Trasig Sachs Torpedo Pentasport

turbobulten

Medlem
Jag har lyckats ta sönder en liten plastbit inne i växelväljaren vilket medför att ena växeltråden som löper längs cykeln inte rör sig.

Vart kan man köpa en ny sådan växelväljare?
Har försökt hitta men hamnar bara på konstiga sidor.

E1455E8D-4104-4516-BD95-C617409EAF98.jpeg

Det är nog begagnatmarknaden som gäller. Ebay eller yardsaletråden. Jag har IOFS en VV, men jag har även ett nav. Och det blir ju betydligt mindre användbart ifall jag inte har kvar VV.

det här växelhandtaget har åtminstone funnits att köpa, och ovärdigt dyrt för en ovärdig plastbit. sedan närmast omöjligt justera det här navet så det håller sig smidigt mer än runt kvarteret. ett bottennapp bland växelnav.

ekra istället in t ex ett nexus 7; set and forget.

Tack för svar!

Ja skiten är helt värdelös att justera. Pålitligheten är 0 och strulfaktorn 100. Är det verkligen möjligt att konvertera till annat system? Jag gör det mer än gärna. Men bristande kunskaper är problemet, jag lär ju behöva köpa nytt nav för x antal kronor.

Är det förresten möjligt att montera på en annan växelväljare av pentasport? Har sett en uppsjö av dessa varianter:

Bilagor

• penta.jpg
    penta.jpg
    156.5 KB · Besök: 1,925
Reglaget i bilden ovan är efterföljaren till ditt reglage. Ditt reglage har något problem, tror det var en plastdel som sprack, med påföljd att det inte gick att växla. Ett tips är att kontakta Vartex. Man hade någon form av agentur för Torpedos komponenter. Dom har kanske något kvar. Navet gick ur produktion någon gång i början/mitten av 90-talet, så det är troligen begmarknaden som gäller. Navet ersattes av ett annat 5-växlat nav med endast en vajer, tydligen en klar förbättring. Eventuellt är detta nav samma som Sram's 5-växlade. Innanmätet i detta nav passar "hylsan" till ditt. Sen tillkommer reglage + vajrar, så det blir nog inte billigare än att bygga med nya Shimano delar.

Annars ge ett bud på dabac's nav+vv. För den insatte är navet inte värt mycket, det ökänt för problem med injustering, så ingen sund människa med kunskap skulle vilja köpa det. Så får du ett nav som reserv också.

Reglaget i bilden ovan är efterföljaren till ditt reglage. Ditt reglage har något problem, tror det var en plastdel som sprack, med påföljd att det inte gick att växla. Ett tips är att kontakta Vartex. Man hade någon form av agentur för Torpedos komponenter. Dom har kanske något kvar. Navet gick ur produktion någon gång i början/mitten av 90-talet, så det är troligen begmarknaden som gäller. Navet ersattes av ett annat 5-växlat nav med endast en vajer, tydligen en klar förbättring. Eventuellt är detta nav samma som Sram's 5-växlade. Innanmätet i detta nav passar "hylsan" till ditt. Sen tillkommer reglage + vajrar, så det blir nog inte billigare än att bygga med nya Shimano delar.

Annars ge ett bud på dabac's nav+vv. För den insatte är navet inte värt mycket, det ökänt för problem med injustering, så ingen sund människa med kunskap skulle vilja köpa det. Så får du ett nav som reserv också.

Tack!
Jag har PMat dabac, så får vi se vart det leder.
Trist att man råkade ut för detta. Har precis köpt nya slangar, däck, sadel och styre till den, lagom till premieärtur så gick en plastbit av inne i växelväljaren.

Den på bilden verkar också ha 2 hål för vajrar, därför jag tänkte om det kanske kunde vara som så att även den växelväljaren passar min Torpedo. Väljaren på bilden verkar vara vanligare.

Jag har haft båda varianterna. 2-3 av den första, dom höll aldrig. Sedan den andra som höll. Jag skrotade min cykel, bla. pga. navproblemen. Då visste jag inte att reservdelarna skulle bli eftertraktade, annars hade jag plockat av dem.

Jag har haft båda varianterna. 2-3 av den första, dom höll aldrig. Sedan den andra som höll. Jag skrotade min cykel, bla. pga. navproblemen. Då visste jag inte att reservdelarna skulle bli eftertraktade, annars hade jag plockat av dem.
Så du tror inte den senare varianten jag visade på bild funkar? Kanske hoppas på för mycket

tror båda handtagen är utbytbara. men räkna med att du inte kommer stå ut ned detta nav, utan tittar vidare. under tiden du letar ett bra erbjudande kan det ju vara bra att ha även en tveksamt fungerande cykel.

nyare femväxlade sachs/sram -navet är inte heller mycket att satsa på. det har en växelbox nere vid bakhjulet i plast, känslig för det mesta. och ett supertrögt vridhandtag för växeln där vajern tar en intern bana som gör det självförstörande.

tråkig utveckling för en firma som länge gjorde fina produkter. sram som tog över har vad jag förstår dragit slutsatsen att den inte går att rädda, och lagt ner tyska tillverkningen av växelnav.

Nej, det är kanske inget jättekul nav, men problemen jag upplevt är att växlingen börjar gå trögt och man därmed riskerar att dra sönder väljaren. Några droppar 5-56 blandat med kedjeolja i hålen där växelreglagen går in ett par gånger om året brukade dock kunna hålla det igång. Gänga ur stängerna och droppa i bara. Det var några år sedan nu, men justeringen har jag för mig att man gjorde genom att ställa väljaren i läge 4 och sedan spänna upp vajrarna. Lite finjustering kunde krävas efter det.

Mvh Ulf S.

Så du tror inte den senare varianten jag visade på bild funkar? Kanske hoppas på för mycket

För att förtydliga.

Den variant som finns på bilden i trådstarten är den första varianten. Den har barnsjukdomar. Är den hel fungerar den.

Varianten som syns på bilden i inlägg 7, är den andra varianten. Den är bättre än den första varianten. Den fungerar om den är hel.

Jag har haft 2-3 växelreglage, av den första varianten, varianten som syns i ditt första inlägg. Alla gick sönder inom 1-2 år.

Jag har haft ett växelreglage av variant 2, den som syns i inlägg 7. Det var fortfarande helt och fungerade när jag skrotade cykeln. Detta växelreglade, av typ 2 som syns i inlägg 7, använde jag i nästan 20 år.

Eftersom jag har använt reglaget av typ 2 som syns i inlägg 7 under nästan 20 år utan problem med reglaget, drar jag slutsatsen att det fungerar. Dock fungerar navet dåligt. Navet är ett skitnav.

Tack för all hjälp.
Jag fick köpa en lokalt av dabac.
Till min stora förvåning så var det olika design på växelväljarna trots att det är samma modell samt komponenterna internt har samma art.nummer. Med lite modifikationer fick jag tillslut ihop en fungerande enhet som jag nu kan använda.

Äras den som äras bör. Naven är riktigt bra med idealisk stegning. De kräver dock tätare tillsyn än de treväxlade.
Det är manövermojängerna som är helt under isen och inne i dimman. Sturmey Archer hade också femväxlade nav med två drag för längesen. De funkade bättre.

Fast om "braiga" Torpedo kommer från 60- och 70- talet, är ju Sturmey Archers storhetstid snarare 40- och 50- talet.
På det här forumet får man smyga med vad de väger för att inte råka ut för spott och spe. Fyrsiffriga gram med råge.

Ganska mycket av problemen/segheten med naven är ju när fettet i navet stelnar och fjädrarna invändigt inte orkar dra drevrullarna tillbaka till valt växelläge. Så återkommande öppning av navet och ngn. form av lösande smörjmedel/olja hjälper till funktionen och kanske räddar tapparna i växelreglaget att brytas av.

Javisst, jag plockade isär min unges pentasportnav i går kväll och mycket riktigt var det trögt och igensatt av fett som förvandlats till en klistrig massa under de senaste 30.

Prövade för några månader sedan att spruta in förgasartvätt i hålen för växelvajrarna - fungerade ett tag. Jag såg resultatet när jag öppnade navet: Förtunningen hade löst en del fett men inte längst in där problemet var störst.

om man lägger cykeln på sidan tränger det in bättre, hade du väl redan kommit på:) man kan gärna eftersmörja med helsyntet motorolja så varar det bättre.

har ändå valt att kassera de femväxlade sachs/sram-nav som i ett tidigare skede än när jag kom in hade letat sig in i familjens cykelpark. det är helt enkelt inte värt all tid att hålla på med dem!

det sista åker snart, en modernare variant med en totalt ovärdig plastväxellåda på utsidan. ständigt småkrångel, vilket outsägligt skräp:(

ersatt med nexus 7. stabilt som en atlantångare. set and forget.

om man lägger cykeln på sidan tränger det in bättre, hade du väl redan kommit på:) man kan gärna eftersmörja med helsyntet motorolja så varar det bättre.

har ändå valt att kassera de femväxlade sachs/sram-nav som i ett tidigare skede än när jag kom in hade letat sig in i familjens cykelpark. det är helt enkelt inte värt all tid att hålla på med dem!

det sista åker snart, en modernare variant med en totalt ovärdig plastväxellåda på utsidan. ständigt småkrångel, vilket outsägligt skräp:(

ersatt med nexus 7. stabilt som en atlantångare. set and forget.
Hej! Gammal tråd, men känns relevant istället för att starta en ny. Jag köpte precis en fin cykel till min dotter för 300kr och den växlar inte som den ska. Torpedo Pentasport 5. Står i valet och kvalet mellan att försöka plocka isär och renovera eller byta hela systemet. Är det svårt att byta till ett Nexus, och hur går man till väga? Tacksam för info om var man börjar. Har ganska bra koll på cykelmek generellt men är inte så haj på nav.

du kan ju försöka få in lite tunnare smörjmedel i navet via sidoingångarna och se om under sker.gärna flödigt.

gör det inte det är det inte värt besväret ödsla mer tid på deta nav. du har snart tjänat in pengarna om du köper t ex nexus7

du kan ju försöka få in lite tunnare smörjmedel i navet via sidoingångarna och se om under sker.gärna flödigt.

gör det inte det är det inte värt besväret ödsla mer tid på deta nav. du har snart tjänat in pengarna om du köper t ex nexus7
Kanske kan vara värt. Är det svårt att passa in ett Nexus 7, behöver man tänka på dimensionerna på något sätt eller är det bara att byta ut navet+reglage? Tänker på både ramen och hjulet.

har gjort operationen ett antsl gånger, inte haft problem med gaffelbredden. det är oftast samma, och skulle man behöva fjädra ut gaffeln en cm är det det lätt gjort.

ett nexus 7 väl på plats behöver knappast tillsyn sedan.

Senast ändrad:
Sturmy Archer har ju också standard Sachs och Sram medan Shimano har bara drevet som standard för växel nav som passar.
Själv bytt till sturmy Archer reglage med klicka box på Sram S7 men vilket viktigt att den förbaskat klick box är hävarm rätt växel i och att hävarm är tillbaka petade annars missar den med haveri på rör pinne med ny köpa resultat om man inte lyckas rätta skadorna för lätt fel skada vid montering är den hårda domen på nav typen.

Sturmy Archer har ju också standard Sachs och Sram medan Shimano har bara drevet som standard för växel nav som passar.
Själv bytt till sturmy Archer reglage med klicka box på Sram S7 men vilket viktigt att den förbaskat klick box är hävarm rätt växel i och att hävarm är tillbaka petade annars missar den med haveri på rör pinne med ny köpa resultat om man inte lyckas rätta skadorna för lätt fel skada vid montering är den hårda domen på nav typen.
Cyklar är blinda, dumma och lättlurade. Inte heller stöter de bort obekanta organ som transplanteras. I fallet med Pentasports usla omkastare är nog den bästa lösningen att ersätta den med två treväxlade omkastare från Triplex. En för varje sida. Eventuellt kan man ha ett vridreglage på valfri sida. Vridväxlaren finns både med vänster- och högerfattning.

TL;DR - Satsa på Nexus, inte värt att lägga ned tiden på Torpedo då plastdelarna i reglaget gärna spricker och går sönder.

I mitt fall gick även den nya torpedoväxeln sönder. Jag stod med två trasiga reglage och lyckades bygga ihop ytterligare en fungerande av de två trasiga, den höll en tur för att sedan övergå i ytterligare ett haveri.

Jag tröttnade och ställde cykeln hos svärfar i väntan på bättre tider och även byte till nexus. Tyvärr blev det ingen ny växel, svärfar hade enligt han själv gjort mig en tjänst genom att ha skrotat cykeln. Även min bil har fallit offer för skroten i hans händer när jag var bortrest.

Har lärt mig att lagerhålla mitt gods på egen mark :-).

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp