BJS
Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Men nu har vi ju tack vare Kinas u-hjälp som ankom igår fördubblat testkapaciteten!
Det är ju positivt.
Bis dat, qui cito dat
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men nu har vi ju tack vare Kinas u-hjälp som ankom igår fördubblat testkapaciteten!
Nja, det är ju inte ofarligt för icke riskgrupper. Rätt många ut icke riskgrupper kommer också att stryka med. Mindre sannolikt att man dör men inte riktigt som Harrisburg. Och att det blåser över så fort som möjligt är väl tvärt emot det som fhm försökt att hamra in huvudet på folk att ha den kontrollerat långsam spridning så sjukvården hinner med.Ngnstans ett alltför uppskruvat tonläge på gränsen till hysteri. Vem tjänar på det? Denna pandemi är potentiellt farlig för risk-grupperna. För övriga medborgare ingen fara. Som ngn redan påpekat , sannolikt helt omöjlig att stoppa.
Så, om fokus ligger på att skydda de utsatta så borde det ju vara bra att det sprids och blåser över så fort som möjligt i övriga samhället.
Om vi hade en situation då enbart icke-riskgrupper smittades - då var det aldrig ngn fara att sjukvården inte skulle hinna med. (Förvisso ett teoretiskt resonemang. Men, ändå.)Nja, det är ju inte ofarligt för icke riskgrupper. Rätt många ut icke riskgrupper kommer också att stryka med. Mindre sannolikt att man dör men inte riktigt som Harrisburg. Och att det blåser över så fort som möjligt är väl tvärt emot det som fhm försökt att hamra in huvudet på folk att ha den kontrollerat långsam spridning så sjukvården hinner med.
Nej, det där är inte olika bud.Lite olika "bud":
![]()
Därför kan Sverige inte utfärda utegångsförbud
Många länder har begränsat sina medborgares rörelsefrihet med anledning av det nya coronaviruset. Men det finns inte stöd i svensk lag att helt och hållet gå i andra länders fotspår.www.svt.se
![]()
Sifo-undersökning visar: 36 procent av svarande vill sätta Stockholm i karantän
Stockholm bör sättas i karantän – det tycker mer än var tredje person som tillfrågats, enligt en färsk Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Sverige möts: Direkt.www.svt.se
9,6 miljoner 2019, inom framförallt mänskliga rättigheter. Bra med öppna myndighetsdata, kolla in openaid.seDet var tider det...
![]()
Sverige krymper biståndet till Kina
Sverige stryper biståndet till en av Sveriges viktigaste handelspartners - Kina. Men förbindelserna kommer inte att rasa, tror exportrådet. - Svenska företag går generellt bra i Kina, säger chefen för exportrådet i Kina, Torbjörn Bäckwww.expressen.se

9,6 miljoner 2019, inom framförallt mänskliga rättigheter. Bra med öppna myndighetsdata, kolla in openaid.seVisa bilaga 408855Visa bilaga 408856
Inte när Sverige utför dem. Då heter det bistånd.Är det inte det som man brukar kalla "utländska påverkansaktioner" eller något i den stilen.
Just att det var en mätning där en minoritet tyckte en sak var anledningen till att jag satte ordet bud inom citationstecken.Nej, det där är inte olika bud.
Det där är en bild av att en minioritet skulle vilja göra något som saknar stöd i Svensk lagstiftning.
Tankeverksamhet. ?Tycks fortfarande vara ett tjugotal % av befolkningen som inte tänker. Jag förvånas över bristen på tankevärksamhet hos vissa.
Det kan man ifrågasätta med tanke på att båtarna går fulla ner till påsk i från nynäs.Nu skall vi inte vara på det viset. Stockholmare är också människor.
Nej, det där är inte olika bud.
Det där är en bild av att en minioritet skulle vilja göra något som saknar stöd i Svensk lagstiftning.
"85 procent av de påskresor som tidigare bokats med Destination Gotland har avbokats, meddelar rederiet. Dessutom väntas fler avbokningar de närmaste dagarna."Det kan man ifrågasätta med tanke på att båtarna går fulla ner till påsk i från nynäs.
Så när dom skall fösa ihop 1600 passagerare då gäller inte det med grupper om 50st.
Det är ju det folk&fä inte gör. Var det klokt att tillåta mello-spektaklet i Sthlm helgen 6-7 mars ex.vis?Det klargjordes tidigt vilka som var i krisgrupperna.
Folk&fä måste klara av att tänka själv och dra slutsatser.
Tittar man på turlistorna så visar dom något annat i resandet i från nynäs.gjorde i går när jag kollade."85 procent av de påskresor som tidigare bokats med Destination Gotland har avbokats, meddelar rederiet. Dessutom väntas fler avbokningar de närmaste dagarna."
![]()
Inget stopp för Gotlandstrafiken
Regeringen har inga planer på att stoppa färjetrafiken till Gotland för att begränsa smittspridningen. Många som tidigare planerat att fira påsk på ön har redan avbokat sina resor.www.svd.se
Någon kännare gissade på 1 miljon smittade i Sverige och att han skulle kunna betta sitt hus på att det var mellan 200000 och 1,5 miljoner. Jag känner mig inte helt hundra på att jag minns siffrorna rätt, och jag hittar inte artikeln. Rätta mig gärna, den som har bättre minne.Någon som sett någon seriös bedömning om hur många verkligt smittade det är, dvs inte de som konstaterats smittade. Det borde ju rimligtvis gå att uppskatta på något sätt, om inte annat matematiskt/statistiskt.
FHM sade idag att de håller på att analysera de "slumpmässiga tester" de gjort, och hoppas kunna säga nåt i början av nästa vecka.Någon som sett någon seriös bedömning om hur många verkligt smittade det är, dvs inte de som konstaterats smittade. Det borde ju rimligtvis gå att uppskatta på något sätt, om inte annat matematiskt/statistiskt.
Och att han räknar med att 50% ska smittas under april så nu blir det åka av. Fast jag vet i fan hur de räknar, Skåne verkar vara enormt efter så det blir väl i Maj då.
Jag ställer kundvagnen bakom mig. Då blir det 1.5 meter lucka.Men en (hel) del folk måste verkligen vara totalt jävla vispade i kålroten. Måste man nödvändigtvis stå 20 centimeter bakom en i kassakön när man handlar? Att det ska vara så förbannat svårt att visa lite hänsyn och använda vanligt bonnförnuft.
Tråkigt att hamna efter kanske. Tids nog får vi alla skiten.
Jo, det är skillnad på länder och länder. Dock spelar det nog inte så stor roll vad Sverige gör nu, men hade man varit mer vaken från början hade man säkert kunnat köpa sig tre-fyra veckor mer tid. T.ex. obligatorisk karantän på hemvändare fr först Kina, sedan Iran, Italien, osv. Mellospektaklet andra helgen i mars skulle naturligtvis inte ha fått köras med publik, med rep, genrep och finalen samlade man 15k, 20k och slutligen 35k i en inomhusarena. Vid det laget var det känt att smittan fr sportlovsfirarna i italienska alperna florerade fritt bland Sthlms barnfamiljer (vilka går på mello?) då de varit tillbaka i skolan en vecka. Inför samma helg satte Norge stopp för publik i Holmenkollen och Danmark för publik på sin mello. Det är inte alls otroligt att den tillställningen är Sveriges motsvarighet till fotbollsmatchen i Milano, och anledningen till att smittan är så utbredd i Sthlm.Flög från Malmö-Sthlm-Helsingfors.
På Sturup fanns inte en enda handspritflaska / station. Visserligen lite människor men ingen extra information. Flyget var semifullt. Arlanda samma still som Sturup.
Flög Finnair från Arlanda. De hade bokat max 2 personer per rad. Alla satte på sin rad längst mot fönstret. Flygvärdinnan kom med munskydd och skyddshandskar och delade ut papper med information om covid-19. De gavs även information via högtalarna.
I Helsingfors fanns handsprit med ca 20m mellanrum. Alla passageras pass kontrollerades och man tillfrågades varifrån man kom och varför man kom in i landet.
I högtalarna på flygfältet angavs information på 3 språk om corona samt direktiv om hur man kunde ta sig från flygfältet.
Man kan konstatera att det är lite skillnad mellan länderna... Här har cykelklubbarna beslutat att sluta köra gruppkörningar och man undviker helt enkelt att umgås/träna desto närmare just nu. De flesta verkar bara acceptera läget och förstår att nu gäller det att dra sitt strå till stacken.
På Insta ser man svenska mtb-hjältar köra i grupper, för reklam om träningskliniker och gäng som sitter på cafe' och tar en paus.
Just saying..
Nä, det var ju dem som tog smittan till Sthlm. Jag har själv en kollega vars son blev smittad i skolan, av en klasskamrat som varit i Italien på sportlov veckan innan. Klasskamraten testade positivt på fredagen (dagen innan mellofinalen), kollegans son fick symptom under helgen, testades positivt på måndagen. Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut att det var många som satt smittade på Friends utan att veta om det. En vecka senare exploderar det i Sthlm.Alla som var på sportlovsresor klarade sig utan smitta?
Jo, det är skillnad på länder och länder. Dock spelar det nog inte så stor roll vad Sverige gör nu, men hade man varit mer vaken från början hade man säkert kunnat köpa sig tre-fyra veckor mer tid. T.ex. obligatorisk karantän på hemvändare fr först Kina, sedan Iran, Italien, osv. Mellospektaklet andra helgen i mars skulle naturligtvis inte ha fått köras med publik, med rep, genrep och finalen samlade man 15k, 20k och slutligen 35k i en inomhusarena. Vid det laget var det känt att smittan fr sportlovsfirarna i italienska alperna florerade fritt bland Sthlms barnfamiljer (vilka går på mello?) då de varit tillbaka i skolan en vecka. Inför samma helg satte Norge stopp för publik i Holmenkollen och Danmark för publik på sin mello. Det är inte alls otroligt att den tillställningen är Sveriges motsvarighet till fotbollsmatchen i Milano, och anledningen till att smittan är så utbredd i Sthlm.
Nä, det är det jag säger, nu spelar det inte så stor roll. Men man kan ju hoppas att man drar lärdomar av sina misstag, så kanske man är mer på tårna nästa gång.Det spelar väl inte så stor roll nu. Vi är där vi är och det är väl bara att kavla upp ärmarna och jobba på. Ekonomin körd i botten och några hundra personer fick möta sin skapare i förtid - massor av enskilda tragedier såklart, men livet går vidare. Jag personligen har större problem med C som tagit för många liv ifrån personer jag bryr mig om. Glöm inte det bara i denna något hysteriska fixering på en ny elak influensa. Genom livet kommer inte förtida döfsfall av C19 dominera missären. Klen tröst, men ändå.... Vi är alla här på lånad tid - gör det bästa av den tiden och försök vara en god, vänlig och lojal medmänniska - lika gott att försöka vara god trots att det är passe i samhället.