Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...
Håller med om att Schwalbes QC är under all kritik, märks främst på de enorma variationer i vikt från ett exemplar till ett annat. Däremot har jag aldrig råkat ut för ovala däck, eller blåsor. Avslitna dobbar och torrt gummi upplevde jag när jag körde deras gamla gummi "Trailstar" på vintern, men inte på deras Addix-däck.JesperA sa:Har testat endel däck nu sedan jag blev skogs-mulle & måste säga att Schwalbe är extremt överskattat, förstår verkligen inte varför folk ofta sätter dom på sin #1 lista, speciellt inte efter att ha testat Vittoria däck.
Schwalbe har värdelös QC, har fått ovala däck flera gånger, ibland med "blåsor" (inte extremt visuella men roterar man däcket snabbt så ser man högre områden), dessutom är dom sällan rakt spårade (vobblar från sida till sida). Ofta lyckas man också köra av en dubb, som blir lixom avskurna. Dessutom, om man lämnar Schwale däck utan uppsikt i ett par månader så torkar dom ut & blir lika spröda som Korvbrödsbagarns korvbröd, smular sönder som fnöske. Dom håller mellan 50-100 mil också så man får lägga 40 tusen miljarder kronor på däck varje år om man kör med Schwalbe.
Continental håller i all oändlighet i jämförelse & rullar minst lika bra eller bättre men är ofta stenhårda. Vittoria håller 10% bättre än Schwalbe men har grym QC, snabba & följer underlaget extremt bra, speciellt high volume däcken.
Maxxis rullar ganska mycket sämre men håller också i en evighet jämfört med Schwalbe & känns dessutom som att köra på moln.
Så varför höjer folk Schwalbe till skyarna???? Dom kan inte undgått att märka av alla negativa aspekter med Schwalbe däck?
Gäller dina kommentarer om hållbarhet de nya Addix-gummina eller de tidigare Pacestar/Trailstar? Upplever Addix Soft och Speedgrip som hållbara, absolut i nivå med Maxxis 3C MaxxTerra respektive Dual. Du kommer nog aldrig hitta ett däck som både är extremt långlivat och bjuder på det grepp man förväntar sig från moderna stigdäck, det är bara att acceptera att det är en förbrukningsvara.
Förutom dålig QC så är mitt största problem med Schwalbe att de inte erbjuder en större variation i sina olika casings/mönster/gummiblandningar. Högt upp på min önskelista är exempelvis Nobby Nic i SuperGravity Speedgrip och samma för Rock Razor. Men Schwalbe verkar tycka att om man har behov av SG så vill man automatiskt ha "Soft" eller mjukare.