Stealthifierade twentychinern

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Har en gammal fulkines, FM036, som har stått och ruttnat under en längre tid p g a havererade lager både i ramens länkage och i frihjulsbodyn.

Till slut kom jag i alla fall för mig att renovera upp den. Alla lager bytta, däcken monterade tubeless och ny drivlina.

Det var då jag kom på att jag har donerat sadelstolpen till grabbens hoj och den gamla KS Leven som aldrig funkat något vidare orkade jag inte göra något med. Men, jag hade ju en Brand-x 150mm-dropper som bara låg och skräpade. Men den har ju den intern dragning, vilket kinesen inte har, tänker ni? Just det!

Jag har två problem:

1. Kinesen har inte intern dragning för dropper.
2. Jag har för många cyklar.

Istället för att dividera och undersöka om man kan borra hål i en kolfiberram så gjorde jag bara slag i saken eftersom oavsett hur det går så löser det ett av mina problem.

Fram med borren, borra borra och sedan slipa slipa så att det blir en fin vinkel på hålet, och vips så har min FS twentychiner stealthdragning för dropper.

B2041914-E3AC-4F68-AFC9-541D0E2ABEA8.jpeg

4608EA78-35E5-42B8-B6F0-6F30AD64A908.jpeg

3AC1DEE1-38C2-45A2-AAFC-29F2D1AD367C.jpeg

Flest slangar och vajrar till cockpit vinner!
ACCFDCCB-5D0C-44C1-87AC-F7056D933F04.jpeg

Har hunnit med att avverka första turen efter renoveringen. Blev ett varv på hemmaspåret, som är Skrylle utanför Lund. Platt, rotigt och stenigt. Kinesen är snabb! Jag är klart snabbast på den av alla mina cyklar på ett varv. Kändes lite som att sätta sig på ett vingligt staket efter att ha vant sig vid NP Scouten och Megan men hej vad det går. Tydligen så är 21mm-fälgar inte så jäkla långsamma heller...

204A3AEB-414F-4DBB-AA11-D243B819587D.jpeg

snyggt borrat! Jag som tyckte att jag hade många kablar till styret :)

Nån gång när jag bygger cykel ska jag använda krympslang till att bunta ihop kablarna, glömmer alltid bort det bara...

skier sa:
snyggt borrat! Jag som tyckte att jag hade många kablar till styret :)

Nån gång när jag bygger cykel ska jag använda krympslang till att bunta ihop kablarna, glömmer alltid bort det bara...

Buntband funkar ju faktiskt rätt bra... Drygt att trä om alla slangar om man kommer på att man vill ändra på något tänker jag.

@Mycketvillhamer Jag byggde på samma kinaram som du. Tänkte jag skulle ge den lite kärlek nu. Den svajar betänkligt i bakramen. Har du tips på vad för lager som behövs och var man köper? Är det ett kit eller köper man lösa lager?
Jag gjorde samma operation på min men borrade vid vevhuset så det blev internt hela vägen.
Ett jävla aber, den gör jag inte om!
Annars är det en go hoj, med Spank/Tune hjul på 1400gr så är den riktigt rapp.
Tacksam för tips, ha de Christer

@Mycketvillhamer Jag byggde på samma kinaram som du. Tänkte jag skulle ge den lite kärlek nu. Den svajar betänkligt i bakramen. Har du tips på vad för lager som behövs och var man köper? Är det ett kit eller köper man lösa lager?
Jag gjorde samma operation på min men borrade vid vevhuset så det blev internt hela vägen.
Ett jävla aber, den gör jag inte om!
Annars är det en go hoj, med Spank/Tune hjul på 1400gr så är den riktigt rapp.
Tacksam för tips, ha de Christer

Hittade en anteckning om att det var lagren nedan jag köpte:
698 2RS 8x19x6 (4x)
6901 2RS 12x24x6 (4x)
Jag köpte i lösvikt på kullagergrossisten.se
Jag pillade upp förseglingarna och fyllde med fett innan jag pressade dem på plats också. Har du inte bytt lager och du har ett tydligt glappande i baksvingen så har du antagligen förstört lagerkopparna en aning. Du kan testa loctite 648 för att få allt att sitta ihop igen. Risken är att du får svårt att få isär allt med Loctite 648. 609 eller 641 är kanske bättre alternativ. Jag har inte full koll på dem, men 648 är den starkaste av dem.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp