[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Om man slår ihop hypotesen att "initial viral load" (initialviruslast?) är en viktig parameter för hur corona utvecklar sig i drabbade med följande bild ang. maskers funktion:
Visa bilaga 409384

..så tycker jag det talar för att masker borde användas. Jag är dock bara killgissare så jag säger inte att det stämmer (disclaimer så att inte spanska inkvisationen dyker upp), utan vi får vänta och se.

(Bilden är fö från https://medium.com/@Cancerwarrior/c...here-is-new-scientific-rationale-280e08ceee71, där finns även diskussion och kritik/argument för och mot masker et.c. för vidare läsning.)
I gårdagens Agenda öppnade t.o.m. FHM för att det kanske kunde hjälpa, tvärtemot vad de sagt tidigare. De hade fått ny kunskap nu, sade representanten.

Edit: Ääh, tvåa på bollen...

[UÄ] Coronatråden 4
Om man slår ihop hypotesen att "initial viral load" (initialviruslast?) är en viktig parameter för hur corona utvecklar sig i drabbade med följande bild ang. maskers funktion:
Visa bilaga 409384

..så tycker jag det talar för att masker borde användas. Jag är dock bara killgissare så jag säger inte att det stämmer (disclaimer så att inte spanska inkvisationen dyker upp), utan vi får vänta och se.

(Bilden är fö från https://medium.com/@Cancerwarrior/c...here-is-new-scientific-rationale-280e08ceee71, där finns även diskussion och kritik/argument för och mot masker et.c. för vidare läsning.)
Så med en hemmagjord mask far 90% av partiklarna ut bland medmänniskorna när man hostar? Det talar ju för att man inte ska få folk att ha för hög tilltro till masker.

[UÄ] Coronatråden 4
Så med en hemmagjord mask far 90% av partiklarna ut bland medmänniskorna när man hostar? Det talar ju för att man inte ska få folk att ha för hög tilltro till masker.
Absolut, för smittspridning från sjuka så verkar det krävas bättre masker för att förhindra detta till stor del. Även enkla masker verkar dock skydda en hel del från upptag, men för finns det ju andra smittvägar (oskyddade ögon, händer som sedan vidrör ansikte osv). Dock kanske det minskar "viruslasten" en del vilket verkar spela roll för hur allvarlig infektionen blir?

Men nu spekulerar jag fritt. :-) Har själv inte mask och är inte så orolig för egen del, skulle jag tvingas besöka äldre av någon anledning (t.ex. mina föräldrar) så skulle jag se till att både dom och jag hade nån slags skydd, bara för att.

Och som du är inne på finns det nog en risk att folk får för stor tilltro till masker, t.ex. att bara man har mask så är det lugnt och man kan bete sig hur som helst även om man känner sig sjuk.

[UÄ] Coronatråden 4
En läkare på tv sa att ett munskydd hindrar i alla fall dig från att peta i näsa och mun. (Jag kör själv inte munskydd)

[UÄ] Coronatråden 4
Exakt. Det är därför FHM inte rekommenderar masker till allmänheten eftersom det skapar en falsk säkerhet. Det enda säkra sättet är att hålla avstånd.
Sen kan man naturligtvis komplettera med mask om det finns situationer där man absolut inte kan hålla avstånd.

• Gilla
Reactions: BJS
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror säkert att masker skyddar, jag undrar bara hur stor skillnad dom gör om man redan följer andra råd som att hålla avstånd och stanna hemma när man har förkylningssymptom. Om jag skulle behöva vistas i en miljö med många smittade under lång tid skulle jag också vilja ha mask, men då en som jag vet fungerar.

[UÄ] Coronatråden 4
Det landar alltid i närheten av politik när man skrapar lite på ytan:

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror säkert att masker skyddar, jag undrar bara hur stor skillnad dom gör om man redan följer andra råd som att hålla avstånd och stanna hemma när man har förkylningssymptom. Om jag skulle behöva vistas i en miljö med många smittade under lång tid skulle jag också vilja ha mask, men då en som jag vet fungerar.
Problemet är ju att alla inte följer de råden, oavsett hur mycket myndigheterna tjatar om det. Som jag skrivit tidigare, gemensam nämnare för de länder som fortsatt har samhället någorlunda öppet och smittan under kontroll, är obligatoriska munskydd. Huvudsakligen asiatiska länder.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Det landar alltid i närheten av politik när man skrapar lite på ytan:

Tramsartikel som vill få oss att tro att tillverkaren är ond och bara skickar iväg sina maskiner på jävelskap. Respiratorerna sänds utomlands för att någon där har köpt dom, vill Sverige köpa fler så är det bara att öppna plånboken lite till.

[UÄ] Coronatråden 4
I gårdagens Agenda öppnade t.o.m. FHM för att det kanske kunde hjälpa, tvärtemot vad de sagt tidigare. De hade fått ny kunskap nu, sade representanten.

Edit: Ääh, tvåa på bollen...
Hur många har testats i Sverige totalt? Har bara sett att ca 10000 per vecka testas men oklar hur länge vi hållit på med det dvs är vi på 30000 testade eller 70-80000?

[UÄ] Coronatråden 4
Tramsartikel som vill få oss att tro att tillverkaren är ond och bara skickar iväg sina maskiner på jävelskap. Respiratorerna sänds utomlands för att någon där har köpt dom, vill Sverige köpa fler så är det bara att öppna plånboken lite till.

Artikeln visar väl just det du säger, att rätt beslut inte tagits från sveriges sida.

[UÄ] Coronatråden 4
Nyhet från igår, men det är intressant att det iaf öppnas för att ansvariga för materialbristen i vården kan komma att ställas inför rätta, både chefer och politiker.

Och samtidigt kommer sådana här nyhetsartiklar...

[UÄ] Coronatråden 4
Det är inte bara 'myndigheterna' som haft lite problem att hamna rätt med budskapet, från usa.

Videon lär försvinna från youtube inom en inte allför lång tid.

[UÄ] Coronatråden 4
Norge har det under kontroll nu. För tre veckor sedan hade de dubbelt så många smittade som Sverige, om jag minns rätt.
Undrar vad som menas att ha "under kontroll"?
Om jag minns rätt så rapporterade Soc styrelsen att man har fortsatt överkapacitet inom både vanliga vården och IVA. Dvs ligger under kurvan.
Norrmännen har ju inte stoppat utvecklingen - möjligen dragit ut i tiden.
Några egentliga jämföresler kan ju inte göras förrän allt har gått över. Det kommer tyvärr ta tid.

[UÄ] Coronatråden 4
Under helgen fanns det signaler att Frankrike, Spanien och Italien alla peakat. Får se hur det gick med det. Märkligt om alla 3 skulle gjort det samtidigt.

[UÄ] Coronatråden 4
Om jag minns rätt så rapporterade Soc styrelsen att man har fortsatt överkapacitet inom både vanliga vården och IVA. Dvs ligger under kurvan.
Några egentliga jämföresler kan ju inte göras förrän allt har gått över. Det kommer tyvärr ta tid.
+ 1 Viktig poäng som många inte förstår eller väljer att missförstå. Med tanke på smittsamheten på detta virus och hur långt bort ett vaccin ligger i tiden, så är inte karantän-liknande åtgärder en lösning. Annat än för att hjälpa vården att hinna med. Helt omöjligt att säga om det är Sverige eller Norge som har bäst kontroll på läget just nu.

[UÄ] Coronatråden 4
En intressant aspekt som många nog inte har klart för sig är att den s.k. immuniteten är tidsbegränsad. Det kan vara några veckor, kanske den här säsongen, men definitivt inte flera år (troligtvis inte mer än ett år).
Innebär det då också att flockimmuniteten bara håller nåt år (om man lyckas uppnå den)? Det hänger nog på hur långt man lyckas dra ut förloppet. Så helt igenom det här är man nog inte innan det finns ett vaccin att ge riskgrupperna varje år.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Det står fint förklarat i artikeln vad för slags kontroll de har nu. Här är en till: https://www.nrk.no/norge/helseministeren_-_-vi-har-fatt-koronasmitten-under-kontroll-1.14967289.
R är nede på 0,7 från 2,5 enligt försiktiga och osäkra beräkningar av Folkhelseinsituttet. De är tydliga med att talen är osäkra så, för att citera Camilla Stoltenberg, FHI:s GD, "Men i oppfatter at vi har sett en positiv utvikling, og at det vises i modellene". Jag tror inte Sverige kan skryta med liknande, om än osäkra, tal.

[UÄ] Coronatråden 4
Sverige har nu 506 officiellt döda av covid-19 varav 303 i Stockholm.
Det gör att vi nu har 50 döda per 1 miljon invånare, det gör att vi tillhör de 10 värst drabbade länderna i världen då räknat per capita.
För mig är det helt obegripligt att det fortfarande finns människor som anser att våra beslutsfattare har skött detta väl, vi ligger väldigt långt ifrån smittans geografiska uppkomst, vi har många faktorer som talar för vår sak såsom att vi är ett glesbefolkat land samt att människor och företag har agerat själva i god tid men trots det så ligger vi nära toppen i antal avlidna.
Idag skriver tidningar om att bårhusen i Stockholm nu är fulla, att döda kroppar nu läggs i kylrum ämnat för mat eller i tillfälliga kylcontainrar.
Norge däremot verkar ha smittan under hyffsad kontroll, dom har nu 14 döda per miljonen invånare vilket är betydligt bättre än Sveriges siffror.
Hur länge kan detta fortgå utan att man agerar?
Dessutom tror jag att vår taktik att långsamt smitta ner landet får än värre ekonomiska problem då landet redan nu går på halvfart.
Många näringsidkare klarar inte det här långe till, man skriver att nästan var tredje sällanköpsbutik går i graven senast till sommaren.
Här pratat med företagare i byggbranschen, de flesta verkar fortsatt ha jobb men det kommer knappt in nya förfrågningar längre annat än akuta problem.
Efter semestern slår släggan mot den branschen också om nu inte smittan är under kontroll då.

[UÄ] Coronatråden 4
En uppenbar grej är ju att Sverige har misslyckats med det kanske allra viktigaste, att skydda de äldre. Smittan är inne på en väldigt stor del av våra äldreboenden, och det är ju otvetydigt beslutsfattarnas ansvar. Man har inte haft tillräcklig kontroll, testning, och skydd på personalen. Om det är riktlinjerna/rekommendationerna, implementeringen, eller uppföljningen som fallerat återstår väl att se.

[UÄ] Coronatråden 4
En uppenbar grej är ju att Sverige har misslyckats med det kanske allra viktigaste, att skydda de äldre. Smittan är inne på en väldigt stor del av våra äldreboenden, och det är ju otvetydigt beslutsfattarnas ansvar.
Skälet är väldigt enkelt.
Man testar inte de anställda ordentligt.
Många anställda har barn som går i skolan som inta har stängts.
Barnen som själva inte visar symptom smittar föräldrarna som i sin tur smittar folket på äldreboenden.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Ang proportionella insatser:
Om Corona tar 500 extra liv jämfört med en normal influensa-säsong och att inlåsning av hela befolkningen skulle rädda dessa extra-döda och gett de chansen att leva två-tre år extra, hur är er allmänna relation till ett liv i frihet relativt alla samlade risker som vanliga sjukdomar, olyckor i hemmet, självmord och trafikolyckor?

Är det ingen som stannat upp och reflekterat över detta?
Alla verkar ha drabbats av nån slags kollektiv mass-psykos.

[UÄ] Coronatråden 4
Sverige har nu 506 officiellt döda av covid-19 varav 303 i Stockholm.
Det gör att vi nu har 50 döda per 1 miljon invånare, det gör att vi tillhör de 10 värst drabbade länderna i världen då räknat per capita.
För mig är det helt obegripligt att det fortfarande finns människor som anser att våra beslutsfattare har skött detta väl, vi ligger väldigt långt ifrån smittans geografiska uppkomst, vi har många faktorer som talar för vår sak såsom att vi är ett glesbefolkat land samt att människor och företag har agerat själva i god tid men trots det så ligger vi nära toppen i antal avlidna.
Idag skriver tidningar om att bårhusen i Stockholm nu är fulla, att döda kroppar nu läggs i kylrum ämnat för mat eller i tillfälliga kylcontainrar.
Norge däremot verkar ha smittan under hyffsad kontroll, dom har nu 14 döda per miljonen invånare vilket är betydligt bättre än Sveriges siffror.
Hur länge kan detta fortgå utan att man agerar?
Dessutom tror jag att vår taktik att långsamt smitta ner landet får än värre ekonomiska problem då landet redan nu går på halvfart.
Många näringsidkare klarar inte det här långe till, man skriver att nästan var tredje sällanköpsbutik går i graven senast till sommaren.
Här pratat med företagare i byggbranschen, de flesta verkar fortsatt ha jobb men det kommer knappt in nya förfrågningar längre annat än akuta problem.
Efter semestern slår släggan mot den branschen också om nu inte smittan är under kontroll då.

Stockholm är inte glesbefolkat.
Att Sverige ligger långt från Kina spelar ingen roll för det är många stockholmare som åkte skidor i Italien och det var så smittan kom hit det vet du.

Anledningen till att man inte stänger ner hela landet är ju just för att hålla igång ekonomin så gott det går. Ser du någon annan anledning?

Hur tycker du att man borde agera? Vad görs fel liksom? Jag har ingen aning, och jag tror det är på tok för tidigt att döma

[UÄ] Coronatråden 4
Det står fint förklarat i artikeln vad för slags kontroll de har nu. Här är en till: https://www.nrk.no/norge/helseministeren_-_-vi-har-fatt-koronasmitten-under-kontroll-1.14967289.
R är nede på 0,7 från 2,5 enligt försiktiga och osäkra beräkningar av Folkhelseinsituttet. De är tydliga med att talen är osäkra så, för att citera Camilla Stoltenberg, FHI:s GD, "Men i oppfatter at vi har sett en positiv utvikling, og at det vises i modellene". Jag tror inte Sverige kan skryta med liknande, om än osäkra, tal.
Hur lågt R-tal vill man ha då? Är Norges bättre än Sveriges?
Ju lägre tal desto längre förlopp på epidemin. Min uppfattning är att optimalt tal skiljer sig från land till land, beroende på hur sjukvården hinner med. I teorin kommer en lika stor andel av befolkningen smittas, men tidsrymden det sker på varierar. Vad är bäst? Dra av plåstret långsamt eller snabbt?
Sedan, om man går ned på mindre enheter så tror jag man kan argumentera med större säkerhet. På ett ålderdomshem bör nog R alltid hållas nära noll.

[UÄ] Coronatråden 4
Svensson du verkar komma med alarmistiska inlägg varannan dag hur kommer det sig? Jobbar du bara halvtid som expert? När kommer excelgraferna som visar hur det hade gått om Sverige gjorde som du tycker? Nu får du allt ta och backa upp dina påståenden med grafer

[UÄ] Coronatråden 4
Excel är för amatörer, s.k. Excelfifflare. Inga riktiga vetenskapsmän håller på med Excel.

[UÄ] Coronatråden 4
Barnen som själva inte visar symptom smittar föräldrarna som i sin tur smittar folket på äldreboenden.
Vi testar ju nästan lika mycket som Vitryssland och Azerbajdzjan, det får väl räcka. Ska vi ikapp baltstaterna får vi tredubbla testandet och det har vi nog inte kapacitet till just nu.

[UÄ] Coronatråden 4
Läste just mer argumentation kring smitta utan symtom. Tydligen är mängden virus som störst i början men det sprids via tex hosta och man hostar inte utan "symtom". De är verkligen för söta. Folk hostar och frustar för fan till höger och vänster utan att betrakta sig som sjuka. Och när man väl känner sig sjuk kan man inte teleportera sig hem.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu är det ju så att det finns inga bra tester för de som inte uppvisar symptom.
Hur ska man då "testa ordentligt"?
Konsekvenser av stängda skolor är komplext.

[UÄ] Coronatråden 4
Stockholm är inte glesbefolkat.
Att Sverige ligger långt från Kina spelar ingen roll för det är många stockholmare som åkte skidor i Italien och det var så smittan kom hit det vet du.

Anledningen till att man inte stänger ner hela landet är ju just för att hålla igång ekonomin så gott det går. Ser du någon annan anledning?

Hur tycker du att man borde agera? Vad görs fel liksom? Jag har ingen aning, och jag tror det är på tok för tidigt att döma

Första och största felet man gjorde var att man inte satte italienresenärerna i karratän.
Det här var någonting som jobbarkompisarna reagerade på, dom verkade begripa mer än de s.k experterna på FHM.
Vi kan redan nu säga att det var ett stort misstag att inte göra så.

Stänga ner hela landet har jag aldrig velat göra, däremot Stockholm eller åtminstone delar av staden.
Man talar i tungor från myndighetshåll, man ger inte folket eller företagen information om hur det verkligen ser ut.
Är det så som vissa vill påstå nämligen det att smittan främst grasserar i vissa stadsdelar då de inom miljonprogramet så kan det möjligtvis räcka att sätta dessa områden i karantän.
Även om det göres idag så kommer dödstalen att öka i flera veckor likväl såvida man inte börjar behandla patienterna med andra metoder.
Att stänga ner typ Norrland är ren galenskap, norr om gävleborgs län har vi totalt 7 döda på ett geografiskt område som är nästan halva landet.

Vad man skall göra är självklart att öka antalet tester och på det viset kunna rikta åtgärder dit dom bäst behövs.
Dessutom är det läge att följa omvärlden att ytterligare begränsa de mänskliga kontakterna.
Många länder tillåter nu maximalt grupper om 2-5 människor, vi tillåter som bekant 50 och för bara någon vecka sedan 500.

Det finns länder som klarar det här, bättre att se hur dom gör än att lyssna till våra experter som haft fel redan från början.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp