[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Ngnstans ett alltför uppskruvat tonläge på gränsen till hysteri. Vem tjänar på det? Denna pandemi är potentiellt farlig för risk-grupperna. För övriga medborgare ingen fara. Som ngn redan påpekat , sannolikt helt omöjlig att stoppa.
Så, om fokus ligger på att skydda de utsatta så borde det ju vara bra att det sprids och blåser över så fort som möjligt i övriga samhället.
Nja, det är ju inte ofarligt för icke riskgrupper. Rätt många ut icke riskgrupper kommer också att stryka med. Mindre sannolikt att man dör men inte riktigt som Harrisburg. Och att det blåser över så fort som möjligt är väl tvärt emot det som fhm försökt att hamra in huvudet på folk att ha den kontrollerat långsam spridning så sjukvården hinner med.

[UÄ] Coronatråden 4
Men nu har vi ju tack vare Kinas u-hjälp som ankom igår fördubblat testkapaciteten!

Det var tider det...

[UÄ] Coronatråden 4
Nja, det är ju inte ofarligt för icke riskgrupper. Rätt många ut icke riskgrupper kommer också att stryka med. Mindre sannolikt att man dör men inte riktigt som Harrisburg. Och att det blåser över så fort som möjligt är väl tvärt emot det som fhm försökt att hamra in huvudet på folk att ha den kontrollerat långsam spridning så sjukvården hinner med.
Om vi hade en situation då enbart icke-riskgrupper smittades - då var det aldrig ngn fara att sjukvården inte skulle hinna med. (Förvisso ett teoretiskt resonemang. Men, ändå.)
Anledningen att sjukvården går på knäna är att den får in så många äldre och andra i risk grupperna som inte fått tillräckligt skydd.
Så...om vi på riktigt kunde skydda de som behöver skydd - skulle inte sjukvårdsplatserna fyllas upp av skolungdomar eller andra fullt friska i arbetsför ålder.

[UÄ] Coronatråden 4
Lite olika "bud":

[UÄ] Coronatråden 4
Lite olika "bud":
Nej, det där är inte olika bud.
Det där är en bild av att en minioritet skulle vilja göra något som saknar stöd i Svensk lagstiftning.

[UÄ] Coronatråden 4
Det var tider det...
9,6 miljoner 2019, inom framförallt mänskliga rättigheter. Bra med öppna myndighetsdata, kolla in openaid.se 482BD7A8-354D-43A6-8FAE-A2FC901A05F0.png39AF2FC3-887E-4E05-A190-6BECFB37477B.png

[UÄ] Coronatråden 4
Det där är en bild av att en minioritet skulle vilja göra något som saknar stöd i Svensk lagstiftning.
Just att det var en mätning där en minoritet tyckte en sak var anledningen till att jag satte ordet bud inom citationstecken.

[UÄ] Coronatråden 4
Tycks fortfarande vara ett tjugotal % av befolkningen som inte tänker. Jag förvånas över bristen på tankevärksamhet hos vissa.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu skall vi inte vara på det viset. Stockholmare är också människor.
Det kan man ifrågasätta med tanke på att båtarna går fulla ner till påsk i från nynäs.
Så när dom skall fösa ihop 1600 passagerare då gäller inte det med grupper om 50st.
Eller så sprider paniken bland fjollorna och när dom skall packas som boskap på en båt då är det bara att gratullera dom 59000 som bor på ön med 11resperator platser och dom är snart upptagna av dom 12 smittade fallen som dom vet om.
För när inte ens en vädjan från den stor ledaren fungerar på alla då vet i fan hur det står till i skallen på dom som bara skall över för att fira påsk det finns flera påskar att fira när det är över.

[UÄ] Coronatråden 4

Det finns mindre charmiga ord att beskriva en önskan från en minoritet att stängsla in den produktiva majoriteten i ett ett reservat. Gick inge bra senast folk testade.

[UÄ] Coronatråden 4
Det kan man ifrågasätta med tanke på att båtarna går fulla ner till påsk i från nynäs.
Så när dom skall fösa ihop 1600 passagerare då gäller inte det med grupper om 50st.
"85 procent av de påskresor som tidigare bokats med Destination Gotland har avbokats, meddelar rederiet. Dessutom väntas fler avbokningar de närmaste dagarna."

[UÄ] Coronatråden 4
"85 procent av de påskresor som tidigare bokats med Destination Gotland har avbokats, meddelar rederiet. Dessutom väntas fler avbokningar de närmaste dagarna."
Tittar man på turlistorna så visar dom något annat i resandet i från nynäs.gjorde i går när jag kollade.
Det bästa hade varit att den storeledaren hade stoppat allt resande men låtit nyttotrafiken fortsätta som vanligt.

[UÄ] Coronatråden 4
Någon som sett någon seriös bedömning om hur många verkligt smittade det är, dvs inte de som konstaterats smittade. Det borde ju rimligtvis gå att uppskatta på något sätt, om inte annat matematiskt/statistiskt.

[UÄ] Coronatråden 4
Någon som sett någon seriös bedömning om hur många verkligt smittade det är, dvs inte de som konstaterats smittade. Det borde ju rimligtvis gå att uppskatta på något sätt, om inte annat matematiskt/statistiskt.
Någon kännare gissade på 1 miljon smittade i Sverige och att han skulle kunna betta sitt hus på att det var mellan 200000 och 1,5 miljoner. Jag känner mig inte helt hundra på att jag minns siffrorna rätt, och jag hittar inte artikeln. Rätta mig gärna, den som har bättre minne.

Edit: Jag läste det för någon/några dagar sedan, så siffrorna är antagligen redan inaktuella.

Edit 2: Det var inte den här artikeln jag tänkte på, men ändå ett svar på frågan: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/professorn-darfor-ar-det-bra-om-fler-ar-smittade/

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
FHM sade idag att de håller på att analysera de "slumpmässiga tester" de gjort, och hoppas kunna säga nåt i början av nästa vecka.
Den som skogsgubben syftar på är nog professor Tom Britton:

[UÄ] Coronatråden 4
Och att han räknar med att 50% ska smittas under april så nu blir det åka av. Fast jag vet i fan hur de räknar, Skåne verkar vara enormt efter så det blir väl i Maj då.

[UÄ] Coronatråden 4
Men en (hel) del folk måste verkligen vara totalt jävla vispade i kålroten. Måste man nödvändigtvis stå 20 centimeter bakom en i kassakön när man handlar? Att det ska vara så förbannat svårt att visa lite hänsyn och använda vanligt bonnförnuft.

[UÄ] Coronatråden 4
Och att han räknar med att 50% ska smittas under april så nu blir det åka av. Fast jag vet i fan hur de räknar, Skåne verkar vara enormt efter så det blir väl i Maj då.

Tråkigt att hamna efter kanske. Tids nog får vi alla skiten.

[UÄ] Coronatråden 4
Men en (hel) del folk måste verkligen vara totalt jävla vispade i kålroten. Måste man nödvändigtvis stå 20 centimeter bakom en i kassakön när man handlar? Att det ska vara så förbannat svårt att visa lite hänsyn och använda vanligt bonnförnuft.
Jag ställer kundvagnen bakom mig. Då blir det 1.5 meter lucka.
Funkar inte det så kan man börja hosta våldsamt och beklaga sig över Corona. Då flyttar sig nog de flesta.

[UÄ] Coronatråden 4
Som "Moltas" Eriksson sa redan för massor av år sedan:
Folk är inte så dumma som man tror,
dom är dummare!

[UÄ] Coronatråden 4
Jo, men för de allra flesta blir det liksom inget. Vi, i min familj, är säkra på att vi haft det. Inget egentligt oroande.. frun blev rejält sjuk men absolut långt ifrån akut.. vi andra kände oss konstiga i 2-7 dagar. Ju förr fler har haft det, desto bättre.

Tråkigt att hamna efter kanske. Tids nog får vi alla skiten.

• Gilla
Reactions: BJS
[UÄ] Coronatråden 4
Flög från Malmö-Sthlm-Helsingfors.
På Sturup fanns inte en enda handspritflaska / station. Visserligen lite människor men ingen extra information. Flyget var semifullt. Arlanda samma still som Sturup.

Flög Finnair från Arlanda. De hade bokat max 2 personer per rad. Alla satte på sin rad längst mot fönstret. Flygvärdinnan kom med munskydd och skyddshandskar och delade ut papper med information om covid-19. De gavs även information via högtalarna.
I Helsingfors fanns handsprit med ca 20m mellanrum. Alla passageras pass kontrollerades och man tillfrågades varifrån man kom och varför man kom in i landet.
I högtalarna på flygfältet angavs information på 3 språk om corona samt direktiv om hur man kunde ta sig från flygfältet.

Man kan konstatera att det är lite skillnad mellan länderna... Här har cykelklubbarna beslutat att sluta köra gruppkörningar och man undviker helt enkelt att umgås/träna desto närmare just nu. De flesta verkar bara acceptera läget och förstår att nu gäller det att dra sitt strå till stacken.

På Insta ser man svenska mtb-hjältar köra i grupper, för reklam om träningskliniker och gäng som sitter på cafe' och tar en paus.

Just saying..

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Flög från Malmö-Sthlm-Helsingfors.
På Sturup fanns inte en enda handspritflaska / station. Visserligen lite människor men ingen extra information. Flyget var semifullt. Arlanda samma still som Sturup.

Flög Finnair från Arlanda. De hade bokat max 2 personer per rad. Alla satte på sin rad längst mot fönstret. Flygvärdinnan kom med munskydd och skyddshandskar och delade ut papper med information om covid-19. De gavs även information via högtalarna.
I Helsingfors fanns handsprit med ca 20m mellanrum. Alla passageras pass kontrollerades och man tillfrågades varifrån man kom och varför man kom in i landet.
I högtalarna på flygfältet angavs information på 3 språk om corona samt direktiv om hur man kunde ta sig från flygfältet.

Man kan konstatera att det är lite skillnad mellan länderna... Här har cykelklubbarna beslutat att sluta köra gruppkörningar och man undviker helt enkelt att umgås/träna desto närmare just nu. De flesta verkar bara acceptera läget och förstår att nu gäller det att dra sitt strå till stacken.

På Insta ser man svenska mtb-hjältar köra i grupper, för reklam om träningskliniker och gäng som sitter på cafe' och tar en paus.

Just saying..
Jo, det är skillnad på länder och länder. Dock spelar det nog inte så stor roll vad Sverige gör nu, men hade man varit mer vaken från början hade man säkert kunnat köpa sig tre-fyra veckor mer tid. T.ex. obligatorisk karantän på hemvändare fr först Kina, sedan Iran, Italien, osv. Mellospektaklet andra helgen i mars skulle naturligtvis inte ha fått köras med publik, med rep, genrep och finalen samlade man 15k, 20k och slutligen 35k i en inomhusarena. Vid det laget var det känt att smittan fr sportlovsfirarna i italienska alperna florerade fritt bland Sthlms barnfamiljer (vilka går på mello?) då de varit tillbaka i skolan en vecka. Inför samma helg satte Norge stopp för publik i Holmenkollen och Danmark för publik på sin mello. Det är inte alls otroligt att den tillställningen är Sveriges motsvarighet till fotbollsmatchen i Milano, och anledningen till att smittan är så utbredd i Sthlm.

[UÄ] Coronatråden 4
Alla som var på sportlovsresor klarade sig utan smitta?
Nä, det var ju dem som tog smittan till Sthlm. Jag har själv en kollega vars son blev smittad i skolan, av en klasskamrat som varit i Italien på sportlov veckan innan. Klasskamraten testade positivt på fredagen (dagen innan mellofinalen), kollegans son fick symptom under helgen, testades positivt på måndagen. Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut att det var många som satt smittade på Friends utan att veta om det. En vecka senare exploderar det i Sthlm.

[UÄ] Coronatråden 4
Tegnell på Skavlan var sevärt.
En viktig sak togs fram. Frånsett de som tillhör riskgrupperna - så är det allas vår uppgift att få corona förr eller senare. Alla de bromsåtgärder som införs i samhället är INTE för att skydda gemene man - det är för att i förlängningen skydda de som tillhör riskgrupperna.
Intressant att se hur massor av unga och helt friska människor är skitnervösa och RÄDDA pga corona. Till ingen nytta. Massor av människor som inte ska belasta sjukvården gör det änå pga skitsaker. Texunga människor som ringer 112 pga man har 38.0 i temp...skäms. (läste i DN)
Majoriteten av befolkningen SKA och KOMMER få corona och det.är helt i sin ordning. De flesta av dessa kommer få små eller inga symprom alls. Innan majoriteten genomlevt denna sjukdom kommer inte samhället börja fungera igen. Varje person som får och går igenom covid-19 är vi ett litet steg närmare slutet på detta elände.

[UÄ] Coronatråden 4
Jo, det är skillnad på länder och länder. Dock spelar det nog inte så stor roll vad Sverige gör nu, men hade man varit mer vaken från början hade man säkert kunnat köpa sig tre-fyra veckor mer tid. T.ex. obligatorisk karantän på hemvändare fr först Kina, sedan Iran, Italien, osv. Mellospektaklet andra helgen i mars skulle naturligtvis inte ha fått köras med publik, med rep, genrep och finalen samlade man 15k, 20k och slutligen 35k i en inomhusarena. Vid det laget var det känt att smittan fr sportlovsfirarna i italienska alperna florerade fritt bland Sthlms barnfamiljer (vilka går på mello?) då de varit tillbaka i skolan en vecka. Inför samma helg satte Norge stopp för publik i Holmenkollen och Danmark för publik på sin mello. Det är inte alls otroligt att den tillställningen är Sveriges motsvarighet till fotbollsmatchen i Milano, och anledningen till att smittan är så utbredd i Sthlm.

Det spelar väl inte så stor roll nu. Vi är där vi är och det är väl bara att kavla upp ärmarna och jobba på. Ekonomin körd i botten och några hundra personer fick möta sin skapare i förtid - massor av enskilda tragedier såklart, men livet går vidare. Jag personligen har större problem med C som tagit för många liv ifrån personer jag bryr mig om. Glöm inte det bara i denna något hysteriska fixering på en ny elak influensa. Genom livet kommer inte förtida döfsfall av C19 dominera missären. Klen tröst, men ändå.... Vi är alla här på lånad tid - gör det bästa av den tiden och försök vara en god, vänlig och lojal medmänniska - lika gott att försöka vara god trots att det är passe i samhället.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag vet inte om åskådarna var 08:or eller lantisar.
Jag känner en del som gärna åker på sådana tillställningar.
Jag föredrar ett LVG-lopp i ett småblåsigt Skåne. De är ofta både utslagsgivande och intressanta.

[UÄ] Coronatråden 4
Det spelar väl inte så stor roll nu. Vi är där vi är och det är väl bara att kavla upp ärmarna och jobba på. Ekonomin körd i botten och några hundra personer fick möta sin skapare i förtid - massor av enskilda tragedier såklart, men livet går vidare. Jag personligen har större problem med C som tagit för många liv ifrån personer jag bryr mig om. Glöm inte det bara i denna något hysteriska fixering på en ny elak influensa. Genom livet kommer inte förtida döfsfall av C19 dominera missären. Klen tröst, men ändå.... Vi är alla här på lånad tid - gör det bästa av den tiden och försök vara en god, vänlig och lojal medmänniska - lika gott att försöka vara god trots att det är passe i samhället.
Nä, det är det jag säger, nu spelar det inte så stor roll. Men man kan ju hoppas att man drar lärdomar av sina misstag, så kanske man är mer på tårna nästa gång.

• Gilla
Reactions: BJS
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp