[OT] Lämna blod!

• Trådstartare Trådstartare Jay
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Lämna blod!
Depp: Magen gillade inte den enda sortens järntabletter som Region Östergötland numera köper in...

Pepp: Blodbussen stannar på jobbets parkering! Yay!

Depp2: Jobba hemifrån pga Coronan...

/Magnus, laddar för att återstarta blodgiveriet

[OT] Lämna blod!
Nu har jag inte lämnat blod men gjorde ett blodprov idag p.g.a. min trötthet och magbesvär. Kan exempelvis bli svimfärdig efter hårdare träning och känner mig allmänt yr…

Första resultaten har redan kommit och såg då att mitt B-Hemoglobin låg på 132. Vilket betyder att jag inte ens skulle få ge blod?

[OT] Lämna blod!
Nu har jag inte lämnat blod men gjorde ett blodprov idag p.g.a. min trötthet och magbesvär. Kan exempelvis bli svimfärdig efter hårdare träning och känner mig allmänt yr…

Första resultaten har redan kommit och såg då att mitt B-Hemoglobin låg på 132. Vilket betyder att jag inte ens skulle få ge blod?
För män är gränsen 135, så nej. Senast hade jag under det för att jag slarvat lita med tabletterna, så då blev jag satt i "karantän"

[OT] Lämna blod!
Det är ju ändå lördag. Klart man får ta sig ett järn. Lämnade blod till behövande i torsdags.

IMG_1981.jpeg

[OT] Lämna blod!
Det är med viss sorg jag konstaterar att mina blodgivardagar är räknade.
Har under de senaste åren försökt återuppta givande efter ett längre avbrott men varje gång jag går dit för att testa mig igen så landar järnvärdet för lågt.
Då vill de inte ens skicka blodet på de andra testerna utan tycker man skall komma tillbaka om några månader och testa igen.
Tror det blev en 40-50 tillfällen eller något sånt.

[OT] Lämna blod!
Det är med viss sorg jag konstaterar att mina blodgivardagar är räknade.
Har under de senaste åren försökt återuppta givande efter ett längre avbrott men varje gång jag går dit för att testa mig igen så landar järnvärdet för lågt.
Då vill de inte ens skicka blodet på de andra testerna utan tycker man skall komma tillbaka om några månader och testa igen.
Tror det blev en 40-50 tillfällen eller något sånt.
Jag har också blivit stoppad med jämna mellenrum från att lämna p.g.a. för lågt järnvärde. Sist (september) var det så lågt att de skickade mig till husläkaren för att kolla upp det. Utredning pågår, har tagit en hel del prover och ska in på en gastroskopi eftersom de misstänker glutenintolerans. Tänkte bara att det kanske är bra att du får kollat anledningen till ditt låga järnvärde. Mitt var rejält lågt och jag hade känt mig trött ett tag och träningen gav ingen effekt.

[OT] Lämna blod!
Jag har också blivit stoppad med jämna mellenrum från att lämna p.g.a. för lågt järnvärde. Sist (september) var det så lågt att de skickade mig till husläkaren för att kolla upp det. Utredning pågår, har tagit en hel del prover och ska in på en gastroskopi eftersom de misstänker glutenintolerans. Tänkte bara att det kanske är bra att du får kollat anledningen till ditt låga järnvärde. Mitt var rejält lågt och jag hade känt mig trött ett tag och träningen gav ingen effekt.
Tack för omtanken.
Jag har alltid haft typ så här dåligt värde. Bara att det brukat ligga precis över gränsen och nu ligger precis under. Jag är pigg och glad och tränar med gott resultat så jag är inte superorolig.
Historiskt har de klagat på att man springer sönder järnet. Vet inte om det ligger något i det men springer en del, det gör jag.

[OT] Lämna blod!
Löpare?
Vid hård löpträning, måste man äta mat med bra järninnehåll. Järn tabletter kan ibland behövas.
Ät/drick nåt samtidigt med bra C-vitamin innehåll.

[OT] Lämna blod!
Samma dag som jag får sms om att jag kan lämna blod så bokar jag en tid, dvs var tredje månad. Det har blivit en vana. Nästa gång blir i början av augusti.
Det som är bra med att lämna blod, förutom att blodet kommer till användning, är att man får koll på blodvärde och blodtryck. Det blir en liten läkarundersökning...perfekt tycker jag.
Sedan 2007 har jag lämnat blod. Lämnade plasma från början, men lämnar nu blod på vanligt sätt.
Jag tycker att alla som kan lämna blod borde göra det.

[OT] Lämna blod!
Jag ger blod varje gång jag blir kallad, men jag har som många andra problem med att järnvärdet blir lågt. Så det blir inte så ofta som jag hade önskat...

[OT] Lämna blod!
Lämnade blod tidigare i veckan, och mitt HB-värde var lite för lågt, och jag har känt mig trött också. Bestämde mig därför att göra någonting åt det. Ska jobba på att få upp det och jag får inte lämna blod förrän jag fått upp värdet. Ska äta mer järnrik livsmedel och även komplettera med tabletter (kapslar), samma som jag får efter blodgivningen.

[OT] Lämna blod!
Vart får ni upp dessa grafer? De har tagit bort den fasta geblod lokalen som alltid hade öppet utan nu är det bussen som gäller. Tyvärr har alla tider efter kl 15 varit slut och har inte kunnat ge blod nu på några veckor trots massa sms påminnelser.

[OT] Lämna blod!
Lämnade blod tidigare i veckan, och mitt HB-värde var lite för lågt, och jag har känt mig trött också. Bestämde mig därför att göra någonting åt det. Ska jobba på att få upp det och jag får inte lämna blod förrän jag fått upp värdet. Ska äta mer järnrik livsmedel och även komplettera med tabletter (kapslar), samma som jag får efter blodgivningen.
För löpare, är det även viktigt med järnrik kost.
Efter blodgivning, ska du alltid ta med en karta järntabletter.
Be även vårdcentralen kolla ditt värde, två veckor efter blodgivning, om du behöver extra.

[OT] Lämna blod!
För löpare, är det även viktigt med järnrik kost.
Efter blodgivning, ska du alltid ta med en karta järntabletter.
Be även vårdcentralen kolla ditt värde, två veckor efter blodgivning, om du behöver extra.
Två veckor blir för tidigt. Om man mår bra är det egentligen ganska lagom att man får en ny koll vid nästa blodgivning som man kallas till via Blodcentralen.

Tillbaka
Topp