[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
ja det är så Tegnell betett sig.

Det kommer inte sprida sig från kina. Det smittar inte i alperna. Nu på tisdag/onsdag har vi nåt toppen (en månad sedan typ). Det finns absolut ingen allmän spridning i samhället (dagen innan allmän spridning bekräftades). Listan kan göras lång. Bara svågern saknas i det hela.
Han var inte alarmistisk. Han har inte jämfört detta med en vanlig influensa, sagt att det går över i April (pga värmen), gjort politik av det, gått i klinch med kommunerna, emotsagt sina egna experter eller dragit några siffror ur en hatt och sagt att det försvinner "like magic". Så, jämförelsen haltar "något".

[UÄ] Coronatråden 4
Han var inte alarmistisk. Han har inte jämfört detta med en vanlig influensa, sagt att det går över i April (pga värmen), gjort politik av det, gått i klinch med kommunerna, emotsagt sina egna experter eller dragit några siffror ur en hatt och sagt att det försvinner "like magic". Så, jämförelsen haltar "något".
Släpp ditt hat mot Trump och titta objektivt på hur länderna agerat. Det övergripande resultatet, dvs ”i stora drag”, är det samma: Båda länderna invaggades i falsk säkerhet och vidtog i princip inga åtgärder alls, förrän skiten träffade fläkten på riktigt.

Men vi är inte ensamma, det är egentligen bara länderna i Asien, som varit med om sånt här i modern tid, som var på tårna.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Varför har de som känt till att något sånt här kunde inträffa inte sålt in att bättre åtgärder/beredskap krävs? När jag jämför med Y2K inför år 2000 då det till stor del handlade om att ekonomiska system behövde säkras, förvisso med viss risk för mäninskoliv inom andra områden också, och detta där dödlig smitta sprids mer eller mindre okontrollerat och ekonomier går in i lågkonjunktur i en takt som inte setts sedan 1930-talet verkar det märkligt.
Flera år innan år 2000 prioriterades projekt om och när det började närma sig (läs med ett år kvar ungefär) känner jag till ett i princip leveransklart projekt som lades åt sidan för man insett att resurerna behövdes på annat håll för att hinna bli klara till 1 januari 2000. Det fanns ingen från html-knackare till programmerare som aldrig skrev annat än COBOL som inte på ett eller annat sätt påverkades av Y2K.
Att man sedan i efterhand fått höra att 'se Y2K var ju ingenting' från diverse okunnigt håll får man väl leva med även om det är något irriterande.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag är fortfarande övertygad om att Tegnell (han är fortfarande inte ensam) är bättre på detta än du och jag tillsammans. Om vi tre gjorde en quiz på virus och smitta skulle han vinna.

Vilka experter beslutade att våra beredskapslager skulle skrotas? Mig veterligen har inte försvar och sjukvård bett om skrotad beredskap. Det är politiska beslut.

Vilken expert hänvisade Hägglund till? Att avreglera apoteket var ett politiskt beslut som genomfördes trots att man varnade för följderna.
Ja, men du är lekman och inte expert och dessutom svarar du inte på mitt inlägg utan trollar vidare

EDIT. Och skitsnack är jag expert på. 25 år i branchen. Så känner det när jag ser det.

[UÄ] Coronatråden 4
Skulle kommit till en annan lite poäng också.

Lyssna t ex på denna P1-intervju med en svensk läkare ,verksam i New York, från 3 april 2020, det mest intressanta startar 01:35 in:

Förvisso är han ingen expert men ändå läkare och professor borde väl kunna motsvara åtminstone en html-knackare från 1998. Han verkar nästan komiskt oinformerad och/eller ointresserad till det nu visat sig att han själv måste göra en insats.

[UÄ] Coronatråden 4
Släpp ditt hat mot Trump och titta objektivt på hur länderna agerat. Det övergripande resultatet, dvs ”i stora drag”, är det samma: Båda länderna invaggades i falsk säkerhet och vidtog i princip inga åtgärder alls, förrän skiten träffade fläkten på riktigt.

Men vi är inte ensamma, det är egentligen bara länderna i Asien, som varit med om sånt här i modern tid, som var på tårna.
"Hat till Trump"? :) Har Trump sagt att det är en influensa eller inte? Har han hittat på egna siffror om dödligheten eller inte? Upplöste han sitt (Obamas) "pandemic response team" eller inte? Har han emotsagt sina experter eller inte? Har han utsett sin svärson (!) att bekämpa viruset eller inte? Har han sagt att de som är snälla emot honom (!) får hjälp? Politiserat viruset och kallat det en bluff från oppositionen? Samma sak, objektivt? Att kalla ett virus för en bluff, eller säga att det försvinner av sig självt, kan få människor att inte ta det på allvar. Jag har dock inte hört detta från svenska myndigheter (men jag antar att jag får klura ut det själv).

I Asien var man mer "på tårna". Och tätbefolkade länder som Sydkorea kanske behöver agera annorlunda än rätt glesbefolkade länder som Sverige? Men vad vet jag? Jag är ju ingen expert så jag uttalar mig inte tvärsäkert.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, men du är lekman och inte expert och dessutom svarar du inte på mitt inlägg utan trollar vidare

EDIT. Och skitsnack är jag expert på. 25 år i branchen. Så känner det när jag ser det.
Du citerar mitt svar (där jag ifrågasätter dina felaktiga påståenden) och säger att jag inte svarar? Okej... Så, experterna beslutade att vi skulle skära ner på vår krisberedskap och att en privatisering av apoteket skulle bli bra. Inte politikerna.
Och ja, Tegnell och hans kollegor är fortfarande bättre på smittor och smittspridning än vad du och jag är. Även om de inte kan förutse framtiden
exakt så är deras prognoser bättre än våra gissningar.

[UÄ] Coronatråden 4
Skulle kommit till en annan lite poäng också.

Lyssna t ex på denna P1-intervju med en svensk läkare ,verksam i New York, från 3 april 2020, det mest intressanta startar 01:35 in:

Förvisso är han ingen expert men ändå läkare och professor borde väl kunna motsvara åtminstone en html-knackare från 1998. Han verkar nästan komiskt oinformerad och/eller ointresserad till det nu visat sig att han själv måste göra en insats.
Ja, det där är intressant. Munskydd, mer eller mindre obligatoriskt, verkar vara en gemensam nämnare för de länder som fått kontroll på situationen. Redan när det här började så undrade mina kinesiska kollegor varför vi inte använde munskydd i Sverige, men det viftade vi bara bort att "det skyddar ju inte". Och det stämmer ju, däremot skyddar det ens omgivning om man själv ofrivilligt nyser/hostar. Och nu har det ju visat sig, det som många redan misstänkt, att viruset smittar symptomfritt eller att det t.o.m. kan vara luftburet. Fler och fler länder kommer därför med rekommendationer/tvång, frågan är om/när det kommer här också. Men bristen är så klart ett problem. Aftonbladet hade (mot förmodan) en intressant krönika om det igår.

[UÄ] Coronatråden 4
Sveriges konung ska hålla tal till Happykollektivet igen, ikväll kl. 1920 på SVT1. Leve konungen! ?

? ? ?

[UÄ] Coronatråden 4
Men mer på temat Corona så tycker jag följande av Rasmus Fleischer är intressant läsning: https://copyriot.se/2020/04/04/mang...on-komplicerar-de-epidemiologiska-modellerna/

"Förra inlägget tog upp immunitet – hur saken ofta diskuteras i binära termer, som att en individ antingen är immun eller inte. Troligen är det inte fullt så enkelt. Immunitet är mer av en glidande skala, där man även kan vara “halvimmun”.
Samma sak verkar även gälla för själva smittan. Hur stor mängd virus man får i sig har sannolikt betydelse för hur sjuk man blir. Den vetenskapliga diskussionen (som är virologisk snarare än epidemiologisk eller immunologisk) kretsar kring begreppet “initial viral load“.
[..]
Detta skulle förklara varför så många vårdarbetare – även unga – har dött. Dessa kan uppenbarligen ha utsatts för betydligt större virusmängder än vad som är genomsnittet vid samhällssmitta.
[..]
Hypotesen kan även leda till kontraintuitiva slutsatser. Att smittas av någon hemma i det egna hushållet skulle alltså innebära större risk för allvarlig sjukdom, än att smittas i mataffären.
[..]
Under den gångna månaden har vi fått se en rad epidemiologiska visualiseringar som bygger på binära antaganden. Varje frisk individ avbildas som en grå plupp, varje smittad individ som en röd plupp. När de tillåts studsa runt okontrollerat, går det väldigt fort för hela bilden att byta färg från grå till röd, men efter ett tag kanske de röda återhämtar sig och blir gröna, det vill säga immuna. Sådana visualiseringar har tjänat ett pedagogiskt syfte, men räcker knappast för att förstå vad som ligger framför oss."

Inlägget innehåller flertal länkar till djupdykningar m.a.p. t. ex. virologi / epidemiologi / immunologi och även följande NYT-artikel (som länkas i texten) rekommenderas: https://www.newyorker.com/magazine/2020/04/06/how-does-the-coronavirus-behave-inside-a-patient

[UÄ] Coronatråden 4
Men mer på temat Corona så tycker jag följande av Rasmus Fleischer är intressant läsning: https://copyriot.se/2020/04/04/mang...on-komplicerar-de-epidemiologiska-modellerna/

"Förra inlägget tog upp immunitet – hur saken ofta diskuteras i binära termer, som att en individ antingen är immun eller inte. Troligen är det inte fullt så enkelt. Immunitet är mer av en glidande skala, där man även kan vara “halvimmun”.
Samma sak verkar även gälla för själva smittan. Hur stor mängd virus man får i sig har sannolikt betydelse för hur sjuk man blir. Den vetenskapliga diskussionen (som är virologisk snarare än epidemiologisk eller immunologisk) kretsar kring begreppet “initial viral load“.
[..]
Detta skulle förklara varför så många vårdarbetare – även unga – har dött. Dessa kan uppenbarligen ha utsatts för betydligt större virusmängder än vad som är genomsnittet vid samhällssmitta.
[..]
Hypotesen kan även leda till kontraintuitiva slutsatser. Att smittas av någon hemma i det egna hushållet skulle alltså innebära större risk för allvarlig sjukdom, än att smittas i mataffären.
[..]
Under den gångna månaden har vi fått se en rad epidemiologiska visualiseringar som bygger på binära antaganden. Varje frisk individ avbildas som en grå plupp, varje smittad individ som en röd plupp. När de tillåts studsa runt okontrollerat, går det väldigt fort för hela bilden att byta färg från grå till röd, men efter ett tag kanske de röda återhämtar sig och blir gröna, det vill säga immuna. Sådana visualiseringar har tjänat ett pedagogiskt syfte, men räcker knappast för att förstå vad som ligger framför oss."

Inlägget innehåller flertal länkar till djupdykningar m.a.p. t. ex. virologi / epidemiologi / immunologi och även följande NYT-artikel (som länkas i texten) rekommenderas: https://www.newyorker.com/magazine/2020/04/06/how-does-the-coronavirus-behave-inside-a-patient
Enligt en infektionsdocent jag pratade med för många år sen så är mängden virus alltid avgörande i hur hårt sjukdomen slår, i detta fallet HIV/Aids. Det är/var? så bromsmedicinerna fungerar, dom håller ner antalet virus och då kan patienten inte utveckla aids. Nu vet jag inte om det är samma koppling mellan Covid 19 och Corona då jag jobbar i en helt annan bransch. Killgissning således.

[UÄ] Coronatråden 4
Snart dags för knugens tal! Hoppas bara att SVT-teamet som åkte ut till Stenhammar inte smittat honom bara...

[UÄ] Coronatråden 4
38 minuter med Osterholm, han säger det han anser det finns stöd för i någon sorts vetenskap, finns med andra ord godbitar för de flesta oavsett egen övertygelse. Från 31 mars så snart borde det komma en ny.

[UÄ] Coronatråden 4
Göran Greider borde ha talat istället.

[UÄ] Coronatråden 4
Undrar hur man tänker/mår om man avsiktligt går omkring och hostar och spottar på andra människor.
Berusad en söndagskväll... Antagligen någon som inte tagit tillvara på de livsmöjligheter alla i samhället får.

[UÄ] Coronatråden 4
Om man slår ihop hypotesen att "initial viral load" (initialviruslast?) är en viktig parameter för hur corona utvecklar sig i drabbade med följande bild ang. maskers funktion:
Corona_mask.PNG

..så tycker jag det talar för att masker borde användas. Jag är dock bara killgissare så jag säger inte att det stämmer (disclaimer så att inte spanska inkvisationen dyker upp), utan vi får vänta och se.

(Bilden är fö från https://medium.com/@Cancerwarrior/c...here-is-new-scientific-rationale-280e08ceee71, där finns även diskussion och kritik/argument för och mot masker et.c. för vidare läsning.)

[UÄ] Coronatråden 4
Om man slår ihop hypotesen att "initial viral load" (initialviruslast?) är en viktig parameter för hur corona utvecklar sig i drabbade med följande bild ang. maskers funktion:
Visa bilaga 409384

..så tycker jag det talar för att masker borde användas. Jag är dock bara killgissare så jag säger inte att det stämmer (disclaimer så att inte spanska inkvisationen dyker upp), utan vi får vänta och se.

(Bilden är fö från https://medium.com/@Cancerwarrior/c...here-is-new-scientific-rationale-280e08ceee71, där finns även diskussion och kritik/argument för och mot masker et.c. för vidare läsning.)
"Under gårdagen medverkade Karin Tegmark Wisell, chef för avdelningen för mikrobiologi på Folkhälsomyndigheten i SVT-programmet Agenda.
....
Hon sa också att munskydd, som Folkhälsomyndigheten vidhållit inte fungerar som skydd för människor som inte arbetar inom vården, faktiskt kan ge ett skydd.

– Nu finns det nya data på att munskydden faktiskt kan hjälpa mot droppsmitta. Vi får ny kunskap hela tiden, sa hon i Agenda."

Spännande. Nu finns det mer data. Finns det ingen evidens för att det kan vara bra att vara lite försiktig och inte snacka så mycket dynga innan man har data?

• Gilla
Reactions: rln
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp