[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Region Sthlm har aldrig testat sjukvårdspersonal... Så det är svårt att sluta med.. Sen är det kanske inte helt fel att ställa tältsjukhuset i den region som just nu är värst drabbad... Men jag kan ha fel så klart.
Så kan det ju också vara förstås, dvs att man aldrig börjat.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag personligen skulle nog hellre ligga på sjukan inne i värmen på Älvsjömässan också än i ett tält som vinden ruskar om uppe på slätta..
Som jag förstått det var de 200 platserna inne på Älvsjömässan redan planerade innan denna omprioritering. Fältsjukhuset har 30 platser och kommer slås upp på parkeringen, eller liknande. Representanten för försvarsmakten sade att de skulle rekognoscera var det bäst kunde slås upp.

[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
Så kan det ju också vara förstås, dvs att man aldrig börjat.
Det kan inte vara.. Det Är så... Och poängen med mitt inlägg var egentligen att man inte ska tro på allt man läser i aftonbladet, iaf inte tolka det ordagrant.

[UÄ] Coronatråden 4
Efter att flygbolagen har gått in och avbokat två betalda biljetter på en lång natt gav vi nu upp. Grabben får bli fruktplockare eller något down under...
Trist! Förstår att man vill hålla samman familjen i dessa tider. Men du kan ju alltid trösta dig med att cykel-budgeten plötsligt blev mkt större (sorry för dåligt skämt). ?

[UÄ] Coronatråden 4
Det kan inte vara.. Det Är så... Och poängen med mitt inlägg var egentligen att man inte ska tro på allt man läser i aftonbladet, iaf inte tolka det ordagrant.
Det gäller iofs de flesta medier...
Poängen med mitt första inlägg (där jag f.ö. inte ens nämnde Aftonbladet) var heller inte om man slutat testa eller aldrig testat, utan att om det nu saknas resurser att provta vårdpersonal kanske det även saknas resurser att provta slumpmässigt ute i samhället (vilket kan vara en förklaring till att det ännu inte gjorts, trots att Tegnell pratat om det i åtminstone 1.5 vecka). Så vi får väl se om det blir av öht.

[UÄ] Coronatråden 4
Distanscykling får en varning och ingen mer. Läs reglerna, sluta med personangrepp och i allmänhet otrevliga kommentarer annars är du inte välkommen här.
Hur skiljer man på dessa "riktiga" experter och andra? Är de riktiga de som tycker så det passar en själv? Finns det kanske ett register man kan titta i?
De som följer vetenskapliga studier pajas.s

Alltså förlåt men ni är så korkade allihopa att jag ger upp tråden. Gå ut och få smittan nu så ni blir flockimmuna men se för dan till att dö ekonomiskt. Jag blir dummare för varje inlägg så dags sluta.

[UÄ] Coronatråden 4

Alltså förlåt men ni är så korkade allihopa att jag ger upp tråden. Gå ut och få smittan nu så ni blir flockimmuna men se för dan till att dö ekonomiskt. Jag blir dummare för varje inlägg så dags sluta.
Problemet nu är väl att medicinsk/epidemiologisk och ekonomisk vetenskap kolliderar, och därför efterlyser PM Nilsson (och andra) en bredare diskussion. Men det löser sig nog om du ger upp tråden, jag tror det blir bra.

[UÄ] Coronatråden 4
Den där Tegnell, alltså... Undrar om han läst vetenskapliga studier?

[UÄ] Coronatråden 4

Det här är lex vardagsrum. Om det betyder att det är ok eller inte får vi se när moderatorerna prövat det. :)

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
download_20200323_121812.png

[UÄ] Coronatråden 4
Det här är lex vardagsrum. Om det betyder att det är ok eller inte får vi se när moderatorerna prövat det. :)

Jag har åtminstone bett moderatorerna att ta en titt i den här tråden. Det är en person som gör diskussionerna toxiska med hjälp av invektiv och pajkastning.

Och här kommer min personliga bedjan:

@Distanscykling - försök involvera dig i diskussionen på ett lågaffektivt plan. Att kalla folk mördare och annat bara för att de inte håller med dig i en sakfråga är inte OK. Fortsätter du såhär kommer du få även denna tråden stängd.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Angående brist på tester - är det någon som vet vad testerna går ut på? Det topsas har jag förstått, vad behöver man göra sen? Odla och be en biomedicinare att kolla petriskålen i mikroskop? Eller finns det automatiska/halvautomatiska tester?

[UÄ] Coronatråden 4
Media är oxå mitt favorithatobjekt, speciellt Aftonbladet & Expressen. I det här fallet så är dom direkt skadliga för samhället genom att dom försöker piska upp panik så mkt dom kan. Vilka idioter, dom borde stängas ned direkt !
Tur att det finns en smart & duktig & hårdhudad expert som leder FHM.

[UÄ] Coronatråden 4
Angående brist på tester - är det någon som vet vad testerna går ut på? Det topsas har jag förstått, vad behöver man göra sen? Odla och be en biomedicinare att kolla petriskålen i mikroskop? Eller finns det automatiska/halvautomatiska tester?

Proverna körs via PCR. (Maskinell analys, ej mikroskopi eller någon typ av odling involverat).

Provet skall tas m.h.a. ett särskilt provtagningskit där reagensvätska redan finns i provtagningsröret. Det är detta kit som det tydligen råder brist på.

[UÄ] Coronatråden 4
Sen väntar vi med spänning på ett test för antikropparna. Det kanske var det som Tegnell ville köra ut om några veckor för att kolla kurvan.

[UÄ] Coronatråden 4
Proverna körs via PCR. (Maskinell analys, ej mikroskopi eller någon typ av odling involverat).

Provet skall tas m.h.a. ett särskilt provtagningskit där reagensvätska redan finns i provtagningsröret. Det är detta kit som det tydligen råder brist på.

Beroende på PCR-maskin tar nog testet 1-6 timmar (fritt höftat, den vi hade på skolan tog 3 timmar). De flesta måste skicka testet med posten till ett lab, därför brukar testerna i Sverige ta 2-3 dagar, medan typisk tid i Syd-Korea hörde jag var 6 timmar.

• Gilla
Reactions: SGS
[UÄ] Coronatråden 4
Beroende på PCR-maskin tar nog testet 1-6 timmar (fritt höftat, den vi hade på skolan tog 3 timmar). De flesta måste skicka testet med posten till ett lab, därför brukar testerna i Sverige ta 2-3 dagar, medan typisk tid i Syd-Korea hörde jag var 6 timmar.
Inte med Postnord får vi hoppas, eller?

[UÄ] Coronatråden 4

Vi har en svarstid på ca 6-7 timmar i normalfallet. (Den tiden körningen tar i maskin+tid för manuell hantering samt granskning och godkännande av maskinsvar). Coronaproverna är såpass högprioriterade så är tveksam till att svarstider längre än 36-48h förekommer någonstans i riket just nu, oavsett postgång. (Fast det där sista är förstås bara en gissning).

Proverna kördes först bara hos FHM själva, men p.g.a. anstormningen har analysen nu satts upp i de flesta (alla?) regioner i landet.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu är jag på ett sjukhus. Ingen har hostat på mig, ganska tomt i receptionen. Parkering brukar vara ett problem här, inte idag. Återstår att se om jag överlever.

[UÄ] Coronatråden 4
Vi har en svarstid på ca 6-7 timmar i normalfallet. (Den tiden körningen tar i maskin+tid för manuell hantering samt granskning och godkännande av maskinsvar). Coronaproverna är såpass högprioriterade så är tveksam till att svarstider längre än 36-48h förekommer någonstans i riket just nu, oavsett postgång. (Fast det där sista är förstås bara en gissning).

Proverna kördes först bara hos FHM själva, men p.g.a. anstormningen har analysen nu satts upp i de flesta (alla?) regioner i landet.

Ja, jag erkänner att jag killgissade med lite gammal information. :) Finns det något siffra på hur många som är testade i Sverige per idag? I Norge sade myndigheterna igår att de har gjort omkring 50 000 tester.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, jag erkänner att jag killgissade med lite gammal information. :) Finns det något siffra på hur många som är testade i Sverige per idag? I Norge sade myndigheterna igår att de har gjort omkring 50 000 tester.

:-)

Vet tyvärr inte. En snabbkik på FHMs hemsida gav tyvärr heller ingen information i frågan.

Pressträff kl 1400 förövrigt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp