[RR] *Hyssnaleden* - ett outforskat paradis?!

Transwave

Aktiv medlem
Denna led upptäckte jag av en slump, när jag i höstas var ute på en motorcykeltur och upptäckte att en vandringsled korsar vägen. Efter en stunds nyfikenhet tänkte jag inte så mycket mer på det, förrän i vintras när jag började fantisera om sommarens utflykter på MTB'n. Efter att ha kollat upp lite fakta om den så verkade den vara perfekt lämpad för en heldagsutflykt - ca 4mil skogskörning med start och mål på samma plats, vilket är lämpligt om du har tillgång till bil. För egen del så tog jag pendeltåget till rävlanda på lördagsmorgonen och cyklade resterande biten till Hyssna. Att cykla hela vägen från gbg kändes som en onödig transportsträcka.
IMG_20200425_112546333_HDR.jpg

Framme vid startlinjen i Hyssna, förväntansfull och entusiastisk över vad dagen kommer att ge. Vårvädret var perfekt, soligt men ändå lite småkyligt.

IMG_20200425_114030314.jpg

Min första observation skedde 5 minuter efter att jag påbörjat cyklingen - leden verkar vara väl skyltad, till den graden att du kan vara mer eller mindre blind och ändå hitta rätt. Ibland fick jag bromsa in för att hinna uppfatta alla skyltar, så att jag åkte åt rätt håll.

IMG_20200425_114358825_HDR.jpg

Jag behövde inte åka långt för att känna att jag är mitt i skogen. Detta såg ut som rena paradiset för övernattning.

IMG_20200425_114903572.jpg

IMG_20200425_114920987_HDR.jpg

Det var ingen brist på minnesmärken från förr, allt ifrån monument till hus såväl som industriruiner. Jag tvekade inte för att stanna, undersöka och ta del av informationen. Jag skulle kunna ha tagit betydligt fler kort på dessa men lät bli - du får helt enkelt ge dig ut själv för att se det som finns att se! :)

IMG_20200425_115741420_HDR.jpg

Stigarna höll från första början en blandad karaktär, allt ifrån lättåkta till tekniska, branta som plana. Hår går den igenom ett lite öppnare landskap nära gårdar.

IMG_20200425_115956646_HDR.jpg

Miljön var idyllisk och vacker! Jag njöt av att vara där till den grad att det kändes overkligt!! Att jag länge känt en stark längtan av att komma ut på MTB äventyr av detta slag lär ha bidragit till dessa glädjekänslor. Varför gör inte alla sånt?

IMG_20200425_121741190_HDR.jpg

En bro över ån, betydligt högre upp jämfört med föregående bild.

IMG_20200425_122718209_HDR.jpg

Det fanns ett flertal ruiner i trakten, både från torp såväl som ett vattendrivet sågverk. En gång fanns det vägar här, vilken denna bro vittnar om. Den byggdes i början av 1800-talet av en man som tog 60kr för att bygga den, under förutsättning att han fick samtliga stenar fraktade dit. Han lämnade ett års garanti på sitt bygge men med facit i hand kunde han lika gärna ha lämnat 200 års garanti!

IMG_20200425_122446782_HDR.jpg

Skogen var mysig vid varje given tidpunkt. Ibland var stigarna lite bredare och snabbare..

Senast ändrad:
IMG_20200425_140434435_HDR.jpg

Ibland smala och tekniska.

IMG_20200425_123328155_HDR.jpg

Här gick leden plötsligt över en plätt mitt ute i ingenstans.

IMG_20200425_142207891_HDR.jpg

Nämnde jag att det fanns mycket ruiner? Här gick leden rätt över någons hus! Hoppas att ägaren inte vred och vände på sig i graven medan jag cyklade över hans vardagsrum.

IMG_20200425_121426385_HDR.jpg

Ibland kom man ut på vägar som används än idag. De var lika mysiga att cykla på som stigarna och upplevdes allt annat än tråkiga!

IMG_20200425_142728514_HDR.jpg

Här bestämde jag mig för att äta min lunch, som bestod av klassiska pasta med köttfärs och tomatsås. Efter maten la jag mig på den mjuka mossan och tog en powernap, i väntan på att maten ska sjukna ner. Det jag kände går knappt få ner i ord - här satt jag bekvämt med magisk utsikt, perfekt väder och sådär härligt trött för att kunna koppla av till fullo och verkligen njuta av att bara vila och inte göra nånting. Tankarna i huvudet var lika stilla som vinden och jag blev insvept i både inre som yttre tystnad. Att jag småfrös medan jag låg störde mig inte alls - jag hade mat i magen och jag visste att jag skulle få upp värmen bara minuter efter att jag fortsatt cykla. Jag tänkte att det här måste jag göra fler gånger, och jag vill ta detta till nästa nivå där jag har med mig tält och sovsäck! Jag ville inte vara någon annan stans i världen än just där och då.

Efter ca 30 - 40 min klev jag upp och gjorde mig redo för att fortsätta expeditionen. Maten hade sjunkit ner och jag fick en tids värdefull återhämtning, vilket avspeglade sig i att jag var full av naturlig energi utan att behöva inta någon som helst koffeinhaltig dryck. Stigarna höll fortsatt världsklass och jag kom in i ett härligt flow där jag bara körde på och njöt, timme efter timme.

IMG_20200425_153741780_HDR.jpg

Vamos ala playa? Att bada i april var jag inte riktigt redo för, men senare på säsongen ska det allt bli ett dopp! Stranden kändes verkligen inbjudande.

IMG_20200425_155823707_HDR.jpg

Utsiktsplats ovanför sjön. Det var en kondisträning de luxe att cykla upp för den där backen i ett svep från vattennivån!

IMG_20200425_163433469_HDR.jpg

Stigen var fortsatt utmanande, dock sällan till den graden att pushbike är oundvikligt, vilket gjorde att jag kunde hålla ett härligt flöde i cyklingen.

IMG_20200425_163855474_HDR.jpg

IMG_20200425_164430927.jpg

IMG_20200425_170146245_HDR.jpg

Ifall du undrar hur husen kunde ha sett ut som stått på alla dessa ruiner så hittade jag ett bevarat exemplar.

IMG_20200425_172135239_HDR.jpg

Kalhygge med utsikt. Tror att detta var det enda kalhygget jag passerade på hela sträckan.

IMG_20200425_173142879_HDR.jpg

När jag, många timmar senare och med sinande vatten såväl som matdepåer såg detta visste jag att det inte var långt kvar. Utsikt mot Hyssna by. Efter att isarna från senaste istiden smält så låg denna slätt under havsnivå. När havet drog sig tillbaka lämnade det efter sig en mycket bördig mark, som har brukats av människor sedan stenåldern.

När jag kom till den platsen jag startade vid kollade jag på klockan och såg att jag har varit ute i 7 timmar - en perfekt heldagstur! Jag var trött men inte slut. Att cykla hela vägen till gbg kändes inte så lockande så jag kollade när nästa tåg skulle gå från rävlanda - det visade sig att det inte går fler tåg resten av dagen! Fan. Jag var dock förberedd på att detta skulle kunna hända så jag pumpade i däcken till maxtryck och började cykla hem. Efter att ha stannat på en restaurang, ätit en ordentlig middag och vilat lite så kände jag att krafterna kom tillbaka och transportsträckan var inte längre plågsam utan snarare härlig - ett sista bidrag till äventyret för dagen. Jag blev förvånad över hur lättcyklad min hoj var på asfalt bara jag såg till att pumpa upp däcken ordentligt.

Sammanfattningsvis utropar jag Hyssnaleden till ett paradis för MTB utflykter!! Det var som att någon hade rotat i min fantasi om hur den perfekta skogsrundan för MTB ska se ut och förverkligat mina drömmar! Leden har precis allt i en ständig variation, från lättåkta till tekniska partier, olika miljöer (som är mycket vackra dessutom), historia, en massa sevärdheter med information för den nyfikne mm. Enda nackdelen är att det blir en del transportcykling för att ta sig till Hyssna om man inte har egen bil, men det kanske är en del av charmen. Jag ska definivt cykla leden fler gånger. Ett tips till dig som vill cykla den: Se till att ha med dig ordentligt med vatten!

Inte utan att man blir sugen! Verkar påminna en del om Kinnekulle som är en perfekt dagsutflykt, inte särskilt tekniskt men varierande och fin natur, spår av mänsklig verksamhet med ruiner och stenbrott. Skriver upp på att-cykla-listan!

Tack för fin redogörelse. Måste testa hela någon gång eftersom jag bor i närheten.

Angående transport från Göteborg. Jag vet inte vad som sägs officiellt men jag har tagit cykeln i bagage utrymmet på 300-bussen ett par gånger. Var ok enligt den chauffören iaf, då kommer du ända fram.

Bor ju i Bollebygd så det kan ju vara nåt kanske ?
Går det att vika av någonstans så att den inte blir riktigt så lång? ?

Riktigt trevlig RR! Ska försöka hitta något liknande i sommar. Tusen tack för inspiration! (y)

Trevligt! Den leden står på tur när vädret blir varmare och man kan kanske bada med. Körde du varvet medsols eller motsols? Något håll som är bättre tror du?

Blir nästan sugen att lasta cykeln och ta mig dit. Tyvärr är väl 50mil enkel väg lite väl långt bort. Rekreationscykling när den är som bäst ser det ut som!
Jättefin RR.

Härlig läsning! Har sprungit halva Hyssnaloppet som går på denna led men ska absolut återkomma med MTBn och inte jaga någon tid. Ser helt klart härligare ut!

Fint, du fångar verkligen det viktiga i cyklingen. Inte orimligt långt hemifrån heller, så det hamnar på min lista över ställen att cykla på.

Tack för en inspirerande RR. Jag bor inte allt för långt bort, ska försöka locka med sambo eller kamrat!

Härligt och inspirerande! Ibland undrar jag om det inte är detta man skulle hålla på med, istället för att flyga ner för jordhögar med neonfärgad plast på kroppen.

Tack för alla fina kommentarer! Körde medsols men riktning spelar nog ingen roll och man behöver inte köra hela sträckan.
Kanske kommer jag att våga mig på att organisera en happyride för en liknande runda senare under sommaren ? Fixar man bil kan man åka ännu mer fjärran leder! Det är nåt särskilt att vara ute på en mtb i skogen från morgon till kväll.

Vackert. Det där är numera min hemtrakt. Men inte gått leden sedan Allhelgona 2017 … skämmes på mig. Bor alldeles för nära …

Här finns en sida om leden och länkar till två pdfer för den som vill kolla på kartan och planera.

Buss 300 mellan Göteborg och Kinna tar med cyklar i bagagerummet, hållplatsen heter Hyssna Handel, länsväg 156, ca 500 m till leden. Inte den formella startpunkten Hyssna gamla kyrka, men den ser du när du kommit till leden, och kan välja höger mot Lockö Kvarn istället. Vid Hyssna Handel finns en pendelparkering också, annars finns en större parkering i city … centrum … Downtown Hyssna … Hyssna Pizzeria.

Noterar att du cyklade den medurs, det sägs vara rätt riktning, och att den är bäst skyltad/utmärkt åt det hållet, men kartorna beskriver leden moturs. Nåväl.

Men vissa ställen kan du knappast ha cyklat utan har väl närmast burit cykeln? Tänker närmast på Torshall, och nerför Porten till tassemarkerna, nedanför Gropabergen, mot Uttermossen. Antingen så minns jag bara fel eller så är du mer skillad än jag.

Tack för fin RR. Ser ut att ha varit en riktig kalastur.

Edit: jag har ju varit i Hyssna. Det är där man vänder ordentligt åt öster mellan Landvetter och Vegby på Södertälje1000. Kan har varit lite soppig i huvudet för att ta del av allt det fina då.

Senast ändrad:
Grymt fin RR!! Fina bilder och bra beskrivet. Och snygg cykel förstås. Blir inspirerad och väldigt sugen på något liknande. Det blir lätt att de här utforskande heldagsturerna försvinner lite när man har fullt upp med annat i livet tyvärr.

Tack, har haft Ninern i över 12 år - när man väl får tag i en riktigt fin stålhoj som passar så blir det en kamrat för livet! :) Tittade tillbaka på mina gamla trådar och ser att jag börjat göra rr av detta slag redan 2009, då sörmlandsleden.

ensamvarg: Finns det någon officiell information om vilka bussar man får ta med cykeln på? Hur jag en söker så kommer jag till följande text på västtrafik.se: "Du får inte ta med dig vanlig cykel ombord på bussar. Minicykel, sparkcykel och balanscykel får tas med ombord i hopfällt tillstånd och får tas med utan kostnad."

ensamvarg: Finns det någon officiell information om vilka bussar man får ta med cykeln på? Hur jag en söker så kommer jag till följande text på västtrafik.se: "Du får inte ta med dig vanlig cykel ombord på bussar. Minicykel, sparkcykel och balanscykel får tas med ombord i hopfällt tillstånd och får tas med utan kostnad."

Det hittar jag också. Men samtidigt detta?

Jag tror att det är på s.k. långfärdsbussar man kan ta med cykeln i mån av plats, men inte ombord utan under golvet i de stora bagageutrymmena som nås med stora luckor från utsidan. Åtminstone var det så för några år sedan inom Västtrafiks område bl.a. på landsbygden utanför Borås och uppe i Dalsland.

Edit: Nu såg jag ensamvargs inlägg om cykel ombord på buss 300.

Jag tror att det är på s.k. långfärdsbussar man kan ta med cykeln i mån av plats, men inte ombord utan under golvet i de stora bagageutrymmena som nås med stora luckor från utsidan. Åtminstone var det så för några år sedan inom Västtrafiks område bl.a. på landsbygden utanför Borås och uppe i Dalsland.

Edit: Nu såg jag ensamvargs inlägg om cykel ombord på buss 300.

Det tror jag med. Funkade i höstas iaf. Sen är det nog sällan några grejer i de utrymmena på vanliga linjebussar vad jag har märkt så borde funka för det mesta.

Jag tog många pauser och passade på att utforska sevärdheterna, inga problem att köra under 6h om man skippar den biten.
Tack! Självklart tar det tid när man fotar o lunchar e t c. Var lite nyfiken på hur teknisk slingan är bara men det har du ju redan beskrivit till viss del. Brukar köra just en 4-milsrunda som jag klarar på ca 3 timmar, därav min fråga.

Mittåt, jag får nog pudla på cykel på buss:

Så här funkar det att ta med cykel
Buss
  • Du får inte ta med dig vanlig cykel ombord på bussar.
  • Minicykel, sparkcykel och balanscykel får tas med ombord i hopfällt tillstånd och får tas med utan kostnad.
Jag har sett personer lasta in cyklar i bagagerummet/lastluckorna på 300-bussen.

Men det är ju landsvägsbussar (inte riktiga långfärds, men det varierar), i Göteborg rekommenderar jag att kliva på vid Åkareplatsen, prata med föraren om var du ska av. Rekommenderar att du hojtar om din cykel när du ska av också.

Kliver du på vid Hyssna Handel så kan det tänkas att dom bara släpper på dig, beror på … I synnerhet vid lågtrafik kan det vara … tomt på bussen, och förarna är generellt ganska trevliga på den linjen. (Pendlade pre-corona nästan dagligen med Brompton.)

Västtrafik kan ju vara lite eljest, det som gäller i tätort gäller inte på landet. Mark är en "på landet-kommun".

[Edit: lade till förtydligande om vilken buss.]

Senast ändrad:
Inspirerande RR, tack! Finns det några bra tips på liknande turer på östkusten, gärna inom 10-15 mil från Stockholmsområdet?

Inspirerande RR, tack! Finns det några bra tips på liknande turer på östkusten, gärna inom 10-15 mil från Stockholmsområdet?
Sörmlandsleden - har cyklat alla etapper som är inom räckhåll för pendeltåget och de är fina allihop. I de norra delarna finns roslagsleden men då gäller det att bo nära roslagen eller ha bil.

Tack Transwave för din RR, denna medförde att vi fick uppslag till en fantastiskt go naturupplevelse och cykeltur i det fina vädret i lördags:)

Tillbaka
Topp