Ok nu har jag ytterligare 3 mil på cykeln och kan forma någon slags "first impression" av ramen. Kommer att jämföra med min andra nuvarande cykel (en YT jeffsy CF comp 2019) och donatorcykeln (en Marino HT). Detta blir ett längre inlägg, skrolla ner för TLDR.
Del 1) Varför?
Iden om en kortslagig trail/downcountry cykel föddes eftersom att jag bor på en platt rotig ort (Uppsala) som innebär att Jeffsy'n är egentligen lite för mycket cykel (150/150) och att HT'n verkligen dödar kroppen efter längre turer. På längre turer (3 mil ish) på Jeffsyn så är det inte ovanligt att kompressionen på dämparen befinner sig i mittenläget hela tiden för att få lite mera trampeffektivitet. Jag ville dock ha en mera "rolig" och kapabel cykel än en renodlad XC, alltså en down-country cykel.
Det verkar som den kategorin växer supersnabbt och det finns en hel del cyklar därute som skulle passa:
SC Tallboy, Ibis Ripley, Whyte RS120, Trek Top Fuel, Evil Following, Merida 120, Giant Trance 29, Scott Spark etc etc etc. Jag ritade också upp en Marino men tyvärr så skulle det nog ta en evighet med tanke på situationen i världen just nu och jag ville bygga en cykel för våren. Huvudanledningen för att jag valde Sonder Cortex över de andra är enkel, priset. Ramen fick jag för 799 euro ink. dämpare och Sonder lovade att skicka den omgående (fick den 4 dagar från beställning, imponerande!). Geometrin var också rätt nära optimal. Jag tycker också att den är lite fulsnygg.
Del 2) Ramen och bygget
Jag beställde en vit ram med planer att slipa ner till raw alu eller lacka om när jag byter lager i framtiden. Den är XL, jag är 191 lång.
Svetsarna är fina, och ramen känns välbyggd. Kvaliteten verkar vara hög, förutom dämparhårdvaran som, av någon anledning, var skadad när jag plockade isär allt. Jag hade extra hårdvara hemma som jag bytte till.
Interna dragningen är den enklaste sorten (två öppningar, inga interna rör), och jag har gjort en plug där bromskabeln går in för att minimera rassel. Nederst så håller en bricka kablarna. Hålen är för engelsk bromsdragning, men det spelar mindre roll, växelkabeln kan gå inn i ramen på "fel" sida.
Vikten på ramen hamnade på 3.4 kg med dämpare och axel, helt klart godkänt.
Dämparen är en Deluxe Select+, en enklare modell som borde funka för medelvikten, givet att man kastar en del volume spacers i den. Jag ritade upp dämperiet i linkage och är rätt säker på att ramen är relativt linjär vilket är ovanligt om man tänker trail cyklar. Den kommer med 3 tokens (max) från fabrik, och jag har beställt en Gnar Dog token för att prova ytterligare lite progressivitet i dämparen (jag är tung).
Bygget består av alla delar som var på min HT (plus lite lila bling) så cyklarna går att jämföra direkt. Bygget innehåller inget särskilt fancy, men delar som jag vet att funkar bra. Lite flera bilder:
Del 3) Hur känns den?
Generellt, så känns Sondern väldig snabb, dvs trampeffektiv och styv hellre än behaglig. Jag kör just nu 25% sag, vilket jag kommer att öka till kanske 28% i framtiden. Om jag bottnar för mycket då kan jag prova lite större tokens mm.
Uppför: Här var jag lite orolig. Vi har alla hört att brantare sadelstolpsvinkel är ett måste för att ha en cykel som klättrar bra. Om man jämför med mina andra heldämpade cyklar (som har haft sadelstolpsvinklar från 76°-79°) så klättrar Sondern långt över förväntan. Jag tror att det är en kombo mellan den relativt låga vikten, långa kedjestagen och att man har en generellt bra viktfördelning på cykeln. Det verkar gå att bekämpa en flack vinkel på sadelstolpen med längre kedjestag. Jag misstänker att Jeffsyn kommer att klättra bättre när det är riktigt löst/tekniskt iom att den greppar bättre, men jag väntar tills jag provat lite flera inställningar på dämparen innan jag uttalar mig så starkt.
Nerför: Uhm, bor som sagt i Uppsala så de 40 sekunders backarna som vi har är väl inget höjdarprov för cykeln. Den hamnar någonstans mellan HT'n och Jeffsyn vad behaglighet gäller, som förväntat. Om jag beskriver Jeffsyn som
"bottomless" ligger Sondern på andra sidan av spektrumet, dvs. man vet att man har "bara" 120mm slag. Geometrin (reach, gaffelvinkel, stack) är väldigt lik min Jeffsy, vilket gör att jag kanske känner mig lite för behaglig på cyklen när det lutar neråt. Farten speglas i det, man glömmer att det är bara 120mm slag och man kan hamna lite off i köttigare partier. Att ploga igenom stenkistor på Sondern är nog inget att rekommendera, men som sagt, så kommer jag leka lite mera med dämparinställningarna innan jag ger ett slutgiltigt intryck.
Plattcykling: Sondern passar perfekt till Uppsalastigcyklistens "bread and butter"; långsamma, platta och rotiga stigar. Här känns cykeln betydligt snabbare en Jeffsyn och HTn och är fortfarande lekfull och smidig. Jag trodde att det skulle vara svårt att få upp framhjulet p.g.a. de långa kedjestagen, men det är det inte alls. Jag är ingen expert men manuals är inga problem på cykeln.
Del 4) Nuvarande slutsats (på ramen)
Särskilt prisvärd ram som gissningsvis passar Svensk vardags stigcykling alldeles utmärkt. Bra köp om man vill ha en kortslagig, modern(ish), trailcykel som är mera fokuserad på platten än utför. Ser fram emot att prova den i Hellas/Falun kanske till och med Järvsö i sommar (om vi får/kan).
TLDR: Fin ram, snabb cykel. Känns väldigt trampeffektiv men måste leka med volymen i dämparen. Kan inte säga att det känns som om man har mera slag en man faktiskt har, dvs kanske inte den optimala "down-country" ramen.
Edit: Ber också om ursäkt för ev. dåligt skriven "first impression", inte van att skriva på Svenska!