Dubbar i cykelskorna istället för pedalerna?

Lansgren

Medlem
Hallå.

Tänkte höra om det är någon gedigen gammal räv som testat detta innan jag ger mig på det.

Alltså. Jag tänkte köpa nitar och skruva in dem i mina cykelskor (inomhus dojjor med platt sula och bra gummi) och ta bort de som sitter i pedalerna.
Även om pedalerna funkar bra slits mina sulor rätt så fort.

Är det här ett problem som elemineras med ordentliga cykelskor samt är det någon med samma erfarenhet som vet om det är värt besväret?
Kan tänka mig att även detta sliter på sulorna eftersom de går rätt hårt åt pedalerna ändå.

Dubbarna i skorna kommer ju inte göra någon nytta mot metallen i pedalen. Om det ska fungera behöver det monteras en gummiyta på pedalen. Då kanske det kan fungera.

Eller så kör men med SPD eller motsvarande så är alla bekymmer lösta!

Det är en typ av plastpedal som är relativt mjukare än metall antar jag. Men visst är det som ni säger.

Men skruvar i skorna kommer inte funka så länge pedalerna är hårda.

Även mjuka delar på pedalerna kommer ju slitas av skorna då istället. Om man inte hittar en perfekt balans. Som ett par styvare mtb skor t.ex. :)

Tack ska ni ha. Nu ska jag ut å öva wheelies å vänta på att stigarna tinar fram.

Det positiva skulle kunna vara att du slipper ha pedaler som inte äter smalben. Det negativa är att man behöver viss dämpning i skorna (tjock sula) och att du dessutom kommer behöva en tjock pedal som då slår i allt möjligt.

Tillbaka
Topp