Pulsklocka som cykeldator

Hej!

Jag kollar lite på att köpa en pulsklocka som jag även kommer använda som cykeldator. Jag cyklar rätt mycket, och springer en hel del med. Man hade kunnat gå på en cykeldator och en pulsklocka, men tycker det verkar smidigt med endast en enhet. Typ forerunner 945 som har alla cykelfunktioner, ansluter till kadens, wattmätare osv. Men tror ni skärmen är för liten? I vissa fall kommer jag helt klart vilja använda kartnavigeringen om man är på weekentrip eller liknande och inte kan vägarna.

Kommentera gärna vad ni tror. Eller om någon använder liknande lösning, funkar det bra?

Tack på förhand.

Vet inte hur stor skärmen är på en 945 men jag har kört veckolånga semestrar och navigerat efter den tämligen lilla skärmen på en eTrex 20 och dess föregångare Vista. eTrex har en 2.2" skärm och det fungerar utmärkt förutsatt att du i förväg gjort ett spår eller en rutt att följa.

Helt klart för liten skärm för nav. Men de få gånger du behöver navigering kan du ju använda telefonen.

Det är väl en vanesak sist och slutligen ?
Cyklar du mycket mtb eller gravel hade jag rekommenderat cykeldator då det alltid blir ett extra riskmoment att kolla (och vrida) på vristen. Samma sak i höghastighets lvg. För allt annat torde en bra pulsklocka passa dina behov. Som @gsb poängterar, så kan du bra använda mobilen till navigering. Den kan du bra ha fast på styret!

Jag har en 935a med löstagbara band som jag kan knäppa fast på cykeln. Fäster du den direkt på styret ser man inte så bra så rekommenderar ett fäste som flyttar fram den längre längs färdriktningen. Skärm med 4 datafält funkar, men är inte jättestora såklart. Navigering funkar om det inte är så mycket vägar, men kan bli plottrigt i städer exempelvis. Jag är väldigt nöjd med hur den funkar i allmänhet.

klocka.jpg

Senast ändrad:
Det blir väl jättebra att sätta den på styret för att registrera turen och kunna titta på ett eller ett par fält under färd, det går ju att bläddra också. Men att ha den till navigation tycker jag låter hemskt optimistiskt. Bättre då att använda telefonen till det, ifall man inte har krav på långa batteritider och inte kan/vill ha med powerbank. Annars kan man ju få en gammal Garmin 800/810 rätt billigt och ha till navigation.

Jag kör med min Polar Vantage M både till löpning och cykling. Har ett sånt fäste som jonte länkar till på räsern och har klockan på armen när jag cyklar i skogen (ingen navigation i klockan så har ingen anledning att se den direkt då). Enda nackdelen är att den bara tillåter fyra datafält på displayen men det är ju inte applicerbart på alla klockor.

Skulle jag köpa nu skulle jag kolla lite extra på nya Grit X.

Jag har en 935a med löstagbara band som jag kan knäppa fast på cykeln. Fäster du den direkt på styret ser man inte så bra så rekommenderar ett fäste som flyttar fram den längre längs färdriktningen. Skärm med 4 datafält funkar, men är inte jättestora såklart. Navigering funkar om det inte är så mycket vägar, men kan bli plottrigt i städer exempelvis. Jag är väldigt nöjd med hur den funkar i allmänhet.

Visa bilaga 416260

Tack för alla svar! Kanske gillar denna lösningen lite extra. Är det ett vanlig fäste för gamin cykeldatorer, eller behövs något extra? Hittar inte på google

ni som rekommenderar mobil, vad kör ni för app för att kunna följa rutter?
Har sett tex trailforks, det verkar innehålla karta men inte navigering på samma vis som klockan
I min garminklocka går det att följa rutter i skogen men med tex google maps kan jag ju bara navigera till adresser.

Blev en 935 för jag kom över en bra begagnad på Blocket :) Men med snabbkopplingsatsen eeldensjö länkar till blir det väl ganska fult på handleden.. eller kan man köra med vanliga band ändå? Är inte jättenoga med blixtsnabba triathlontransitions för mig. Är cyklist och löpare separat :)

Blev en 935 för jag kom över en bra begagnad på Blocket :) Men med snabbkopplingsatsen eeldensjö länkar till blir det väl ganska fult på handleden.. eller kan man köra med vanliga band ändå? Är inte jättenoga med blixtsnabba triathlontransitions för mig. Är cyklist och löpare separat :)
Köp Quick fit-band till klockan. Då sitter den som originalet sånär på lite hårdare precis vid boetten. Googla Quick fit strap garmin 935 typ :)

Tillbaka
Topp