Få loss styret från Rex damcykel

sixela

Medlem
Hej,

Jag har en gammal damcykel från Rex Lyx Serie (tror den är från '73) här hemma som skulle behöva väckas till liv. Har lyckats skruva loss det mesta men har fastnat vid styret. Någon här som vet hur jag får loss det? Se bifogad bild.
thumbnail_Image.jpg

thumbnail_Image (1).jpg

Styret eller styrstammen?
Om det är stammen, dränk den i 5-56 så g det går. Eller bättre krypolja.
Vänta något dygn. Ställ dig med framhjulet mellan benen och vrid till ordentligt.
Den har sannolikt rostat fast.

edit, snavstel.

Senast ändrad:
den där typen av höjdlåsning av ett enkelt styrrör är ovanlig. om man haft anledning att byta styrstammen är det stor chans att man bytt till en standardstam med excenterlåsning, som den på bilden.

man lossar den genom att skruva ur bulten ett par varv och sedan slå på bultskallen. värt ett försök.
A99CCA7C-7234-464D-85DE-D49F7442C5F9.jpeg

Styret eller styrstammen?
Om det är stammen, dränk den i 5-56 så g det går. Eller bättre krypolja.
Vänta något dygn. Ställ dig med framhjulet mellan benen och vrid till ordentligt.
Den har sannolikt rostat fast.

edit, snavstel.

Styrstammen är det. Är tanken att man ska kunna vrida på denna först (se ny bild)
innan man försöker få loss styrstammen? Den rör sig nämligen inte en fena. På många Youtube-videos sitter det en mutter där istället som man börjar med att skruva loss.

Bara så jag inte står och försöker vrida på den förgäves :P

0F92A907-BBB6-4FC9-A69E-5CA3D3C4A7BA.jpeg

Nej, har faktiskt inte lossat på någonting än. Vad börjar jag med att lossa för att få ur styrstammen?
Du verkar ju ha lossat och tagit bort bulten på den översta klämman. Då är det som Pfaff skrev, dvs håll fast hjulet och vrid på styret. Men troligen så har det rostat ihop.
Förutom rostlösningsvätskor kan det hjälpa att slå på stammen med slägghammare i olika riktningar. Använd en brädbit som mellanlägg för att inte skada stammen.
Det du har ringat in är för justering av styrlagret. Det behöver du inte röra om du bara skall ta bort stammen.

Tusen tack för alla bra svar! Jag fick loss den. Sprutade generöst på med snabbrostlösare och knackade med hammaren (med en tjock kartongbit mellan) på och runt. Sen var det bara att vrida och dra tills det lossnade. Det var som tur var inte så rostigt som jag trodde det var.

57A86B99-1625-4DE7-9E8A-6153A6D460B8.jpeg

Tusen tack för alla bra svar! Jag fick loss den. Sprutade generöst på med snabbrostlösare och knackade med hammaren (med en tjock kartongbit mellan) på och runt. Sen var det bara att vrida och dra tills det lossnade. Det var som tur var inte så rostigt som jag trodde det var.

Visa bilaga 411814

Glöm inte att fetta in röret innan du trycker dit det igen... ;-)

Tillbaka
Topp