Sökes: alternativt vxl-reglage till Sram Eagle single click

Stålis

Aktiv medlem
Jag har en cykel med ett växelreglage som heter SRAM SX Eagle single-click.
Blir helt tokig på skräpet.

I alla normala fall växlar man med tummen genom att trycka reglaget framåt, sen när lusten faller på så växlar man tillbaks med pekfingret genom att pressa pekfingret bakåt.
Fantastiskt nog så brukar tummen vara på ena sidan handtaget och pekfingret på andra sidan handtaget. På så vis kan man även greppa styret på ett bra och säkert vis.

Men med mitt nya växelreglage så ska man klicka framåt på båda reglagen. Pekfingret får därmed arbeta helt oergonomiskt.

Jag har ingen koll på Sram. Finns det något normalt växelreglage som passar rakt av?

Jo

I alla normala fall växlar man med tummen genom att trycka reglaget framåt, sen när lusten faller på så växlar man tillbaks med pekfingret genom att pressa pekfingret bakåt.
Fantastiskt nog så brukar tummen vara på ena sidan handtaget och pekfingret på andra sidan handtaget. På så vis kan man även greppa styret på ett bra och säkert vis.

Men med mitt nya växelreglage så ska man klicka framåt på båda reglagen. Pekfingret får därmed arbeta helt oergonomiskt.

Jag har ingen koll på Sram. Finns det något normalt växelreglage som passar rakt av?
Shimanos 12-växlade funkar väll med eagle? Vet att man kunde växla med både pekfinger och tumme med Shimano förr i tiden i alla fall. Men förstår inte varför man skulle vilja växla med pekfingret då jag alltid har pekfingrarna på bromshandtagen.

Jo

Shimanos 12-växlade funkar väll med eagle? Vet att man kunde växla med både pekfinger och tumme med Shimano förr i tiden i alla fall. Men förstår inte varför man skulle vilja växla med pekfingret då jag alltid har pekfingrarna på bromshandtagen.
Får nog byta växel då också antar jag.

Jag trodde sram växlades med tummarna precis som man numera kan välja att göra med shimano?
Ser i så fall inga nackdelar med det.

Pekfingret används inte till att växla med. Lär dig av med det så kommer livet bli betydligt enklare.

"My 5010 came with NX Eagle and I've always hated the shifter as there's a lot of slop in the downshift lever, even compared to the next step up, GX. Saw some threads on here yesterday, including this one, called a few LBS's and one had the XTR lever in stock for the same price as online so I grabbed it. Installed it after work, didn't change the outer housing as it was relatively new, slid the cable through it, made sure the derailleur was indexed properly and it was shifting perfect."

Ifrån mtbr, sett någon video på yt där dom testar också.
Men man ska ju inte tro allt på internet.

Framåt som i färdriktningen? Hur funkar det med pekfingret?
Inte alls, man får krångla in tummen på båda lägena. Otroligt oergonomiskt.

Jag trodde sram växlades med tummarna precis som man numera kan välja att göra med shimano?
Ser i så fall inga nackdelar med det.
Ok, så bra!

Att växla med pekfingret är en ovana som man bör vänja av sig vid så snart som möjligt.
Pekfingret används till bromsen, tummen till växeln. ;)
Jag har alltid bromsat/kopplat med lång och ringfinger. Pekfingret används att hålla fast i styret och ibland växling.

Bundbanda fast växelreglaget på pedalen så kan du växla med foten, precis som på en moped

Senast ändrad:

Det var några år sedan du bytte cykel sist va? "I normala fall".

Srams reglage är byggda för att växlas åt båda håll med tummen. Pekfingret ska inte ha någonting att göra med växlingen på deras reglage. Ett skräpreglage är dock alltid ett skräpreglage, så att SX suger kommer du inte ifrån.

Växla med att dra pekfingret bakåt i 'normala fall'. Fattar verkligen inte det. Är det rapid ride du hänvisar till, alltså omvänd växling som shimano försökte lansera några år för 15år sen?

Växla med att dra pekfingret bakåt i 'normala fall'. Fattar verkligen inte det. Är det rapid ride du hänvisar till, alltså omvänd växling som shimano försökte lansera några år för 15år sen?

Du trycker med pekfingret på lilla triggern, fingret runt styret. Den går även att trycka med tummen på. Så är shimano. Har ingen aning om hur sram fungerar.

"Nya" shimano kan växlas med tumme eller tumme+pekfinger. Tex 9 delat från ~2002 enbart tumme+pekfinger.

"Nya" shimano kan växlas med tumme eller tumme+pekfinger. Tex 9 delat från ~2002 enbart tumme+pekfinger.
Och första generationen rapidfire (den bästa), enbart med tummen. ?
9C32C405-859D-46C0-AEB7-FFAF4721C2A5.jpeg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp