Farlig skidvalla - hur är det med mtb-däck??

kais01

Aktiv medlem
det har ju larmats om pfas-gifter i skidvalla, och man har vad jag förstår gjort ansträngningar att fasa ut dessa utan att hittills helt lyckas. i dagens östersundsposten tas upp dylika föroreningar i grundvattnet. diskussion pågår om källan är försvarsmaktens brandskum på övningsplatser, eller om det kan komma från skidvalla (!).

hur ser det ut i vår sport? lämnar vi skadliga mängder mikroplaster från däcken och diverse smörjmedel från drivlinan efter oss i skogen?? nyligen kom en rapport att runt hälften av mikroplasterna i världshaven har slitage av bildäck som ursprung.

någon som fortfarande gillar teflonhaltigt smörj till kedjan?
ADEF74B2-BC66-4D13-851F-1AAF8906CB27.jpeg

"Tonårspojke misshandlad när han använde fuloja på kedjan i skogen." Citat "-Men det är ju bara litegrann, lilla jag kan inte vara en del av problemet."
Hänger ut Manurhin2 som uttalad teflon-typ. Ingen personlig illvilja från mitt håll, mer som härledning till bevis på att det finns folk som gillar teflon.

Är teflonet i kedjeoljan likt det vi har i stekpannor? Visst det lossnar, visst vi äter det, men det går rakt igenom?
Jag har ingen aning, använder inte teflonoljor, inte teflonpannor heller för den delen.

Sen är tillverkning av teflon nog med skäl att undvika det, men det är omöjligt att undvika idag helt och håller. Din fläktåliga filt eller bilklädsel, teflon.

Än så länge har det inte gjorts några direkta åtgärder att få bort flouret från skidvalla. Vasaloppet har i sina vallatjänster frångått flour de senaste två åren, och FIS har väl föreslagit totalförbud fr.o.m. nästa år (har dock för mig det ändrats till nån slags utfasning istället). Tillverkarna har börjat ta fram flourfria alternativ (troligtvis tar de de billiga flourfria vallor de redan har och fyrdubblar priset :-), och vissa butiker, ex.vis XXL, fasar ut flouret nu. Så det är väl från nästa år det kan börja få genomslag på allvar.
Som jag jag förstått det är det primärt också en hälsofråga, och mindre en miljöfråga. Det har uppmätts förhöjda värden, men det är på extremt hårt nyttjade spår som vasaloppsarenan och vid Lugnet i Falun. Kanske golfbanorna runt Sthlm också är drabbade...

Dock är det ju symptomatiskt att försvarsmakten griper alla halmstrån att skylla ifrån sig. Det är samma sak här i Uppsala där de vägrar ta nåt som helst ansvar, trots att alla utredningar pekar på att PFAS-utsläpp kommer från Ärna.

Med risk för att låta som en miljöförstörare men debatten är lite skev. Det finns bevis för att PFOS (perfluorooktylsulfonater) har negativa miljöegenskaper, dessa ingår i sin tur i den större gruppen PFAS (perfluoroalkyler). Teflon är en polymer där PFOA används i tillverkningen, officiellt förbrukas allt i tillverkningen. Teflon i sig är inte skadligt men åsikterna går i viss mån isär till om användning av teflon skapar spridning av PFAS (vilket inte är en polymer).

Ställt till volymerna som tidigare användes i brandskum vid flygplatser och militären så kan vi alla valla med det värsta tänkbara och ändå inte ge mätbara resultat, därmed inte sagt att vi borde göra det...

Gällande däck så är det gummi (duromer) och inte plast vi sprider. Återigen är vårt bidrag inte mätbart jämfört med transportindustrin och de riktigt skadliga HA-oljorna har hårda begränsningar på sig redan.

Sammantaget skall vi nog oroa oss mer för slitage på stigar och nedskräpning än kemikaliespridning.

p.s
Såg att försvaret skyller på skidåkare i artikeln ovan. Förutom att det är så pinsamt korkat så borde journalisten be dem över en sammanställning över hur mycket brandskum de spridit genom åren. Därefter skulle artikeln falla på sin egna orimlighet.

Teflon, i sig, är helt ofarligt, för naturen och för kroppen. De kemiska bindningarna i molekylerna är så starka att inga ämnen eller processer i levande varelser kan bryta dem. Teflonstycken är alltså bara helt passiva objekt som passerar igenom utan att göra skada.

Tillverkningen, däremot, kan man ha åsikter om. Men det är förstås så att det inte är givet att det blir föroreningar av att tillverka det, utan enbart att det ofta slarvas, avsiktligt, i dag.

Jag tycker att teflon är fantastiskt bra, i matlagningskärl och som smörjmedel.

För golfbanenötande i träningssyfte i Stockholmstrakten kan jag tycka att det kanske inte är superviktigt att få PFAS-vallornas (ev.) prestandafördelar.

För golfbanenötande i träningssyfte i Stockholmstrakten kan jag tycka att det kanske inte är superviktigt att få PFAS-vallornas (ev.) prestandafördelar.
Det finns inga genvägar till det bästa glidet :-)

I sak har du ju rätt, men jag tror många kör med valla bara-för-att. Vallaindustrin har varit duktiga på att trumma in budskapet hur viktigt glidvalla är (och hur överlägset flour är), trots att det nu finns vetenskap som visar att det ger begränsad nytta, om ens någon.
Just budskapet att flour skulle vara så viktigt, blir extra komiskt nu då de helt plötsligt marknadsför flourfria alternativ till ohemula priser, dvs det som för nåt år sedan bara var för amatörer och motionärer...

Senast ändrad:
Det finns inga genvägar till det bästa glidet :-)

I sak har du ju rätt, men jag tror många kör med valla bara-för-att. Vallaindustrin har varit duktiga på att trumma in budskapet hur viktigt glidvalla är (och hur överlägset flour är), trots att det nu finns vetenskap som visar att det ger begränsad nytta, om ens någon.
Just budskapet att flour skulle vara så viktigt, blir extra komiskt nu då de helt plötsligt marknadsför flourfria alternativ till ohemula priser, dvs det som för nåt år sedan bara var för amatörer och motionärer...
Det finns säkerligen många som kör med "det bästa" bara för att. Personligen har jag de få gånger jag står på skidor snarast sämsta än bästa glidet. Med min ytterst begränsade skidåkning är det helt enkelt inte värt att lägga ner några mer resurser på det då jag ändå har roligt.

Det finns säkerligen många som kör med "det bästa" bara för att. Personligen har jag de få gånger jag står på skidor snarast sämsta än bästa glidet. Med min ytterst begränsade skidåkning är det helt enkelt inte värt att lägga ner några mer resurser på det då jag ändå har roligt.
Jag har själv de två-tre senaste åren kört helt utan glidvalla, och i princip inte märkt nån större skillnad. Det är viktigare att ha rent belag och en bra struktur.

Det är ungefär som med "fintvättmedel". Det är samma sak som vanligt tvättmedel fast UTAN enzymer. Lik förbannat är det dyrare istället för billigare. WTF??

Det är ungefär som med "fintvättmedel". Det är samma sak som vanligt tvättmedel fast UTAN enzymer. Lik förbannat är det dyrare istället för billigare. WTF??
Mindre serier som geo var inne på, och att det kanske behövs nåt istället för enzymerna? De fyller ju en funktion liksom.

Men folk köper ju väldigt dyrt tvättmedel av oklara skäl, jämfört med de billigaste som också tvättar rent..

Nä. Dumma konsumenter, kallas det.
Ja, det är förutsättning för kapitalism, så väl som alla andra "ideologier".
Reklam, lobbying, märkesbyggande. Det finns väldigt mycket pengar som vill övertyga oss om att något är bra och värt att betala mer för.

Jag menar, UGG boots? WTF? Vem i sitt normal sinne kan tycka att det är snyggt? :)

Mindre serier som geo var inne på, och att det kanske behövs nåt istället för enzymerna? De fyller ju en funktion liksom.

Men folk köper ju väldigt dyrt tvättmedel av oklara skäl, jämfört med de billigaste som också tvättar rent..
Jag köper det billigaste jag kommer över. Just fintvättmedel finns dock inget billigt, vilket är märkligt. Anledningen att fimpa enzymerna är för att inte ta kål på ylle. Läser man på förpackningen så brukar det se identiskt ut i övrigt. Alltså en bunt olika tensider och så vidare.

Ja, det är förutsättning för kapitalism, så väl som alla andra "ideologier".
Reklam, lobbying, märkesbyggande. Det finns väldigt mycket pengar som vill övertyga oss om att något är bra och värt att betala mer för.

Jag menar, UGG boots? WTF? Vem i sitt normal sinne kan tycka att det är snyggt? :)
Är dock inte helt enkelt att komma på ett system som tar bort de aspekterna utan att ha andra betydande nackdelar.

Är dock inte helt enkelt att komma på ett system som tar bort de aspekterna utan att ha andra betydande nackdelar.
Nja, jag tror nog att det går att justera lite utan några problem.

Det var någon stad i brasilien, stor stad, som förbjöd reklam på gatan och husen. Det var helt överbelamrat med reklam överallt innan. De intervjuade en person i en "fin" modebutik, som sade, nu måste vi ju sälja det kunderna vill ha. Märk skillnaden mot att modeindustrin tycker de ska ha.

Om det hela handlar om att i stor skala påverka köpbeteenden förhåller jag mig skeptisk.
Eftersom köpbeteendena idag redan styrs, hur kan det vara ett problem? Motivation hos intresserade parter att ändra det är ett problem, ja. Men, de styr det idag och uppnår resultat, så att styra går.

Eftersom köpbeteendena idag redan styrs, hur kan det vara ett problem? Motivation hos intresserade parter att ändra det är ett problem, ja. Men, de styr det idag och uppnår resultat, så att styra går.
Uttalandet var under förutsättningen "utan att ha andra betydande nackdelar". Brasilienexemplet tror jag inte skulle ge storskalig påverkan. Att generellt förbjuda företag att marknadsföra sina produkter tror jag dels är väldigt svårt och knappast önskvärt. Och om man ska ha partiella förbud, hur ska de utformas och vem bestämmer? Att ha förbud mot vilseledande och felaktig reklam är en sak, men utöver det känns det marigare, ffa i dagens alltmer digitaliserade värld.

Uttalandet var under förutsättningen "utan att ha andra betydande nackdelar". Brasilienexemplet tror jag inte skulle ge storskalig påverkan. Att generellt förbjuda företag att marknadsföra sina produkter tror jag dels är väldigt svårt och knappast önskvärt. Och om man ska ha partiella förbud, hur ska de utformas och vem bestämmer? Att ha förbud mot vilseledande och felaktig reklam är en sak, men utöver det känns det marigare, ffa i dagens alltmer digitaliserade värld.
Generellt förbud tror jag inte heller på, men som det fungerar idag är helt befängt. Det som behöver pushas, för mänsklighetens välfärd, får ingen plats alls. Prognoser för vår energiförsörjning framåt 2040-2050 är deppiga. Förnyelsebara går upp, men det gör också ej förnyelsebara, olja/kol etc. Inte lika fort som förr, men det minskar inte.

Generellt förbud tror jag inte heller på, men som det fungerar idag är helt befängt. Det som behöver pushas, för mänsklighetens välfärd, får ingen plats alls. Prognoser för vår energiförsörjning framåt 2040-2050 är deppiga. Förnyelsebara går upp, men det gör också ej förnyelsebara, olja/kol etc. Inte lika fort som förr, men det minskar inte.
Vem bestämmer vad som är "mänsklighetens välfärd"?
När det gäller just energi subventioneras och gynnas det ganska ordentligt från politiskt håll, men tillgången är ju begränsad och för att samhällen ska fungera kommer kol/olja behövas länge än, framförallt i de länder som ligger efter oss ekonomiskt.

Angående ursprungsfrågan finns väl inga bevis för microplasters skadlighet, men det gäller ju inte för icke nedbruten plast. Sedan är den nya plastpåseskatten närmast löjlig. Svenskar slänger plast i sopor eller återvinning. Plasten i haven kommet från asiatiska floder. Västvärlden har bättrat sig betydligt, men jag minns ett gammalt Aktuelltinslag som visade hur New York stad fyllde pråmar med avfall som sedan tippades ute till havs.

Angående ursprungsfrågan finns väl inga bevis för microplasters skadlighet, men det gäller ju inte för icke nedbruten plast. Sedan är den nya plastpåseskatten närmast löjlig. Svenskar slänger plast i sopor eller återvinning. Plasten i haven kommet från asiatiska floder. Västvärlden har bättrat sig betydligt, men jag minns ett gammalt Aktuelltinslag som visade hur New York stad fyllde pråmar med avfall som sedan tippades ute till havs.
Ja, svenska plastpåseskatten är ren idioti. Man slår sönder ett väl fungerande system som handeln byggt upp under lång tid, och slutresultatet blir troligen mer utsläpp genom att tygpåsar och engångssoppåsar kommer att ersätta de relativt miljövänliga plastpåsar vi har i Sverige. Återigen ren symbolpolitik på miljöområdet.

"Tonårspojke misshandlad när han använde fuloja på kedjan i skogen." Citat "-Men det är ju bara litegrann, lilla jag kan inte vara en del av problemet."
Hänger ut Manurhin2 som uttalad teflon-typ. Ingen personlig illvilja från mitt håll, mer som härledning till bevis på att det finns folk som gillar teflon.
Häng på om det får dig att må bättre, teflon is da shit.
Kan man rekommendera en kurs i kedjesmörjning?
M

Funderade lite på det här med HA-oljor i däck när jag hade spädbarn och liten lgh med massa cyklar i sovrummet. Mailade några distributörer men fick inga vettiga svar tyvärr.

I det stora hela är nog cykeldäck ett försvinnande litet miljöproblem men man kan ju hoppas att det inte är onödigt mkt skit i dem.

Generellt angående trådens frågeställning: I valet mellan två produkter är det väl alltid rimligt att välja den mer miljövänliga givet snarlika prestanda. I den mån det går att värdera.

Produktion teflon vs produktion av en hel cykel i aluminium eller kolfiber, det sistnämnda som inte ens kan återvinnas. Sen vill man ha en ny efter två år... Det värsta man kan göra är nog att köpa en cykel överhuvudtaget, men bättre som 40-årskris än en sportbil. Tror som tidigare inlägg att det lilla teflon eller vad det nu kan vara som droppar av i skogen är försumbart, men jag kan ha fel.

Hur gör man som smart om man vill ha tvättmedel utan enzymer?
Steg 1 är att inse att man blir lurad. Sen kan man göra diverse olika åtgärder. Antingen handlar man inget tvättmedel och får därmed välja bort plagg som kräver enzymfritt tvättmedel. Man kan också fråga tvättmedelstillverkaren varför det enklare tvättmedlet är dyrare än det mer avancerade. Gärna på fejjan eller liknande så alla andra ser deras svar. Till slut kanske det sker en förändring.

Om man inte ens vet om att det är konstigt så blir det svårt.

Samma problem som i tråden där folk tycker billiga cyklar är dyra.
Det där förstod jag inte.

Angående ursprungsfrågan finns väl inga bevis för microplasters skadlighet, men det gäller ju inte för icke nedbruten plast.
Märkligt påstående tycker jag. Menar du att mikroplaster/plast inte skulle innehålla hälsovådliga ämnen eller att det inte finns en risk för att t.ex. grundvattnet kan förorenas?

Supergärna en kurs. Är du själv kursledare eller rekommenderar du någon videokurs?
Jag kan spela in en film i boratkostym om det är det som krävs för att få förståelse för att ingen teflonolja hamnar i naturen efter att man smort och torkat av kedjan ordentligt.
Länkar till Youtube när den är färdig.

M

Jag kan spela in en film i boratkostym om det är det som krävs för att få förståelse för att ingen teflonolja hamnar i naturen efter att man smort och torkat av kedjan ordentligt.
Länkar till Youtube när den är färdig.

M
Eftersom du behöver smörja oljan igen efter att du cyklar hamnar del av innehållet i skogen. Annars hade du aldrig behövt smörja eftersom Teflon inte direkt bryts ner. Om du cyklar i skogen dvs.

Steg 1 är att inse att man blir lurad. Sen kan man göra diverse olika åtgärder. Antingen handlar man inget tvättmedel och får därmed välja bort plagg som kräver enzymfritt tvättmedel. Man kan också fråga tvättmedelstillverkaren varför det enklare tvättmedlet är dyrare än det mer avancerade. Gärna på fejjan eller liknande så alla andra ser deras svar. Till slut kanske det sker en förändring.

Om man inte ens vet om att det är konstigt så blir det svårt.

Det där förstod jag inte.

Ja då är det ju steg 1 som gäller om man ändå vill ha produkten.

Det är en tråd där alla som köper dyra cykeldelar är lurade konsumenter, helt utan hänsyn till att man kanske vill ha en speciell produkt just för den är bäst och inte för den är dyrast.

Tillbaka
Topp