Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visst ger de där smsen en varm känsla inombords.Tack!
Det blod du gav har nu kommit till nytta för en patient.
Hälsningar,
Blodcentralen
Snyggt och viktigt!Nästan ett halvår sedan sist, men nu är det gjort iallafall.
(1 februari flyttar blodcentralen vid Hötorget till Drottninggatan.)
För män är gränsen 135, så nej. Senast hade jag under det för att jag slarvat lita med tabletterna, så då blev jag satt i "karantän"Nu har jag inte lämnat blod men gjorde ett blodprov idag p.g.a. min trötthet och magbesvär. Kan exempelvis bli svimfärdig efter hårdare träning och känner mig allmänt yr…
Första resultaten har redan kommit och såg då att mitt B-Hemoglobin låg på 132. Vilket betyder att jag inte ens skulle få ge blod?
RÖ har minst två sorters järntabletter, men håller lite extra i den dyrare sorten om du inte motiverar varför den vanliga inte fungerar. Så ta ett till snack med dem i bussen.Depp: Magen gillade inte den enda sortens järntabletter som Region Östergötland numera köper in...
/Magnus, laddar för att återstarta blodgiveriet
Har provat båda sorterna, tyvärr funkade ingen. :( Men jag kan ändå lämna 3 ggr per år utan järntillskottet, känns OK.RÖ har minst två sorters järntabletter, men håller lite extra i den dyrare sorten om du inte motiverar varför den vanliga inte fungerar. Så ta ett till snack med dem i bussen.
Bra där, fick sms i veckan meddelandes att mitt blod kommit till användning.Det är ju ändå lördag. Klart man får ta sig ett järn. Lämnade blod till behövande i torsdags.
Visa bilaga 677845
Var ser man den där grafen?
Jag har också blivit stoppad med jämna mellenrum från att lämna p.g.a. för lågt järnvärde. Sist (september) var det så lågt att de skickade mig till husläkaren för att kolla upp det. Utredning pågår, har tagit en hel del prover och ska in på en gastroskopi eftersom de misstänker glutenintolerans. Tänkte bara att det kanske är bra att du får kollat anledningen till ditt låga järnvärde. Mitt var rejält lågt och jag hade känt mig trött ett tag och träningen gav ingen effekt.Det är med viss sorg jag konstaterar att mina blodgivardagar är räknade.
Har under de senaste åren försökt återuppta givande efter ett längre avbrott men varje gång jag går dit för att testa mig igen så landar järnvärdet för lågt.
Då vill de inte ens skicka blodet på de andra testerna utan tycker man skall komma tillbaka om några månader och testa igen.
Tror det blev en 40-50 tillfällen eller något sånt.
Tack för omtanken.Jag har också blivit stoppad med jämna mellenrum från att lämna p.g.a. för lågt järnvärde. Sist (september) var det så lågt att de skickade mig till husläkaren för att kolla upp det. Utredning pågår, har tagit en hel del prover och ska in på en gastroskopi eftersom de misstänker glutenintolerans. Tänkte bara att det kanske är bra att du får kollat anledningen till ditt låga järnvärde. Mitt var rejält lågt och jag hade känt mig trött ett tag och träningen gav ingen effekt.
Var ser man den där grafen?
Knuten till ditt landsting kanske? Har aldrig sett den, vill veta min status.. :)
Har haft låga (för mig) järnvärden när jag lämnat strax efter lopp (mara eller cykellopp). Det tyckte de var fullt normalt som förklaring.Historiskt har de klagat på att man springer sönder järnet. Vet inte om det ligger något i det men springer en del, det gör jag.
Jag fick bara förebild, men ser att det bara är blod, och inte plasma och trombocyter, vilket är det jag gett mest.
Tack, verkade bara vara gällande för Stockholms län än så länge..
Kanske det. Mina givningar i Skåne och Dalarna räknas inte in. Skulle säkert varit Legend annars. ?Tack, verkade bara vara gällande för Stockholms län än så länge..
Intressant, fick fram min statistik för åren 1992-2007. Tummen upp till alla er som fortfarande är aktiva.
Hur många blodgivningar motsvarar det?
Vet inte vad som krävs, men har 80 blodgivningar i Stockholms län.Hur många blodgivningar motsvarar det?
Jag knaprar punpakärnor...ska få upp mitt värde.Jag ger blod varje gång jag blir kallad, men jag har som många andra problem med att järnvärdet blir lågt. Så det blir inte så ofta som jag hade önskat...
Ja, jag försöker äta järnrik mat, men det är lite svårare som vegetarian ;)Jag knaprar punpakärnor...ska få upp mitt värde.
Jag började med plasmagivning när jag började lämna för hundra år sedan...numera lämnar jag bara helblod, fyra ggr per år.Ikväll ringde de från Blodcentralen och tyckte det var dags att ge upp blodgivning pga mitt låga järnvärde.
Nu ska jag prova att ge plasma istället!
För löpare, är det även viktigt med järnrik kost.Lämnade blod tidigare i veckan, och mitt HB-värde var lite för lågt, och jag har känt mig trött också. Bestämde mig därför att göra någonting åt det. Ska jobba på att få upp det och jag får inte lämna blod förrän jag fått upp värdet. Ska äta mer järnrik livsmedel och även komplettera med tabletter (kapslar), samma som jag får efter blodgivningen.
Två veckor blir för tidigt. Om man mår bra är det egentligen ganska lagom att man får en ny koll vid nästa blodgivning som man kallas till via Blodcentralen.För löpare, är det även viktigt med järnrik kost.
Efter blodgivning, ska du alltid ta med en karta järntabletter.
Be även vårdcentralen kolla ditt värde, två veckor efter blodgivning, om du behöver extra.