Växeln krånglar på ny mtb efter 3 åkturer ?

Ludders92

Medlem
Hej! Min nya Superior xp 919 vill inte växla normalt. Kedjan går ur spåret vid bakåttramp på lättaste växeln och när den inte gör det på tyngre växel så låter det som att den skrapar i någonstans. Jag är helt ny på mtb så all hjälp uppskattas!

Det enda jag gjorde innan den började krångla var att borsta av lite smuts runt kuggarna och kedjan. Efter det så är den skum. Bifogar bilder bakifrån om det kan hjälpa.

Bilagor

• DSC_1046.JPG
    DSC_1046.JPG
    463.4 KB · Besök: 423
  • DSC_1045.JPG
    DSC_1045.JPG
    476.9 KB · Besök: 333
Som cykelmekaniker får jag ofta höra av kunder att kedjan hoppar eller rasslar då det trampas bakåt. Särskilt på största eller minsta kuggen i bak.
Tänk på vad kedjeföraren gör - den styr kedjan mot kuggen så kedjan ligger rakt an då man trampar framåt.
Kolla sen på kedjans vinkel mot kuggen (ovanifrån) när du har växlat till största eller minsta kuggen. Ligger kedjan rakt an mot kuggen? Nej.
Således när man trampar bakåt har kedjan alltså inte en växelförare som styr upp den mot kuggen och det är alltså helt naturligt att kedjan inte beter sig på samma sätt som när man trampar framåt.

Nya vajrar sträcker sig, mer eller mindre beroende på kvalite.
Justerskruv sitter på växeln, prova den.

Sen har Pfaff helt rätt i att vajrarna har en tendens att sträcka sig (eller så kan det vara höljena som sätter sig på plats och komprimeras), så en första justering behövs ofta ganska snart efter inköp. Hur mycket justering som behövs beror på komponenter samt mekanikerns teknik vid montering av cykeln. Har själv en metod som minimerar behovet av efterjustering, men det tar några sekunder extra. Så cykelbutiker som smäller fram cyklar på löpande band kanske inte gör sig besväret.

Nya vajrar sträcker sig, mer eller mindre beroende på kvalite.
Justerskruv sitter på växeln, prova den.

Tjena!

Nej, men höljena sätter sig på plats. En vajer töjer sig inte i den graden att växlarna blir ojusterade. Kaparna man höljen exakt rätt och förspänner när man monterar sakerna så behövs det inte efterjusteras.
Men resultatet blir precis det du pekar på. Lätt justering av justerskruven så bör allt lira som det ska.

Tjena!

Nej, men höljena sätter sig på plats. En vajer töjer sig inte i den graden att växlarna blir ojusterade. Kaparna man höljen exakt rätt och förspänner när man monterar sakerna så behövs det inte efterjusteras.
Men resultatet blir precis det du pekar på. Lätt justering av justerskruven så bör allt lira som det ska.

Jo’rå, även vajern sträcker på sig. Mer eller mindre beroende på hur de är slagna mm. Det finns formler för att beräkna för den som orkar.
Men sammantaget lär det inte spela så stor roll vilken del som gör vad, resultatet är detsamma. ?

Jo’rå, även vajern sträcker på sig. Mer eller mindre beroende på hur de är slagna mm. Det finns formler för att beräkna för den som orkar.
Nej’rå
Det som Knäskål skriver ovan stämmer
För även om det (förstås) stämmer att en vajer sträcker sig är krafterna i en växelvajer alldeles för låga för att en växelvajer skall sträcka sig så mkt att det påverkar växlingarna.
Detta är det mååånga som har räknat på och både formlerna och verkligheten stämmer.

Men sammantaget lär det inte spela så stor roll vilken del som gör vad, resultatet är detsamma.
+1

Som cykelmekaniker får jag ofta höra av kunder att kedjan hoppar eller rasslar då det trampas bakåt. Särskilt på största eller minsta kuggen i bak.
Tänk på vad kedjeföraren gör - den styr kedjan mot kuggen så kedjan ligger rakt an då man trampar framåt.
Kolla sen på kedjans vinkel mot kuggen (ovanifrån) när du har växlat till största eller minsta kuggen. Ligger kedjan rakt an mot kuggen? Nej.
Således när man trampar bakåt har kedjan alltså inte en växelförare som styr upp den mot kuggen och det är alltså helt naturligt att kedjan inte beter sig på samma sätt som när man trampar framåt.

Sen har Pfaff helt rätt i att vajrarna har en tendens att sträcka sig (eller så kan det vara höljena som sätter sig på plats och komprimeras), så en första justering behövs ofta ganska snart efter inköp. Hur mycket justering som behövs beror på komponenter samt mekanikerns teknik vid montering av cykeln. Har själv en metod som minimerar behovet av efterjustering, men det tar några sekunder extra. Så cykelbutiker som smäller fram cyklar på löpande band kanske inte gör sig besväret.

Jag brukar växla ett steg eller två utan att röra kedjan, så att jag får lite spänning i vajern och gör att (tänker jag) höljena sätter sig ordentligt osv.
Tycker att det minskar behovet av att efterjustera lite iaf :)

Nej’rå
Det som Knäskål skriver ovan stämmer
För även om det (förstås) stämmer att en vajer sträcker sig är krafterna i en växelvajer alldeles för låga för att en växelvajer skall sträcka sig så mkt att det påverkar växlingarna.
Detta är det mååånga som har räknat på och både formlerna och verkligheten stämmer.

+1

Nu har ju inte jag en susning om kvaliten på de levererade kablarna på TS cykel, men den som trädd nya BT-vajrar i gamla Bowdenkablar har andra erfarenheter.
:-)

* edir: nu ska vi inte vara orättvisa, det har säkert varit NoName-vajrar. Billiga.

Senast ändrad:
Vajrar av hyfsad kvalitet är "pre-stretched", de töjer sig inte ett smack. Däremot sätter sig resten, allt från höljen och plupparna vid höljesändorna till låsningarna för vajern. Så effekten blir att man ibland får efterjustera även om det var bra länge sen nu jag fått efterjustera ett växelsystem som varit rätt inställt från början.

Vajrar av hyfsad kvalitet är "pre-stretched", de töjer sig inte ett smack. Däremot sätter sig resten, allt från höljen och plupparna vid höljesändorna till låsningarna för vajern. Så effekten blir att man ibland får efterjustera även om det var bra länge sen nu jag fått efterjustera ett växelsystem som varit rätt inställt från början.

Att vajrar säljs ”pre-stretched” indikerar att icke-”pre-stretched” kan töja sig IMHO...
Nå, nu ska jag sluta min rättshaveristiska mission i detta ämne.

Nå, nu ska jag sluta min rättshaveristiska mission i detta ämne.
Varför det?
Varför inte räkna lite för verkligen visa hur det är i verkligheten?
Formeln för förlängning av en vajer  dl = P/K
men för att komma dit behövs även
K = A x E / L              Elasticitet hos en vajer (N/mm) 
E = 110 GPa                Elasticitetsmodulen för vanliga (stål-)vajrar
L  = ?                     Effektiv vajerlängd (i m) 
A = ?                      Vajerns tvärsnittsarea 

dl = P/K                   Förlängningen av vajern 
K = ? N/m                  Vajerns elasticitet 
P = ? N                    Vajerspänning 

Som alla ser är det en del frågetecken ovan,
de + själva uträkningen är det vi nu väntar på att du skall göra

Många har bidragit med bra hjälp till mig och jag tackar så mycket för det! Jag har inte insexnycklar I rätt storlek hemma just nu så jag får skruva först imorgon på justerskruvarna.

att man får efterjustera en mindre aning är väl legio, biltemavajrar eller ej

tror utan att veta, att höljen bidrar till detta såväl som vajrar. har själv historiskt sett haft mer problem med dåliga höljen än möjligen suboptimala billiga vajrar. att några kallar sina vajrar prestretched har jag i praktiken inte märkt så mycket skillnad av.

men en definitiv framgångsfaktor är en bra vajerklippare både till hölje och vajer. och ffa att tvärslipa änden på höljet, så det sätter sig stumt från början. och akta den där graden på insidan av höljet.

Du ska INTE skruva på L eller H. Inte först. Du ska börja med att skruva på vajerjusteringen uppe vid reglaget. 1/2-1 varv (2-4 ”klick”) moturs. Du behöver alltså inga verktyg.

Jag tror dock inte att det löser ditt problem. Att kedjan rasslar eller hoppar om du trampar bakåt vid ändlägena kan vara svårt att justera bort, och risken är att du sabbar mer än du fixar när du ger dig på L, H och B. Ta hjälp av den länkade Parktool-guiden om du gör ett försök.

Jättebra att du vill försöka själv. Lite knepigt första gången men sen när det klickat i huvudet så kan man göra det i sömnen på en minut. Blir dyrt i längden att springa till mekaniker för minsta justering så lika bra att du lär dig nu. ?

Sammanfattar ovanstående: sluta trampa bakåt samt lär dig justera växlarna från grunden. Det första saknar funktion (förutom vid väldigt teknisk cykling för att justera pedalernas position), och det andra kan man inte klara sig utan om man ska ägna sig åt cykling. Lycka till!

Du ska INTE skruva på L eller H. Inte först. Du ska börja med att skruva på vajerjusteringen uppe vid reglaget. 1/2-1 varv (2-4 ”klick”) moturs. Du behöver alltså inga verktyg.

Jag tror dock inte att det löser ditt problem. Att kedjan rasslar eller hoppar om du trampar bakåt vid ändlägena kan vara svårt att justera bort, och risken är att du sabbar mer än du fixar när du ger dig på L, H och B. Ta hjälp av den länkade Parktool-guiden om du gör ett försök.
Att skruva på vajerjusteringen gjorde ingen skillnad så det får bli att följa guiden och skruva på skruvarna lite.

Kolla så kassetten sitter rakt och är hel och att kedja och kedjelås är av rätt sort och är monterat på rätt sätt. Kolla även så att komponenterna har rätt kedjelinje så det inte är nått som råkat bli fel. Hjälper det inte kan man kanske testa en annan typ av kedja och/eller kassett.

Vissa kedjelås(t.ex. SRAM Eagle) kan ge detta problem om dom sitter monterade fel.
Växlarnas justering påverkar detta oerhört lite, möjligen om kedjan är för slak/lång eller att bakväxelns förspänning är fel, så då är det varken H L eller vajer-skruven utan snarare bakväxelns förspännings-skruv du ska skruva på.

Att skruva på vajerjusteringen gjorde ingen skillnad så det får bli att följa guiden och skruva på skruvarna lite.

Är det "problemet" med att kedjan hoppar ner till ett annat drev när du trampar bakåt som inte ändrades när du skruvade på justeringen? När du skruvar på vajerjusteringen flyttar du bakväxeln i sidled och ställer därmed in hur den styr kedjan mot kassetten. Skruvar du på skruven kommer det påverka växlingen, det går inte att skruva på skruven utan att något händer.

Ändlägesskruvarna ställer man först, utan kedja på kassetten. Den ena skruven utgör stoppläge bakväxelns yttersta läge, den andra i det innersta. Om du skruvar på det inre stoppläget när bakväxeln inte är i det läget kommer du inte märka vad den gör. Om du börjar skruva lite godtyckligt på skruvarna kommer du på nolltid ha tappat bort dig och får dåligt inställda växlar. Om det inre stoppläget flyttas för mycket inåt kan det sluta med att du sätter bakväxeln i ekrarna med totalhaveri som följd.

Det finns enkla och pedagogiska filmer om växeljustering. Om du misstänker att något är fel med cykeln, typ fel komponenter eller något, är det mer en fråga till butiken som sålt cykeln innan du själv har mer kunskap. Men en ren växeljustering måste man lösa själv kan jag tycka.

Kolla så kassetten sitter rakt och är hel och att kedja och kedjelås är av rätt sort och är monterat på rätt sätt. Kolla även så att komponenterna har rätt kedjelinje så det inte är nått som råkat bli fel. Hjälper det inte kan man kanske testa en annan typ av kedja och/eller kassett.

Vissa kedjelås(t.ex. SRAM Eagle) kan ge detta problem om dom sitter monterade fel.
Växlarnas justering påverkar detta oerhört lite, möjligen om kedjan är för slak/lång eller att bakväxelns förspänning är fel, så då är det varken H L eller vajer-skruven utan snarare bakväxelns förspännings-skruv du ska skruva på.
Kasetten tycker jag ser rak ut. Kedjelinje ser lite sned ut då växelarmen (heter den så?) är lite åt höger sett bakifrån. Är det denna som vajerjusteraren ska ändra på?

Bilagor

• DSC_1066.JPG
    DSC_1066.JPG
    449.1 KB · Besök: 186
  • DSC_1067.JPG
    DSC_1067.JPG
    424 KB · Besök: 175
Ja det ser snett ut (i den mån det går att bedöma på en bild). Rikta växelörat, det lär troligen lösa problemet.

Senast ändrad:
Ja det ser snett ut (i den mån det går att bedöma på en bild). Rikta växelörat, det lär troligen lösa problemet.
Jag fick hjälp av en cykelmekaniker att justera! Det är tydligen som somliga sagt att kedjan hoppar vid bakåttramp på lägsta växeln. Så den rullar fint nu förutom att den ibland dröjer att växla efter att jag klickat och då kan ryck växla som följd ? men den rullar på bra annars. Jag antar att det är någon justering som behövs för att bli kvitt rycket. Jag ger mig eventuellt på det själv eller tar hjälp av någon verkstad i samband med service?.

Nu blir det första tvätten!

Bilagor

• 15885067437216437270700390351813.jpg
    15885067437216437270700390351813.jpg
    365 KB · Besök: 177

Det här kan sluta tragiskt...
Snälla, sök hjälp från en cykelmekaniker som vet vad de gör innan du börjar skruva på måfå.

Men du Glattnos, hur skall en novis som ber om hjälp från ett internetforum veta vilket kedjelås som är av rätt sort, att det är monterat på rätt sätt, samt att kedjelinjen och förspänningen är korrekt?

Vet man alla dom sakerna så frågar man troligen inte på ett internetforum varför växlarna krånglar. Har har man dom kunskaperna så vet man troligen även hur man justerar växlar.
Om du hade kollat på bilderna i trådstartarens första inlägg så hade du även sett att det är uppenbart att drivlinan på cykeln i fråga inte är SRAM Eagle.

Det har sagts förr och det tål att sägas igen; om man är osäker på hur växlar skall justeras och vad H & L-skruvarna har för effekt - även efter att ha konsulterat YouTube och fått vilt skilda svar från välvilliga medlemmar på ett internetforum - ta en paus och led cykeln till en kvalificerad mekaniker. Är cykeln ny, så ta dig tillbaks till butiken där du köpte den (om det inte var ett internet-köp förstås). Om de bryr sig om dig som kund så fixar de problemet utan att ta betalt.

Nåja. Nån gång ska man ju lära sig också. De gånger jag lämnat ifrån mig en cykel till en kvalificerad mekaniker har jag blivit mer eller mindre besviken på resultatet.

I varje fall med shimano så funkar det att följa park tools guide steg för steg helst utan att blanda in egna tankar och idéer. Är det fel på grejorna är det en annan sak.

Nåja. Nån gång ska man ju lära sig också. De gånger jag lämnat ifrån mig en cykel till en kvalificerad mekaniker har jag blivit mer eller mindre besviken på resultatet.
Jag slutade lämna hojen på service eftersom man jämt fick justera växlarna efteråt. Självklart finns det många duktiga men det finns inga garantier

Trist att du haft otur med de mekaniker du besökt.
Själv så backar jag upp det jobb jag gör genom att, om det skulle behövas, ta återbesök tills problemet är fixat.
Kan även förtydliga min kommentar med att nämna att med "kvalificerad" menade jag helt enkelt "någon med erfarenhet och bevisad kunskap". Inte nödvändigtvis en mekaniker anställd i cykelbutik.

Jag slutade lämna hojen på service eftersom man jämt fick justera växlarna efteråt. Självklart finns det många duktiga men det finns inga garantier

Eller så tar man cykeln till en av de många duktiga? Om de dessutom har integritet så lämnar de även garanti...

Trist att du haft otur med de mekaniker du besökt.
Själv så backar jag upp det jobb jag gör genom att, om det skulle behövas, ta återbesök tills problemet är fixat.
Kan även förtydliga min kommentar med att nämna att med "kvalificerad" menade jag helt enkelt "någon med erfarenhet och bevisad kunskap". Inte nödvändigtvis en mekaniker anställd i cykelbutik.

Eller så tar man cykeln till en av de många duktiga? Om de dessutom har integritet så lämnar de även garanti...
Tyvärr är det nog så för många cyklister att det inte finns ”någon med erfarenhet och bevisad kunskap” eller ”många duktiga” att välja på. Att lära sig grundläggande underhåll och service är nära nog en nödvändighet. Som tur är finns det många kunskapskällor på nätet (inte nödvändigtvis Happy som är lite beroende på vem som svarar) så man kommer igång.

Tillbaka
Topp