Trek top fuel 5 gen4 2025 uppgradering

simonw89

Medlem
Hej, som rubriken lyder så har jag en Trek top fuel 5 gen 4 2025. Är min första FS och köpte den ny förra sommaren till ett kanonpris.
Men nu känner jag att jag börjar vara sugen på att uppgradera lite på den. Vad tycker ni att man börjar prioritera? Bromsar, gaffel och bakdämparen är det jag tänkt på.
Har ni tips på olika delar som är bra och prisvärda så tar jag gärna emot tips.
Cyklar idag väldigt blandat både uppför och nedför men även skogsvägar/stigar.

15341.webp

Vad är det för dämpare på den? Trek har väl något eget special bak?

Det blir nog en ökning av förslagen om du listar exakt vilka grejor som sitter på nu. Få orkar slå upp sånt och det följer inte alltid Treks spec om man orkar leta efter den.

Däck kan vara en enkel grej att börja med annars, som kan märkas mycket. XR4 TI är relativt lätta trail-däck runt 800g (eller var i början, men blev nog 50-100g tyngre mot slutet, de har utgått nu). Greppet på blöta hällar går säkert att förbättra och däckets dämpning/stabilitet. Beror på hur du cyklar och på vilka underlag om det upplevs bättre eller bara trögrullat att byta till vanligare trail-däck, som ofta är tyngre än XR4.

Frågan är väl vad du vill uppnå? Vad är du inte nöjd med? Men däck, bakdämpare och bromsar är väl det jag skulle satsat på givet det som sitter på cykeln och mina egna preferenser.

Ja absolut, kanske var lite dumt att inte skriva upp komponenterna som sitter på idag.

*RockShox Recon Silver RL-gaffel med 130 mm

*X-Fusion Pro 2-dämpare med 120 mm slaglängd

*Shimano MT200 hydraulisk skivbroms

*Bontrager Gunnison Elite XR, TLR, kanttråd, 60 tpi, 29 x 2,40"

*Bontrager Line TLR 30, Tubeless Ready, 32-håls, Presta-ventil

Vad är det du vill uppnå - lättare cykel, mer kapabel utförs o.s.v?
Stämmer specen ungefär mot detta?
Ser ut som en helt vanlig dämpare, X-fusion, och rekon silver.

Edit: Här hann det komma lite inlägg ser jag...

Det är precis den specen på den. Jag skulle vilja få den lite mer kapabel utför, det ska gå att byta till 140 mm gaffel enligt trek. Men vad bör man byta först, gaffel eller bakdämpare? Bromsar är jag inne på men vet inte vilka man ska välja. Kan shimano m6120 vara vettigt att byta till?

Gaffel får man nog byta först. En pike tex. Sen tror jag inte 130 eller 140 är avgörande men ett extra air shaft för att testa båda kostar väl några 100

Edit. Bättre bromsar m 2 finger få man nig ha också ja.
Frågan är hur ekonomin blir i att byta allt

Det är precis den specen på den. Jag skulle vilja få den lite mer kapabel utför, det ska gå att byta till 140 mm gaffel enligt trek. Men vad bör man byta först, gaffel eller bakdämpare?
X-Fusion-dämparen är tyvärr ökänd för att ge dåligt med stöd, svampig och slår igenom lätt. Jag skulle börjat där.

Bromsar är jag inne på men vet inte vilka man ska välja. Kan shimano m6120 vara vettigt att byta till?
Ja de funkar utmärkt och är ett rejält kliv upp från MT200.

Gaffel får man nog byta först. En pike tex. Sen tror jag inte 130 eller 140 är avgörande men ett extra air shaft för att testa båda kostar väl några 100

Edit. Bättre bromsar m 2 finger få man nig ha också ja.
Frågan är hur ekonomin blir i att byta allt
Är det då en sådan du tänker på? https://www.biketown.se/sv/articles...hWfd3kxKosK-1kz8jkD0SuncA8LICLQIaAuIBEALw_wcB

Ja ekonomin i att byta får man ju absolut ta i åtanke men tänker att det finns lite utrymme för det då jag iallafall tror att jag köpte den för ett bra pris. Betalade 18500kr för den förra sommaren.

X-Fusion-dämparen är tyvärr ökänd för att ge dåligt med stöd, svampig och slår igenom lätt. Jag skulle börjat där.

Ja de funkar utmärkt och är ett rejält kliv upp från MT200.
Okej, ja svampig är precis så jag skulle beskriva den även med min amatörmässigt cykling. Har du något tips på en annan dämpare som kan vara en bra uppgradering?

Lite dåligt med fynd bland gafflar för tillfället. Hibike och Bike-discount brukar få in gafflar som blir över vid tillverkning av cyklar, så där går det göra fynd. Men man får vara på tårna för de kan sälja undan snabbt.

Den här t.ex. är bra pris men har också sålt slut precis.

Den här är hyfsat pris på också

När jag läser om cykeln så står det att man kan öka till 140mm fram och även 185x55 bak. Är det något man ska försöka satsa på eller ska man köra 185x50?
Det gör väl 10 mm bak så det är väl inte jätteskillnad. Hittar du en dämpare till bra pris så varför inte, men annars så duger väl 120 mm.

Utan att dissa nån säljare på köp&sälj så skulle jag hellre köpa en ny gaffel för en tusenlapp mindre från tyskland, ha garantin kvar på gaffeln (även om det vore omständligt att skicka grejerna tillbaka till Tyskland) samt ha stenkoll på när det är dags för underbensservice resp. fullservice.

ja, det är för dyrt för beggat man får ju räkna med att den ska servas och säljaren skriver inte ut styrrörslängd. Eller offsett m det är väl 44mm.

Jag köper gärna beggat men då helst med marginal för ny dämpare

If it ain’t broke, don’t fix it …

Det mesta på en cykel är förslitningsdelar och om du inte vet vad du vill uppnå och vilka delar du vill byta verkar det totalt onödigt. Mitt stående tips är att fungerar det bra, låt det vara och byt/uppgradera efterhand som det verkligen behövs.

De förslitningsdelar som kommer först är oftast däck, bromsklossar, kedja, kasett, etc.

Om du nu känner att du MÅSTE köpa något skulle jag föreslå att du tittar på däck! Det är helt klart den komponent som gör absolut störst skillnad. Kör du inte slanglöst, testa och passa på att köpa superventilerns Muc-off Big Bore light. :-)

/MM

Jag har en Pike Ultimate 140 mm med Charger 3.0 som jag borde sälja. Har inte lagt upp den för att jag tänkte göra underbenservice först. Har kört på den i ett år på en av mina tre mtbs, så har inte används mycket.

Elefanten i rummet är väl att det är en kortslagig cykel som ska vara en korsning mellan xc och stighoj. En stigraket. Och Trek lyckas skrämma upp vikten till 16 kg om siffran på hemsidan är korrekt :confused: Tycker man att det är okej så fine, men då ägnar vi oss åt helt olika saker.
Att lägga pengar på att göra den lätt, nej, då är det bättre att sälja och börja om på ett nytt projekt.
Men att hitta billiga ersättare till dämpare och gaffel går ju om man har lite is i magen. Skulle kunna tänka mig att t.ex. ett par DT Swiss M1900 gör mycket för känslan. Lättare och styvare hjul skulle kanske till och med jag kunna tänka mig att handla begagnat.
Däck gör förstås stor skillnad. Av den anledningen så finns det ingen anledning att bara ha ett par. Man kan bara slita på ett par åt gången så däck kan man inte ha för många av. Men att bara kränga på ett par dhr2 eller liknande på den här kommer ju vara kul i 10 minuter.
Jag säger Go for it.

Jag har en Pike Ultimate 140 mm med Charger 3.0 som jag borde sälja. Har inte lagt upp den för att jag tänkte göra underbenservice först. Har kört på den i ett år på en av mina tre mtbs, så har inte används mycket.
Justerar du priset för kostnaden att uppgradera till en 3.1?

Tillbaka
Topp