Ful-29a på en kväll....

us930

Aktiv medlem
Ful-29a på en kväll....
Flickvännen jobbade helg så vad kan man hitta på då... En Soda citybike fanns tillgänglig i källaren, egentligen inköpt som billig och icke stöldbegärlig bruks hoj, men ack så tråkig.. En märklig skapelse med aluminium ram, dämpad gaffel och cityhjul...
Vad ska man göra med den..? Studsa över trottoarkanter..? Någon sa till mig att sådana cyklar var någon form av lotteri vinst eller bonuspryl någonstans, jag vet inte om det är sant, men blotta tanken får namn som Loop MTB och Nakahara att poppa upp i skallen...
Nu ska det väl erkännas att våldtäkten på denna Soda planerats ett par veckor, varför ett par Conti Race King däck hade beställts, men nu skulle det alltså hända...
Av med 32mm city däcken...
20200303_194839.jpg

....och på med 2.0x29 Race King för att se vad som tog i... Fram var det inga problem, lite tight passning mot broms wiren bara annars bara rakt på!
20200321_191046.jpg
20200321_190503.jpg

Bak var det värre... det tog i ungefär överallt.... Men dit skulle ju
20200321_190608.jpg
däcken så fram med bågfilen...
20200321_190655.jpg

Även framväxeln tog i däcket så en Altus framväxel letades upp...
20200321_190841.jpg

Men inte heller denna fick plats så frammex bågfilen igen...
20200321_193301.jpg

Altusen gjord för att "pulla" både uppifrån och nedifrån men nu får den nöja sig med uppifrån... sen passade den...
20200321_200852.jpg

Nu började det likna något... bakhjulet gled på plats utan att ta i någonstans...!
Snabbjustering av nya framväxeln sedan provtur runt gården... allt verkar lira...!
Liten foto session...
20200321_210611.jpg
20200321_210640.jpg

I morgon ska den provas i Vättlefjäll... funkar den bra så byter jag ut den fula sadeln och fjädrade stolpen och lackar den i matt silver med Multona fälg spray...!
Vi får se vad som händer....
Mvh Ulf S.

Ful-29a på en kväll....
Så.. Då var "ful29an" provcyklad.. ! Efter någon kilometers uppvärmning i backen upp från Bohus centrum så vek jag in på Vättlefjällsleden, hyfsat enkel stigterräng, men cykeln kändes redan förvånansvärt kul! Rapp och lätthanterlig, den går lätt upp på bakhjulet vid lite brantare klättring men det kanske blir så med de förhållandevis korta kedjestagen...? Faktiskt så är den mycket roligare som skogscykel än som stadscykel, och det är ju inte så mycket jag har gjort åt den egentligen, man undrar varför det blev så..? Turen går vidare, cyklisten behöver nog lite mer terrängträning, för inte så långt in på leden så kommer första praktvurpan.... jag glider av en av de många spängerna (heter det så.. en spång, flera spänger...?), det blir någon slags halv OTB, lite som en häcklöpare och jag landar lite förvånad på fötterna ett par meter framför cykeln som står där med framhjulet lite retfullt nerkört i geggan bredvid spången... Ett par mera normala markkänningar blir det också sedan, men skadorna begränsar sig till blåmärken och kränkt självkänsla...
Turen går så småningom ut på lite grusvägar och snart rullar jag ner mot Bohus centrum igen... En lyckad premiärcykling trots allt! Sodan blir en kul kamrat på skogsrundorna, och överträffade faktiskt mina förväntningar betydligt, det blir många flera turer tillsammans!
20200322_164653.jpg

Hur f-n cyklar man på sådana här..?

20200322_162841.jpg

Mvh Ulf S.

Ful-29a på en kväll....
Tack! Jo, jag tycker att utseendet är rätt ok jag också. "Ful29a" anspelar väl mera på sättet den kom till på. Jag tror den kommer att passa mina behov bra, jag är absolut ingen avancerad MTB cyklist utan tänker mera ha lite roligt på grusvägar och enklare stigar och till det duger den nog gott. Allt som allt inklusive inköp av cykeln har den kostat mig strax under 1700kr och ca. 4 timmars jobb, vilket jag tycker är ganska ok också.

Mvh Ulf S.

Ful-29a på en kväll....
Styrstammen är en rejäl pungspark på alla long/low/slack-fascister. :-)
Just styrstammen är föremål för en del funderingar, mest för att den ser fasligt tung ut, någon märklig variant med justerbar vinkel... En kortare av normal modell finns i gömmorna någonstans, kanske den åker dit så småningom, vi får se, iofs satt jag skönt på cykeln som den är nu. Man ska inte pungsparka i onödan... ; )
Mvh Ulf S.

Ful-29a på en kväll....
Ok... ja, hur tänker du då, viktmässigt eller p.g.a. "effektförlust" vid ståtramp, eller annat? Alla tips är välkomna naturligtvis!
Mvh Ulf S.

En enkel dämpargaffel fungerar sällan särskilt bra samtidigt som den har nackdelar i form av extra vikt, mindre styvhet.

Men risken är att en ny gaffel skulle kosta mer än du redan lagt ut på bygget :-)

Ful-29a på en kväll....
Ok, ja RST är väl lite low budget prylar så.. Det kanske blir någon annan gaffel sen då, stel eller dämpad, nu får den nog rulla lite som den är t.v.
Styrets bredd har jag inte kollat, men det är nog en aning smalt som sagt, ännu en grej att fundera på!
Tack för all input!
Mvh Ulf S.

Ful-29a på en kväll....
Hur brett är det? Vi är nog rätt många som sitter på mer eller mindre gamla prylar som skulle passa.. Kortare styrstammar kan nog också finnas på lager :-)

Ful-29a på en kväll....
Har du kollat så att däcket får fritt från gaffelns krona när den bottnar?

Kan man bottna sån gaffel? Stålfjädergaffel på billiiga cyklar brukar vara så hård att dom räcker till en 120 kg åkare. Jag kunde inte ens bottna en enda stålfjädergaffel på 20" barncyklar när jag började letar efter en mtb till min son.

Edit: men det är bättre att prova, om det händer är konsekvenserna allvarliga!

Ful-29a på en kväll....
Det blir ju skapligt aj aj i näsan om den inte går fritt vid ev bottning.
Kronan är alltså delen där de 2 dämparbenen är fästa, men det vet du säkert.

Ful-29a på en kväll....
Det är 10-15mm mellan hjulet och gaffelkronan i helt hoptryckt läge, den någon diffusa måttangivelsen beror på att jag fick "hoppa" på den för att kunna trycka ihop gaffeln och försöka titta samtidigt... Men tacksam för tipsen, faktiskt lätt att glömma detta!
Mvh Ulf S.

Ful-29a på en kväll....
Det är 10-15mm mellan hjulet och gaffelkronan i helt hoptryckt läge, den någon diffusa måttangivelsen beror på att jag fick "hoppa" på den för att kunna trycka ihop gaffeln och försöka titta samtidigt... Men tacksam för tipsen, faktiskt lätt att glömma detta!
Mvh Ulf S.

Vi är bara rädda om dina tänder ;-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp