Har jag sabbat min broms?

Agorazo

Aktiv medlem
Mitt bromshandtag har fastnat i intryckt läge. Eller egentligen är det kolven som bromshandtaget trycker på som har fastnat. Skulle lufta mina bromsar igår och tänkte att jag denna gång skulle läsa och följa Shimanos bruksanvisning.

Allt gick bra enda tills jag skulle (med olja i koppen) trycka in handtaget och snabbt öppna och stänga nippeln på bromsoket. Efter att jag gjort det några gånger var bromshandtaget intryckt helt och det var här problemet började. Kolven som bromshandtaget trycker på i själva reglaget har fastnat. Enda sättet att få ut det är att plocka bort klossarna och trycka på bromskolven i oket med en skruvmejsel, då ploppar kolven i handtaget ut igen.

Trycker jag in handtaget helt så kan jag inte låsa hjulet. Jag hör att beläggen ligger emot skivan men jag får inget tryck. Har provat att lufta bromsen igen men det hjälper inte.

Förslag på vad jag kan göra? Har planerat att åka till Isaberg i helgen med en god vän och vill ju ha med mig cykeln:-)

Bromsen är en Shimano M506

Nu när jag läser ditt råd en gång till så kanske jag missuppfattade dig. Jag har pressat bromsvätskan från oket mot reglaget på styret med spruta. Men du kanske menar att jag ska suga vätskan mha sprutan från oket?

Ska testa det på lunchen (enda fördelen med att jobba hemifrån - man kan cykelmeka på lunchen!!:cool:)

Ursäkta dum fråga, men du har väl luftningsblock mellan kolvarna i oket? (Jag har själv glömt det någon gång)

Jag brukar köra med sprutor på både ok och huvudcylinder när jag luftar för att att kunna generera undertryck och "dra ut" gömda luftbubblor från de inre skrymslena i systemet. Jag gör detta på både ok och huvudcylinder.

På köpet får man bort "lösta" småbubblor från oljan.

Finns inga dumma frågor. Särskilt inte till någon som kan så lite som jag:-)

Nej, det hade jag inte. Är ett luftningsblock de där gula grejerna man kan ersätta klossarna med? Trodde de bara fanns där för att man inte skulle få olja på klossarna? Oket har jag koll på vad det sitter men huvudcylinder? Är det vid reglaget du menar då? Hur fäster jag en spruta där?

Grejade lite under lunchen. Fäste koppen vid bromsreglaget, fyllde med bromsvätska och försökte suga ur bromsoket. Kom ut en del luft tills det tog stopp och inte gick suga mer. Blev ett vakuum så att slangen vek sig. Tror inte någon vätska försvann ur koppen. Känns som något blockerar oljan någonstans mellan oket och reglaget på styret.

Till saken hör att jag ställde cykeln i trädgården på morgonen för att tvätta av den om jag ev ska ta den till LBS. Nu vid lunch hade oket i handtaget hoppat ut och det funkade faktiskt att trycka in och ut handtaget. Gick inte att bromsa hjulet dock.

När jag googlat lite läste jag om någon som hade liknande problem och där kolven hoppade ut när cykeln stod i solsken och blev varm. Ingen aning om det har med detta att göra?

Finns inga dumma frågor. Särskilt inte till någon som kan så lite som jag:-)

Nej, det hade jag inte. Är ett luftningsblock de där gula grejerna man kan ersätta klossarna med? Trodde de bara fanns där för att man inte skulle få olja på klossarna? Oket har jag koll på vad det sitter men huvudcylinder? Är det vid reglaget du menar då? Hur fäster jag en spruta där?
Ja "de gula" ska sitta i när du luftar!

Egentligen inte mer än att den ser till att kolvarna hålls tillbaks om du skulle trycka på bromsen. Har du hyfsat nya klotsar och luftar när hjulet sitter på så är det samma sak i princip.

Men då är det väl att trycka isär kolvarna, först med t.ex. ett smörkniv och senare med gula blocken och så öppnar handtag sig igen, eller?

Antar att det är dom här gula sakerna du har. Den inringade klumpen är den du ska klämma in i oket efter att du har tagit bort klotsarna.

Gör om allt igen med koppen på bromshandtaget och sprutan på oket. Borde funka då.
8A1B473D-DDCE-4996-A8ED-69C6345AD2D9.jpeg

Egentligen inte mer än att den ser till att kolvarna hålls tillbaks om du skulle trycka på bromsen. Har du hyfsat nya klotsar och luftar när hjulet sitter på så är det samma sak i princip.
De är också bra om man vill slippa risken med att få bromsvätska på klossarna när man luftar och eventuellt spiller, om man tar bort klossarna och bara använder blocken.

hela syftet är väl att man ska plocka bort klossarna när man jiddrar med olja i närheten eller har jag missat nåt? Liksom skivan.

hela syftet är väl att man ska plocka bort klossarna när man jiddrar med olja i närheten eller har jag missat nåt? Liksom skivan.

Jepp.
Man bör ta bort beläggen innan luftning för att slippa riskera att spilla bromsvätska på dem. Då behövs ett luftningsblock mellan kolvarna för att de inte ska skjuta ut när man snäpper med bromshandtaget (för att lura ut gömda luftbubblor).
Alla block passar inte alla bromsar så man får kolla med sin lbs eller wbs om de har till ens märke/modell.

Till Shimano M506 passar detta:

119074-00-d-200257.jpg

Senast ändrad:
Låter ju lite som att du på nåt vis lyckas tömma hela systemet??

Gör såhär istället:
- Ur med beläggen, i med gula blocket.
- Vinkla bromshandtaget så luftningsporten är typ rakt upp. Koppla på tratten.
- koppla på spruta nere vid oket
- tryck olja från oket till handtaget och knacka lätt på ok och slang så bubblor lossnar. Gör tills det slutar bubbla. En spruta räcker sannolikt.
- Ta bort sprutan och stäng oket.
- Flärpa på bromshandtaget några gånger.
- Av med tratten. Klart!

Kör nu så här i någon vecka och förvara hojen stående. Därefter gör du en till, enklare luftning för att få bort eventuella kvarvarande bubblor. Koppla på tratten, häll i lite olja i botten på den, flärpa handtaget några gånger. Ta av tratten och stäng igen.

Detta ska räcka.

Jepp.
Man bör ta bort beläggen innan luftning för att slippa riskera att spilla bromsvätska på dem. Då behövs ett luftningsblock mellan kolvarna för att de inte ska skjuta ut när man snäpper med bromshandtaget (för att lura ut gömda luftbubblor).
Alla block passar inte alla bromsar så man får kolla med sin lbs eller wbs om de har till ens märke/modell.

Till Shimano M506 passar detta:

Visa bilaga 415443

Eller så gör man det enkelt och tillverkar egna av hårt vikt papp eller annat material, tillklippt och anpassat efter utrymmet.

Uppföljning:
Efter att ha tryckt olja från oket ett par ggr så lossnade kolven i handtaget. Ingen aning om hur konstruktionen ser ut men det kändes som någon backventil eller liknande hade fastnat.

Ska köpa ett luftningsblock då jag fick olja på klossarna när slangen lossnade från sprutan så tack för länken!

Tack för hjälpen happy!

Uppföljning:
Efter att ha tryckt olja från oket ett par ggr så lossnade kolven i handtaget. Ingen aning om hur konstruktionen ser ut men det kändes som någon backventil eller liknande hade fastnat.

Ska köpa ett luftningsblock då jag fick olja på klossarna när slangen lossnade från sprutan så tack för länken!

Tack för hjälpen happy!
SKulle köpa ett par nya bromsklossar samtidigt.

Tillbaka
Topp