Makten sa:
erkkn sa:
Hej,
Varit ute och cyklat lite nu efter regn och fukten som börjat komma, upplever att:
Maxxis DHR II, 29x2.4WT, 3C MaxxTerra/EXO/TR som sitter på bak har otroligt dåligt våtgrepp speciellt över rötter ? Är jag bara för feg och kör för högt tryck i däcken(såklart har jag inget koll på trycket men den vetenskapliga klämma med fingrarna säger att det är lämpligt för lite hårdare stig/stenkisteåkning) så jag får gå ner i tryck eller har de lite sämre våtgrepp kontra typ Nobby Nic ?
Steg ett är att faktiskt mäta trycket. "Tummen och pekfingret" kommer ge dig olika tryck varje gång, och även små skillnader kan ge ganska markant skillnad i grepp, rull och komfort. Nobby Nic är mycket tunnare och kräver högre tryck, så förmodligen kan du sänka trycket med DHR jämfört med vad du kört med NN.
Sen vet vi ju inte hur duktig och/eller snabb du är;-) Hala rötter biter inga däck på; där får man förlita sig på tekniken. Försöka vara "lätt", inte bromsa och inte lägga ner hojen på de värsta ställena.
Om det verkligen är 3C MaxxTerra så borde du om något ha väldigt mycket bättre våtgrepp än med NN. Så något lurt är det.
"Tummen och pekfingret" är ju en gammal vedertagen metod likt "Däcksparka" för att bestämma en bils skick!
2 Bar enligt Topeak Joeblow 3 Sport! Känns väl rimligt?
Och det ska vara Maxxterra enligt:
Kort och gott tror jag att jag bara överanalyserat det hela, sen körde jag lägre tryck på andra cykeln där jag hade NN, men körde den inte lika hårt och inte över stenkistor vilket gjorde att jag vågade gå lägre, jävligt lågt och hade genomslag tillskillnad från nu.
Eveningstar sa:
Makten sa:
Steg ett är att faktiskt mäta trycket. "Tummen och pekfingret" kommer ge dig olika tryck varje gång, och även små skillnader kan ge ganska markant skillnad i grepp, rull och komfort. Nobby Nic är mycket tunnare och kräver högre tryck, så förmodligen kan du sänka trycket med DHR jämfört med vad du kört med NN.
Håller med!
Du borde skaffa en sån här, typ omgående.
https://www.wiggle.se/topeak-smarthead-d2-digital-matare
Såg väldigt lyxig ut! Känns väl så dyr :)
Men tack för alla svar! Och engagemang!