hej Yonna! tack så hemskt mycket för tråden. fantastiska berättelser och bilder!!

sitter nu i hemmakarantän och är sugen på en fatbike. vad rekommenderas som riktig äventyr fatbike, har du tips till mig??
posta gärna mer av dina tjocka däck bilder!
Kul att du känner dig entusiast :)
Mitt svar är lite sent för jag har, som Yeti redan sa, långa jobbdagar och då finns det ingen tid för nåt annat. Kommer t.ex hem kl 23 och får komma upp kl 5 igen, så då har jag sex magra timmar kvar för att duscha-äta-sova-vakna-duscha-äta-tilljobbet-igen. Så då finns det ingen tid för t.ex kompisar/familj eller kolla mail, happy mm. Förra helgen gick klockan en timme fram och det var bara en timme mindre men jösses, vad trött vi var som hade bara fem timmar att leva. Värst är att man inte kan göra nåt fel på jobbet, men när man är trött är det ju lätt hänt.
Men det är offtopic prat, och jag är dessutom ledigt idag, eller bättre sagt: jag fick hittills ingen 'kan-du-jobba-idag?-sms så det är skönt. Så ska inte klaga mer :)
Tips för en riktig äventyrfattie, alltså en som allt kan (terräng, fjäll, vinter, bikepacking, touring) är snabbt berättat. Stål, många fästen på ram/gaffel för olika hållare, bevisat äventyrproof och inte för tung för då bryter man själv mitt i ett äventyr. Så då blir det en Surly, Salsa eller liknande fatbike (ingen aning om det finns mer än surly/salsa).
Akta dig för fatbikes som har allt som inte behövs, och därför är onödigt tung, komplicerat, känsligt och inte kan lagas i fält. Såsom dropper post, suspension/dämpning, hydrauliska bromsar, stänkskärmar, tubeless, navdynamo, plast, aluminium pakethållare mm.
Akta också för bikepackingväskor som är inte bevisat fatbikeproof (de som är gjort för solskencyklister på skinny wheels) och för t.ex mobilhållare och sådana jag-vill-ha-grejer för de funkar inte på långa fatbikeäventyr i minusgrader, regn, saltvatten etc.
Och strunta i att "en fatbike behövs en stor pump" för det går utmärkt med en lätt minipump. Jag har t.ex en Lezyne Roaddrive (82 gram, 11 bar) och den gör utan problem allt jobb i allt väder sedan sju år (har den också med mig på långa bikepackresor på racern).
Däck är alltid lite svårt på fatbikeresor, man cyklar ju på allt. Man kan välja billigt-lätt-snabbrullat (t.ex Jumbo Jim) men de sliter snabbt och det vill man inte på långresa, och risken är också ett dyrt tandvård/sjukhusbesök eller man blir vargmat i skog&fjäll för de har dåligt grepp. Eller man väljer dyr-tung-trögrullat, får en jättebra kondition och kommer oskadad hem igen.
Så mitt tips är en Surly Pugsley, Wednesday, Moonlander, Ice Cream Truck eller en Salsa Mukluk. Men Pugsley är nummer 1 förstås, hoppas bara att Martin inte läser ;)
Och svart är förstås den bästa färgen, ingen som ser dig göra nåt olagligt som t.ex tjuvfiska eller nåt annat hemskt. Därför behövs också ett grönt tält, grön packraft och svarta väskor. Så glöm inte, det är mycket viktig ;)