Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Wow, fantastisk! Du är helt fantastisk! Och snäll!
Vet inte hur du gjorde, men det ser helt naturligt ut, jag menar att det ses inte att det låg en stor svart fatbike vid tråden!
Ska posta den senare på Flickr, om jag får från dig. Men först försöka minska/anpassa färgen för bilden har för mycket färg (ser den nu i dator i stället i mobilen).
Tack du snälla Weldion, riktigt kul att du hjälpte! ?
Vassego.
Det är bara jag som gillar att dra lite i nivåerna i bland.
Laddar upp en något mer nedtonad bild här.
Sedan så är det din bild, så släng upp den på Flickr precis som du vill.

7377954D-BBC4-4E32-85D9-0C909C4D522A.jpeg

Var ju tvungen att testa om det är så lätt som alla verkar få det till.
Men det visade sig att jag var riktigt dålig på att redigera bort befintliga saker från foton, så det blev så här....:)
11DSC05865.jpg

Haha! Tack, ni underbara snälla ni! ?

Var ju tvungen att testa om det är så lätt som alla verkar få det till.
Men det visade sig att jag var riktigt dålig på att redigera bort befintliga saker från foton, så det blev så här....:)Visa bilaga 404589
Jo, kanske du har rätt, den originella bilden är som den är, och får vara vem den är :)

Va fina bil bilder yonna! thanx!

Inte så intresanta och bara vanliga hus och bro bilder??
Vackert och intressant!
Tack Torak!
Har mer bilder av huset och bron, ska kolla imorgon om de har lyckats. Men annars finns det här många photoshoppers som kan hjälpa att muntra upp bilderna :)

Det var ett saligt påfåglande här.

Skogsmumrikar är införstådda med hur skogen egentligen ser ut: fullt med knytt och skrymt.

80BFCAF9-C944-444E-A050-9793BF94A29F.jpeg

PS Tycker mycket om dina bilder Yonna, med eller utan cykel.

Bild 1 bör vara en Opel Kapitän.
Nu vet jag inte vilken bild 1 du menar. Googlade opel kapitän men hittade olika modeller så det hjälpte inte heller. Men kanske de här är en Kapitän, de liknar iaf lite på bilderna jag hittade?

Bilen på bilderna nedanför (om det nu var den bilen som geologen menade?) är en Mercedes-Benz 200 eller 200D (diesel) karosstyp W110 tillverkad någon gång mellan ca 1965-68, populärt kallad för "fen-merca" i folkmun och bland veteranbilsentusiaster och raggare.
33443243024_3d36597031.jpg

DSC05774.jpg
Mercedes_Benz_200_W110_grau.jpg

Och jag har själv varit på plats på Båstnäs-skroten flera gånger mellan åren 1992 och 2005, och sett denna Mercedes i verkligheten som står i den förfallna trädgården utanför torpet, och alla andra drivor av just då flera hundra stycken skrotbilar och en och annan buss och lastbil från sent 40-tal till mitten av 70-talet i området däromkring. En del riktigt sällsynta rariteter.

Det är inte riktigt lika många kvar i nutid, för många bilar har fraktats bort i samråd med kommun och/eller länsstyrelse om jag minns rätt. Men det har varit (och är fortfarande) ett intressant ställe och spännande miljö att fotografera på och studera hur bilarna förfallit från år till år, och märka hur vissa mer eller mindre rostat bort eller sjunkit allt djupare ner i marken och nästan blivit ett med naturen...

Bröderna Ivansson startade denna bilskrot redan på 1950-talet och det var mycket populärt bland värmlänningar, dalslänningar och speciellt norrmän att komma dit och köpa reservdelar till sina bilar under 50-, 60- och 70-talen, eftersom Töcksfors/Båstnäs ligger så nära norska gränsen och det fanns större utbud av delar för bra priser till många bilmodeller där jämfört med på bilskrotar i Norge på den tiden. Slut på nörd-fakta för denna gång... ?

Bilen på bilderna nedanför (om det nu var den bilen som geologen menade?) är en Mercedes-Benz 200 eller 200D (diesel) karosstyp W110 tillverkad någon gång mellan ca 1965-68, populärt kallad för "fen-merca" i folkmun och bland veteranbilsentusiaster och raggare.
Visa bilaga 404689
Visa bilaga 404690Visa bilaga 404691

Och jag har själv varit på plats på Båstnäs-skroten flera gånger mellan åren 1992 och 2005, och sett denna Mercedes i verkligheten som står i den förfallna trädgården utanför torpet, och alla andra drivor av just då flera hundra stycken skrotbilar och en och annan buss och lastbil från sent 40-tal till mitten av 70-talet i området däromkring. En del riktigt sällsynta rariteter.

Det är inte riktigt lika många kvar i nutid, för många bilar har fraktats bort i samråd med kommun och/eller länsstyrelse om jag minns rätt. Men det har varit (och är fortfarande) ett intressant ställe och spännande miljö att fotografera på och studera hur bilarna förfallit från år till år, och märka hur vissa mer eller mindre rostat bort eller sjunkit allt djupare ner i marken och nästan blivit ett med naturen...

Bröderna Ivansson startade denna bilskrot redan på 1950-talet och det var mycket populärt bland värmlänningar, dalslänningar och speciellt norrmän att komma dit och köpa reservdelar till sina bilar under 50-, 60- och 70-talen, eftersom Töcksfors/Båstnäs ligger så nära norska gränsen och det fanns större utbud av delar för bra priser till många bilmodeller där jämfört med på bilskrotar i Norge på den tiden. Slut på nörd-fakta för denna gång... ?
Vi behöver en bilkyrkogårdtråd, en visa-din-bilskrot-i-skogen-bild-tråd. Jag har för många bilbilder och det går inte att posta de i den här fatbikeäventyrtråden.
Så ska starta en ny tråd. Hoppas jag är inte den enda bilskrotjägare :)

Här är förresten tråden: https://happyride.se/forum/threads/...-hus-och-annat-gott-och-smatt-bilder.3680047/

Problemet är nu att jag inte vet i vilken tråd jag ska skicka mina bilder: i den övergivna-bil&hus tråden, i gamla-broar tråden eller i den den här happyraft tråden. På många bilder finns ju en gammal bro, bil, hus mm. :unsure:

Fick några frågor om fatbike, packning, däck, mina planer etc. Kan vara kort: jag är mycket nöjd med Pugsley (finns förmodligen ingen bättre fatbike för mina äventyr) och min bikeit-list är några mil lång :)

Behöver egentligen en tråd till om fatbiken och packning os. Utan bilder och äventyr berättelser, alltså bara om Pugsley, packraft och överlevsnadgrejer. Då slipper jag berätta allt om och om igen.

Se där! Jag böjer mig. Tyckte aktern var lik, men tydligen inte då. Fronten är ju omisskänlig, men jag såg inte att det var från samma bil.

Coolt! Undrar hur det hade fungerat med en fet cykel fram på raften:unsure::giggle:
Har en kompis med fatbike&packraft&segel och vi skulle resa tillsammans men han bor i Belgien så det går inte nu pga coronaviruset. Han är iaf mycket nöjd med seglet men har ännu inte testat med fatbiken på raften.

Finns ett packraft segel att köpa nu hos Utsidan. Fick bara länken så har ingen aning om den är bra eller vem den säljer: https://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=76130

Är det här vi pratar packraft ? Bra! min är nu beställd och är på väg ,fick bli en Mrs ponto som känns rätt för mina ända mål ,Så nu 24 april är det flera som kommer åka längs nittälven med start vid ulvbergsbron ,räknar med att låta min cykel få sväva med " vet inte om flera ska med häri från ?

Är det här vi pratar packraft ? Bra! min är nu beställd och är på väg ,fick bli en Mrs ponto som känns rätt för mina ända mål ,Så nu 24 april är det flera som kommer åka längs nittälven med start vid ulvbergsbron ,räknar med att låta min cykel få sväva med " vet inte om flera ska med häri från ?
Kul! Grattis! Har du fortfarande din fattie? Hoppas du postar några bilder här! :love:

Läste att Trump rekommenderar paddling i coronakriget och han är ju pandemi-expert så vi paddlare är iaf safe!

Ah - du kommer ihåg mig ,,, kul / Ok nu kör vi ,nytt liv och ny cykel ; kör 27,5 plus jonne med 3,0 räcker det för att få platsa med dig ?Jag är mer safe än någonsin -bor ännu mera på landet nu - Norrtälje skogarna ? - i måste år måste vi lyckas att ses :

Haha /är ju lite tunn ops stavade ditt namn fel , Du får förlåta mig / häng med i vår nu när det är lite flöden ,Var där bara för någon vecka sedan med husvagn och katten och rekade lite och fick ihop lite fin cykling ,obs blandat gammla.å nya bilder

Bilagor

• DSC_0067.JPG
    DSC_0067.JPG
    686.2 KB · Besök: 239
Premiär - äntligen fick jag komma ut till den vackra insjön och jaga gammel gäddan " Fick jag något ?självklart inte, bara för att jag hade vittnen med mig man ska fiska själv
Kul!
Har du också planer att ta med din cykel på båten? Eller finns det inte mycket plats för den på en MRS Ponto?
Och kul plan att paddla Nittälven, det är vackert där :)

Kul!
Har du också planer att ta med din cykel på båten? Eller finns det inte mycket plats för den på en MRS Ponto?
Och kul plan att paddla Nittälven, det är vackert där :)
Jag är 187 men ryms bra med cykeln , första läget var väl att åka längs älven själv med cykel och cykla tillbaka till bilen , Men du har väl inget speciellt för dig framöver ? Du sökte ju någon galen att paddla med ,,,"

Bilagor

• DSC_0034.JPG
    DSC_0034.JPG
    1.1 MB · Besök: 241
När det nu snackas packraft och fatbike: Jag hade en del intressanta planer för packraft och fatbike i norr planerade för inkommande sommar. Nu är det ju osäkert vad som kan förverkligas. Jag hann i alla fall prova den i januari och har några kombinationsturer i Skärgårdshavet planerade, men det är hela tiden för mycket vind för det nu.

Det är min tråd med mina RR, berättelser och bilder och du är inte längre välkommen. Jag har helt nog av dig och du är helt medveten om det för det har jag berättat dig för mer än ett år sen.

Du är också helt medveten om att jag har för mer än ett år sen blockerat din Whatsapp, mejlaccount och dolt dina Happy inlägg för att du tjatar och stalkar mig och att jag är inte alls intresserat i dig. Tyvärr går det inte att blockera PM så då får jag slänga dina PM oöppnat. Jag har alltså inte svarat på ditt tjat sedan mer än ett år, men om du nu också börjar tjata i den här tråden, alltså i MIN fina tråd då har jag inte längre lust att vara tyst.

Varför du stalkar mig och hänger här i min tråd, full medveten vad jag tycker om dig är bara trist och sjuk. Du får starta en egen tråd eller om du inte fattar hur man gör kan du använda tråden som Mamme1 startade för dig.

Grow up and get over it.

Det hela är väldigt enkelt: Du startar en egen tråd och postar där och låter Y ha denna tråd för sig själv.
Frågor på det kan du ta i PM till mig om det är svårt att förstå.

/Moderator.

Bikzz, jag anmäler / rapportera dig.

Men du har väl inget speciellt för dig framöver ? Du sökte ju någon galen att paddla med ,,,"
Jaha, har jag inget speciellt för mig att göra. Det visste jag inte :)

Jag jobbar inom vård och har nu ofta långa jobbpass, typ från 6:45 till 22.15. Finns några kollegor som är sjuka (de hostar och har feber men får inte testas) och det finns ingen personal, det är ju stort personalbrist i vården och det blir bara värre och värre med coronaviruset. Kan därför inte bara tänka på mig själv och strunta i livet, för att om vi (personalet som är fortfarande friska) sluta jobba då får folk ingen vård, mediciner, mat mm och dör dem helt enkelt.
Men vi har också brist på skyddsutrustning (munskydd, visir, handsprit, engångsförkläden mm) och alla leveranser har slut i lager så inomkort är vi alla smittat, så stor risk att de dör ändå.

Så bästa vad jag kan göra nu är att försöka hålla mig frisk, försöka vila och sova när det finns tid och blir inte allt förbannat på folk som är reskåta och tror att deras påsklov, skidsemester, cykelressnack är det viktigaste i världen.

Förlåt att jag låter arg, men jag är ledsen, trött, besviken, oroligt och rädd för framtiden.

Så Gummiracing, jag tackar för din inbjudan men vill gärna vänta tills tiden är lämpligare (om jag överlever jobbet ?). Men postar gärna dina bilder och berättelser här :)

Styrkekram till dig Yonna och alla andra hjältar med stora hjärtan och stor omtänksamhet som jobbar inom vården. Hoppas ni orkar och håller er vid gott mod tills Corona-skiten dragit förbi. ☀

Styrkekram till dig Yonna och alla andra hjältar med stora hjärtan och stor omtänksamhet som jobbar inom vården. Hoppas ni orkar och håller er vid gott mod tills Corona-skiten dragit förbi. ☀
Tack! ? Tur att det finns Happy!
Och Yeti!

När det nu snackas packraft och fatbike: Jag hade en del intressanta planer för packraft och fatbike i norr planerade för inkommande sommar. Nu är det ju osäkert vad som kan förverkligas. Jag hann i alla fall prova den i januari och har några kombinationsturer i Skärgårdshavet planerade, men det är hela tiden för mycket vind för det nu.

Härligt att se videon! tack att du delar. Hoppas på mer!

hej Yonna! tack så hemskt mycket för tråden. fantastiska berättelser och bilder!! (y)
sitter nu i hemmakarantän och är sugen på en fatbike. vad rekommenderas som riktig äventyr fatbike, har du tips till mig??

posta gärna mer av dina tjocka däck bilder! (y)

Yonna har säkert mer än nog att göra på sitt jobb inom vården nu, men det är ju bara att läsa denna tråd för tips om den bästa äventyrscykeln, Surly Pugsley.

Men Yonnas Pugsley är den där modellen (eller kanske även äldre), jag är inte säkert om Pugsley 2 duger hennes standarder. :-) Iaf vore det ett måste att måla om, för att orange är definitivt icke-korrekt. :⨪) (finns säkert nämnt flera gånger i tråden)

hej Yonna! tack så hemskt mycket för tråden. fantastiska berättelser och bilder!! (y)
sitter nu i hemmakarantän och är sugen på en fatbike. vad rekommenderas som riktig äventyr fatbike, har du tips till mig??

Kul att du känner dig entusiast :)

Mitt svar är lite sent för jag har, som Yeti redan sa, långa jobbdagar och då finns det ingen tid för nåt annat. Kommer t.ex hem kl 23 och får komma upp kl 5 igen, så då har jag sex magra timmar kvar för att duscha-äta-sova-vakna-duscha-äta-tilljobbet-igen. Så då finns det ingen tid för t.ex kompisar/familj eller kolla mail, happy mm. Förra helgen gick klockan en timme fram och det var bara en timme mindre men jösses, vad trött vi var som hade bara fem timmar att leva. Värst är att man inte kan göra nåt fel på jobbet, men när man är trött är det ju lätt hänt.
Men det är offtopic prat, och jag är dessutom ledigt idag, eller bättre sagt: jag fick hittills ingen 'kan-du-jobba-idag?-sms så det är skönt. Så ska inte klaga mer :)

Tips för en riktig äventyrfattie, alltså en som allt kan (terräng, fjäll, vinter, bikepacking, touring) är snabbt berättat. Stål, många fästen på ram/gaffel för olika hållare, bevisat äventyrproof och inte för tung för då bryter man själv mitt i ett äventyr. Så då blir det en Surly, Salsa eller liknande fatbike (ingen aning om det finns mer än surly/salsa).

Akta dig för fatbikes som har allt som inte behövs, och därför är onödigt tung, komplicerat, känsligt och inte kan lagas i fält. Såsom dropper post, suspension/dämpning, hydrauliska bromsar, stänkskärmar, tubeless, navdynamo, plast, aluminium pakethållare mm.

Akta också för bikepackingväskor som är inte bevisat fatbikeproof (de som är gjort för solskencyklister på skinny wheels) och för t.ex mobilhållare och sådana jag-vill-ha-grejer för de funkar inte på långa fatbikeäventyr i minusgrader, regn, saltvatten etc.

Och strunta i att "en fatbike behövs en stor pump" för det går utmärkt med en lätt minipump. Jag har t.ex en Lezyne Roaddrive (82 gram, 11 bar) och den gör utan problem allt jobb i allt väder sedan sju år (har den också med mig på långa bikepackresor på racern).

Däck är alltid lite svårt på fatbikeresor, man cyklar ju på allt. Man kan välja billigt-lätt-snabbrullat (t.ex Jumbo Jim) men de sliter snabbt och det vill man inte på långresa, och risken är också ett dyrt tandvård/sjukhusbesök eller man blir vargmat i skog&fjäll för de har dåligt grepp. Eller man väljer dyr-tung-trögrullat, får en jättebra kondition och kommer oskadad hem igen.

Så mitt tips är en Surly Pugsley, Wednesday, Moonlander, Ice Cream Truck eller en Salsa Mukluk. Men Pugsley är nummer 1 förstås, hoppas bara att Martin inte läser ;)

Och svart är förstås den bästa färgen, ingen som ser dig göra nåt olagligt som t.ex tjuvfiska eller nåt annat hemskt. Därför behövs också ett grönt tält, grön packraft och svarta väskor. Så glöm inte, det är mycket viktig ;)

Några tjockadäckbilder, förmodligen har jag postat de några gånger men orkar inte tjäcka. Och förmodligen har också de flesta happyiters tröttnat på mina bilder :) Men några bilder är iaf bra att se vad en fatbike kan och du är ju ny här på Happy. ?

1 00 042.JPG

Några av mina cyklar :)

20151106-WA0003.jpg

100mm och 28mm, skillnaden är inte bara hastigheten.

3P1060765.JPG

Skillnaden är terrängen och därmed äventyret.

318blbld33-0.jpg

Snö

560904056.JPG

Lera och skit

41030783.jpg

Is och djupa isspår

DSC03726fer.jpg

Sand, saltvatten, sol och vind

P1010297.jpg

Sötvatten och troll

448697341_0238c1159f.jpg

Halka klippor och stora vågor