Jag antar att du inte fattat att de som dör nu blev smittade för 3-5 veckor sen. Vad vi gör i dag kommer inte att synas i statistiken över avlidna förrän i slutet av den här månaden och in i maj.
Sen hjälper det ju inte att stänga ner hårt. Det enda som händer är att smittspridningen avtar, men när folk kommer ut igen tar den fart lika snabbt. Jag tycker att den svenska linjen (hittills! risken finns att regeringens nya befogenheter kommer att leda till tvingande inomhusvistelse) är exemplarisk! En god balans mellan att hålla nere spridningstakten för att förhindra en katastrofsituation i vården, och att inte helt förstöra och ödelägga ekonomin i många, många år framöver. Det kommer att bli tufft ändå, men med en måttlig fast ändå pågående spridning kommer vi att nå den berömda flockimmuniteten snabbare än de flesta andra länder, och därefter kan livet återgå till mycket mer av ett normalläge. Kanske redan under sommaren om vi har tur.
Det är ju precis det som jag fattat och eftersom att ingenting nu görs så kommer dödstalen öka länge till.
14 dagar efter smittotillfället verkar vara medeltalet där de som avlider dör och om vi stängde ner delar av landet idag så skulle vi precis som Norge se effekt om ungefär 2 veckor.
Nu kommer det dröja längre än så tyvärr.
Stänger man ner hårt och sedan öppnar tvärt ett par veckor senare utan att testa och följa upp de nya fallen så kommer smittspridningen säkert att dra i väg igen, det är säkert sant.
Vad du dock helt missar är att många länder har smittan under relativ kontroll.
Här du missat Sydkorea, Japan, Taiwan, Kina?
Tror man på FHM så förstår jag hur du resonerar men själv sätter jag mer tilltro till dem som visat att dom klarar av det hela.
Vad ekonomin beträffar så är vår taktik säkert mer skadlig då vi drar ut på det hela.
Jag träffar företagare nästintill dagligen, jag hör deras oro här.
Talade idag med en byggare som står redo för ett stort delprojekt, ett par tusen kvm.
Vågar han starta upp när risken finns för en nedstängning om ett par veckor?
Han hade föredragit att ta säg två veckor på momangen för att sedan veta att dom kan köra på en längre tid.
Den här osäkerheten gör att landet går på halvfart och kommer inga klara direktiv så kommer det att fortsätta länge till.
Det om något lär rasera vår ekonomi.