Överkroppsskydd/ryggskydd

lamotte

Medlem
Efter att kraschat för ett par veckor sedan så har jag inhandlat lite knä och armbågsskydd men funderar på vad som är bäst för rygg och bröst.

Jag har kollat på Poc ryggsäck med inbyggt ryggskydd, poc vpd air+tee med extra vaddering för bröstkorg o axlar samt Alpinestar Paragon vest.

Det jag funderar mest på är om vaddering för bröstkorg o axlar verkligen hjälper nämnvärt vid en krasch? Då behöver man kanske ännu mer skydd?

Jag är mest inne på ryggsäcken från Poc då man även kan ha med lite verktyg mm i denna men saknar då skydd för bröstkorg.

Finns det något annat att tänka på? Någon som testat något av ovanstående som får gärna dela med sig av sina erfarenheter.

Jag skulle rekommendera dessa:

Bilagor

• 0F96099A-E331-4186-BF83-8E06308AB395.jpeg
    0F96099A-E331-4186-BF83-8E06308AB395.jpeg
    172.2 KB · Besök: 215
  • AFB02BD4-6AE1-4BD6-857F-FC50725F2289.jpeg
    AFB02BD4-6AE1-4BD6-857F-FC50725F2289.jpeg
    47.3 KB · Besök: 191
Axelskydd hjälper, har provat några gånger.
Många av skyddsjackorna med mjuka skydd är korta i ryggskyddet. Från början kommer de ju från MX där man har njurbälten och grejer så kan de inte vara så långa.
IXS jacka är t.ex. mycket längre än alpinestars vilket avgjorde för mig.
För bröst skydd tror jag man ska på riktiga hårda plattor för att det ska hjälpa vilket inte är toppen om man ska trampa också.
Poc har ju en ny kravallväst men saknar axelskydd och jag tycker den ser ut att skydda rätt lite area fram till.

glitch sa:
Många av skyddsjackorna med mjuka skydd är korta i ryggskyddet. Från början kommer de ju från MX där man har njurbälten och grejer så kan de inte vara så långa.
För bröst skydd tror jag man ska på riktiga hårda plattor för att det ska hjälpa vilket inte är toppen om man ska trampa också.
Poc har ju en ny kravallväst men saknar axelskydd och jag tycker den ser ut att skydda rätt lite area fram till.

Nä det känns som det blir lite otympligt med hårda skydd.

Är det denna jackan du tänker på?:

https://m.bikester.se/ixs-carve-sky..._O8YlRct8ixz_QxNyO7Ge9ZZrktaH9nkaAiisEALw_wcB

Har varit sugen på att prova en sån här.

https://www.cykelkraft.se/overkroppsskydd-sweet-protection-enduro-race-vest-svart

verkar smidigt att kunna ha vatten med sig också. Någon som har erfarenhet av den?

Kör normalt med ryggsäck med skydd och det har hjälpt några ggr. När jag kör DH så kör jag hårt skal rygg och bröst. Trillat hårt några ggr och känt mig trygg med det hårda men skulle inte köra runt med det på stig, alldeles för varmt och tungt.

deklund sa:
Har varit sugen på att prova en sån här.

https://www.cykelkraft.se/overkroppsskydd-sweet-protection-enduro-race-vest-svart

verkar smidigt att kunna ha vatten med sig också. Någon som har erfarenhet av den?

Kör normalt med ryggsäck med skydd och det har hjälpt några ggr. När jag kör DH så kör jag hårt skal rygg och bröst. Trillat hårt några ggr och känt mig trygg med det hårda men skulle inte köra runt med det på stig, alldeles för varmt och tungt.

Den verkade fin, dock inget skydd för axlar som IXS o Poc hade på sina.

Mer seriöst så skulle jag rekommendera en rygga med ryggplatta eller ett lättare skydd med fickor och ryggplatta. Jag tror inte skydden för axlar eller revben hjälper speciellt ofta. Man bryter förmodligen revbenen och nyckelbenen även om man har skydd om man landar illa. Skydd för bröstet kan säkert skydda mot att punktera hjärtat och att man dör, men det är extremt låg risk för att det ska inträffa. Det måste vara hundra gånger större sannoliket att man dör av att bli påkörd av en bil på väg till skogen.

jofahjalm sa:
Mer seriöst så skulle jag rekommendera en rygga med ryggplatta eller ett lättare skydd med fickor och ryggplatta. Jag tror inte skydden för axlar eller revben hjälper speciellt ofta. Man bryter förmodligen revbenen och nyckelbenen även om man har skydd om man landar illa. Skydd för bröstet kan säkert skydda mot att punktera hjärtat och att man dör, men det är extremt låg risk för att det ska inträffa. Det måste vara hundra gånger större sannoliket att man dör av att bli påkörd av en bil på väg till skogen.

Ja en ryggsäck med inbyggt skydd hade ju varit smidigast.
Jag funderade också på hur effektiva axel/bröstskyddet är men samtidigt läste jag lite recensioner om IXS jacka och någon hävdade att den räddat hans axlar så något skydd är det ju säkert.

lamotte sa:
glitch sa:

https://m.bikester.se/ixs-carve-sky..._O8YlRct8ixz_QxNyO7Ge9ZZrktaH9nkaAiisEALw_wcB

Precis den, enkelt att ta ut skydden för att tvätta också. Kompletterar med lösa armbågsskydd. På minussidan har den inga fickor alls och bröst/ revbensskyddet gör nog ingen större nytta. Hade den haft vattenhållarficka och några småfickor hade den varit optimal.

Fickor på skyddsvästen gör att man gärna stoppar hårda och potentiellt vassa föremål nära kroppen så att man landar på dem. Är det bra? I en ryggsäck ligger de ju oftast ytterst med lite skit emellan, stickskydd i vissa ryggor.

Rattnalle sa:
Fickor på skyddsvästen gör att man gärna stoppar hårda och potentiellt vassa föremål nära kroppen så att man landar på dem. Är det bra? I en ryggsäck ligger de ju oftast ytterst med lite skit emellan, stickskydd i vissa ryggor.

Fast lite får man väl tänka själv här i livet också?

glitch sa:
Rattnalle sa:

Nu förstår jag inte hur du tänker?

glitch sa:
Rattnalle sa:

Ja, jo. Men vissa saker är tråkiga att behöva lära sig genom egen erfarenhet :-)

Jag har nog f ö haft glädje av mitt ryggskydd ordentligt iaf en gång. Landade rakt på rygg på en rotmatta i duktig fart i Åre när cykeln stegrade. Hade gjort ont som fan utan tror jag. Nu bara lite öm om baken.

glitch sa:
lamotte sa:
glitch sa:

Precis den, enkelt att ta ut skydden för att tvätta också. Kompletterar med lösa armbågsskydd. På minussidan har den inga fickor alls och bröst/ revbensskyddet gör nog ingen större nytta. Hade den haft vattenhållarficka och några småfickor hade den varit optimal.

Har också en sådan. Bra rygglängd och rätt ok passform om man lång och smal jmf med många andra alternativ. Har testat rygg- och axelskydden och de har funkat fint. Men de där småskydden för revbenen är mest pynt.

magnus sa:
glitch sa:
lamotte sa:
glitch sa:

Har också en sådan. Bra rygglängd och rätt ok passform om man lång och smal jmf med många andra alternativ. Har testat rygg- och axelskydden och de har funkat fint. Men de där småskydden för revbenen är mest pynt.

Låter ju grymt. Jag kikade på POCs storleksguide och om man är som jag är ganska lång och smal så får man gå på Large och då verkar måtten vara alldeles för stor över bröstkorg o midja. Men jag har mailat dom och frågat nu vad de anser. Risken om jag tar en medium är väl att den blir alldeles för kort.

Efter en liten krasch med en spricka i ett revben som resultat är jag nu också på jakt efter ett ryggskydd. Har fått tips om detta:
Bluegrass B&S D30

Någon som testat eller har något liknande!?

Jag skulle vilja använda mitt ryggskydd även till skidor på vintern, kan man använda cykelryggskydd till utförsåkning!?

Efter en liten krasch med en spricka i ett revben som resultat är jag nu också på jakt efter ett ryggskydd. Har fått tips om detta:
Bluegrass B&S D30

Jag skulle vilja använda mitt ryggskydd även till skidor på vintern, kan man använda cykelryggskydd till utförsåkning!?

Du får väl låta bli att berätta för det att du åker skidor så ska det väl gå bra.

Skämt och sido klart du kan ha samma ryggskydd. Jag kör oftast med en uswe rygga med ryggskydd, har haft nytta av den en gång när jag slog runt i en brant klättring och landade som någon ovan i tråden rakt på en tjock rot. Den hade tagit grymt hårt utan skydd nu reste jag mig nästan smärtfritt. Sen att man kan ha vattenblåsa, verktyg, kläder, mat etc i väskan skadar ju inte heller.

Bluegrass B&S D30

Jag provade ut en handfull tröjor/jackor med hårda och mjuka skydd. De skönaste och lättaste (lite av den typen du visar som påminner om ett Leatt jag hade hemma tror jag) var att de alla satt löst.

Det kändes som i alla fall axel och armbågsskydd flyttas lätt vid en krash såvida man inte träffar rakt på. Men även ryggskydden var sådär, trots tajt passform satt det inte bra. Men lätta och sköna. Jag provade inga dyrare varianter som POC VPD och likande. Men gick nog igenom 5-6 olika varianter

Det slutade för min del med en Fox Titan Sport Jacket med remmar som håller allt på plats. Men då är också tänkt användningsområde typ enklare enduro och lift. Får ta smällen att det är lite svettigare och tyngre, men det sitter bra på mig

Slår du axlen rätt i en sten så kommer inte skyddet att hjälpa.

Vad är det senaste rönen kring överkroppsskydd? Jag skulle vilja ha något för liftåkning. Vore skönt att även slippa köttsår av att landa på axeln.

Detta, "Raven Soft Shield Skyddsjacka", kändes väldigt prisvärt: https://www.24mx.se/product/raven-soft-shield-skyddsjacka_pid-PIA-263013?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=CO:SE - PMax - PL&utm_id=22291492205&gad_source=1&gad_campaignid=22284870645&gbraid=0AAAAACzBvx-AFYj2H-qT0v6rwbPNbBKAx&gclid=Cj0KCQjw4qHEBhCDARIsALYKFNPT47Fkdo4noC-qLuYCFxDVfzrFlkwC-5LOYixQvZNM_Dphk8q4CncaAnzUEALw_wcB Någon som har en uppfattning? Ser bra ut med band vid armbågsskyddet och runt bröstet.

Det här såg också intressant ut: https://www.24mx.se/product/oneal-split-pro-v22-brostskydd_pid-PIA-212745

Alternativt POC eller Evoc-skydden med "lös" bröst och rygg platta men då får jag inget till axlarna...

Landar gärna prismässigt söder om 2k.

Tillbaka
Topp