Letar stilig, enkel herrcykel med kvalitet

Dills

Medlem
Hej forumet. Jag behöver tips och råd!

Jag är på jakt efter en enkel, stilig hoj som jag kan jobbpendla med (ca 5 km) samt använda vid utflykter med familjen. Letar efter en cykel som har lite kvalitet och som man kan använda året runt.

Mina krav är i stort sett följande:
Stänkskärmar
3-7 växlar
Fotbroms
Pakethållare
Stilren/snygg
Relativt upprätt sittställning

Huvudkandidaten just nu är en pelago Bristol:

Är dock lite lur på att sittställningen är nästan för upprätt.

Har också hittat denna (Velorbis Copenhagen fusion:
Vet dock inget om det märket. Nåt att ha?
svårt med dessa också är att jag inte kan provcykla innan.

Ett tredje alternativ är Ortler Brickyard:

men där är jag också lite osäker på märket.
Några tips och tankar ni kan hjälpa mig med?

Med vänlig hälsning, Nils

Pashley gör stiliga cyklar, ett av få märken som fortfarande tillverkas i England. Gamla Stans Cykel lär sälja märket i Sverige.

Jag letar också, så jag följer detta med spänning. Det största problemet tycker jag är att de flesta ramarna är för små. Och hjulen är 622 istället för 635. Om de nu är 622 så skulle man vilja få plats med lite ”balongdäck”. Men det finns det sällan plats för.

Ja det är hyggligt kilopris men jämför med annan stålcykel med stor fast monterad korg så är det inte så stor skillnad.
Temple lightweight länkad ovan (i stål om man hör till den religionen där det är viktigt) är specad till 11 kilo. Pakethållare på 600 gram och korg på 1100g ett lås på 600 gram, lampor kanske 200g slutar ändå på 13.5 kilo. Så bara 3,4 kilo gamla stekpannor man måste släpa runt på :unsure:

Temple lightweight länkad ovan (i stål om man hör till den religionen där det är viktigt) är specad till 11 kilo. Pakethållare på 600 gram och korg på 1100g ett lås på 600 gram, lampor kanske 200g slutar ändå på 13.5 kilo. Så bara 3,4 kilo gamla stekpannor man måste släpa runt på :unsure:

Ja den är rätt tung, dock väldigt trivsam och snygg. Tror inte dom valt lättaste prylarna utom ramen heller.

Ja den är rätt tung, dock väldigt trivsam och snygg. Tror inte dom valt lättaste prylarna utom ramen heller.
11 kilo låter iofs ganska optimistiskt för den där templecykeln. Du får ju starka ben uppför med skeppshulten och mer lägesenergi när det är dags att åka nedför igen ?

11 kilo låter iofs ganska optimistiskt för den där templecykeln. Du får ju starka ben uppför med skeppshulten och mer lägesenergi när det är dags att åka nedför igen ?

Den där templecykeln har ju inte ens skivbromsar, där har du förklaringen. Släng på sånna så är det samma vikt eller ev till skeppshults fördel ;)

Allvarligt talat så tyckte jag den var astung på
Papperet men jag köpte den för den var vacker att se på och skön att cykla på. Har använt den mycket och kört ett och annat kortare träningspass med cykelvagn efter. Däcken är utbytta till ett par lättare.

Tack för alla svar! Uppskattar verkligen att ni tar er tid. Gick igång på den där Templehojen, men med frakt blir det ju rätt saftigt iom att man inte kan provcykla innan köp..

Nån som vet nåt om Centurion Helium?

eller denna:

Det är ju just att man inte kan provcykla hojarna som är lite läskigt, iom att man ändå ska lägga runt 10k. Så man skulle ju vilja ha full koll på att det är kvalitativa cyklar man kikar på.

Både Pelago och Pashley finns hos Gamla Stans Cykel.

Jag har haft en Pelago Sibbo som landsvägs/touring/grävel i ett gäng år, köpte dock bara ramset och byggde med gamla grejer jag hade liggande men jag har varit helt nöjd.

Ett par av tipsen redan saknar ju fotbroms och pakethållare, så jag slänger in Seleti Torino fr XXL:
Ingen aning om kvaliteten, men jag tycker den är snygg och stilren. För ett par veckor sedan såldes den för 3499kr när de hade ”nattskift”, så med lite tur dyker den upp på erbjudande igen.

Edit: Fanns visst en Seleti med fotbroms också, men jag tycker inte den var lika snygg...

Senast ändrad:
"Letar stilig, enkel herrcykel med kvalitet"
- Och här är jag, kunde inte sagt det bättre själv :cool:

Skeppshult Smile med ballongdäck känns för övrigt som ett starkt kort!
(Edit: Det är ju Smile som har ballongdäck 40-635 och 3 växlar)

Senast ändrad:
Både Pelago och Pashley finns hos Gamla Stans Cykel.

Jag har haft en Pelago Sibbo som landsvägs/touring/grävel i ett gäng år, köpte dock bara ramset och byggde med gamla grejer jag hade liggande men jag har varit helt nöjd.
Detta stämmer nog inte. När jag var i kontakt med dem så hade de inget hemma.

"Letar stilig, enkel herrcykel med kvalitet"
- Och här är jag, kunde inte sagt det bättre själv :cool:

Skeppshult Smile med ballongdäck känns för övrigt som ett starkt kort!
(Edit: Det är ju Smile som har ballongdäck 40-635 och 3 växlar)

Skeppshult smile har 635mm-hjul. Det är bra. Men den finns endast i en ramstorlek och maxlängd enligt skeppshults egna spec är 180cm. Det är med andra ord ingen cykel för fullvuxna. Tyvärr.

Men om man ändå måste beställa kan man ju lika gärna beställa själv på nätet. Vitsen med att handla lokalt är väl att man kan klämma och känna innan köp.

Jag köpte förra året en Ortler Bricktown, pendlade hela våren/sommaren till jobbet på den, ca 15km per dag. Har funkat hur bra som helst, och trots sin vikt så tycker både jag och sambon (som ofta lånat den) att den funkat hur bra som helst:

Bor du i Stockholm kan du få komma förbi ochklämma på den samt ta en testtur :)

Ingen förkärlek för äldre herrcyklar? Tycker de är fina jobbpendlare och gedigen kvalitet jämfört med nya cyklar

Tillbaka
Topp