Köpråd sökes för snabb stigcykel 30-50tkr

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips för ny mtb i kolfiber sökes, förmodligen i prisspannet typ 30-50 finns en del utrymme här då jag ser det som en försenad 30-årspresent.

Beskrivning av min åkning:
stockholmsstigar,
Entimmes kondisrundor på grus,
heldagsrundor som kombinerar stigar och löparspår,
när kondisen tillåter: jaga korta utförsorienterade stravasegment

Haft en giant trance från 2013 som kändes som lite för lite cykel, men kan kanske bero på gammal xc-geo. Kändes som att ha vikten på framaxeln när man cyklade nedför.

Nuvarande cykel är en 650b specialized enduro från 2016. Den är ruskigt rolig och har kunnat använda den till ovanstående beskrivna områden samt att jag med fördel kunnat pressa bra med den även för downhill som i Åre och Hammarbybacken. Problemet är väl just att samtidigt som den kan kötta på bra så kan den kännas som lite väl mycket cykel i Stockholm? Om kondis och fart på ”snällare” stigar blir mer fokus nu så kanske det är dags att pröva en modernare stigcykel? Så får jag helt enkelt finna mig i att ha en cykel bättre lämpad för 95% av årets cykling och sedan hyra cykel när man väl är uppe i åre.

Har hittills kikat på cyklar som yeti sb100, specialized epic evo, santa cruz tall boy, yt izzo. Typ snarare köttig XC-cykel med modern geo än lätt enduro. Försöker hitta rätt cykel för mig, känns som jag alltid annars fastnar i fällan ”jo men jag behöver en fetare cykel för stigarna jag kör är så hardcore” när man egentligen måste trampa upp sin fart på snälla blåbärsstigar...

önskemål till cykelmodell:
- ny från butik (inget beg)
- 100-140mm (antar geo, länkage och liknande påverkar hur slaglängden känns ändå)
- 65-67 graders gaffelvinkel
- inte så utsträckt i ramen som en enduro
- 12-13kg
- har aplånga ben (92 gren på 184cm) så helst en brant sadelvinkel så att man inte sitter i linje med bakaxeln och stegrar i varje klättring

Senast ändrad:
Norco Optic kanske?
Har själv Tallboy, svinkul hoj men inte förstahandsvalet för grusväg direkt.
Annars är väl Spark ett rätt säkert kort eller nya Trance.

Kikade Norco optic, men var ju däremot rätt tung va? 14kg så det blir ju inte mycket till uppgradering mot enduron annat än reducerad slaglängd

Klart att du ska ha en Allebike Alpha. Lika god som svenskt kaffe.

CC30DAFA-CC0F-4F4C-8BDB-2E16A16F0A53.jpeg

Orbea Occam tror jag passar in rätt bra på din krav bild. Väldigt trampeffektiv men klarar även av stökigare träng. Många benämner den som väldigt allsidig Trailbike.

Orbea Occam tror jag passar in rätt bra på din krav bild. Väldigt trampeffektiv men klarar även av stökigare träng. Många benämner den som väldigt allsidig Trailbike.
Kikade in occam, tror den är lite väl åt köttigare stighållet? 140 f/b, ganska flack geo och hög vikt. Kanske stirrar mig blind på stats, men det låter tungtrampat

Just Izzon är väl helrätt?

Allebike Alpha är ett wildcard.

Ovanstående har fått mig också sugen på Att byta typ av cykel men från andra hållet . Kört modernaste fs XC sub 10kg senaste åren . Men känns onödigt om tävlingssäsongen uteblir och kanske läge att pröva något med lite mer laid back. Känner inte att XC'n går för sakta nerför eller så.
Samtidigt känns det som alphan är för likt det jag har och izzon blir för mycket . Ja svamlar bara lite och fortsätter väl med det jag har .

Ovanstående har fått mig också sugen på Att byta typ av cykel men från andra hållet . Kört modernaste fs XC sub 10kg senaste åren . Men känns onödigt om tävlingssäsongen uteblir och kanske läge att pröva något med lite mer laid back. Känner inte att XC'n går för sakta nerför eller så.
Samtidigt känns det som alphan är för likt det jag har och izzon blir för mycket . Ja svamlar bara lite och fortsätter väl med det jag har .

Trek Top Fuel?

norco revolver kanske kan vara ett alternativ? Verkar vara svårt att få den till Sverige bara. Men någon här har kanske bättre koll på det än vad jag har.

Following såg ju riktigt fin ut! Såg att den har 157x12 som bakaxel, är inte det gamla downhilldimensioner? Kanske går att få hem fjolårets för 50?

Following såg ju riktigt fin ut! Såg att den har 157x12 som bakaxel, är inte det gamla downhilldimensioner? Kanske går att få hem fjolårets för 50?

Jag tror det var 5 år sen sist de släppte tidigare versionen av Following, om de inte gjorde någon revidering efter. Superboost gör att de kan använda jättekorta kedjestag.

Lång och flack hoj med kort slaglängd är the shit! Det ger nästan inga nackdelar jämfört med en XC-cykel på slätt underlag, men massor av fördelar när det är stökigt. Jag skulle inte vara rädd för nedåt 65° gaffelvinkel.
Själv har jag en Ripley som snart ska få ett 1° angle set då jag tror den kommer bli ännu bättre av det. Tyvärr kan jag inte rekommendera cykeln i sig eftersom Ibis har så jävla rutten kvalla på ramarna, men geometrin och länkaget är kanon.

Har 65 gaffelvinkel och lång ram på endurocykeln. Visst, det funkar; men den är inte vad man kan kalla rapp eller vig på stockholmsstigarna. Min cykel är å sin sida från 2015 så nya cyklar med liknande geo kanske är helt annorlunda. Ibis såg riktigt najs ut, ripleyn verkar riktigt fin, men var hittar man dem?

Har 65 gaffelvinkel och lång ram på endurocykeln. Visst, det funkar; men den är inte vad man kan kalla rapp eller vig på stockholmsstigarna. Min cykel är å sin sida från 2015 så nya cyklar med liknande geo kanske är helt annorlunda. Ibis såg riktigt najs ut, ripleyn verkar riktigt fin, men var hittar man dem?

eller
Rule 58 bike shop

Kortslagiga hojar i alla ära etc men man bör ju prova ett riktigt rappt XC-spjut med för att inse hur seg en vanlig 130mm stighoj också kan vara. Min fourstroke är som en Kawa 1000cc bredvid Ripmon på vanlig rådjursstig, blir själv förvånad de få gångerna jag sätter mig på den.

Beskrivning av min åkning:
stockholmsstigar,
Entimmes kondisrundor på grus,
heldagsrundor som kombinerar stigar och löparspår,

Hej, vill bara säga att det sista vi behöver kring Stockholm är MTB-cykling på löparspår. Det vore superbussigt om du höll dig till stigarna, det finns fler än du någonsin hinner cykla . Det tjänar vi alla på.

Hej, vill bara säga att det sista vi behöver kring Stockholm är MTB-cykling på löparspår. Det vore superbussigt om du höll dig till stigarna, det finns fler än du någonsin hinner cykla . Det tjänar vi alla på.
Det finns löparspår där cykling är tillåten, jag håller mig till att cykla där det är tillåtet.

Senast ändrad:
Hur är det med länkaget? Är det linjärt eller progressivt?
Påminner lite om det jag har på endurocykeln med en clevis och den är ruskigt linjär.

Alla cyklar nuförtiden är väl ganska progressiva även om linkaget inte har tvåhundra delar. Habit Carbon SE har dessutom DPX2:) Men den kanske är lite utanför budget..

Kortslagiga hojar i alla ära etc men man bör ju prova ett riktigt rappt XC-spjut med för att inse hur seg en vanlig 130mm stighoj också kan vara. Min fourstroke är som en Kawa 1000cc bredvid Ripmon på vanlig rådjursstig, blir själv förvånad de få gångerna jag sätter mig på den.
Fast Ripmo är ju inte kortslagig, så jag förstår inte jämförelsen. Det är klart att en ren XC-cykel är rappare eftersom den i regel är betydligt lättare och har kortare slaglängd samt annan typ av länkage. Frågan är om det i praktiken finns några egentliga fördelar med apbrant gaffelvinkel och kort reach istället för att framhjulet befinner sig på hälsosamt avstånd från cyklisten. Cykeln blir ju inte mindre trampeffektiv av att den är flack och lång liksom.

Det vore intressant att jämföra en XC-cykel med en kortslagig stigcykel med samma komponenter, hjul och däck. Då tror jag inte fördelarna för XC:n är så uppenbara längre. Mycket sitter ju i att de är utrustade för annan typ av cykling.

Edit: Sen är det oftast inte "rådjursstig" i Stockholm, som du vet, utan ganska stökigt. Åtminstone om stigarna är välanvända. Och ska man hålla lite tempo så blir det rätt jobbigt med en ren XC-hoj.

Jo alltså jag kanske överdriver ordet, men stockholmsstök på stigar är sällan i klass med svarta spåren i Åre. Min poäng är att jag vill inte ha en cykel som återigen blir ”overkill” för stockholmsterrängen. Jag har väl tyvärr felet att jag överskattar hur hardcore spåren är för att befoga fetare cykel, men resultatet blir att jag monstertruckar det mesta och kör brute force med hjälp av all slaglängd. Ingen vacker cykling hehe

Jo alltså jag kanske överdriver ordet, men stockholmsstök på stigar är sällan i klass med svarta spåren i Åre. Min poäng är att jag vill inte ha en cykel som återigen blir ”overkill” för stockholmsterrängen. Jag har väl tyvärr felet att jag överskattar hur hardcore spåren är för att befoga fetare cykel, men resultatet blir att jag monstertruckar det mesta och kör brute force med hjälp av all slaglängd. Ingen vacker cykling hehe
Du kommer naturligtvis inte kunna hitta en cykel som är optimal både i Stockholm och Åre. Om du cyklar mest i Stockholm så är det ju där du ska lägga dig med egenskaperna, tycker i alla fall jag.
Just Specialized Enduro har ju verkligen inte trampeffektivt länkage heller (i alla fall inte förra generationen), så där kommer du vinna massor på att välja nåt med kortare slaglängd och mindre soffakänsla, även om cykeln är lång (eller längre).
Med kort slaglängd kan man inte bara plöja rakt genom allt utan måste vara nätt på cykeln. Lång hjulbas är dock väldigt trevligt och förtar på intet sätt känslan av "kontakt med stigen". Sen kan man med fördel gå ner i däckstorlek om man vill närma sig XC. Personligen gillar jag 2,3" som en bra kompromiss, utan att välja alltför lätta modeller (800 gram bak och 900 fram känns perfekt).

Jag har för övrigt ungefär samma vansinniga benlängd som du; 90 cm grenmått på 185 cm längd. Har landat i att 500 mm reach är perfekt, men skulle vilja ha liiiite brantare sadelrör än vad Ripleyn har.

@Makten bra input och som du säger går det inte riktigt att ha en cykel som fungerar bra i både stockholm och för liftcykling. Därför tänker jag att cykeln blir 100% dedikerad stockholm samt att jag får finna mig i att hyra hoj de veckor jag kör liftburet. 2.3” är också min sweetspot.
Har du erfarenhet av ”moderna” sadelvinklar? Eftersom vi har samma mått så lär din preferens ungefär vara liknande min. :)

Fast Ripmo är ju inte kortslagig, så jag förstår inte jämförelsen. Det är klart att en ren XC-cykel är rappare eftersom den i regel är betydligt lättare och har kortare slaglängd samt annan typ av länkage. Frågan är om det i praktiken finns några egentliga fördelar med apbrant gaffelvinkel och kort reach istället för att framhjulet befinner sig på hälsosamt avstånd från cyklisten. Cykeln blir ju inte mindre trampeffektiv av att den är flack och lång liksom.

Nej den är inte kortslagig, det jag ville belysa är att de som här på happy pratar om rappa enduro och stigcyklar inte verkar ha så många mil på ett riktigt kolfiberspjut.

Nej den är inte kortslagig, det jag ville belysa är att de som här på happy pratar om rappa enduro och stigcyklar inte verkar ha så många mil på ett riktigt kolfiberspjut.
Med ditt argument kan man ju gå steget längre och hävda att xc-cyklister på kolfiberspjut inte testat en rejäl tempohoj.

Stigcykel är ju i lite annat bruksområde och jag önskar en stigcykel som är rapp i relation till stigcyklar.

Tillbaka
Topp