Köp av aggressiv HT lite råd behövs.

Tjoflöjt! Ny happyrider här :)
Efter att ha trögat runt på en gammal crescent känner jag att det är dags att skaffa sig något mer ordentligt att plöja runt på stigarna med.
Budget ligger på ca 15k (kan sträckas ut lite om det är värt.)
Cyklar jag kollat på hitills som jag finner intressanta är Kona Big Honzo samt Commencal Meta HT Ride.(ursäkta min värdelösa förmåga att länka)
Är 175cm lång o väger 70 kilogram.
Tips o råd tas emot och givetvis förslag på olika cyklar :)
Tack på förhand!

Kolla även in allebike mb31, precis byggt ihop en åt en kompis. Och riktigt trevlig hoj den kommer med 120 men kan lätt ta 130-140 gaffel om man vill.
IMG_20200429_194307266.jpg

Har en Mmmbop ram som dyker upp nästa vecka. Nästa batch tror jag var på ingång först i juli till wiggle etc.
Nukeproof scout tror jag kan vara grym med, Blake Samson kör väl på en sån ^_^

Inte jätteimponerad av komponentgruppen på Marinen med tanke på prisklassen

Komponenter slits ut å byta ut för mig är det viktigaste ramen. Den har dessutom fått mkt bra recensioner. Hellre en bra ram med lite lägre nivå på komponenter än tvärtom. Nx11 funkar bra, inget premium men tuffar å går. Man må upp mot 20’ om man ska få betydligt bättre prylar

Komponenter slits ut å byta ut för mig är det viktigaste ramen. Den har dessutom fått mkt bra recensioner. Hellre en bra ram med lite lägre nivå på komponenter än tvärtom. Nx11 funkar bra, inget premium men tuffar å går. Man må upp mot 20’ om man ska få betydligt bättre prylar

Ramen kan du få för runt 4000kr. Ser ju gärna att resterande 11000kr är välspenderade också! :) En dropper, snäppet bättre gaffel och gärna något bättre bromsar än tektro bromsar hade jag gärna sett för den summan

Oj oj.. tack för en massa tips o svar :)
Ska kolla in diverse rekommendationer så får vi se.
Allebiken var riktigt fin, snyggt bygge.
Bygga själv är jag nog inte redo för känner jag, får bli komplett cykel o sen byta delar om vart annat tror jag :)

Wooosh Primalen EVO 29 fräääsig. Hornet hade längre slaglängd på dämparn såg jag. men vägde 1kg mer?

Hornet är egentligen en halvdämpad endurohoj. (Aggro HT taget ett steg längre). Den är m.a.o byggd för klart tuffare tag än en Primal och väger därefter också. Dartmoor själva rekommenderar Primal i första hand till alla som har cykelbehov involverande transportsträckor och dagsturer. Kör man däremot huvudsakligen nedåt (med rejäl fart), meterhöga drops e.t.c lär Hornet fungera bäst.

Hornet är egentligen en halvdämpad endurohoj. (Aggro HT taget ett steg längre). Den är m.a.o byggd för klart tuffare tag än en Primal och väger därefter också. Dartmoor själva rekommenderar Primal i första hand till alla som har cykelbehov involverande transportsträckor och dagsturer. Kör man däremot huvudsakligen nedåt (med rejäl fart), meterhöga drops e.t.c lär Hornet fungera bäst.
Primalen skulle funka bäst för mina endamål då.
Det enda jag tyckte va lite synd på just EVO modellen är avsaknaden av dropper post. Iaf för det priset som de vill ha jämfört med Ragley som kör dropper på både Marley o Mmmbop och de är nästan 2k billigare jämfört med EVOn.

Jag kan rekommendera Trek Roscoe serien. Inte så flack men jäkligt rolig och prisvärd (iaf 2018 när jag köpte min 9:a). Vill minnas att jag betalade typ 12-13K. Fast man fick byta ut framklingan direkt, väldigt liten original (bilden har originalet..)
29E617D8-004F-4774-B805-629D6910C5D6.jpeg

Tillbaka
Topp