Framgaffeldjungeln - går det att lära sig?

MarkusD

Medlem
Hej!

Jag gungar runt på en Focus Vice Pro 2017 och är nöjd med den geometrimässigt men skulle vilja lära mig mer om delar för att eventuellt kunna uppgradera. Framförallt framgaffel. Det sitter en Rockshox Sektor Silver RL boost 130mm 27,5 (2017) på och jag undrar lite på att om jag skulle vilja byta till en med aningen mer slaglängd säg 140 och kanske mer ställbarhet (läs lockout). Hur läser jag mig till om vad för gaffel som passar utan att ställa till geometrin?

Eller funkar allt? Är det standardlängd, standard steerer tube (svenska?). Som sagt, det är en djungel för mig och hittar inget bra material att läsa in mig på för att förstå.

Tack!

Slaglängden på gaffeln ska passa cykelns geometri så där får man gå på tillverkarens rek. Brukar funka att gå upp lite i slag (typ 20mm) utan att ställa till det alltför mycket.

Gällande styrröret så får man såga av det till lämplig längd när man har provat fram vilken höjd man vill ha på styret. Kan vara bra att spara en stump om man kom på att man hade fel vid första besömningen.

"L" i "RL" står för low speed compression som ger nästan lockout vid max. Vill du har bättre lockout eller menar du remote lockout?

Om du vill börja med att testa lite längre slaglängd kan det ju vara intressant att kolla om din gaffel har All-travel spacers installerade, för isf skulle du kunna öka till 140 mm eller 150 mm slaglängd till kostnaden av lite tidsåtgång.

Slaglängden på gaffeln ska passa cykelns geometri så där får man gå på tillverkarens rek. Brukar funka att gå upp lite i slag (typ 20mm) utan att ställa till det alltför mycket.

Gällande styrröret så får man såga av det till lämplig längd när man har provat fram vilken höjd man vill ha på styret. Kan vara bra att spara en stump om man kom på att man hade fel vid första besömningen.

Så om jag förstår rätt kan jag egentligen köpa en 130mm gaffel med tapered styrrör för 27,5" så kommer den att passa, men man kan behöva såga av styrröret? Eller kör olika tillverkare olika diametrar på styrrören?

"L" i "RL" står för low speed compression som ger nästan lockout vid max. Vill du har bättre lockout eller menar du remote lockout?
Det visste jag inte! Jag har haft compressionsvridet på Max, och tycker inte den är i närheten av låst. Den kanske funkar dåligt på min cykel ?

Så om jag förstår rätt kan jag egentligen köpa en 130mm gaffel med tapered styrrör för 27,5" så kommer den att passa, men man kan behöva såga av styrröret? Eller kör olika tillverkare olika diametrar på styrrören?
Nej, av någon konstig anledning så har man lyckats komma hyggligt överens i detta fallet (diameter). Är du nöjd med höjd och antal spacers undar/över stammen idag så sågar du röret på samma längd. Annars måste du köpa lite nya spacers för att kunna förändra höjden.

Axelbredd och infästning skall matcha, dvs, QR eller TA, boost eller non boost. Sen skall offset gärna matcha också. Gissning är att du har 51. Du kan mata in serienumret i rockshox app eller web så får du alla detaljer på din gaffel.

Senast ändrad:
den är boost och på bild ser den ut att vara tapered så troligen måste axel vara 110mm TA?
Den cykeln jag hittade review på hade recon RL inte sektor. Recon brukar kunna ha travel spacers (men inte volume spacers). Sektor vet jag inte hur det är med travel spacer (men väl volume spacers). Sen beror det säkert på årsmodell också men så bra koll har jag inte.

Sen kanske man tycker sektor kan duga om den servas medan recon kanske man vill byta till en bättre.
OM man verkligen vill lägga så mycket pengar.
Kanske kan man ta med den till nästa cykel. Kanske vill man ha 29'' nästa gång.
OM man planerar att ta med den till nästa hoj kanske man vill såga så att det finns plats till ialla 120mm head tube + lite specers så man inte får knas.

Tex

Det visste jag inte! Jag har haft compressionsvridet på Max, och tycker inte den är i närheten av låst. Den kanske funkar dåligt på min cykel ?

Jag har kört den på min på alla rockshox gafflar jag har haft. Förstår inte att gaffel skulle funka bra med kompressionsdämpning på max. Prova med kompression på min. Troligtvis behöver du högre lufttryck och mer rebound dämpning. Det gör än jätteskillnad i följsamhet av gaffeln. Med mer tryck blir "låsning" med max kompressionsdämpning också lite mer effektivt.

Mycket bra input här! Rockshox appen var ju riktigt givande! Visar sig att just sektor silver rl kan jag plocka ur spacers och få upp till 150mm i slag.

Har klämt å känt på gaffeln idag men känner verkligen ingen skillnad på om låsvredet är på max eller min. Kanske är jag som har dålig känsla, eller något som är felinställt eller trasigt

Jag har en 2016 RockShox Sektor Gold RL Solo Air på min reserv hoj och den duger. Gungar dock hellre med nått roligare på min huvudhoj. Erfarenhet på min sektor är att det väldigt viktigt med rätt lufttryck, den dyker iaf. väldigt lätt annars.

Följde med volume spacers på min så gissar att det är samma på din.

Skulle dock säg att Sektor är mycket gaffel för pengarna speciellt om man köper när de reas ut.

Tillbaka
Topp