Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Körde mycket defensivt som vanligt. Blev omkörd av många cyklister. Bland annat av två yngre män i ljusa trikåer med texten Phoenix. En lång o ståtlig o den andre liten o lätt. Återkommer till dessa båda herrar.
Först en bild på El Carrizal
102F477A-CB02-4608-9F8A-4724CBC30CC8.jpeg

Granskar man bilden noga så ser man ett blått parasoll till vä. Ett sådant med glassreklam.
267A1710-532F-48CE-B99C-4F5057DFA698.jpeg

Här kan man nog skymta infarten uppe till höger där skylten sitter.
D9BD31CC-6C96-4563-9BB9-882980339569.jpeg

Just när jag ska åka i pilens riktning passerar annan svettig cyklist. Några viktklasser över mig. Jag försöker förklara på engelska att han nog inte ska ner här. Så ser jag att bibsen är behäftade med reklam för en bilfirma i Tranås. Blir fr.o.m denna upptäckt lättare att kommunicera på svenska.
”Det här är INTE att leka med” frustar han o tar sig an 20%are nr 2.
Der är inte många meter ner till restaurangen. Man får 25 extra höjdmeter på köpet.
Inte helt självklart hur man tar sig dit sista biten. Skulle ha tagit vägen genom lekparken och byns torg. 40 kvadrat stenlagd yta med ljugarbänkar i sten runt hela.
Verkade stängt men ett par handväske stora bjäbbiga hundar påkallar uppmärksamhet. Holla ! hör jag en dam säga.
Serada??
Si!
Jag litar inte helt på att det är stängt utan testar med
Bocadillo??
No!
Aqua??
Tveksamt svarar hon Si!
Aqua frio con gas grande??
Hmmmm
Hon öppnar upp ett rum med bardisk. Letar bakom disken och hittar ett par kalla 500ml.
Nöjer sig med en Euro.
Hon vill låsa o inte ha mig kvar inne.
89CFAA8E-CCE4-481C-B62B-B953715825E2.jpeg

Får sitta på en plaststol i ett prång där jag tar denna bild. Dålig täckning så jag tar mig upp till torget och får med stort tålamod iväg några av de föregående bilderna. Under tiden pimplar jag i mig de 1000ml jag nyss köpt. Sitter som en smäck. Låg länge kring 32 grader i dalen idag.
Göran S tyckte ju inte jag skulle slita så mycket på sadeln ? så jag valde att stå i kommande branta stigningar.
Med ca 4 km kvar så ser jag en svart racer stå lutad mot höger räcke. Ingen cyklist!! Har han ramlat ner för stupet??? Går ju inte så fort för mig så jag hinner tänka en del innan jag ser den större av Phoenix killarna sitta i skuggan på vä sida. Ansiktet vitt som tröjan. Jag stannar. Minns hur lätt och ledigt de tassade förbi mig typ en timme tidigare. Förstår att VOTT åter skördat ett offer. Det är nu man INTE ska le i triumf. Nej sådan är inte jag (hoppas jag).
No water säger han uppgivet.
Do you wan a have Cola. ??
Jag har nämligen tagit med resterna av den tidigare avbildade Cola flaskan i min mini rygga.
Han blir glad och får säkert en halvliter.
Visar sig vara en Irländare från trakterna av Belfast. Första cykeldagen ger de sig på VOTT!!! De borde ha läst några av alla goda råd (alarmistiska eller ej) som vi delat här. ?
Ändå hade de lämnat Aldea med 2 fulla 75or vardera. Var tydligen för lite för honom.
Visar sig att kompisen lämnat honom med löfte att återkomma med dricka. De hade nyss haft tel kontakt och var på väg så jag rullar vidare. Ett par km senare möter jag lillen o får stopp på honom. Jag har nämligen kommit på att storen sagt att de käkat dåligt. Bara kastat sig iväg. Jag har ju ett par bananer i fickan. Föreslår lillen att ge en av dessa till storen. Han har visserligen köpt på sig några bars o en massa vätska men tar tacksamt emot. Upplyser om närmaste vägen tillbaka till Maspalomas och att det blir mörkt vid 19.
Klockan är typ 16 nu så de borde fixa det. Jag har själv hopp om att hinna skarva med Lucia. I utförskörningen ner mot San Bartolome står en tjej o en kille o fixar punka. Jag stannar o frågar om de har allt de behöver.
Ja ...... njae. Hör ja dem säga. Engelska.
Tjejen har får framhjuls explosion i högerböjen. Klarat sig utan att vurpat. Hon kollar min Norbergs CK tröja o byter snabbt till Svenska. ?
Free Motion cyklar. HELT GRYMT svårt att få på däcket. Han hade tvingats använda verktyg och tydligen punka första reservslangen. Provpumpar den hängande nära mina gyllenbruna ludna tights (tidigare hånad för dessa ?) o känner tydligt hur det pyser mot smalbenen. Med gemensamma handkraften får vi i reservslang Nr 2 o den verkar funka. Lämnar en av mina extra slangar. VOTT ensam då vill jag ha två med. Fick nyss Swish.
San Bart Lucia Doctoral lika häftig som vanligt. Ner mot Lidl får jag hålla stadigt i styret pga hårda kastvindar från vänster. Efter högersvängen vid Lidl-rondellen får jag kastvindarna i ryggen. Kustvägen 60 blås utan att trampa. Strax före språngbacken vänder vinden o det blir motvind. Samma i Bahia Feliz. Hinner hem just när det mörknar. 155km o 3700 höm OCH nu vet vi att man inte kan lita helt på restaurangen i El Carrizal.
Borta hela dagen. Satt nyss upp en tavla åt frugan så det är ingen riktig kris. ?
Vägde 75,2 i morse före frukost och 73,8 före middagen ikväll.

Körde mycket defensivt som vanligt. Blev omkörd av många cyklister. Bland annat av två yngre män i ljusa trikåer med texten Phoenix. En lång o ståtlig o den andre liten o lätt. Återkommer till dessa båda herrar.
Visa bilaga 404474
Granskar man bilden noga så ser man ett blått parasoll till vä. Ett sådant med glassreklam.
Visa bilaga 404475
Visa bilaga 404477
Just när jag ska åka i pilens riktning passerar annan svettig cyklist. Några viktklasser över mig. Jag försöker förklara på engelska att han nog inte ska ner här. Så ser jag att bibsen är behäftade med reklam för en bilfirma i Tranås. Blir fr.o.m denna upptäckt lättare att kommunicera på svenska.
Der är inte många meter ner till restaurangen. Man får 25 extra höjdmeter på köpet.
Inte helt självklart hur man tar sig dit sista biten. Skulle ha tagit vägen genom lekparken och byns torg. 40 kvadrat stenlagd yta med ljugarbänkar i sten runt hela.
Verkade stängt men ett par handväske stora bjäbbiga hundar påkallar uppmärksamhet. Holla ! hör jag en dam säga.
Serada??
Si!
Bocadillo??
No!
Aqua??
Tveksamt svarar hon Si!
Hmmmm
Hon öppnar upp ett rum med bardisk. Letar bakom disken och hittar ett par kalla 500ml.
Nöjer sig med en Euro.
Visa bilaga 404478
Får sitta på en plaststol i ett prång där jag tar denna bild. Dålig täckning så jag tar mig upp till torget och får med stort tålamod iväg några av de föregående bilderna. Under tiden pimplar jag i mig de 1000ml jag nyss köpt. Sitter som en smäck. Låg länge kring 32 grader i dalen idag.
Göran S tyckte ju inte jag skulle slita så mycket på sadeln ? så jag valde att stå i kommande branta stigningar.
Med ca 4 km kvar så ser jag en svart racer stå lutad mot höger räcke. Ingen cyklist!! Har han ramlat ner för stupet??? Går ju inte så fort för mig så jag hinner tänka en del innan jag ser den större av Phoenix killarna sitta i skuggan på vä sida. Ansiktet vitt som tröjan. Jag stannar. Minns hur lätt och ledigt de tassade förbi mig typ en timme tidigare. Förstår att VOTT åter skördat ett offer. Det är nu man INTE ska le i triumf. Nej sådan är inte jag (hoppas jag).
Jag har nämligen tagit med resterna av den tidigare avbildade Cola flaskan i min mini rygga.
Visar sig vara en Irländare från trakterna av Belfast. Första cykeldagen ger de sig på VOTT!!! De borde ha läst några av alla goda råd (alarmistiska eller ej) som vi delat här. ?
Ändå hade de lämnat Aldea med 2 fulla 75or vardera. Var tydligen för lite för honom.
Visar sig att kompisen lämnat honom med löfte att återkomma med dricka. De hade nyss haft tel kontakt och var på väg så jag rullar vidare. Ett par km senare möter jag lillen o får stopp på honom. Jag har nämligen kommit på att storen sagt att de käkat dåligt. Bara kastat sig iväg. Jag har ju ett par bananer i fickan. Föreslår lillen att ge en av dessa till storen. Han har visserligen köpt på sig några bars o en massa vätska men tar tacksamt emot. Upplyser om närmaste vägen tillbaka till Maspalomas och att det blir mörkt vid 19.
Klockan är typ 16 nu så de borde fixa det. Jag har själv hopp om att hinna skarva med Lucia. I utförskörningen ner mot San Bartolome står en tjej o en kille o fixar punka. Jag stannar o frågar om de har allt de behöver.
Tjejen har får framhjuls explosion i högerböjen. Klarat sig utan att vurpat. Hon kollar min Norbergs CK tröja o byter snabbt till Svenska. ?
Free Motion cyklar. HELT GRYMT svårt att få på däcket. Han hade tvingats använda verktyg och tydligen punka första reservslangen. Provpumpar den hängande nära mina gyllenbruna ludna tights (tidigare hånad för dessa ?) o känner tydligt hur det pyser mot smalbenen. Med gemensamma handkraften får vi i reservslang Nr 2 o den verkar funka. Lämnar en av mina extra slangar. VOTT ensam då vill jag ha två med. Fick nyss Swish.
San Bart Lucia Doctoral lika häftig som vanligt. Ner mot Lidl får jag hålla stadigt i styret pga hårda kastvindar från vänster. Efter högersvängen vid Lidl-rondellen får jag kastvindarna i ryggen. Kustvägen 60 blås utan att trampa. Strax före språngbacken vänder vinden o det blir motvind. Samma i Bahia Feliz. Hinner hem just när det mörknar. 155km o 3700 höm OCH nu vet vi att man inte kan lita helt på restaurangen i El Carrizal.
Borta hela dagen. Satt nyss upp en tavla åt frugan så det är ingen riktig kris. ?

Härlig läsning!
VOTT-dieten, snabb-bantning, om än tillfällig gissar jag. Kanske går att sälja dyrt ?

Ja
Först ett stort tack till de som visat intresse för dagens bestyr
Visa bilaga 404472
Här ett försök att härma Hasses bild på VOTT (Vist var det Hasse #7?)
Visa bilaga 404473
Här ytterligare en serpa högre.
Blev många fotisättningar idag. Målet var att undersöka om man kan räkna med restaurangen i El Carrizal, Bar El Cairete mirador terraza. Hörde senast igår att Ludvikacyklist hade smort kråset där. El Carrizal är första byn man kommer till. Några km efter tunneln. Just innan andra 20%aren. (Tunneln ligger ca 14km från Aldea) Hela VOTT ca 25km lång. Aldea till korset Tejeda/Ayacata.
Fortsätter i nytt inlägg. Spänningen olidlig. KAN MAN KÄKA I El Carrizal?????
Japp, det är en klon på min bild. Men jag tolkar in mer ångest i originalet. :)

Härlig läsning!
VOTT-dieten, snabb-bantning, om än tillfällig gissar jag. Kanske går att sälja dyrt ?
0,2 kg lättare idag jämf igår morse. Är nog klokt att fylla på lite extra inför dagens tur med lokala kompisarna. Mer lagom att tappa knappt hekto/dygn i mina försök att öka kvoten watt/kg.
Planerar träffas 9:30 stora rondellen (den med tunnel) GC-500. Blir minst 4.
Kustvägen Vecindario - Lucia - Temisas - Agüimes sedan vet jag inte. Bara följer med. Så här före frukost vattnas det i munnen vid tanke på hälsokosten på bageriet i Lucia. Äppelkaka späckad med socker, fett och choklad måste ju vara nyttigt.

Visa bilaga 404474
Visa bilaga 404475
Visa bilaga 404477
Serada??
Si!
Bocadillo??
No!
Aqua??
Tveksamt svarar hon Si!
Hmmmm
Nöjer sig med en Euro.
Visa bilaga 404478
Underbart beskrivet!
Starkt kört!

Inte idag
Ställde cykeln så jag såg den från dricka-hyllan. Sedan snabbt över till bananerna och kassan. Cykeln syns även från kassan när man ställer den rätt.
79C42BB7-4A79-45AA-9193-0F10CF0BA181.jpeg

Igår låste jag fast bakhjulet med Lidls permanenta kedja vid ingången till Lidl i San Fernando. Har tidigare hängt den på stålräcket utanför butiken synligt inifrån. Skäms att berätta men jag strulade med telefonen i denna butik för en tid sedan. Förlade den vid kassan (tror jag). Man blir inte direkt smart och observant av ständigt höga laktatnivåer ?
Trodde den var ficktjuvad. Frugan drabbades tidigare. Spärrade alla kort. Testade ändå att ringa min kära telefon. Oooups .... då svarar de på Lidl. Överlycklig återfår jag den. DÅ säger expediten som ser jag har cykeln utanför att ”bättre du ställer din dyra cykel inne där vid förvaringsboxarna”. Sedan dess har jag gjort så och handlar OFTA på Lidl. Igår ville jag växla till mig en 50centare för att låsa. Då fick jag låna en plastpolett som funkade lika bra som mynt. Var mycket noga att återlämna poletten och lika noga att inte störa andra kunder när Bianchin ska in och ut bredvid ”snatteribågarna”

78BE2016-6022-4393-806C-A90AB1138B3B.jpeg

Den här invasiva hjälmlösa trafikanten hittade jag idag nära AquaLand i Maspalomas. Det är andra gången jag stöter på Californisk Kungssnok. Funnits på ön i drygt 20 år. Ökar kraftigt. Andra jag ser senaste året och aldrig tidigare. Den här var större. Har storlek 44 på skorna. Kan bitas men inte giftig för människor. Sägs kunna ta sig upp i bilars motorrum i jakt på värme och blir därmed fripassagerare o kan spridas över större ytor. Käkar ödlor, fåglar o gnagare. Döda råttor, katter och igelkottar ser man oftare.

Fin VOTT-tursbeskrivning.

Funderar på om inte VOTT-bantningen delvis kan ha varit i form av vatten. Svårt att bränna energi motsvarande 1,4 kg fett på en dagstur i alla fall.

A
Fin VOTT-tursbeskrivning.

Funderar på om inte VOTT-bantningen delvis kan ha varit i form av vatten. Svårt att bränna energi motsvarande 1,4 kg fett på en dagstur i alla fall.
Tack Göran
Absolut är det mesta vatten.
Förra århundradet hörde jag en uppgift om att en VR kunde kräva 1kg fett men vet inte om det stämmer.
Senaste VOTT resan med skarv över Lucia tog längre tid än mina senaste två VR. (Har aldrig ägnat mig åt fotografering eller restaurangsök under VR).

Ett kilo fett innehåller väl i runda slängar 9000 kcal. En soloåkare som kör på nio timmar behöver alltså bränna 1000 kcal/h. Låter högt i mina öron men jag har inte örnkoll på detta.

Sen lär man ju inte köra på nio timmar om man inte tillför lite energi under resans gång så det blir hur som helst knappast ett vikttapp på ett kilo fett.

Ett kilo fett innehåller väl i runda slängar 9000 kcal. En soloåkare som kör på nio timmar behöver alltså bränna 1000 kcal/h. Låter högt i mina öron men jag har inte örnkoll på detta.

Sen lär man ju inte köra på nio timmar om man inte tillför lite energi under resans gång så det blir hur som helst knappast ett vikttapp på ett kilo fett.

Att göra av med 1000kcal i timmen kräver runt 270-290w i snitt. Relativt rak matematik (om man approximerar effektiviteten för energiomvandling i människokroppen till ~24%), se här för bakgrunden: https://gearandgrit.com/convert-watts-calories-burned-cycling/

Sen bränner som GoranS skriver få (ingen) enbart fett för att producera 280w, en hel del av energin kommer komma från glykogen, som över nio timmar kommer behöva ersättas osv. Svårberäknat.

Visa bilaga 404692
Den här invasiva hjälmlösa trafikanten hittade jag idag nära AquaLand i Maspalomas. Det är andra gången jag stöter på Californisk Kungssnok. Funnits på ön i drygt 20 år. Ökar kraftigt. Andra jag ser senaste året och aldrig tidigare. Den här var större. Har storlek 44 på skorna. Kan bitas men inte giftig för människor. Sägs kunna ta sig upp i bilars motorrum i jakt på värme och blir därmed fripassagerare o kan spridas över större ytor. Käkar ödlor, fåglar o gnagare. Döda råttor, katter och igelkottar ser man oftare.
Äntligen kan jag visa frugan detta. Det är lite märkligt med invasionen man inte ser.

Man bränner fett och glykogen samtidigt.
Sedan kan man effektivisera fettförbränningen genom många och långa pass.
”Fettet brinner i kolhydraternas eld”
När jag började cykla mer regelbundet 1978 kände jag energibrist redan inom en timme. Om jag nu ätit ordentligt dagen före och bra frukost klarar jag 3 h distanstempo på lagrad energi. Är det kallt kan flaskan vara orörd. Idag ska vi till Telde o fika. ?

Kom aldrig till Telde på Fika igår.
Vi gjorde ett allvarligt försök att ta oss dit men efter Bahia Feliz och gokartbanan möttes vi av en helt GRYM motvind. Jag själv hade kollat prognosen och var mentalt förberedd o såg fram emot att få borra i mitt livs hårdaste motvind. Prognosen sa typ 12m/sec men det skummande havet talade mer för upp mot 20m/sec i byarna. Som gammal vindsurfare hade jag nog först testat med 3,4 kvadrat och sedan riggat ner 2,9 om det skulle ha behövts. ?
Tysken och Italienaren var inte förberedda på vinden o sa direkt ”Vi vänder!!” Norskan o jag följde snällt uppmaningen.

8E218678-BEA6-417F-AA5E-FBC16E7E0B78.png

Istället blev det denna tur. Soria, Tauropass, Ayacata St Lucia. Vet inte om jag inbillade mig men tyckte nog att de riktigt dåliga delarna av sträckan Taoropass - Ayacata GC605 blivit något kortare sedan jag körde den förra året. Många cyklister rastade i Ayacata i går. Säkert 50st. Vi väntade till St Lucia innan vi fikade. Drygt 10€ för fyra hungriga ?.
Vinden tilltog som väntat ju längre österut vi kom. Sista serporna ner mot Doctoral var rent brutala. Oftast från vänster så man fick luta cykeln ordentligt o plötsligt från andra hållet. Blåhålla styret och ligga nära mittlinjen för att ha marginal. Ibland bromsa ner nästan till stillastående för att minska sidokrafterna o öka kontrollen. Vindarna är dock varma o goa. Ett av få tillfällen då man varit glad åt kvarvarande Jul-fetma. De i gruppen som väger under 60 hade det tuffast.
Väl ute på kustvägen knuffade det på bättre än någonsin tidigare. 50/11 kräver kadens en bra bit över hundra för att Wattmätaren ska visa värden över hundra. Vi håller i oss o försöker ligga på led med visst säkerhetsavstånd. I en av rondellerna kommer tungt lastad EU-Moppe in från vänster o vi tvingas lämna företräde. Jag ser här min möjlighet till fartintervall inför kommande VR. Ställer mig upp o ger allt (>500watt har inte mer) med tyngsta växeln konserverad. Får lucka till de övriga som av och till fått vänta in mig under våren. Vad värre är ........ jag når inte Moppen fullt ut men ger mig inte. Är ändå så nära att jag har viss hjälp. Härdar ut till nästa rondell där Mopen som är behäftad med fet passagerare på bön-pallen tvingas sakta ner mer än mig. NU ligger jag kloss!!! Får ögonkontakt med föraren i deras vänstra backspegel och vi skrattar båda. Jag orkar en stund ytterligare varefter min mera kamratliga personlighet tar överhanden och jag väntar in mina trevliga body guards.
Innan vi når Maspalomas har vi nästan bestämt att tillsammans försöka ta oss runt HELA ön typ drygt 180 km i början av april.
1583580286916.png

Strava dumpen är från andras tidigare förlustelser

Kanske kan trösta någon att luften är dålig på öarna igen. Luften bergis bättre hemma.
Caliman är tillbaka om än inte så bedrövligt som senast
Riktigt stillsam tur med Natural Bike i morse. Höll mig längst bak. ”Cola de peloton ” = svansen på klungan. Caliman tilltog ju längre vi körde. Möttes av ökenhettan in mot Maspalomas efter trevligt fika i Arguineguin.
CA2D261F-2F5B-4188-A1F3-396747FDF2F4.jpeg

Grannfrun tog denna bild v9
Under kvällen har sandstoftet tätnat på ytterligare så det blir bra med vilodag i morgon. Vill ju inte drabbas av stendammslunga ?
9F2D81CF-65CD-4316-B7C3-DE32ACE7F9AB.jpeg

Redigerar och bifogar bild från dagens positiva gäng innehållande bla 3 Dalmasar varav en vunnit SM på den tiden proffsen inte fick deltaga. Den andre tog brons i H70 i Båstad 2019. Holländaren som tar kortet var Holländsk mästare på bana för amatörer 1976. Holländaren vill göra mig sällskap runt GC redan denna månad. Blir det då spurt ? så är jag en given förlorare ??

Senast ändrad:
Delar lite nyvunnen GC kunskap.
Har hört att Izz Ramadan som driver Bike 10 Mil i Playa Ingles brukar cykla runt ön på söndagar. Besökte honom idag för att höra vilken väg han brukar ta.
1583840698975.png

Den som vill o tror sig klara strapatsen verkar vara välkommen att följa med. Frågade inte om det kostar att följa honom. Senast var de 5st men tidigare även 15. Tror det är gratis.
Han väljer att lyfta cyklarna över avspärrningarna mellan Tauritio och Port d Mogán ?. Han hade aldrig hört att någon behövt böta. (Visade sig igår att ”Brexits” tidigare omtalade böter föranleddes av cykling genom motorvägstunneln”)
Det jag var mest nyfiken på var Izz vägval mellan Agaete-Galdar-Las Palmas-Telde. Resten har jag kört många gånger.
Visade sig att han gör det enkelt för sig och kör GC 2 tills den ansluter till GC 1 ända ner till flygplatsen. Vid avfarterna på GC 1 väljer de att söka sig ut en filbredd o ligga på vita linjen så att de bilar som ämnar lämna motorvägen kan smita förbi på höger sida om cyklisterna.
Nu har ni som vill ha sällskap två tidiga söndagsturer att välja på.
Dels Natural Bike runt 10 mil i motionärsfart med medelålder strax under 70
Och dels Bike 10 Mils närmare 20mil o upp mot 3000 höm i högre fart. Izz är ingen flåbuse utan anpassar farten efter sällskapet.
Pratade även om restaurangen i Carrizal (VOTT). Han viste att de dragit ner på öppettiderna sedan Jeep Safarierna slutat ta den vägen. Vägen för dålig och brant o det blev lätt fel på Jeeparna.

Delar lite nyvunnen GC kunskap.
Har hört att Izz Ramadan som driver Bike 10 Mil i Playa Ingles brukar cykla runt ön på söndagar. Besökte honom idag för att höra vilken väg han brukar ta.
Visa bilaga 405410

Den som vill o tror sig klara strapatsen verkar vara välkommen att följa med. Frågade inte om det kostar att följa honom. Senast var de 5st men tidigare även 15. Tror det är gratis.
Han väljer att lyfta cyklarna över avspärrningarna mellan Tauritio och Port d Mogán ?. Han hade aldrig hört att någon behövt böta. (Visade sig igår att ”Brexits” tidigare omtalade böter föranleddes av cykling genom motorvägstunneln”)
Det jag var mest nyfiken på var Izz vägval mellan Agaete-Galdar-Las Palmas-Telde. Resten har jag kört många gånger.
Visade sig att han gör det enkelt för sig och kör GC 2 tills den ansluter till GC 1 ända ner till flygplatsen. Vid avfarterna på GC 1 väljer de att söka sig ut en filbredd o ligga på vita linjen så att de bilar som ämnar lämna motorvägen kan smita förbi på höger sida om cyklisterna.
Nu har ni som vill ha sällskap två tidiga söndagsturer att välja på.
Dels Natural Bike runt 10 mil i motionärsfart med medelålder strax under 70
Och dels Bike 10 Mils närmare 20mil o upp mot 3000 höm i högre fart. Izz är ingen flåbuse utan anpassar farten efter sällskapet.
Pratade även om restaurangen i Carrizal (VOTT). Han viste att de dragit ner på öppettiderna sedan Jeep Safarierna slutat ta den vägen. Vägen för dålig och brant o det blev lätt fel på Jeeparna.
Mäktigt! Jag är förhoppningsvis där söndagen den 26e april. Detta låter som ett häftigt turalternativ om han håller igång även då :)

Mäktigt! Jag är förhoppningsvis där söndagen den 26e april. Detta låter som ett häftigt turalternativ om han håller igång även då :)
Snacka med honom någon dag innan o stäm av. Eller maila. Info@bike10mil.com
Engelska funkar bra.
Han hyr även ut cyklar och har väggen full med Shimano kassetter i händelse man behöver större grejer.
Helger med karneval då brukar han cykla till Agaete och ta färjan över till Teneriffa för att slippa allt oväsen. Njuter hellre av stillheten på Tejde. Ja du hör ju..... sjyst kille.?

Senast ändrad:
Snacka med honom någon dag innan o stäm av. Eller maila. Info@bike10mil.com
Engelska funkar bra.
Han hyr även ut cyklar och har väggen full med Shimano kassetter i händelse man behöver större grejer.
Helger med karneval då brukar han cykla till Agaete och ta färjan över till Teneriffa för att slippa allt oväsen. Njuter hellre av stillheten på Tejde. Ja du hör ju..... sjyst kille.?
Tack för info Paul :)

Någon som är i PDI/Maspalomas nästa vecka? Utgår från Bahia Feliz och skulle vilja klippa iaf två lite längre rundor (inte ön runt... ;) )

???
Hur långt?
Hur länge?
Vilka dagar?
När startar du från Bahia Feliz?
?
Om allt går väl så hämtar jag cykeln söndag - så då blir det väl en liten runda. Sen tänkte jag ta kanske Soria måndag, men sen är det öppet. Åker hem lördag igen, så bara en vecka.

Kör gärna så man kommer iväg rätt tidigt! Har du några förslag? Är det några andra nere i dessa tider...?

Om allt går väl så hämtar jag cykeln söndag - så då blir det väl en liten runda. Sen tänkte jag ta kanske Soria måndag, men sen är det öppet. Åker hem lördag igen, så bara en vecka.

Kör gärna så man kommer iväg rätt tidigt! Har du några förslag? Är det några andra nere i dessa tider...?
Min livskamrat sedan 1974 fick Corona-ångest. Svår sådan. Jag följde henne hem idag. Sitter på Arlanda nu och njuter av Svenska kylan. Vi är friska men hon tänker att OM vi blir sjuka så är det bättre att vara hemma.
Oklart när vi återvänder.
Tidig start hade annars varit perfekt för mig.
Får nöja mig med dina kommande bilder och texter.

Min livskamrat sedan 1974 fick Corona-ångest. Svår sådan. Jag följde henne hem idag. Sitter på Arlanda nu och njuter av Svenska kylan. Vi är friska men hon tänker att OM vi blir sjuka så är det bättre att vara hemma.
Synd att åka hit nu. Allt är inte alltid rationellt. Nog sjutton hade det varit mer safe att hålla sig halvisolerad där nere och nyttja den förhållandevis stora vårdapparaten som dimensionerats för turistanstormning, än att flyga hem till Snordala? Hoppas det lugnar sig snarast. Tur du har cykel här också.

Det återstår väl att se vad det nationella nödläget i Spanien 15 dagar framåt kommer att innebära. Socialgimps rapport i Coronatråden lät ju inte så rolig, och min kompis i Barcelona var inte heller så positiv inför livsbetingelserna de kommande två veckorna.

Det återstår väl att se vad det nationella nödläget i Spanien 15 dagar framåt kommer att innebära. Socialgimps rapport i Coronatråden lät ju inte så rolig, och min kompis i Barcelona var inte heller så positiv inför livsbetingelserna de kommande två veckorna.
Kan bli glest med trafik på GC, skönt då Fataga-S:t Lucia förstördes av ett gäng Österrikare. Bakhjulsåkning genom byarna, full gas i kurvorna och eget filmteam som filmade idioterna.

Ah förstår! Tråkigt men så är det...
Ja vi fick lite manfall i vår grupp med - alla "bonusbarnbarn" med familjer stannade hemma, så nu sitter vi två själva på Bamseklubbhotell ? Men lite cykel ska det bli - får se vad jag kan hitta för turer! Lovar några bilder!

Återstår och se... Vafan innebär undantagstillstånd? Är "jag kommer från en höst och vinter i Sverige och måste få solskenscykla" som giltig anledning att vistas ute?

Återstår och se... Vafan innebär undantagstillstånd? Är "jag kommer från en höst och vinter i Sverige och måste få solskenscykla" som giltig anledning att vistas ute?
Den info som läckt ut tyder på att det kommer vara rätt stränga regler.
Precis det här som är anledningen till att många (inkl jag) i ett par veckor varnat för att ge sig ut och resa. Hoppas det löser sig bra för er ändå.

Ja, kl 8.00 måndag morgon har jag läst. Men att döma av andra trådar här på forumet verkar det redan ha börjat implementeras på vissa håll, polisbilar åker runt och uppmanar folk att stanna inne, restauranger har stängt, osv.

Läge att hänga på låset till frukostbuffén om man ska hinna tillbaka till eftermiddagskaffet med en sådan tur i planerna.
Jag tänker egen frukost, taxi till på aldea de st nicolas, motsols testbacken , ner Sofia och så är man igång. Avslutas såklart genom dalen upp när man når st Nicolas igen.
Känner man sig lite klen på Picon är det ok med taxi ner, är ju ändå becksvart.

M

Tillbaka
Topp