[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Det finns ju de som menar att världen vore bättre utan människan. Konstigt synsätt.

Klimat hit och klimat dit, hur det än blir med det så borde vi väl åtminstone fundera över vårt sätt att konsumera och exploatera jordens resurser, men även andra människor. Av ren självbevarelsedrift.

[UÄ] Coronatråden 4
Det finns ju de som menar att världen vore bättre utan människan. Konstigt synsätt.

Klimat hit och klimat dit, hur det än blir med det så borde vi väl åtminstone fundera över vårt sätt att konsumera och exploatera jordens resurser, men även andra människor. Av ren självbevarelsedrift.
Låter sunt. Är ingen miljökämpe själv men inser ändå att jordens resurser inte är oändliga och att våra mijlöproblem växer exponentiellt. Utan att blanda in politik i det hela kan man ju alltid tänka till lite hur man själv kan bidra till en bättre miljö.

[UÄ] Coronatråden 4
I så fall får väl ooms veva ner rutan och vråla "LUUUUCKA!!!!" när framförvarande bil smitit iväg hela 30 cm.

Nu blir det jävligt ot, men det finns väl forskning kring detta att använda klungkörning även med bilar och lastbilar? Mycket bränsle att spara där.

Fast så länge tekniken inte är på plats föredrar jag att folk håller avstånd eller kör om.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Nu blir det jävligt ot, men det finns väl forskning kring detta att använda klungkörning även med bilar och lastbilar? Mycket bränsle att spara där.

Fast så länge tekniken inte är på plats föredrar jag att folk håller avstånd eller kör om.
Ja, jag tror nog att det är lämpligt att plocka bort människor som förare innan man börjar tillämpa det i mer hårdragen form. Lär annars bli negativ miljöeffekt pga kraftigt ökat antal kraschade fordon.

[UÄ] Coronatråden 4
Ligger man redan kofångare mot kofångare lär det ju o andra sidan inte bli särskilt våldsamma kökrockar ...

[UÄ] Coronatråden 4
Låter sunt. Är ingen miljökämpe själv men inser ändå att jordens resurser inte är oändliga och att våra mijlöproblem växer exponentiellt. Utan att blanda in politik i det hela kan man ju alltid tänka till lite hur man själv kan bidra till en bättre miljö.
Jag gissar att man kan få rätt bra bang-for-the-buck på att investera i energiforskning (exkluderat utvinning av fossila bränslen).

F.ö. undrar jag lite stillsamt vad det är för mått på miljöproblemen som verkligen växer exponentiellt och i så fall med vilken bas.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Jag gissar att man kan få rätt bra bang-for-the-buck på att investera i energiforskning (exkluderat utvinning av fossila bränslen).

F.ö. undrar jag lite stillsamt vad det är för mått på miljöproblemen som verkligen växer exponentiellt och i så fall med vilken bas.

Ett exempel gripet i flykten skulle kunna vara hur vi förstör odlingsbar mark för att bygga villor. Samtidigt vill man köpa ekologisk närproducerad mat och känna sig klimatsmart i sin koreanska hybridbil. Det hänger liksom inte ihop.

[UÄ] Coronatråden 4
Det räcker med att titta på luftföroreningar i Kina den senaste 10 åren. Mängd plast i haven. Minskning av antalet djurarter. Choose your pick. Med vilken bas vet jag inte men att takten accelererar tycker jag inte det råder ngt större tvivel om tyvärr.

[UÄ] Coronatråden 4
Oljebolagen är rejält nedtryckta just nu. Det kommer bli riktigt rally där när världen startar upp igen! Där kan man nog få riktigt bang-for-the-buck, kortsiktigt iaf!
Tänk alla som inte kommer iväg på sina utlandsresor nu, de kommer skrika efter sina sol-, skid-, cykel-, stadsweekend-resor när coronakrisen är över! Flyg- och oljeindustrin kommer tälja guld då.

Senast ändrad:
  • Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Ett exempel gripet i flykten skulle kunna vara hur vi förstör odlingsbar mark för att bygga villor. Samtidigt vill man köpa ekologisk närproducerad mat och känna sig klimatsmart i sin koreanska hybridbil. Det hänger liksom inte ihop.
Ja, men sedan får man ju känna sig duktig när man sitter i sin nybyggda, klimatsmarta, villa och med sin lika dyra batteribil på garageuppfarten. Allt betalt med lånade pengar så att finansindustrin fortsätter hålla världen i sitt grepp.

[UÄ] Coronatråden 4
OK. Jag omformulerar mig. Var hittar jag data som tydligt visar denna exponentiella tillväxt? Jag började med luftföroreningar i Beijing och Shanghai och hitta PM2.5-värden som gav ytterst klent stöd för antagande om exponentiell tillväxt. Om någon vet var det finns data med tillhörande exponentiell anpassning vore det intressant att se.

[UÄ] Coronatråden 4
OK. Jag omformulerar mig. Var hittar jag data som tydligt visar denna exponentiella tillväxt? Jag började med luftföroreningar i Beijing och Shanghai och hitta PM2.5-värden som gav ytterst klent stöd för antagande om exponentiell tillväxt. Om någon vet var det finns data med tillhörande exponentiell anpassning vore det intressant att se.

Hinner inte googla men googlar man tillräckligt mkt så hittar man alltid till slut "fakta" som stämmer med ens påstående. Mitt antagande gällande miljöproblem är att befolkningsökningen globalt faktiskt är exponentiell och att miljöproblem blir en produkt därefter.

Tror du hänger upp dig på att jag använde ordet "exponentiell" så jag tar tillbaka det just vad gäller luftföroreningar i Kina. Men vi kan väl ändå vara överens om att trenden går åt fel håll?

[UÄ] Coronatråden 4
Nog dags för den här nu :)
1585555439281.png

[UÄ] Coronatråden 4
Vi är för många helt enkelt. Går inte att komma runt även om det skaver. Belastningen ökar med befolkningsökningen. Naturligtvis kan man optimera och effektivisera och ny teknik är viktig då det gäller detta, men i slutänden äts landvinningarna helt eller delvis upp om befolkningsmängden ökar för mycket.

Och då är vi tillbaka till trådens topic, massepidemier...

[UÄ] Coronatråden 4
He he, symbolvärdet i detta!

[UÄ] Coronatråden 4
Vi är för många helt enkelt. Går inte att komma runt även om det skaver. Belastningen ökar med befolkningsökningen. Naturligtvis kan man optimera och effektivisera och ny teknik är viktig då det gäller detta, men i slutänden äts landvinningarna helt eller delvis upp om befolkningsmängden ökar för mycket.

Och då är vi tillbaka till trådens topic, massepidemier...

Bra tajmat med global kondombrist också...

[UÄ] Coronatråden 4
Hinner inte googla men googlar man tillräckligt mkt så hittar man alltid till slut "fakta" som stämmer med ens påstående. Mitt antagande gällande miljöproblem är att befolkningsökningen globalt faktiskt är exponentiell och att miljöproblem blir en produkt därefter.

Tror du hänger upp dig på att jag använde ordet "exponentiell" så jag tar tillbaka det just vad gäller luftföroreningar i Kina. Men vi kan väl ändå vara överens om att trenden går åt fel håll?
Absolut. Är bara som matematiker lätt allergisk mot explosionen vad det gäller användningen av ordet exponentiell i alla möjliga sammanhang där det, vad jag förstår, snarast handlar om "snabb ökning" eller möjligen "växer allt snabbare" (d.v.s. snabbare än linjärt något som t.ex. kvadratisk tillväxt uppfyller). Det är i mitt tycke missbruk av termens betydelse.

Vad gäller befolkningstillväxten avtar i alla fall (lyckligtvis) tillväxttakten globalt så om det verkligen är exponentiell tillväxt kan diskuteras.

[UÄ] Coronatråden 4
Absolut. Är bara som matematiker lätt allergisk mot explosionen vad det gäller användningen av ordet exponentiell i alla möjliga sammanhang där det, vad jag förstår, snarast handlar om "snabb ökning" eller möjligen "växer allt snabbare" (d.v.s. snabbare än linjärt något som t.ex. kvadratisk tillväxt uppfyller). Det är i mitt tycke missbruk av termens betydelse.

Vad gäller befolkningstillväxten avtar i alla fall (lyckligtvis) tillväxttakten globalt så om det verkligen är exponentiell tillväxt kan diskuteras.
Det beror väl lite oxå på vilken datamängd man tittar på. Ser man på saker som befolkningsökning eller t o m luftföroreningar från 1800-talet till dagens datum så är väl det mesta exponentiellt.

[UÄ] Coronatråden 4
Om alla miljarder fattiga ska börja flyga till Italien för att åka skidor så blir problemet värre. Så det är inte bara antalet människor som är problemet. Om alla lever som om det inte finns en morgondag så kommer morgondagen se rätt trist ut.

[UÄ] Coronatråden 4

Så det räcker inte med att vi har börjat ta med egna påsar till affären??

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Det beror väl lite oxå på vilken datamängd man tittar på. Ser man på saker som befolkningsökning eller t o m luftföroreningar från 1800-talet till dagens datum så är väl det mesta exponentiellt.
Jag tror inte att en exponentiell anpassning till befolkningsdata från 1800-talet fram till nu kommer att ge en speciellt bra prediktion av utvecklingen i närtid, något jag tycker är ett rimligt krav för att man ska kunna hävda att den exponentiella modellen väl beskriver nuvarande läge vilket var så jag tolkade det du initialt skrev.

[UÄ] Coronatråden 4

Att befolkningstillväxten avtar innebär inte att den upphör, och det innebär absolut inte att befolkningsmängden minskar.

[UÄ] Coronatråden 4
Och det absolut bästa sättet (t,o.m. det enda?) att bromsa befolkningstillväxten är att bekämpa fattigdomen i världen, med ekonomisk tillväxt. Tror att det kan vara bra att påminna om det också.

[UÄ] Coronatråden 4
Och det absolut bästa sättet (t,o.m. det enda?) att bromsa befolkningstillväxten är att bekämpa fattigdomen i världen, med ekonomisk tillväxt. Tror att det kan vara bra att påminna om det också.

Absolut, tillväxt som innebär bättre sjukvård, säkrare och bättre livsmedelsförsörjning, bättre bostäder, kunskap istället för vidskepelse osv, men det kan inte betyda tillväxt i form av ökad ohållbar masskonsumtion och hänsynslöst exploaterande av människor, djur och natur. Det är inte hållbart på sikt.
Fan, jag skulle kanske inte köpt Lidlväskorna idag...

[UÄ] Coronatråden 4
Vad står UÄ för i rubriken? Enligt Google så står det för utomäktenskapliga barn, jag får inte i hop det med denna tråd

[UÄ] Coronatråden 4
Cyklar. Dvs det är en översättning av det engelska uttrycket off topic. Och OT-taggning av trådar som inte handlar om cyklar/cykling/happy är uppmuntrat här i forumet.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det kanske blir svårare att åstadkomma utomäktenskapliga barn såhär i Coronatider när alla sitter hemma?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp