Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Nypåmtb sa:
Mårten sa:
Nypåmtb sa:
Jag kör MM 2,6 fram och HD 2,35 bak båda i addix soft på 35mm id fälgar. Gillar verkligen MM fram men skulle vilja ha något mer lättrullat bak för stigcykling. Tips på däck, casing och bredd som funkar på 35 id mottages tacksamt!

Schwalbe Rock Razor?

Låter intressant, det har jag inte kikat på tidigare. Är det Schwalbes motsvarighet till Maxxis Aggressor (som jag också överväger). Rock Razor ser ut att vara lite lättare dock ?.
Om du ska köra Rock Razor så hoppas jag att du kör 27.5", för då har du dels 27.5x2.6" med Apex att välja på, och dels 27.5x2.35 med SuperGravity casing. Tyvärr är den "vanliga" SnakeSkin-casingen otroligt tunn och vek, har aldrig punkat så mycket som med RoRa. Viktigt att känna till att "SnakeSkin" inte är samma casing på Magic Mary som på Rock Razor osv. RoRa SnakeSkin känns mer som ett XC-casing.

Crossmax sa:
Nypåmtb sa:
Mårten sa:
Nypåmtb sa:
Jag kör MM 2,6 fram och HD 2,35 bak båda i addix soft på 35mm id fälgar. Gillar verkligen MM fram men skulle vilja ha något mer lättrullat bak för stigcykling. Tips på däck, casing och bredd som funkar på 35 id mottages tacksamt!

Schwalbe Rock Razor?

Låter intressant, det har jag inte kikat på tidigare. Är det Schwalbes motsvarighet till Maxxis Aggressor (som jag också överväger). Rock Razor ser ut att vara lite lättare dock ?.
Om du ska köra Rock Razor så hoppas jag att du kör 27.5", för då har du dels 27.5x2.6" med Apex att välja på, och dels 27.5x2.35 med SuperGravity casing. Tyvärr är den "vanliga" SnakeSkin-casingen otroligt tunn och vek, har aldrig punkat så mycket som med RoRa. Viktigt att känna till att "SnakeSkin" inte är samma casing på Magic Mary som på Rock Razor osv. RoRa SnakeSkin känns mer som ett XC-casing.

Just det här stör mig något jävulskt. Gäller även Spez också uppenbarligen enligt Maktens tidigare inlägg. Hur svårt kan det vara att kalla casingen för en sak och mönster samt gummiblandning för en annan och hålla de parametrarna separata? Sen kanske inte alla kombinationer behöver finnas, men köper jag en casing ska den vara likadan (och helst samma storlek) oavsett mönster.

Crossmax sa:
Nypåmtb sa:
Mårten sa:
Nypåmtb sa:

Schwalbe Rock Razor?

Tack för varningen! Jag trodde att Snakeskin var Snakeskin oavsett däck. Snakeskin på MM och HD har funkat bra. Bara någon tl punka på HD som självläkte.

Rullar Aggressor Exo mkt lättare än HD Snakeskin adddix soft? Och hur står det sig mot RoRa i gravety casing eller Apex? (Yes, jag kör 27,5)

Lite återkoppling. Nu har jag provat MM + HD SOFT ADDIX på ett handfull turer i rätt varierad terräng. Har kört främst Källviken, Lugnet, Jungfruberget, en hel del brant och stenigt, men också en hel del trampa. För min del måste jag säga att däckcombon känns helt rätt. Jag lider inte märkbart av det sämre rullet och det är klart greppigare än mina gamla utslitna däck. Har inte varit nära att punka heller, trots rätt många tveksamma beslut och linjeval. Tror också att jag har kört fortare och kapat några tider på olika ställen. Det tror jag dock har mer att göra med att jag faktiskt trampar och inte bara chillar nedför.

Min erfarenhet är också att Schwalbes Soft verkar ruskigt bra avvägt vad gäller rull/grepp, och bibehåller sina egenskaper även vid minusgrader. Tveksamt om det finns någon anledning att köra Speedgrip över Soft.

Testade Rock Razor 29or i somras, på första turen slets en kantdobb av så däcket tömdes på luft direkt med fet fälgbuckla på ny fälg på köpet.
Näst på tur var Hans Dampf Soft, det höll 3 turer innan jag drog upp en reva i sidan på typ en cm strax ovanför fälgkanten. För mycket besvär för att laga då salami inte räckte.

Har kört 27.5 Rock Razor tidigare på samma stigar och även 27.5 HD innan addix fanna. Känns som att Schwalbes 29 gummi inte fixar stök lika bra som 27.5 förr. Tänkte på det vid monteringen att de kändes pappiga....
MM soft har dock funkat bra och har ett NN också som hittills inte bråkat.

Nu blev det Purgatory Grid på inrådan av en annan happyit. Inte hunnit med någon riktig tur än dock men casingen kändes mer förtroende ingivande. Hade jag velat ha semislick hade jag testat Slaughter Grid.

glitch sa:
För mycket besvär för att laga då salami inte räckte.
Jag har med framgång lagat däckreva med Rubberfix (hette tidigare Liquisole). La några av de medföljande glasfiberlapparna i olika riktningar på varandra och limmade fast från både insida och utsida. Sitter som berget och har inte skadats ett jota av stenar och skit som skaver från utsidan under cykling. :-) Bättre än att slänga däcket!

glitch sa:
Testade Rock Razor 29or i somras, på första turen slets en kantdobb av så däcket tömdes på luft direkt med fet fälgbuckla på ny fälg på köpet.
Näst på tur var Hans Dampf Soft, det höll 3 turer innan jag drog upp en reva i sidan på typ en cm strax ovanför fälgkanten. För mycket besvär för att laga då salami inte räckte.

Har kört 27.5 Rock Razor tidigare på samma stigar och även 27.5 HD innan addix fanna. Känns som att Schwalbes 29 gummi inte fixar stök lika bra som 27.5 förr. Tänkte på det vid monteringen att de kändes pappiga....

Nu blev det Purgatory Grid på inrådan av en annan happyit. Inte hunnit med någon riktig tur än dock men casingen kändes mer förtroende ingivande. Hade jag velat ha semislick hade jag testat Slaughter Grid.

?

glitch sa:

Att RoRa inte håller för att rulla ner till Ica och tillbaka är jag helt överens om, men din reva i HD tror jag bara var otur. Min kvalificerade gissning är att HD och MM är gjutna på samma casing, medan RoRa och NN är gjutna på en annan, lättare XC-casing. Jag pratar nu om SnakeSkin 2.35.

När vi nu ändå pratar Schwalbe så har jag på kort tid rivit upp och inte fått tätt på ett gammalt ardent och ett ännu äldre ikon som låg och skräpade (delvis trots tyre noodle, och delvis pga mindre än 2 bar :s tryck) och tänkte ge upp på oförstärkta bakdäck, så tänker mig antingen schwalbe supergracity eller maxxiss DD.
Detta är för sommarbruk, hetast just nu NN performance (bryr mig inte så mycket om gummiblandningen på sommarbakdäcket) i supergravity, väger in under 900gr enligt bike24 (eller Schwalbe). Nån som kan bekräfta att det håller för dåliga linjeval och vassa Hellas-stenar?
Nån som tycker att nåt annat är (någorlunda, vill inte ha semislicks) lättrullat, moderat vikt och ordentligt hållbart?

Hejsan

Jag skulle behöva tips på däck att ha på en am/enduro typ cykel för några dagar i Åre bikepark och sedan plocka fram dem vid behov. Någon dag i Vallåsen antagligen.

Normalt så kör jag på MM/HD snakeskin och körde även 3 tävlingar i ESS (i bottenskrapet) förra året utan punka men i Åre blev det punkafest direkt.

Det är alltså i princip stryktålighet och allroundgrepp som är viktigt. Rull och vikt mindre viktigt.

MM finns ju i riktig downhillcasing. Till exempel. Valfritt riktigt dual ply downhilldäck är det du ska ha in det är parkdäck som gäller. Ingen idé att köpa mitt emellan om du tänkt åka lift

Rattnalle sa:
MM finns ju i riktig downhillcasing. Till exempel. Valfritt riktigt dual ply downhilldäck är det du ska ha in det är parkdäck som gäller. Ingen idé att köpa mitt emellan om du tänkt åka lift

Nej precis, ingen mellanmjölk. Eftersom mina lätta däck funkar bra till mitt normala habitat. Är det "super gravity" vi pratar om då? Och vad heter t ex Maxxis varianter? Och vad är att föredra? Ursäkta mina nybörjarfrågor här men det är många varianter att hålla reda på.

glitch sa:

Låter som en sjukt klok happyit! Den bör du alltid lyssna på framöver!

Slaughter verkar vara ett riktigt trevligt däck, men det stör mig lite att det inte finns i 29x2.6 (däremot 27.5x2.6 verkar finnas). Nu är ju inte Spez däck uppgiven bredd, men 2.6an har jag generellt tyckt varit helt perfekt på 30mm fälg. Nånstans mellan 2.4-2.5 verkar den vara då. Finns det nån motsättning mellan semislick och lite bredare däck som jag har missat, som gör att det inte finns? När jag körde ikon och rekon som plusdäck tyckte jag det mindre mönstret kompenserades bra av bredden och det lägre trycket, så man ändå hade klart godkänt grepp. Men det kanske är svårt att göra ett semi slick med bra stabila kantdobbar för breda och stora?

Klas A sa:
Rattnalle sa:

Nej precis, ingen mellanmjölk. Eftersom mina lätta däck funkar bra till mitt normala habitat. Är det "super gravity" vi pratar om då? Och vad heter t ex Maxxis varianter? Och vad är att föredra? Ursäkta mina nybörjarfrågor här men det är många varianter att hålla reda på.

Ja super gravity. DHF och Assegei finns i dh casing, vilka andra vet jag inte.
Maxxis eller schwalbe kvittar imho, mest olika smak. Håller du dig till ett märke i taget så är det enklare att lära sig alla versioner och modeller.

Raggamuffin sa:
Klas A sa:
Rattnalle sa:

Ja super gravity. DHF och Assegei finns i dh casing, vilka andra vet jag inte.
Maxxis eller schwalbe kvittar imho, mest olika smak. Håller du dig till ett märke i taget så är det enklare att lära sig alla versioner och modeller.
Nej. Super gravity är ett vikbart endurodäck, inte ett regelrätt downhilldäck. Men det funkar säkert tillräckligt bra.

Klas A sa:
Hejsan

Jag skulle behöva tips på däck att ha på en am/enduro typ cykel för några dagar i Åre bikepark och sedan plocka fram dem vid behov. Någon dag i Vallåsen antagligen.

Normalt så kör jag på MM/HD snakeskin och körde även 3 tävlingar i ESS (i bottenskrapet) förra året utan punka men i Åre blev det punkafest direkt.

Det är alltså i princip stryktålighet och allroundgrepp som är viktigt. Rull och vikt mindre viktigt.

Beroende lite på när du kommer upp hit så skulle du enkelt kunna skaffa en MM/HD-kombo fast i DH-casing, det blir förutsägbart och trevligt med tanke på att det är samma däck du rullar på till vardags. Hinner du inte få hem dom däcken från valfri webbshop (dom däcken är ju sällsynta i butik såvida du inte bor vid botten av en bike park) så finns det gott om däck för park-åka här i byn. Däremot kan jag inte lova att MM/HD finns.

Prisvärt och vettigt är annars att stega in på Åre bikes (Specialized i byn) och ta Butcher/Butcher eller Butcher/Eliminator att köra fram/bak i antingen DH-casing eller den nya Blk Dmnd, extremt töntig förkortning. Annars har Åre mtbcenter bra urval på Maxxis och Schwalbe.

Gillar Specializeds sulor och ska iväg och cykla lite mer XC-aktigt. Funderar på något mer lättrullat än min Hellas-kombo Hillbilly/Eliminator Grid 2.3. Tänker mig alternativen:
1) Två st 29x2.6 Ground Control Grid. Verkar rätt nya, hittar ingen vikt.
2) Två st 29x2.3 Ground Control Grid. 810g.
3) Endast byta bak... 29x2.3 Slaughter Grid. 860g.

Väger 100+ så tror lättare däck går bort (?). Eller ska man prova det med nån insert kanske? Tubeless och 30 mm innermått.

Ingen bra bild, jag har GC Grid i 2.6 på min Stumpjumper LT och väger 95 pannor. Det är ett lättrullat och lite tunnare däck jämfört med Butcher/Purgatory som jag hade på innan.
Däcket kräver lite högre tryck och viker sig lite när jag trycker på lite extra, enligt förväntan.
20190609_095528.jpg

Crossmax sa:
glitch sa:

Att RoRa inte håller för att rulla ner till Ica och tillbaka är jag helt överens om, men din reva i HD tror jag bara var otur. Min kvalificerade gissning är att HD och MM är gjutna på samma casing, medan RoRa och NN är gjutna på en annan, lättare XC-casing. Jag pratar nu om SnakeSkin 2.35.

Ja verkar vara gjutet i samma dyngform...
Kollade läget idag på däcket.....ett antal kantdobbar på väg att springa ifrån däcket.
20190717_192006.jpg

Ja schwalbe är dynga haft lite olika och haft sämsta hållbarhet på dom. Kör eliminator nu och efter 4 vändor till Vallåsen och med lokal cykling så håller däcket upp fint än . Då väger ja 98kg och gillar att låsa bakhjulet kanske lite för ofta. ?

Bilagor

• IMG_20190630_190511030.jpg
    IMG_20190630_190511030.jpg
    143.5 KB · Besök: 102
Jag brukar få pensionera för att det inte går att laga hålen längre, vet inte om jag någonsin slängt ett däck för att mönstret verkligen var slut.. :-P

larsaw sa:
Rattnalle sa:
Jag brukar få pensionera för att det inte går att laga hålen längre, vet inte om jag någonsin slängt ett däck för att mönstret verkligen var slut.. :-P

Fast så väger väl inte du speciellt många gruskorn... ;)
Nej så att kvadda stommen på däcken och fälgarna borde inte vara min grej :-)
Nu med EX511 verkar jag dock kunna kvadda däck utan att kvadda fälgen, åtminstone inte så mycket.

Rattnalle sa:
larsaw sa:
Rattnalle sa:

Fast så väger väl inte du speciellt många gruskorn... ;)
Nej så att kvadda stommen på däcken och fälgarna borde inte vara min grej :-)
Nu med EX511 verkar jag dock kunna kvadda däck utan att kvadda fälgen, åtminstone inte så mycket.

Att kvadda stomme och fälg handlar mer om framfart i kombination med dåliga linjeval... ;D
Skämt o sido, sen jag skaffade mig en mer modern geo så har min framfart genom tekniskt svåra partier förändrats en hel del (speciellt vid amatör-race’ande), då jag helt enkelt låter cykeln ta skiten av min usla kondition med monstertruckande och katastrofala linjeval = punkafest delux!!!

Nu ska vi se vad ett Spech Eliminator kan göra?!

3E671754-10AA-459E-BD56-24AF9DE3E391.jpeg

Klart dyraste däcket jag någonsin köpt, låt hoppas att det leverar som utlovat! Dvs skapligt rull trots sin uppmätta vikt på 1122g (glömde tyvärr ta bild...) och jävligt stryktåligt iom Svarta Diamant-casingen ?

Postar mått när däcket fått sitta på ett dygn m högt tryck ??

Larsa hur resonderade du mellan 2.3 och 2.6? Sugen på ett eliminator, dock grid men har svårt att bestämma storlek :)

glitch sa:
Larsa hur resonderade du mellan 2.3 och 2.6? Sugen på ett eliminator, dock grid men har svårt att bestämma storlek :)

Ganska enkelt, i mitt fall har jag inte plats för mer än MAX 2.5” (63,5mm) (höjdmässigt).
Enl internet så är Eliminator 2.3 ”true to size” (58,4mm) eller t.o.m. lite större (60mm), medans 2.6 är det mer osäkert med. Verkar finnas folk i US som mätt upp allt mellan 63-65mm (dvs 2,48-2,56”).

Med MAX menar jag att det då går fritt mot sadelstolpen vid full kompression. Men i verkligheten så är det ju gegga/skit på däcken samt att min stålram kan flexa lite vid full belastning...

larsaw sa:
glitch sa:

Ganska enkelt, i mitt fall har jag inte plats för mer än MAX 2.5” (63,5mm) (höjdmässigt).
Enl internet så är Eliminator 2.3 ”true to size” (58,4mm) eller t.o.m. lite större (60mm), medans 2.6 är det mer osäkert med. Verkar finnas folk i US som mätt upp allt mellan 63-65mm (dvs 2,48-2,56”).

Med MAX menar jag att det då går fritt mot sadelstolpen vid full kompression. Men i verkligheten så är det ju gegga/skit på däcken samt att min stålram kan flexa lite vid full belastning...

EDIT, måtten ovan gäller för GRID som är lite spänstigare/svulstigare än BlckDmnd.

glitch sa:
Jag tror man får anpassa till fälgbredden. Själva storleken på casingen verkar inte skilja så mkt på just Eliminator mellan 2,3 och 2,6 men man kan misstänka att 2,3 blir fyrkantigt på bred fälg. Ser perfa ut på min 24-millimetersfälg (invändigt).

Makten sa:
glitch sa:
Jag tror man får anpassa till fälgbredden. Själva storleken på casingen verkar inte skilja så mkt på just Eliminator mellan 2,3 och 2,6 men man kan misstänka att 2,3 blir fyrkantigt på bred fälg. Ser perfa ut på min 24-millimetersfälg (invändigt).

Kommer sitta på 26 mm id och kanske ibland 30 mm id.

larsaw sa:
glitch sa:

Ok, efter dagens testrunda på Nackarna så är trycket justerat och genomslag testat... (utan punka eller skadad fälg), uppmätt bredd stämmer ganska bra med internets uppgifter:

9F2CCF90-99C2-4BC1-B6B0-8C032DD34651.jpeg

0D97C2E0-C70A-4A32-8AB8-74415774377D.jpeg

Dvs, 60.6mm över casing och 60.2mm över sidodubbarna.
Rätt ok för att vara ett 2.3” (58,42mm), att jämföra mot Maxxis DHR2 2.4” WT:

63BD3381-40D9-4903-BF62-3055BDE0BB06.jpeg

B631E99F-991D-46B7-94DB-0083A0E60639.jpeg

Dvs. 58.4mm över casing och 61.1mm över sidodubbarna.

Trycket i båda däcken gissar jag på 25-30psi, dvs mittendubbarna går precis att pressa ner i höjd med casing.

Mycket snack om Schwalbes hållbarhet nu... typiskt för jag köpte precis MM och NN 27,5x2,35 som ersättare för mina HR2.

NN vägde 728 gram och MM 880 gram. Båda var rätt feta, typ 62 mm på 27 id.

Första intrycket var att det var lite sämre känsla i däcken när det gick fort över stök. Slog i fälgen fram med samma tryck som i de gamla Maxxis så blir till o höja en aning.

larsaw sa:

Trycket i båda däcken gissar jag på 25-30psi, dvs mittendubbarna går precis att pressa ner i höjd med casing.
Vilken fälgbredd är detta på?

Makten sa:
larsaw sa:

29mm skulle jag säga . Mina blk dmn 2.3 mäter 62mm på 29mm fälg.

Makten sa:
larsaw sa:

Fram är för tillfället 27mm (för DHR2) och bak 30mm. När DHR2’an tjänstgör på bakfälgen mäter den 61,4mm över casing och dubbarna.

larsaw sa:
Fram är för tillfället 27mm (för DHR2) och bak 30mm. När DHR2’an tjänstgör på bakfälgen mäter den 61,4mm över casing och dubbarna.

Aha, lite smalt för att vara relevant i mitt fall då. Söker däck som blir ~2,4" på fälg med 34 mm innerbredd. Frågan är om det ens finns, om de inte ska bli fyrkantiga.

Edit: Sen kan man nog dock inte förutsätta att samma modell är likadana i 27,5" och 29" tyvärr. Eller med olika casig (Grid, blk dmnd).

Senast ändrad:
Här är mitt eliminator 2.3 grid på 40mm fälg. Det blev lite för fyrkantigt och kör nu med onza ibex 2.4 fram på 40 fälgen ?. Mitt eliminator grid är smalare än mitt blk dmn däck. Ca 3-4mm smalare vilket sög.

Bilagor

• IMG_20190608_100911407.jpg
    IMG_20190608_100911407.jpg
    187 KB · Besök: 111
  • IMG_20190608_100921666~2.jpg
    IMG_20190608_100921666~2.jpg
    168.2 KB · Besök: 121
Senast ändrad:
Makten sa:
larsaw sa:
Aha, lite smalt för att vara relevant i mitt fall då. Söker däck som blir ~2,4" på fälg med 34 mm innerbredd. Frågan är om det ens finns, om de inte ska bli fyrkantiga.
Bontrager SE4 29x2.4 blir ganska exakt 2.4" på 34 mm fälgar, och rätt fin profil.

Tillbaka
Topp