Mektips fur alle: bakväxeljustering

Johan S

Ny medlem
Trots alla goda råd som ges på Happy om att titta på utländska mekarsajter så verkar det som om det finns ett behov av att få enkla tips på de bakväxeljusteringar man behöver göra - på svenska.

Den ena justeringen är helt nödvändig för att inte kedjan ska trilla utanför kassetten åt något håll. Den kallar jag "stoppskruvsjustering" nedan. Den andra justeringen handlar om att ställa växeln så att trissorna ligger i linje med klinga och kedja, nedan kallad "rassel-no-more-justering". Stoppskruvsjusteringsskruvarna på bilderna är Shimanostandard, det kan vara olika på olika märken. Ofta är det instämplat ett "H" och ett "L" bredvid skruvarna för att man ska veta om det är en HÖG växel eller LÅG växel.

Stoppskruvsjustering

Stoppskruvsjustering 1: Den nedre stoppskruven förhindrar (eller underlättar om den är felställd) att kedjan ramlar innanför den största klingan på kassetten. Den stoppar helt enkelt växelrörelsen i sidled inåt och är på växeln benämnd med ett litet diskret "L". Den största klingan ugör ju den "L"ägsta utväxlingen. när man ställer in detta stopp är det bra om man har cykeln upphängd så att man kan växla upp och ner samtidigt som man vevar. Förslagsvis växlar man till en mittenklinga, justerar stoppet och testar att växla ner mot den största klingan. Testa gärna hur det fungerar när det är felställt: tjuckk! så fastnar kedjan mellan kassett och ekrar. Lägg upp kedjan på kassetten igen, justera och testa igen tills den stannar på största klingan.

Stoppskruvsjustering 2: Den övre stoppskruven förhindrar (eller underlättar om den är felställd) at kedjan ramlar utanför den minsta klingan på kassetten. Den stoppar helt enkelt växelrörelsen i sidled utåt och är benämnd med ett litet diskret "H". Den minsta klingan utgör ju den "H"ögsta utväxlingen. Testa gärna på samma sätt som ovan, var lite föriktig om lacken på bakgaffeln bara.

Rassel-no-more-justering

Rassel-no-more-justering 1: Aj, aj uj uj, här behövs det en rassel-no-more-justering för att kassettklingan, kedjan och trissorna ska ligga i linje med varandra. Det gröna strecket är ju nu delat i tre och man ser att trissorna är förskjutna åt höger, det ska vara ett rakt streck. Vrid helt enkelt på vajerjusterskruven åt vänster som den röda pilen visar så är det snart rakt. Naturligtvis justeras ju alla växlar på kassetten genom denna enda justering på en av mittenklingorna. Man behöver ju inte växla sig upp och ner genom registret för att dubbelkolla att kedja och trissor ligger i linje även på de andra klingorna.

Rassel-no-more-justering 2: Aj, aj uj uj, även här behövs det en rassel-no-more-justering för att kassettklingan, kedjan och trissorna ska ligga i linje med varandra. Här skulle det nog rassla rejält om jag satte igång att cykla, förmodligen skulle kedjan hoppa upp på den större klingan. Det gröna strecket är ju nu delat i tre och man ser att trissorna är förskjutna åt vänster, det ska förstås vara ett rakt streck. Vrid helt enkelt på vajerjusterskruven åt höger som den röda pilen visar så är det snart rakt. Om man känner på trissorna så finns det ett litet spel som gör att det inte behöver vara perfekt, det justerar sig någon millimeter själv också. Grovjobbet i rassel-no-more-justeringen får man dock göra.

slutligen
Ja, nu ska det inte vara någon risk för att kedjan kilar fast sig mellan kassett och ekrar och heller ingen risk för växelrassel. Om det mot förmodan ändå skulle rassla ute på turen är det bara att finjustera. Ofta beror det på att nya vajrar töjer sig och då krävs det lite finjustering efter ett tag. Man kan naturligtvis göra en rassel-no-more-justering på vajerjusterskruvarna vid handtagen men jag föredrar att kliva av cykeln och göra det direkt vid växeln. Då ser jag hur de små trissorna rör sig i förhållande till kassetten vilket gör det lättare att få det rakt och rasselfritt, tycker jag.

Senast redigerad av en moderator:

Rippa

Ny medlem
Ja, o för alla med rapid raise växel så är det givetvis tvärtom på ställskruven. Men det visste ni säkert redan

Johan S

Ny medlem
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, o för alla med rapid raise växel så är det
> givetvis tvärtom på ställskruven. Men det visste
> ni säkert redan

Ja, just det, Rapid Rise eller Räser baj.. som en del föredrar att kalla det :-DD

bruce

Ny medlem
- utmärkt!!
- hade sparat mig mycket svordomar om jag haft en liknande instr i begynnelsen

Johan S

Ny medlem
bruce skrev:
> - utmärkt!!
> - hade sparat mig mycket svordomar om jag haft en
> liknande instr i begynnelsen
>
> ..hellre byråkrat än sadist/bruce

Jag gjorde några "Mektips fur alle" i höstas. Sök på just den frasen så hittar du dem. När jag får lust och det kliar i pedagog-tarmen så kompletterar jag med något nytt tips.

Georg

Ny medlem
Tack för det! Till och med en teknisk idiot som jag skulle nog kunna fixa att justera bakväxel/kedjetrassel med denna ytterst eminenta förklaring!
/Georg

hyllplan

Ny medlem
jag e imponerad, väldigt bra
Tidigare har jag försökt följa Shimanos instruktioner, och de krånglar till det betydligt mer, helt i onödan skulle jag vilja säga

Peda

Medlem
Bra beskrivning. Teorin är väl inte direkt ny men väldigt bra bilder och mycket pedagogiskt.

Jag tycker att jag ställt in växlarna ganska bra på min cykel (ändlägena är ok och kedjan löper tyst, har dock inte kollat så noga om kedjelinjen är helt rak, ska nog göra det) men när jag ska växla till en lättare växel (=större drev i kasetten) så händer inget på första "klicket". Växlar jag en gång till så hoppar kedjan två växlar direkt. Om jag däremot växlar till tyngre växel (=till mindre drev i kasetten) så växlar den en i taget alltid. Jag undrar om detta kan bero på att växelörat fick sig en rejäl kyss för ett tag sedan. Jag provade att böja tillbaka det i ett skruvstäd men eventuellt är det något böjt fortfarande, det skulle ju kunna leda till att växeln sitter något snett och att vajerrörelsen inte får rätt utväxling nere vid växeln (om växeln sitter lite snett så blir ju växelns sidledsförflyttning inte riktigt samma som om den sitter rakt). Jag vet inte hur jag ska kolla detta, bäst är kanske att köpa ett nytt växelöra, om inte annat så kan det ju vara bra att ha ett i reserv.

Någon som har erfarenhet? (Sorry om jag kapar tråden lite men det hör någorlunda till ämnet väl?)

/Peter

C

cal

Guest
Peda:

Har du kollat att dina växelvajrar löper lätt? Det låter som om du har skit i dem.

Peda

Medlem
cal:

Jag ska kolla. Det skulle förvåna mig eftersom jag inte haft cykeln så länge och inte kört i så mycket lera, men visst, värt en koll.

Hur rengör man bäst? Ta av, blåsa ytterhöljena med tryckluft och sedan dutta i någon droppe tunn olja (typ symaskinsolja)?

C

cal

Guest
Man brukar byta ut höljena när wiren börjat löpa trögt i dem. Men visst, du kan rengöra dem och sen smörja med lite silikonolja, 5-56 eller liknande.

Johan S

Ny medlem
Peda skrev:
> Bra beskrivning. Teorin är väl inte direkt ny men
> väldigt bra bilder och mycket pedagogiskt.
>
> Jag tycker att jag ställt in växlarna ganska bra
> på min cykel (ändlägena är ok och kedjan löper
> tyst, har dock inte kollat så noga om kedjelinjen
> är helt rak, ska nog göra det) men när jag ska
> växla till en lättare växel (=större drev i
> kasetten) så händer inget på första "klicket".
> Växlar jag en gång till så hoppar kedjan två
> växlar direkt. Om jag däremot växlar till tyngre
> växel (=till mindre drev i kasetten) så växlar den
> en i taget alltid. Jag undrar om detta kan bero på
> att växelörat fick sig en rejäl kyss för ett tag
> sedan. Jag provade att böja tillbaka det i ett
> skruvstäd men eventuellt är det något böjt
> fortfarande, det skulle ju kunna leda till att
> växeln sitter något snett och att vajerrörelsen
> inte får rätt utväxling nere vid växeln (om växeln
> sitter lite snett så blir ju växelns
> sidledsförflyttning inte riktigt samma som om den
> sitter rakt). Jag vet inte hur jag ska kolla
> detta, bäst är kanske att köpa ett nytt växelöra,
> om inte annat så kan det ju vara bra att ha ett i
> reserv.
>
> Någon som har erfarenhet? (Sorry om jag kapar
> tråden lite men det hör någorlunda till ämnet
> väl?)
>
> /Peter

Du kapar inte tråden utan tillför nya dimensioner och problemställningar som hänger ihop: Ofta kan växeln ligga fel utan att det rasslar. Växeln kan vara väldigt uppväxlingsbenägen (det vill säga att det är lätt att växla till de mindre klingorna) men vara seg i nedväxlingen (det vill säga det är trögare att få den att växla till de större klingorna). Pröva då rassel-no-morejustering 1 och se om det hjälper. Ofta beror det på att växeltrissorna ligger lite, lite för långt till höger för att kedjan ska vilja växla till den större klingan.

Rassel-no-more-justering 1

Allt förutsätter naturligtvis att hela växelapparaten - från reglage och vajrar till växel och kedja - är av god kvalitet och i gott skick samt att växelörat är rakt. Det sista ser man när man står bakom cykeln och håller den upprätt. Det är dock lite lätt att luras av ekerlutningen.

Westman

Aktiv medlem
MYCKET bra instruktioner, tack så mycket! Jag har problem att få i det allra minsta drevet bak(för övrigt växlar cykeln perfekt), ska se om det är en liten sidledsjustering som krävs!

Johan S

Ny medlem
Westman skrev:
>Jag har
> problem att få i det allra minsta drevet bak(för
> övrigt växlar cykeln perfekt), ska se om det är en
> liten sidledsjustering som krävs!
>

Ja, det verkar vara en liten stoppskruvsjustering 2 som behövs:

Leffe

Aktiv medlem
Mycket bra, bästa än så länge!
Om alla "Läs värt" trådar skulle vara så här bra så hade många fler varit just läsvärda.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Mycket bra, en fråga bara. Är det samma princip med SRAM?? Det borde ju vara det, men novis som man e så e det lika bra att fråga..

Johan S

Ny medlem
the_TnT skrev:
> Det ser ut som Johan S behöver göra ett mektips om
> kedjerengöring ;P
>
> Stiligt Johan!
>
> Carpe Diem!
> Min sambo har också en MTB. :P

:-DDD Jag vet! Jag fick ett infall häromkvällen när kedjan inte var så ren. Lovar att tvätta den till nästa gång!

G

GeorgG

Guest
Kanon tips..
Men jag har ett annat problem som nog har med bakväxeln att göra.. Helt plötsligt börjar cykeln att "automatväxla", främst till en tyngre bakväxel samt att det inte går att växla upp till en lättare växel så smidigt som det brukar. De jag har frågat säger att jag skall spänna växelvajern - hur gör jag exakt det?
Jag kör med Lx vx bak.

Det finns säkert en tråd någonstans här, men jag "hittar" inte så att säga, så jag är i desperat behov av hjälp.
Hälsningar/Georg

oxr

Aktiv medlem
GeorgG: Du ska nog bara följa den här guiden och titta noga på bild 3 och 4. Eller har du möjligen en heldämpad cykel?

Abbesnabb

Ny medlem
Javisst! Så har det rasslat lite de senaste dagarna. Dags att justera, tänkte jag och gav mig på ställskruvarna. Men det visade sig inte vara riktigt nog ... lossa wire, spänna lite, skruva fast. Inte bra, släppa efter lite. För mycket, lossa, spänna, skruva fast. Inte bra nu heller. Skruva, skruva. Nej, det vill sig inte. Efter fyrtiofem minuters skruvande så rasslar det till i växelreglaget och för en stund ser jag stora pengar flyga förbi, gröt resten av månaden ... dock visar det sig att det bara är wiren som givit med sig. Det är förstås den som legat där och dragit ut sig och gäckat mig i justeringen ... i morgon blir det ny växelwire.

eros

Ny medlem
Bra grejjor med snygga bilder! Alltid provat mig planlöst fram tills det funkat... tills jag faktiskt läste instruktionsboken som kom med min Gary F. Den revolutionerade min växeljusteringsteknik. Steg för steg ungefär så här:

Vid montering ny vajer, bakväxel eller helt osynkade växlar

1. Lossa växelvajern från bakväxeln

2. släpp ned kedjan på minsta drevet och se till att växelreglaget också är inställd på tyngsta växeln genom att trycka ett antal ggr på reglaget.

3. Ställ därefter in "stoppskruvsintällning 2" så att den ligger över minsta drevet bak.

4. fastsättning av växelvajern.

5. Uppväxling med växelreglaget till största drevet och inställning av "stoppskruvsinställning 1".

6.Sedan fininställning med "rassel-no-more-justeringen" om det behövs.

Brukar funka mkt bra; Man vet att ändlägena är helt rätt inställda och behöver inte röra dessa mer... allt är upp till vajerspänningen (om man bortser från slitage på drivlina, vajer och höljen).

eh inte helt lätt att förstå på pränt... Jag tycker i alla fall detta funkar bra, man får på köpet en bra grundinställning av vajerspänningen och minimerar risken för att "stoppskruvsinställning 1" blir fel.

Peda

Medlem
Nu har växelörat havererat för gott (en pinne hoppade upp och gjorde processen kort).

Jag har bytt växelöra och nu fungerar växlingarna, både uppåt och neråt som det är tänkt. M a o, ett något snett växelöra kan ha inverkan på växeljusteringen. (se mitt eget inlägg från 24 april)

/Peter

hoganb

Ny medlem
Någon med liknande tips för framväxeln??
Peda skrev:
> Bra beskrivning. Teorin är väl inte direkt ny
> men väldigt bra bilder och mycket pedagogiskt.
>
> Jag tycker att jag ställt in växlarna ganska bra
> på min cykel (ändlägena är ok och kedjan
> löper tyst, har dock inte kollat så noga om
> kedjelinjen är helt rak, ska nog göra det) men
> när jag ska växla till en lättare växel
> (=större drev i kasetten) så händer inget på
> första "klicket". Växlar jag en gång till så
> hoppar kedjan två växlar direkt. Om jag däremot
> växlar till tyngre växel (=till mindre drev i
> kasetten) så växlar den en i taget alltid. Jag
> undrar om detta kan bero på att växelörat fick
> sig en rejäl kyss för ett tag sedan. Jag provade
> att böja tillbaka det i ett skruvstäd men
> eventuellt är det något böjt fortfarande, det
> skulle ju kunna leda till att växeln sitter
> något snett och att vajerrörelsen inte får
> rätt utväxling nere vid växeln (om växeln
> sitter lite snett så blir ju växelns
> sidledsförflyttning inte riktigt samma som om den
> sitter rakt). Jag vet inte hur jag ska kolla
> detta, bäst är kanske att köpa ett nytt
> växelöra, om inte annat så kan det ju vara bra
> att ha ett i reserv.
>
> Någon som har erfarenhet? (Sorry om jag kapar
> tråden lite men det hör någorlunda till ämnet
> väl?)
>
> /Peter

T

tore

Guest
Helt grum beskrivning med bilder och allt!!
mera sådant, under bar pedagogik..

Tack t.

Mike the bike

Ny medlem
Märkligt det här. Jag har rapid rise och försöker följa dina tydliga instruktioner, men hur mycket jag än skruvar (åt endera hållet på bägge skruvarna) vägrar växeln att hålla sig på mittersta klingan.

Min växelvajer har gått av och växelreglaget är trasigt så jag försöker ställa in växeln manuellt (så att jag kan fortsätta cykla tills jag får möjlighet att fixa nytt reglage) men det blir bara sk-t hur jag än skruvar.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag vet att jag har frågat innan och fått svar men jag frågar ändå. Eftersom SRAM inte har någon rassel-no-moreskruv, eller finns den i reglaget? Märkte just nu när jag tvättade av hojen att den växlade från 9 till 7 när reglaget ligger på 8 och 2 till 4 när reglaget ligger på 3. Sen så låter det som att kedjan vill hoppa på de andra när man trampar runt i luften (cykeln hängades på ställ).

Jäkligt noob, jag vet men den har funkat hela tiden så jag har aldrig brytt mig om att fixa till eller kolla på detta. Har jag mekat med något har det bara varit att spänna vajern för hand och skruva dit den så har den funkat plush!

Johan S

Ny medlem
Det borde väl sitta vid reglaget, gissar jag.

Förresten, såg inte dig vid målgång. Mörksuggan var kul:-)

s

Aktiv medlem
Låter som om växelvajren går mer än lovligt trögt. Om växeln har fått sig en smäll kanske det är glapp någonstans? Stela länkar på kedjan. Skeva lännkar. Ekorrar i bakväxeln. Skevt växelöra.

Det stavas faktiskt n00b. N00b!

;-)

S

Stojan

Guest
Har problem att "få upp" kedjan på största drevet bak (lättaste växeln), hur mycket jag än skruvar på L skruven så hoppar inte kedjan upp. Har Shimano Tiagra 12-24.
Vad göra?

Nishikigubben

Ny medlem
Jag har problem att kedjan ibland ramlar innanför största klingan på kassetten och jag undrar åt vilket håll man skruvar.
Jag har vid flera tillfällen varit på och skruvat och det känns inte bra när man inte vet om man skruvar åt rätt håll. Dum fråga kanske men så upplever jag växeljusteringar. Det brukar sluta med besök på cykelverkstan.

PeaceDog

Ny medlem
Nishikigubben skrev:
> Jag har problem att kedjan ibland ramlar innanför
> största klingan på kassetten och jag undrar åt
> vilket håll man skruvar.
> Jag har vid flera tillfällen varit på och
> skruvat och det känns inte bra när man inte vet
> om man skruvar åt rätt håll. Dum fråga kanske
> men så upplever jag växeljusteringar. Det brukar
> sluta med besök på cykelverkstan.

Skruva på L och medurs(skruva ner skruven). Växlar den smidigt mellan växlar så ska det inte gå att trycka in växel mot hjulet när den är på lägsta växel (största klingan på kassetten).

Anders H

Aktiv medlem
GeorgG skrev:
> Kanon tips..
> Men jag har ett annat problem som nog har med
> bakväxeln att göra.. Helt plötsligt börjar
> cykeln att "automatväxla", främst till en tyngre
> bakväxel samt att det inte går att växla upp
> till en lättare växel så smidigt som det
> brukar.
Det låter som om ditt växlereglage börjar tröttna. Växeln är ju fjäderbelastad och vill av sig själv gå ut mot tyngre växlar och om reglaget är slitet så finns det inte tillräckligt som håller emot.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer