Jag har jobbat i hemtjänsten i Tromsö och nu är jag distriktstandlökare (för jag jobbar kliniskt bara en dag i veckan i dessa coronatider) i en mellanstor stad i Nordnorge. Har mycket samarbete med äldreboenden i jobbet.
Nu vet jag inte exakt hur det är i Sverige, men som du beskriver det verkar det likt upplägget här. Vi har tre institutioner, "sykehjem", med 25-30 platser på varje i vår kommun på 23k invånare. Sedan finns det omsorgsboliger för de mer uppegående. Till sist väldigt många i hemtjänsten. Jag tror snarare att eftersom vi har en humanare och trevligare hemtjänst här (man har god tid att prata, fika med brukarna, göra sitt jobb och vara trevlig) än i Sverige och folk oftast önskar att vara hemma så har vi fler av våra äldre i hemtjänst än på hem.
Min klinik har stor brist på skyddsutrustning och jag upplever det som att det är detsamma i andra delar av hälsosektorn utanför sjukhuset. Vi klarar oss dock eftersom det fortfarande är så låg smitta.
I Oslo så är en tredjedel av alla äldreboenden smittade. Var det inte liknande tal i Sverige? Jag tror att skillnaden utanför Oslo kommer av att vi införde besöksförbud och strängare regler tidigare än i Sverige, helt enkelt.