Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Ska man köra downhill primärt är riktig dualply det enda vettiga valet. Men HR2 är ett utmärkt bakdäck oavsett casing tycker jag.

Marcus TSD sa:
Nu efter Göteborg endurot är jag lite sugen på att ha ett sett rena regn och ler däck... Vad är era favoriter? Jag har tidigare kört med Shorty och varit nöjd i allmänt antingen lösa eller leriga förhållanden men frågan är om man inte ska ha ett set ännu mer aggressiva? Hur är Schwalbe Dirty Dan till exempel? Nya WTB Verdict och Verdict Wet ser även riktigt bra ut!

Blev det något nytt?
Själv sugen på att prova Dirty Dan.

Raggamuffin sa:
Marcus TSD sa:
Nu efter Göteborg endurot är jag lite sugen på att ha ett sett rena regn och ler däck... Vad är era favoriter? Jag har tidigare kört med Shorty och varit nöjd i allmänt antingen lösa eller leriga förhållanden men frågan är om man inte ska ha ett set ännu mer aggressiva? Hur är Schwalbe Dirty Dan till exempel? Nya WTB Verdict och Verdict Wet ser även riktigt bra ut!

Blev det något nytt?
Själv sugen på att prova Dirty Dan.

Michelin enduro mud, inte hunnit testa men dom ser och känns rätt extrema. Tyckte inte Sölvesborg riktigt var rätt ställe för mud-spike, även om det var rätt blött och lerigt.

lundatok sa:
Det är med GRID-casing jag beställde, vet inte riktigt hur ni jämför GRID med andra tillverkares stommar men jag har kört mina Butcher/Purgatory GRID ganska hårt mellan stenarna i Hellas och de håller ihop fint. Hoppas på ett skönt sommardäck för Hellas med lite mer rull i Ground Control.

https://www.specialized.com/se/en/ground-control-grid-2bliss-ready/p/156506?color=228070-156506

Vore intressant med vikt på 29x2,6, någon som vet??

Jag är oxå nöjd med spez gridcasing, verkar hålla bra ovsett Butcher, Slaughter lr Purgatory som jag kört en hel del med.

mikipedia_ sa:
lundatok sa:
Det är med GRID-casing jag beställde, vet inte riktigt hur ni jämför GRID med andra tillverkares stommar men jag har kört mina Butcher/Purgatory GRID ganska hårt mellan stenarna i Hellas och de håller ihop fint. Hoppas på ett skönt sommardäck för Hellas med lite mer rull i Ground Control.
https://www.specialized.com/se/en/ground-control-grid-2bliss-ready/p/156506?color=228070-156506

Jag är oxå nöjd med spez gridcasing, verkar hålla bra ovsett Butcher, Slaughter lr Purgatory som jag kört en hel del med.

Intressant! Är också intresserad av vikten, men ännu mera måtten när det är monterat på fälg...
Uppdatera GÄRNA! Please!!!

Oas, REJÄLT punkaskydd behöver man väl inte förrän vi snackar ren DH. Jag har ett DHF med vanliga exo på min hoj nu, redan där är man ju uppe i över kilot gummi, tyngre än så är ju rätt osexigt för stighojande i sthlmsmiljö.

La på ett nytt Butcher Grid 2bliss 2.6 bak inför Ryssberget, det gick sönder på ss2 redan :). Skar ett jack precis vid kantdobbarna.
(1.8 bar och Huck Norris) Kanske hade hänt oavsett vad jag hade haft för bakdäck, men ger ett lite mjukare/klenare intryck än de Maxxis som brukar få sitta på.

De heter 2.6 men de är inte alls så feta monterade som man kan tro, glömde mäta bredden men smalare än Aggressor 2,5.
Vågen sa 970 gram. Jämfört med de 1330 gram DHF de fick ersätta så var de lättviktare :D.

Luthman Photography sa:
Oas, REJÄLT punkaskydd behöver man väl inte förrän vi snackar ren DH. Jag har ett DHF med vanliga exo på min hoj nu, redan där är man ju uppe i över kilot gummi, tyngre än så är ju rätt osexigt för stighojande i sthlmsmiljö.
Nej lite så. Men det var ju det larsa skrev :-)

Jag tycker också är fullt tillräckligt för stigcykling. Åker jag till berg eller bikepark behöver jag något tjockare för att det ska hålla för min feta kropp och då springer vikten iväg.

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:

Jag tycker också är fullt tillräckligt för stigcykling. Åker jag till berg eller bikepark behöver jag något tjockare för att det ska hålla för min feta kropp och då springer vikten iväg.

Jag kör alltid samma däck, ska jag till någon park och det är väldigt lerigt kanske jag slänger på något mer lervänligt än ett dhf fram, men i övrigt är det nästan alltid samma setup. Men så kör jag ganska fegt och är rätt långsam också.

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:

Jag kör alltid samma däck, ska jag till någon park och det är väldigt lerigt kanske jag slänger på något mer lervänligt än ett dhf fram, men i övrigt är det nästan alltid samma setup. Men så kör jag ganska fegt och är rätt långsam också.
Jag är inte heller så snabb. Jag råkar bara vara bra på att köra sönder däck och fälgar i förhållande till vad som vore rimligt med min vikt :-)

larsaw sa:
mikipedia_ sa:
lundatok sa:

Intressant! Är också intresserad av vikten, men ännu mera måtten när det är monterat på fälg...
Uppdatera GÄRNA! Please!!!

Har Butcher/Purgatory hemma i 2,6. Kan mäta ikväll?

Ja, jag har Bu/Pu på id 30-fälg hemma. De är inte jättebreda men bredare än de 2.3 de ersatte, nu när jag väl handlat sommardäck för snabb finåka i ett torrt Hellas så börjar det ju givetvis regna.

lundatok sa:
Ja, jag har Bu/Pu på id 30-fälg hemma. De är inte jättebreda men bredare än de 2.3 de ersatte, nu när jag väl handlat sommardäck för snabb finåka i ett torrt Hellas så börjar det ju givetvis regna.

Haha samma här! Slängde på HR2/MinionSS. Nu har ju allt övergått till gegga och slime.

Min Butcher/Purgatory Grid 29x2.6 är 61 mm på 29mm fälg. Så smala för 2.6, men klart bredare än 2.3. Jag är jättenöjd (men kör ingen trenduro). Vikten är som Specialized speckar.

Hade två punkor i bakdäcken på söndag och hade inte fyllt på med mjölk i ett hälft är, inte bra. Men efter påfyllning stängdes punkor i 3 sekunder.

PS Bredde var 61 mm när den var ny, kanske är dom 1 eller 2 mm bredare nu, ska mätta igen.

Senast ändrad:
Mätte Specialized Butcher 2,6 hos en handlare när de satt på en 30mm fälg. Blev väl ca 2,45"... Inga 2,6" inte, möjligtvis på en bredare fälg men med risk att casingen är bredare än mönstret.

Butcher är av nån anledning lite mindre än Purgatory, främst på höjden (som ju är svår att mäta). Mitt Butcher 27,5/2,6" mäter 64 mm över casingen och 61 mm över dobbarna på fälg med 35 mm innerbredd. Alltså ungefär 2,54" vilket är perfekt i min mening. Att dobbarna inte håller den bredden spelar mig föga roll.

Rattnalle sa:
Jag är inte heller så snabb. Jag råkar bara vara bra på att köra sönder däck och fälgar i förhållande till vad som vore rimligt med min vikt :-)

Jag har också börjat köra för den klubben! Dvs, #körasönderdäckochfäljarärdetnyasvartaBC

Bontrager SE4 29x2.6 på 35mm fälg. Ersätter (tillfälligt?) trasigt Aggressor. Känns stryktåligt och passar bra i nu testad skottsk blötma, med ok bromsgrepp. Inte alltför tungttrampat, heller trots 1065g uppgiven vikt. Hade det funnits 2.4 hemma hos LBS hade jag nog köpt det dock, nu är bak större än fram.. (dhf 2.5wt)

IMG_20190525_183151.jpg

Fick punka på mitt HansDampf soft. Tänkte prova något nytt med Aggressor, och eftersom jag vill ha det snabbt så tänkte jag köpa från cykloteket som hade för 390 spänn, men i dual compound. Är det okej för stig/enduro allround däck? Eller blir det för dåligt i väta?

Blir man utstött med Schwalbe MM fram och maxxis bak? =)

toga sa:
Fick punka på mitt HansDampf soft. Tänkte prova något nytt med Aggressor, och eftersom jag vill ha det snabbt så tänkte jag köpa från cykloteket som hade för 390 spänn, men i dual compound. Är det okej för stig/enduro allround däck? Eller blir det för dåligt i väta?

Blir man utstött med Schwalbe MM fram och maxxis bak? =)

Ja. Rimligen.

Är det nån som provat Specializeds 2,3"-däck på jättebreda fälgar (~35 mm innerbredd) och därmed vet om profilen blir helt keff eller om det är funkis?

Makten sa:
Är det nån som provat Specializeds 2,3"-däck på jättebreda fälgar (~35 mm innerbredd) och därmed vet om profilen blir helt keff eller om det är funkis?

Testade Slaughter Grid 2,3 på Oozy 395+ i bak och det blev väldigt kantigt. Inget jag rekommenderar....

Senast redigerad av en moderator:
Kan man få en liten lektion i casings? Har upptäckt att control-casing är för klent för mig och gillade inte exo när jag körde med det. Kör i dagsläget med butcher grid bak som väger över ett kilo och ett lite äldre magic Mary fram som åtminstone väger in under 900gr. Tycker båda däcken presterar bra sett till casing och stabilitet, funderar dock på om jag vill ha mindre mönster nu i sommar. Vilka casings håller bra och väger okej (800-900g kanske)? Grid och dd känns som att det är på samma nivå, är exo silkworm något stabilare än vanliga exo? Är snakeskin motsvarande mina mm? ProTection-däcken verkar variera väldigt mycket i vikt beroende på modell, är det olika casings med samma namn?
(har 29" och 2,3-2,4" däck kanske bör sägas för att göra vikterna relevanta)

Paco sa:
Makten sa:

Testade Slaughter Grid 2,3 på Oozy 395+ i bak och det blev väldigt kantigt. Inget jag rekommenderar....

Jag kör Butcher på Hope 35w fälg å märker ingen skillnad i profilen mot när däcket är på Dt xm481.

Sen tror jag Slaughter är kantigare än vaz tex Purgatory och Butcher är från start så det kan ju spelat in för Paco?

DD är väl ändå kralligare än GRID, Spech motsvarighet till DD heter väl Blck Dmnd?
Maxxis EXO+ är väl vad du söker gissar jag, men den casingen finns bara till DHF/DHR2 vilket inte är mönstret du önskar...
Själv orkar jag inte vänta på att EXO+ ska släppas till fler Maxxis-däck, utan kommer högst troligen gå på Bontrager SE4 eller SE2 (om det går att hitta inom rimlig leveranstid...)

larsaw sa:
DD är väl ändå kralligare än GRID, Spech motsvarighet till DD heter väl Blck Dmnd?
Maxxis EXO+ är väl vad du söker gissar jag, men den casingen finns bara till DHF/DHR2 vilket inte är mönstret du önskar...
Själv orkar jag inte vänta på att EXO+ ska släppas till fler Maxxis-däck, utan kommer högst troligen gå på Bontrager SE4 eller SE2 (om det går att hitta inom rimlig leveranstid...)
Viktmässigt verkar DD och grid ligga på ungefär samma nivå och maxxis har ett snäpp grövre casing de med. EXO+ låter ju trevligt men då hade jag ju viljat ha det på aggressor eller minion ss. Maxxis är dock inget krav, rimlig casing hos valfri tillverkare sökes

mikipedia_ sa:
Paco sa:
Makten sa:

Jag kör Butcher på Hope 35w fälg å märker ingen skillnad i profilen mot när däcket är på Dt xm481.

Sen tror jag Slaughter är kantigare än vaz tex Purgatory och Butcher är från start så det kan ju spelat in för Paco?
Fan, ingen konsensus här inte! :-))
Jag har kört Spez 2,6 ett bra tag och gillar dem, men nu när jag plockat fram gamla cykeln med smalfälgar och 2,3-däck så inser jag att det är rätt trevligt också. Nåt mellanting vore rimligt. Kanske får bli MM 2,35 fram och Ardent 2,4 bak eller så. De funkar i alla fall på breda fälgar.

Edit: Specializeds uppgivna vikter verkar stämma rätt bra med verkligheten, så det är bara att gå in och kika på hemsidan för den nyfikne. Dock är det lite rörigt med flera däck som ser identiska ut men inte är det. Grid motsvarar generellt EXO, skulle jag säga.

Senast ändrad:
Jag har för länge sedan valt dom däcken jag använder. Det är superskönt att inte behöva testa några nya grejer.

DAX och testa nya däcken ? eliminator blk dmn 2.3 mäter 62/63mm på 28 rek 30mm fälg så klart breda "2.3"or iaf ?

Bilagor

• IMG_20190607_204330099.jpg
    IMG_20190607_204330099.jpg
    183.1 KB · Besök: 95
  • IMG_20190607_204350169.jpg
    IMG_20190607_204350169.jpg
    186 KB · Besök: 92
Har testat endel däck nu sedan jag blev skogs-mulle & måste säga att Schwalbe är extremt överskattat, förstår verkligen inte varför folk ofta sätter dom på sin #1 lista, speciellt inte efter att ha testat Vittoria däck.

Schwalbe har värdelös QC, har fått ovala däck flera gånger, ibland med "blåsor" (inte extremt visuella men roterar man däcket snabbt så ser man högre områden), dessutom är dom sällan rakt spårade (vobblar från sida till sida). Ofta lyckas man också köra av en dubb, som blir lixom avskurna. Dessutom, om man lämnar Schwale däck utan uppsikt i ett par månader så torkar dom ut & blir lika spröda som Korvbrödsbagarns korvbröd, smular sönder som fnöske. Dom håller mellan 50-100 mil också så man får lägga 40 tusen miljarder kronor på däck varje år om man kör med Schwalbe.

Continental håller i all oändlighet i jämförelse & rullar minst lika bra eller bättre men är ofta stenhårda. Vittoria håller 10% bättre än Schwalbe men har grym QC, snabba & följer underlaget extremt bra, speciellt high volume däcken.

Maxxis rullar ganska mycket sämre men håller också i en evighet jämfört med Schwalbe & känns dessutom som att köra på moln.

Så varför höjer folk Schwalbe till skyarna???? Dom kan inte undgått att märka av alla negativa aspekter med Schwalbe däck?

Skulle ALLA gilla Schwalbe?!

Dom har några däck som är ok men inte mer SAMT ett av dom bästa aggro framdäcken i form av MagicMary. Men jag håller med i dina iakttagelser. Bästa däcket bakdäcket jag ägt var gamla Bontrager SE4, men det är ju utbytt mott nytt med 150g lägre vikt så jag är lite skeptisk men lär nog gå på ett sånt som nästa inköp...

JesperA sa:
Har testat endel däck nu sedan jag blev skogs-mulle & måste säga att Schwalbe är extremt överskattat, förstår verkligen inte varför folk ofta sätter dom på sin #1 lista, speciellt inte efter att ha testat Vittoria däck.

Schwalbe har värdelös QC, har fått ovala däck flera gånger, ibland med "blåsor" (inte extremt visuella men roterar man däcket snabbt så ser man högre områden), dessutom är dom sällan rakt spårade (vobblar från sida till sida). Ofta lyckas man också köra av en dubb, som blir lixom avskurna. Dessutom, om man lämnar Schwale däck utan uppsikt i ett par månader så torkar dom ut & blir lika spröda som Korvbrödsbagarns korvbröd, smular sönder som fnöske. Dom håller mellan 50-100 mil också så man får lägga 40 tusen miljarder kronor på däck varje år om man kör med Schwalbe.

Continental håller i all oändlighet i jämförelse & rullar minst lika bra eller bättre men är ofta stenhårda. Vittoria håller 10% bättre än Schwalbe men har grym QC, snabba & följer underlaget extremt bra, speciellt high volume däcken.

Maxxis rullar ganska mycket sämre men håller också i en evighet jämfört med Schwalbe & känns dessutom som att köra på moln.

Så varför höjer folk Schwalbe till skyarna???? Dom kan inte undgått att märka av alla negativa aspekter med Schwalbe däck?

Är väl snarare Maxxis de flesta gillar? Schwalbe är väl mer XC cyklisterna som gillar.

Fast alltså, jag har aldrig upplevt några problem med Schwalbe.

Däremot har jag slitit loss otaliga kantdubb från Maxxis... Samtidigt, ibland håller dom rätt länge. Även om dom ser trötta ut.

81E8CF4D-27E9-456D-8773-EEC6B8CB1537.jpeg

Tillbaka
Topp