Sonder Cortex? Nån som har erfarenhet? (Ram inköpt och målad)

aribr

Aktiv medlem
Tjena,

Funderar på ett nytt projekt, kortslagig buscykel. Därför behöver jag en ram med följande krav:

Billig(ish)
120-130mm slag
130mm gaffel
Relativt modern geo (men fortfarande hjulbas under 1250 på en XL eller motsvarande).
29" boost

Har fastnat lite för en Sonder Cortex, den verkar ticka alla boxar förutom att hjulbasen är onödigt lång (men fortfarande under 1250) och rätt omodern sadelvinkel. Sadelvinkeln spelar kanske inte så stor roll givet att den ska cyklas på platta stigar. De långa kedjestagen är lite mera irriterande men jag vet inte om jag kommer märka nån superskillnad om jag går från 440 till 450mm där.

Pratade lite med Sonder i går och de hävdar ramvikt på 3.2 med dämpare (antar minsta storleken) vilket är ju inte så dumt. Sen skadar det inte att ramen kan fås nu på rea (och att den finns på lager). Notera att priset spelar roll, en Sonder ram kostar ung som 1/2 Tallboy i alu, men om Tallboyen är galet mycket bättre så kanske man kan sträcka sig. Tog bara tallboy som ett exempel, iom att den verkar vara poppis. Om jag köper en Sonder Cortex så kommer jag kanske måla om den, vilket också är lite kul...vi får se.

Finns det några andra ramar i denna klass som jag borde titta på?

Senast ändrad:
Det hände en sak...

XT301635_smaller_border.jpg

Delarna från HT flyttade över...och HTn blir mer av en höst/vinter cykel när leran kommer tilbaka.

Har bara cyklat 3 mil men vi kommer nog trivas. Vart väldigt överraskad över hur bra geon funkar, det är alltså inte bara enstaka siffror som spelar roll, konstigt.

Som en halv alu tallboy? Det var dyra butiker du kolla hos :)
Men ser fin ut! Blir du coil sugen har jag en godbit till dig. Verkar kört att få den att passa på min.
20200403_192854.jpg

Jepp, eller 190x50 nu, men blir enkelt 190x45 med spacer.
Fast kan tänka mig att cortexen går att long shocka :)

Den ser rolig ut, återkom gärna med en mycket utförlig recension i framtiden. Gärna en väldigt positiv.

Ok nu har jag ytterligare 3 mil på cykeln och kan forma någon slags "first impression" av ramen. Kommer att jämföra med min andra nuvarande cykel (en YT jeffsy CF comp 2019) och donatorcykeln (en Marino HT). Detta blir ett längre inlägg, skrolla ner för TLDR.

Del 1) Varför?

Iden om en kortslagig trail/downcountry cykel föddes eftersom att jag bor på en platt rotig ort (Uppsala) som innebär att Jeffsy'n är egentligen lite för mycket cykel (150/150) och att HT'n verkligen dödar kroppen efter längre turer. På längre turer (3 mil ish) på Jeffsyn så är det inte ovanligt att kompressionen på dämparen befinner sig i mittenläget hela tiden för att få lite mera trampeffektivitet. Jag ville dock ha en mera "rolig" och kapabel cykel än en renodlad XC, alltså en down-country cykel.

Det verkar som den kategorin växer supersnabbt och det finns en hel del cyklar därute som skulle passa:
SC Tallboy, Ibis Ripley, Whyte RS120, Trek Top Fuel, Evil Following, Merida 120, Giant Trance 29, Scott Spark etc etc etc. Jag ritade också upp en Marino men tyvärr så skulle det nog ta en evighet med tanke på situationen i världen just nu och jag ville bygga en cykel för våren. Huvudanledningen för att jag valde Sonder Cortex över de andra är enkel, priset. Ramen fick jag för 799 euro ink. dämpare och Sonder lovade att skicka den omgående (fick den 4 dagar från beställning, imponerande!). Geometrin var också rätt nära optimal. Jag tycker också att den är lite fulsnygg.

Del 2) Ramen och bygget

Jag beställde en vit ram med planer att slipa ner till raw alu eller lacka om när jag byter lager i framtiden. Den är XL, jag är 191 lång.

Svetsarna är fina, och ramen känns välbyggd. Kvaliteten verkar vara hög, förutom dämparhårdvaran som, av någon anledning, var skadad när jag plockade isär allt. Jag hade extra hårdvara hemma som jag bytte till.

Interna dragningen är den enklaste sorten (två öppningar, inga interna rör), och jag har gjort en plug där bromskabeln går in för att minimera rassel. Nederst så håller en bricka kablarna. Hålen är för engelsk bromsdragning, men det spelar mindre roll, växelkabeln kan gå inn i ramen på "fel" sida.

Vikten på ramen hamnade på 3.4 kg med dämpare och axel, helt klart godkänt.

Dämparen är en Deluxe Select+, en enklare modell som borde funka för medelvikten, givet att man kastar en del volume spacers i den. Jag ritade upp dämperiet i linkage och är rätt säker på att ramen är relativt linjär vilket är ovanligt om man tänker trail cyklar. Den kommer med 3 tokens (max) från fabrik, och jag har beställt en Gnar Dog token för att prova ytterligare lite progressivitet i dämparen (jag är tung).

Bygget består av alla delar som var på min HT (plus lite lila bling) så cyklarna går att jämföra direkt. Bygget innehåller inget särskilt fancy, men delar som jag vet att funkar bra. Lite flera bilder:

XT301634_smaller-1.jpg

IMG_20200404_151531.jpg

Del 3) Hur känns den?

Generellt, så känns Sondern väldig snabb, dvs trampeffektiv och styv hellre än behaglig. Jag kör just nu 25% sag, vilket jag kommer att öka till kanske 28% i framtiden. Om jag bottnar för mycket då kan jag prova lite större tokens mm.

Uppför: Här var jag lite orolig. Vi har alla hört att brantare sadelstolpsvinkel är ett måste för att ha en cykel som klättrar bra. Om man jämför med mina andra heldämpade cyklar (som har haft sadelstolpsvinklar från 76°-79°) så klättrar Sondern långt över förväntan. Jag tror att det är en kombo mellan den relativt låga vikten, långa kedjestagen och att man har en generellt bra viktfördelning på cykeln. Det verkar gå att bekämpa en flack vinkel på sadelstolpen med längre kedjestag. Jag misstänker att Jeffsyn kommer att klättra bättre när det är riktigt löst/tekniskt iom att den greppar bättre, men jag väntar tills jag provat lite flera inställningar på dämparen innan jag uttalar mig så starkt.

Nerför: Uhm, bor som sagt i Uppsala så de 40 sekunders backarna som vi har är väl inget höjdarprov för cykeln. Den hamnar någonstans mellan HT'n och Jeffsyn vad behaglighet gäller, som förväntat. Om jag beskriver Jeffsyn som
"bottomless" ligger Sondern på andra sidan av spektrumet, dvs. man vet att man har "bara" 120mm slag. Geometrin (reach, gaffelvinkel, stack) är väldigt lik min Jeffsy, vilket gör att jag kanske känner mig lite för behaglig på cyklen när det lutar neråt. Farten speglas i det, man glömmer att det är bara 120mm slag och man kan hamna lite off i köttigare partier. Att ploga igenom stenkistor på Sondern är nog inget att rekommendera, men som sagt, så kommer jag leka lite mera med dämparinställningarna innan jag ger ett slutgiltigt intryck.

Plattcykling: Sondern passar perfekt till Uppsalastigcyklistens "bread and butter"; långsamma, platta och rotiga stigar. Här känns cykeln betydligt snabbare en Jeffsyn och HTn och är fortfarande lekfull och smidig. Jag trodde att det skulle vara svårt att få upp framhjulet p.g.a. de långa kedjestagen, men det är det inte alls. Jag är ingen expert men manuals är inga problem på cykeln.

Del 4) Nuvarande slutsats (på ramen)

Särskilt prisvärd ram som gissningsvis passar Svensk vardags stigcykling alldeles utmärkt. Bra köp om man vill ha en kortslagig, modern(ish), trailcykel som är mera fokuserad på platten än utför. Ser fram emot att prova den i Hellas/Falun kanske till och med Järvsö i sommar (om vi får/kan).

TLDR: Fin ram, snabb cykel. Känns väldigt trampeffektiv men måste leka med volymen i dämparen. Kan inte säga att det känns som om man har mera slag en man faktiskt har, dvs kanske inte den optimala "down-country" ramen.

Edit: Ber också om ursäkt för ev. dåligt skriven "first impression", inte van att skriva på Svenska!

Senast ändrad:
Kan uppdatera lite: med en Gnardog plus en token ( dvs 3.5 tokens) kunde jag sänka trycket med ung 10 psi... Det gör en ganska stor skillnad, känns betydligt mera plush men nästan lika trameffektiv. Den har lite bättre grepp när det blir tekniskt uppför men ligger lite djupare i slaget (sag ligger på 27.5% (ish)). Man måste naturligtvis kompromissa lite, men jag tror jag har hittat en fin inställning, for now.

Kommer uppdatera denna tråd om ca. en månad när jag har lite flera mil på cykeln. Hojta om ni undrar över nått.

Kul att läsa att du är nöjd! Det är en väldigt intressant cykeltyp för många som cyklar i sitt närområde i stora delar av Sverige.

Med lite sandning är färgen en perfekt primer till nya färgen (min polare hadde tid nu att måla ramen). Vi får se hur det blir.

IMG_20200415_213844.jpg

Ja, segt, men hoppas på att den dyker upp nu idag.

Jag tänkte lite om jag skulle ta bort all lack men det tar ju sån jäkla tid (raw alu är snyggast!). Detta var betydligt snabbare och smidigare dock så jag är nöjd.

Bike24 ska få in Advent x nästa vecka. Håller med priset är lite för högt, närmar sig slx... Men min förhoppning är att gruppen är närmare XT i prestanda, vi får se. Jag var egentligen mest intresserad av nya Box Prime 9, men där är priset alldeles för högt, så det blev en liten kompromiss.

Blir kul att prova nått som inte börjar på S iaf.

Bike24 ska få in Advent x nästa vecka. Håller med priset är lite för högt, närmar sig slx... Men min förhoppning är att gruppen är närmare XT i prestanda, vi får se. Jag var egentligen mest intresserad av nya Box Prime 9, men där är priset alldeles för högt, så det blev en liten kompromiss.

Blir kul att prova nått som inte börjar på S iaf.

ska bli spännande att höra vad du tycker om Microshift ?

Det är synd att decathlon inte har advent utan bara den 11-delade som väger som NX eller 10-delad med 40 som största. Alternativt 9 delad 11-42 som borde revolutionera "testa singelklinga-marknaden" eftersom kassett, bakväxel och reglage kostar 700-ish...

Uppdatering.

Så här ska väl inte infästningen för dämparen i länkaget se ut?

20200504_185807.jpg

Nei, jag märkte lite rörelse i baktriangeln och det verkar som nått är knas med dämparhårdvaran. Jag kan inte tänka mig att infästningen ska sitta lös mellan de två länkageplattorna, varje gång det kommer laterala krafter kommer det ju finnas möjlighet för dämparen att röra på sig (vilket den uppenbarligen gjorde). Har nån sett nått liknande? Jag hadde förväntat mig att bultarna skulle klämma hela skiten tillsammans, men det gör de inte. Tankar?

Det är väl för korta distanser helt enkelt. Bussningen bör klämmas fast mot övrig hårdvara utan att man drar skruven särskilt hårt (för då böjer man ju infästningen i ramen).

Korta distanser, nu fattar jag inte? Bultarna pressar ju inte mot nån annan hårdvara...de pressar bara mot det som visas i bilden. Vilket kan inte vara rätt tycker jag, de borde pressa länkaget ihop också, annars är det inget som ser till att länkaget jobbar som ett solid stycke förutom själva sadelstagen.

Edit: Dämparen och hårdvaran är stock så vi får se vad Sonder säger om det också.

Edit2: borde tillägga att själva länkaget inte är ett stycke utan 2 plattor, om det inte var klart.

Senast ändrad:
Jag fattar inte riktigt vad du menar, men om du syftar på att det är en liten glipa mellan de "skrovliga bitarna" (som jag antar är från ramen) och dämparhårdvaran så är det så på Rock Shox hårdvaran att "distanserna" som man trär över "röret" som går igenom dämparens ögla inte går hela vägen ut. Själv är jag van att distanserna man trär över röret bildar en plan yta tillsammans med rörets avslut och att detta alltså ligger plant mot ramens infästning och sen dras ihop med bult.
Men på RS hårdvaran ser det inte ut så av någon anledning.

Om du menade nåt annat, glöm allt jag sa :)

Nu blir det kanske tydligare (ursäkta för sugiga bilder)...

1) hårdvaran som den ser ut. Vi kan anta att dämpar hårdvaran dvs bushing pin och spacers är ok (de är det inte egentligen).

20200505_102804.jpg

2) när allt är bultad så sitter all hårdvara lös i länkaget eftersom bultarna inte bultar sig fast vid något i länkaget. Sätter man lite kraft på länkaget (som uppstår ju alltid vid svängar etc) händer 3.

20200505_102541.jpg

3) eftersom bultarna inte håller nått tillsammans som faster till ramen så kan ju länkaget öppnas om allt annat inte är tokstyvt.

20200505_102545.jpg

Skum upphängning onekligen. Känns inte så stabilt.
Ja, jag fattar inte hur det är tänkt att bli stabilt. På din bild ser det ut som att den ena sidan som sticker in i länkageplattan roterat där vilket inte kan vara meningen (metall mot metall).

skav.JPG

Normalt ska väl axeln/pinnen låsa mot länkaget och rotationen ske i bussningen i dämparens "eyelet".

/Johan

En till uppdatering. Jag har pratat med Sonder...ett nytt revised linkage kommer nästa månad. Några (ink. jag) har haft så att de två delarna av länkaget åker sönder, dvs den roterande delen och plattan. Jag gissar att det blir ett one-piece länkage i nästa version. Irriterande, men sånt händer...och jag har andra cyklar att roa mig med medans jag väntar.

Istället så hinner jag spara ihop till nya hjul från slowbuild. Med de planerade ändringarna kapar jag närmare ett kilo från cykelns vikt, vilket känns spännande.

Edit: trots strul så är det ju lite roligt att få Bike of the day på vital :)

Senast ändrad:
Hur är intrycket efter en säsong med cykeln?

Kollar lite efter en FS-ram och den här har en geometri jag tror passar min cykling i sthlms-terräng. Verkar dessutom inte finnas så mycket ramar tillgängliga i lite lägre prisklasser.

Om man köper ramset så kan man uppgradera till bättre (?) dämpare "Cane Creek DBair IL", är det värt att göra det? Sedan gäller det väl också att det blir ett Brexit-avtal.

Tjena. Lyckades beställa annan ram medans jag väntade på reserv rockern så hann inte så långt på den. Håller fast vid det jag skrev i tidigare inlagg:

"Fin ram, snabb cykel. Känns väldigt trampeffektiv men måste leka med volymen i dämparen. Kan inte säga att det känns som om man har mera slag en man faktiskt har..."

Jag har en liknande cykel nu (en banshee phantom) och cortexen är mer trampeffektiv men inte lika " downcountry". Tror att med cb air blir den lite bättre utför, det var ganska svårt att hitta de optimala inställningarna med deluxe select dämparen och min vikt.

Tjena. Lyckades beställa annan ram medans jag väntade på reserv rockern så hann inte så långt på den. Håller fast vid det jag skrev i tidigare inlagg:

"Fin ram, snabb cykel. Känns väldigt trampeffektiv men måste leka med volymen i dämparen. Kan inte säga att det känns som om man har mera slag en man faktiskt har..."

Jag har en liknande cykel nu (en banshee phantom) och cortexen är mer trampeffektiv men inte lika " downcountry". Tror att med cb air blir den lite bättre utför, det var ganska svårt att hitta de optimala inställningarna med deluxe select dämparen och min vikt.
Tack för uppdateringen och fundering ang. dämpar-uppgradering ?

Tillbaka
Topp