är ett mkt trevligt däck med bra rull och grepp. Klart bättre grepp än NN.
Tidigare var jag sugen på ett extra framhjul också...smidigt.Ja det alternativet har jag också funderar på. Hade man kört slang fortfarande så vore det lätt att välja.
Tidigare var jag sugen på ett extra framhjul också...smidigt.
Med reservation för att det kanske inte håller för vilka berg som helst. Grepp mässigt är det ok-ish bak men jag har inte kört nn i park.Det har jag iofs, nån mm smalare fälg dock men det där är jag inte så petig med. Dessutom är det skitsamma om det pajar. Så två nya NN 2.35 och ett MM?
Jag fortsätter att vara imponerad av Wolfpack Trail 2.25" som bakdäck, om/när det dyker upp som 29x2.4" så ska det testas. Klättar fint även i lera, har iofs inte testat att panikbromsa det nerförs men tvivlar på att det är sämre än mitt andra favvo-allroundbakdäck, Aggressor.
Fram Magic Mary, givetvis.
Detta för allmän Göteborgsstigcykling.
Största skillnaden mellan NN och HD är casingen, inte mönstret. Så jag kan tycka att det inte behövs nåt mellanting egentligen. Personligen slet jag ut kantdobbarna på HD (Addix soft) på nolltid så det känns som ett inte helt lämpligt däck. Hade nog valt MM även bak då det har stöddigare kantdobbar och är ganska likvärdigt i övrigt.Fast schwalbe har inget mellan nn och hd men många verkar vilja ha mm fram och nåt lagom bak.
Nya eller gamla HD?Största skillnaden mellan NN och HD är casingen, inte mönstret. Så jag kan tycka att det inte behövs nåt mellanting egentligen. Personligen slet jag ut kantdobbarna på HD (Addix soft) på nolltid så det känns som ett inte helt lämpligt däck. Hade nog valt MM även bak då det har stöddigare kantdobbar och är ganska likvärdigt i övrigt.
Nya.Nya eller gamla HD?
Jotack jag har ett uttjänt dhf 3c bak och det har nästan bara mittdobbar kvar vid det här laget..Nya.
Edit: Jag vet att de gamla var kända för att mer eller mindre brytas av, och det var inte det som hände. Nä, det var helt enkelt för mjukt gummi i kantdobbarna för att ha som bakdäck. Eller så kan det bero på samma sjuka som Maxxis MaxxTerra lider av, nämligen att det mjuka sidogummit blir som fnöske när det är kallt. Slits så sinnessjukt fort, fast de håller fint när det är varmt.