[OT] Lämna blod!

• Trådstartare Trådstartare Jay
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Lämna blod!
JojjeM sa:
Var på lite åderlåtning idag och insåg att jag har haft stadigt fallande Hb. Inget ras men en tydlig trend.

Tycker doktor Happy att jag borde forska vidare?

Hb-logg:
Dec 2017: 156
Mar 2018: 152
Jun 2018: 148
Feb 2019: 144
Maj 2019: 140

/Johan
Har du lämnat blod länge? Jag tappade nog 10 Hb-enheter första året, sen jämnade det ut sig. Det är väl bara att pina i sig järntabletterna. Jag tror inte du behöver mer än det du blir tilldelad på blodcentralen. Om det hade varit en farlig trend så hade du fått veta det.

Dr Happy är ju expert på det mesta, nästan allt faktiskt, men i just det här fallet skulle jag av någon konstig anledning hellre vända mig till BC... om jag vore orolig, vilket jag inte tycker att du ska vara.

[OT] Lämna blod!
JojjeM sa:
Var på lite åderlåtning idag och insåg att jag har haft stadigt fallande Hb. Inget ras men en tydlig trend.

Hb-logg:

/Johan
Det ser onekligen ut som en trend. Jag tycker du minst borde kolla ett blodstatus. Görs lämpligen på ett bokat besök på vårdcentralen.
Blodcentralen gör generellt inte annat än kollar att Hb är inom det väldigt breda normalspannet, men har man gått från att ligga i det övre spannet till det undre på drygt ett år är det rimligt att kolla upp.

[OT] Lämna blod!
Så länge det inte börjar bli lågt, så skulle jag inte göra något. Fortsätter det ner, så kanske det är värt. Du tar väl ett järn enligt rekommendation.

[OT] Lämna blod!
Kalas!

Jag siktar på en kombo och äter järnpillerspäckad lever på vårdcentralen :)
(fast själv är jag mer en sucker för blodpudding om man ska prata järnhaltigt käk )

/Johan

[OT] Lämna blod!
Stumpy sa:
Så länge det inte börjar bli lågt, så skulle jag inte göra något. Fortsätter det ner, så kanske det är värt. Du tar väl ett järn enligt rekommendation.
Att sänka sitt Hb med 16 enheter på något år kan indikera något onormalt. Fundera tex över varför blodpasset införts i många idrotter.
Det sker extremt mycket vård i Sverige av orsaker som är helt onödiga, men att utreda ett sjunkande Hb hos en symtomfri person (?) om man inte har en bra orsak klar för sig kvalar inte in bland de onödiga åtgärderna enligt mig.
Sannolikt finns ingen allvarlig orsak bakom det hela, men det är omöjligt att veta utan åtminstone ett blodstatus.

[OT] Lämna blod!
JojjeM sa:

Hb-logg:

/Johan
Jag sa ju att det skulle bli så där när du slutade med epo!!
:-)

[OT] Lämna blod!
ooms sa:
JojjeM sa:

Hb-logg:

/Johan

Haha. Får börja igen.

Annars tänkte jag nog faktiskt lyssna på Lejon som jag tror har lite extra auktoritet i frågan.

Får återkomma med utlåtande från VC.

/Johan

[OT] Lämna blod!
JojjeM sa:
ooms sa:
JojjeM sa:

Hb-logg:

/Johan

Haha. Får börja igen.

Annars tänkte jag nog faktiskt lyssna på Lejon som jag tror har lite extra auktoritet i frågan.

Får återkomma med utlåtande från VC.

/Johan
Jaha, JojjeM, hur löd domen?

[OT] Lämna blod!
Jajustja, skulle ju följa upp här.

Var till vårdcentralen och tog tre rör för analys. Allt låg inom referensvärdena men genomgående i underkant. Ska följa upp och ta samma om tre månader (utan att ge blod emellan). Nu var det ju kort efter senaste tappning.

provsvar.png

/Johan

[OT] Lämna blod!
Aha, fortsatt sjunkande trend alltså! Jag tycker det är mycket märkligt att inte BC reagerat.

Hur länge har du donerat? Var dec 2017 första gången?

[OT] Lämna blod!
SLI sa:
Aha, fortsatt sjunkande trend alltså! Jag tycker det är mycket märkligt att inte BC reagerat.

Nja, det var första eller kanske andra gången i nystart efter ett uppehåll på många år. Tidigare donerade jag i annat landsting så oklart om de har tillgång till någon äldre data.

/Johan

[OT] Lämna blod!
JojjeM sa:
SLI sa:

Nja, det var första eller kanske andra gången i nystart efter ett uppehåll på många år. Tidigare donerade jag i annat landsting så oklart om de har tillgång till någon äldre data.

/Johan
Det är ju normalt att tappa ca 10 enheter under första året, men nu har du tappat 20... Jaja, du får väl svar om tre månader då. 136 är ju inte jättelågt. Glöm inte att rapportera!

[OT] Lämna blod!
Ni som inte sitter i karantän eller är sjuka, kom igen nu, det här är viktigt.
Ett enkelt sätt att bidra i kristider. Då alla (?) lopp och tävlingar ändå är inställda så det finns inte någon anledning att snåla.

[OT] Lämna blod!
Min uppfattning är att drt fortfarande görs en hel del planerade operationer. Men det kommer väl minska i takt med kapacitet hos vårdpersonal.
Blod är väl alltid bristvara?

Tja. Kanske är så - jag trodde att det primärt var till planerade operationer och traumafall som förbrukade blod - båda är grupper som minskar snabbt nu. men det kanske inte stämmer längre.

[OT] Lämna blod!
Tja. Kanske är så - jag trodde att det primärt var till planerade operationer och traumafall som förbrukade blod - båda är grupper som minskar snabbt nu. men det kanske inte stämmer längre.
När du säger det, så jag vet faktiskt inte. Det låter rimligt det du skriver iallafall.

Oavsett, ge blod är bra :)

[OT] Lämna blod!
Har de så stora behov nu när det inte görs planerade operationer, inga sportutövare som krashar sönder sig?
Nej, det är inte det som är problemet. Blodlagren sjunker eftersom många donatorer väljer att stannar hemma i dessa tider. Och alla donatorer som kommer drabbas av viruset kommer inte vara tillgängliga på ett bra tag.

[OT] Lämna blod!
Blod används vid flera behandlingar av kroniska sjukdomar och cancer, det behovet minskar inte i Corona-tider. Operationer av akut karaktär utförs fortfarande, förlossningsavdelningar har behov av blod. En viss del av blodgivarblodet används vid framställning av läkemedel. Behovet minskar inte jättemycket av några inställda planerade icke-akuta operationer.

[OT] Lämna blod!
Fick du en present...
Trodde de hade slutat med det?
Man har alltid fått välja en gåva. Jag har 15-20 kaffekoppar, ~15 småskålar och ett 10-tal assietter av en större modell. Allt i serien Swedish Grace från Rörstrand. Nu har de börjat med dessa mindre assietter och i samtliga färger som koppar och skålar finns i. Blir nog att välja sådana de närmaste åren. :) 69:e gången jag lämnade i Stockholms län. Har även lämnat i Kopparbergs och Malmöhus län.

[OT] Lämna blod!
Jag har också en ansenlig mängd sådana hemma men för ett tag sen fick jag till mig att de helt skulle sluta med gåva. Därav frågan.
Googlade lite nu och gbg verkar ha slutat med det i Sept förra året.

[OT] Lämna blod!
Med risk för att låta jäkligt präktig så väljer jag alltid en nallebjörn som de får skänka till något sjukhus så att ett sjukt barn kan få det. En bra grej att välja om man som jag inte har en susning om vad man ska välja.
Nu får jag dock inte lämna fram till augusti pga nygjord tatuering.

[OT] Lämna blod!
Med risk för att låta jäkligt präktig så väljer jag alltid en nallebjörn som de får skänka till något sjukhus så att ett sjukt barn kan få det. En bra grej att välja om man som jag inte har en susning om vad man ska välja.
Nu får jag dock inte lämna fram till augusti pga nygjord tatuering.
Nallebjörn till sjukhus, finns det alternativet? Låter som en bra sak. Jag brukar fylla i det lilla kortet där man låter dem donera en mindre summa till Röda Korset/Läkare Utan gränser/Unicef eller liknande. (Stockholms län, men det gäller väl även dig?)

Tillbaka
Topp