[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Nej vanlig är det väl få som kallar den, den är ju ny så vitt jag förstått, har aldrig funnits förut.
Däremot har man väl från experthåll ofta kommunicerat att den förmodligen fungerar som en vanlig influensa?

Tja, det är ju ett coronavirus men verkar orsaka betydligt svårare lunginflammation hos vissa än influensa A eller B.

[UÄ] Coronatråden 4
Intressant att Norge har fler bekräftade fall än oss (ca 3300 vs 2800), men vi har betydligt fler döda (14 vs 77). Testar de bättre (läs fler) än oss, eller har de varit bättre på att "skydda de äldre"?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag hade föredragit att inlägget avslutats före andra det:et Kan för mitt liv inte se att andra delen av inlägget kan bidra till något positivt. Över huvud taget skulle jag tycka dessa trådar vore trevligare att läsa om alla kunde fundera lite innan man trycker på Skicka och först självcensurera bort den typen av efterslängar.

Jo, det kanske var dumt, men verkar tyvärr behövas, men om alla skulle följa råden så kanske det blir något positivt till slut?

[UÄ] Coronatråden 4
Jo, det kanske var dumt, men verkar tyvärr behövas, men om alla skulle följa råden så kanske det blir något positivt till slut?
Det var inte specifikt riktat mot dig utan triggades bara av ditt inlägg.

Mitt sätt att resonera är att om inte kommentaren i sig hjälper så är sannolikheten att "efterslängen" påverkar i positiv riktning minimal. Min gissning är att det däremot är större risk att "efterslängar" leder till "pajkastning".

[UÄ] Coronatråden 4
Intressant att Norge har fler bekräftade fall än oss (ca 3300 vs 2800), men vi har betydligt fler döda (14 vs 77). Testar de bättre (läs fler) än oss, eller har de varit bättre på att "skydda de äldre"?

Enligt NRK hade Sverige testat en tredjedel så många som Norge för någon dagar sedan. Men det svenska talet hade sannolikt mer eftersläp än det norska, så kanske inte riktigt så stor skillnad som 1:3 i realiteten.

[UÄ] Coronatråden 4
Enligt NRK hade Sverige testat en tredjedel så många som Norge för någon dagar sedan. Men det svenska talet hade sannolikt mer eftersläp än det norska, så kanske inte riktigt så stor skillnad som 1:3 i realiteten.
En tredjedel totalt eller per capita?

[UÄ] Coronatråden 4
9 Stockholmskommuner betalar in till det kommunala utjämningssystemet, resten av landets kommuner får pengar från detsamma. Gotland är (såklart) en av dessa.
Fick man inte diskutera myndighetssveriges effektivitet, kanske detta borde rendera en politikvarning också.
Annars har jag en del att svara på detta.

[UÄ] Coronatråden 4
Sorry, en tredjedel totalt.

Oj rätt stor skillnad då. Visar ju tydligt att antal bekräftade fall är ett dåligt mått på hur allvarlig smittsituationen i respektive land är.

[UÄ] Coronatråden 4
Då har pandemin nåt Sveriges största ö genom slappa restriktioner då turist säsongen har börjat tidigt med rika 08 som rest ner till sina sommarställen hoppas dom står sist i sjukvårdskön då dom inte skattar på ön .

@1888

vi skippar den diskussionen här,OK!

Senast redigerad av en moderator:
  • Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Om skattebetalande (i Sverige) Stockholmare inte skall få någon vård på Gotland (eller iaf sist i kön)

som jag sa @1888 vi skippar den diskussionen!
Du menar alla svenska barn? De kostar ju bara så sjukt mkt pengar för oss som arbetar. Snorar, snyftar och är allmänt tjatiga.

Senast redigerad av en moderator:
[UÄ] Coronatråden 4
"Man till hostattack mot busschaufför"

Vilken jävla blådåre!

4477.jpg

[UÄ] Coronatråden 4

Vilken jävla blådåre!

Visa bilaga 407819

"Mannen omhändertogs för berusning"

[UÄ] Coronatråden 4

Vilken jävla blådåre!

Visa bilaga 407819
Troligtvis en Stockholmare som sprider farsoter från storstan! ;)

[UÄ] Coronatråden 4
Lite jobbigt. Man får ju hoppas att det fanns något försvårande i bakgrunden. En 16-åring skall ju inte knalla av pga influensa:

Enl denna artikel inget underliggande:

[UÄ] Coronatråden 4
Pressträff med statsministern, socialministern, inrikesministern, FHM gd, och rikspolischefen om 10 minuter. Är det karantänen av Sthlm som ska meddelas nu?

[UÄ] Coronatråden 4
Enl denna artikel inget underliggande:
Det finns ju en rad av exempel där unga dör utan känd underliggande sjukdom men det finns nog inte tid att nu gräva och utreda om det skulla kunna finnas något som manifesterar vid coronasmitta.

Tycker förövrigt att det är lite konstigt att enkla åtgärder som lite avstånd i kassakön på ICA inte implementeras (kan vara lokalt problem så klart). Förstår om man tycker det är värt att träffa bekanta på ett fik men vad får man ut av att stå en halvmeter bakom en okänd person som är framför en i kassakön (speciellt om kön består av 3 personer).

[UÄ] Coronatråden 4
Det finns ju en rad av exempel där unga dör utan känd underliggande sjukdom men det finns nog inte tid att nu gräva och utreda om det skulla kunna finnas något som manifesterar vid coronasmitta.

Tycker förövrigt att det är lite konstigt att enkla åtgärder som lite avstånd i kassakön på ICA inte implementeras (kan vara lokalt problem så klart). Förstår om man tycker det är värt att träffa bekanta på ett fik men vad får man ut av att stå en halvmeter bakom en okänd person som är framför en i kassakön (speciellt om kön består av 3 personer).
Ja, vissa verkar inte bry sig ett skvatt, ska nästan trycka näsan i ryggen på en. Men jag gissar det är många som fortf inte har en aning om vad som pågår, finns så många i detta land som verkar leva i sin egen värld helt utan intresse vad som händer i samhället eller var det är på väg.

[UÄ] Coronatråden 4
Romme alpin stänger ner nu, trots att de har massor med snö och fullt med bokningar över påsk. De vill inte bidra till smittspridningen, motiverar de beslutet.

[UÄ] Coronatråden 4
O shit.

Familjer undantaget antar jag?
Inte utomhus, där är det strikt en och en. Får inte ens åka två i bil tex, inte ens om du ska till flygplatsen och flyga hem. Svenska ambassaden skriver så här: "Enligt karantänsreglerna får man endast åka en person i varje bil om man inte har särskilda skäl, detta gäller även taxi och bilfärd till flygplats."

I vilka sammanhang får man lämna sitt hem och vistas på allmänna gator och platser i Spanien?
Det är endast tillåtet att cirkulera på allmänna vägar och platser för:

• Anskaffande av matvaror, apoteksprodukter och produkter av primära behov.
  • Att gå till vårdcentralen
  • Att förflytta sig till arbetsplats för att utföra sitt yrke eller företagsaktivitet
  • Att återvända till sin fasta bostad
  • Att hjälpa och bistå äldre, minderåriga, personer som är beroende av assistans, funktionshindrade och personer av speciell sårbarhet.
  • Att ta sig till bankkontor
  • På grund av force majeure eller behovssituation.
  • Annan aktivitet av likartad karaktär som vederbörligen kan vara motiverad
De rekommendationer och skyldigheter som hälsomyndigheterna ålägger bör alltid respekteras. Polisen har rätt att bötfälla de som bryter mot reglerna.
/https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/spanien-madrid/aktuellt/nyheter/fr%C3%A5gor-och-svar-coronaviruset/)

[UÄ] Coronatråden 4
Inte utomhus, där är det strikt en och en. Får inte ens åka två i bil tex, inte ens om du ska till flygplatsen och flyga hem. Svenska ambassaden skriver så här: "Enligt karantänsreglerna får man endast åka en person i varje bil om man inte har särskilda skäl, detta gäller även taxi och bilfärd till flygplats."

I vilka sammanhang får man lämna sitt hem och vistas på allmänna gator och platser i Spanien?
Det är endast tillåtet att cirkulera på allmänna vägar och platser för:

• Anskaffande av matvaror, apoteksprodukter och produkter av primära behov.
  • Att gå till vårdcentralen
  • Att förflytta sig till arbetsplats för att utföra sitt yrke eller företagsaktivitet
  • Att återvända till sin fasta bostad
  • Att hjälpa och bistå äldre, minderåriga, personer som är beroende av assistans, funktionshindrade och personer av speciell sårbarhet.
  • Att ta sig till bankkontor
  • På grund av force majeure eller behovssituation.
  • Annan aktivitet av likartad karaktär som vederbörligen kan vara motiverad
De rekommendationer och skyldigheter som hälsomyndigheterna ålägger bör alltid respekteras. Polisen har rätt att bötfälla de som bryter mot reglerna.
/https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/spanien-madrid/aktuellt/nyheter/fr%C3%A5gor-och-svar-coronaviruset/)
Aha. Jag hörde häromdagen en radiointervju med nån som tagit sig hem fr Sydamerika i sista stund. De hade mellanlandat i Madrid och bott en natt där, och då nämndes det att han och frun åkt i varsin taxi till/från hotellet. Jag tyckte det lät lite extremt, men detta var alltså förklaringen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp