Ont i knät

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ont i knät
Senaste veckan har jag fått en kraftfull smärta i vänster knä när jag cyklar i skogen. Särskilt tydligt när jag sitter ner med "max böj" på knät, känns mindre när jag står och trampar.
Gör särskilt ont precis ovanför knäskålen samt ner mot utsidan av vänster knä.Misstänker att det kan ha att göra med öka mängd träning och symtomen ser ut att stämma överens med s.k. "löparknä". Har också en relativt ny cykel med betydligt brantare sadelvinkel, möjligtvis kan det påverka?
Är det bara att "vila bort"?
Finns det något man kan göra åt materialet eller inställningar av detsamma?
Har exempelvis funderat på kortare vevarmar (kör nu med standard 175mm). Har förstått att kortare vevar kan minska belastningen på knä, särskilt ihop med oval klingat. Är det helt fel att köra 165mm vevar om man är 183 lång (dock med korta ben)? Att bara gå ner till 170 känns lite futtigt om man ändå testar, men det kanske räcker?

Ont i knät
Kör du spd? Se över vinkel på Cleats och prova sänk sadeln några mm.
Du sitter annorlunda på din nya hoj mot tidigare. Råkadd ut för liknande knäsmärta på en ny hoj för ett tag sen, på mina andra var det inga problem. Sänkte sadeln pytte och så försvann problemen.
Branta sadelröret ger andra vinklar i knät och pyttegrejer kan ställa till det.

Beträffande vevlängd tror jag inte det spelar roll. Kör 165 vevar numera, dessförrinnan 170 och 175.
Om något får jag bättre rundtramp med kortare vilket gynnar sittande teknisk klättring.

Ont i knät
Nej, jag kör flats.
Gått från HD4 till Ripmo med ca 2 grader brantare sadelvinkel och det känns annorlunda helt klart.
Värt att testa att sänka sadeln lite kanske (vilket tyvärr kräver någon millimeters begränsning av droppern i mitt fall).
Hur lång är du glitch? Klart sugen på att testa 165mm vevar.

Ont i knät
Jag hade liknande symptom fast på höger knä. För mig hjälpte det att höja sadeln lite lite grann. En ynka milimeter hjälpte för mig.

Ont i knät
Jag har en gammalt korsbandsopeterat högerknä som gör asont om jag gör fel. Om jag cyklar med för låg sadel och för höga växlar några gör det skitont dagen efter.

Ont i knät
Nej, jag kör flats.
Gått från HD4 till Ripmo med ca 2 grader brantare sadelvinkel och det känns annorlunda helt klart.
Värt att testa att sänka sadeln lite kanske (vilket tyvärr kräver någon millimeters begränsning av droppern i mitt fall).
Hur lång är du glitch? Klart sugen på att testa 165mm vevar.

Jag är 181, relativt långa ben och kortare överkropp.
Kör också flats. Har en Ripmo AF och en Tallboy 4. Var på TB4 an jag fick knäont. Trodde först det var att jag hade bredare q faktor på vevarna så jag provade byta vevar mellan hojarna. Men icke, så sänkte jag sadeln nån mm och vips problemen borta.

Ont i knät
Hade problem med vänster knä på utsidan och det gick inte att vila bort. Läste nånstans om att man kunde testa skjuta fram sadeln. Gjorde det och har aldrig haft problem igen. Ingen aning om det fungerar för dig.

Ont i knät
Jag har själv haft mycket problem med mitt högra knä sen 2019 men jag har inte vetat vad det kom från, jag har misstänkt både dåliga skor och en elak maskin på gymmet men nu när jag läser det här så slog det mig att jag köpte ju en Ripmo 2019 så det kanske kan vara något med geometrin som ställer till det? Nu är det bättre men om det beror på 3 besök hos osteopaten eller att jag flyttat bak sadeln har jag ingen aning om. Går inte det här över så ska jag maila Ibis och kräva ett nytt knä.

Ont i knät
Jag får ont i knät om jag inte stretchar efter att snabbt ökat intensiteten av löp- eller cykelträning. Haltade runt en sommar, gick till sjukgymnast ETT par gånger och knaprade en världskarta ipren innan jag testade att stretcha framsidan av låret. Kändes lite bättre omedelbart; blev besvärsfri på en vecka. Jag strechar stående, men det går tydligen att ligga ner om man roas av det:

Ont i knät
Apropå vevarmslängd är jag 185 cm med långa ben. Har cyklat en del trainer med min frus cykel med 165 mm vevar, och tyckt det funkat fint. Som du säger så blir vinklarna i benen mindre extrema med kortare vevar. Men prova andra justeringar först, skulle jag säga.

Ont i knät
Låter som en klassisk överansträngning om du ökat mängden träning den senaste tiden. Kroppen måste vänja sig vid den nya belastningen så successiv ökning i träningsdos och tillräcklig vila mellan pass är måsten. Köra med högre kadens och lägre växlar brukar funka bra också för att minska belastningen på patellarsenan och iliotibialbandet.

Ont i knät
Som någon annan nämnde testa stretcha framsida lår. Det var felet på mig och löst på 1-2v med några olika stretchövningar och en foamroller från rusta.

Ont i knät
Som någon annan nämnde testa stretcha framsida lår. Det var felet på mig och löst på 1-2v med några olika stretchövningar och en foamroller från rusta.

(y)

Det var jag. Tipsar om stretch i allehanda "jag har ont i ..."-trådar, men av intresset att döma verkar stretchande vara sista alternativet efter att man vilat i en säsong, köpt ny cykel och opererat sig.

Ont i knät
(y)

Det var jag. Tipsar om stretch i allehanda "jag har ont i ..."-trådar, men av intresset att döma verkar stretchande vara sista alternativet efter att man vilat i en säsong, köpt ny cykel och opererat sig.

:LOL:
Ligger säkert något i det. Jag är personligen lite skeptisk till stretchning (säkert helt omotiverat) men jag har överrörliga knän och är därför rädd att stretchning ytterligare ska öka rörligheten "bakåt".
Stretchade väldigt mkt som ung löpare och misstänker att det kan förvärrat problemen med överrörlighet. Men det kan självklart även vara genetiskt (även om min bröder inte har samma problem).
Denna gång uppkom min smärta i knät märkligt nog efter att jag stretchat just framsida lår. Tänkte att "nu var det längesedan jag stretchade, det borde jag kanske göra". Troligen var detta bara ett olyckligt sammanträffande men känns lite typiskt att jag fick ont i knät passet efter jag stretchat.

Ont i knät
Tack för alla svar!
Efter ett par veckors övningar från sjukgymnast och övergång till 165 mm vevar + oval klinga är smärtan nästan helt borta :)
165 mm vevar gick riktigt snabbt att vänja sig vid, känns betydligt mer skonsamt för knät och dessutom fint med mer frigång mot underlaget i tekniska partier.

Ont i knät
Välkommen till klubben inte så att du är nära 40 strecket ?
testat massor enda lösningen för mig är vila. Har testat allt möjligt sjukgymnastik till mer float med crankbtothers.

Ont i knät
Jag får nästan samma symptom när jag har sadeln för långt fram, testade 0-offsetstolpe och fick ont efter en timme första turen, tre turer senare satte jag tillbaka stolpen med 25 offset och genast blev det bra. Visserligen lvg så det är mer sittid än i skogen

Tillbaka
Topp