(OT) {Dykning, Skattjakt} På 6m djup vid en brygga ligger en skatt - hur får jag bäst upp den

swedo

Aktiv medlem
(OT) {Dykning, Skattjakt} På 6m djup vid en brygga ligger en skatt - hur får jag bäst upp den
Älskade Happy,

Min fru med väninner var och bastade vid bryggan och hade istället för bärs med sig 7 flaskor bättre vin och skumpa. För att kyla ner de ädla dryckerna arrangerades en nätpåse i vattnet med motvikt. En motvikt som klarade vikten av 5 flaskor, men inte 7....Skatten ligger nu på botten vid bryggan.

Eftersom detta är vid en båtklubb fanns en båtshake som damerna uppskattar till ca 5meter och den nådde inte botten. Frågan är nu - hur får man bäst upp skatten?

Enklast är väl att dragga med ett ankare, men coolast måste ju vara att dyka. Men behövs det lampa på 6m djup?

Tips mottages tacksamt!

Ja, snorkla ner bara, det blir kul! Tänk på säkerheten bara så du inte fastnar i nån brygga på väg upp eller så.

fiskespö med blysänke och trekrok?
Vanliga fiskedrag sjunker nog inte tillräckligt rakt ner, därav blysänkförslaget.

Man kan inte se botten, betyder det då att man behöver lampa?

Det är ju så kallt i vattnet, så man kommer inte hinna så många försök innan man är genomfrusen.

Man kan inte se botten, betyder det då att man behöver lampa?

Det är ju så kallt i vattnet, så man kommer inte hinna så många försök innan man är genomfrusen.
Inte nödvändigtvis tror jag men är det väldigt mörkt eller grumligt vatten kan det säkert vara bra.

Det brukar snabbt bli kallt ja. Därmed blir det lite otäckt. Lampa kan nog hjälpa. 6m bör inte vara nåt problem annars. Vi spelade uv-rugby på 4.55

Ett eller flera dyk till 6 meters djup i kallt vatten är nog ingen barnlek att genomföra så vill du ha upp skatten innan vattnet blivit varmare så är nog att dragga det enklaste och snabbaste.

6m rakt ner är väl inte plättlätt att fridyka utan att ha gjort sånt förut? Iaf om man måste simma ner? Kanske lättare med ett rep att följa/dra sig ned med?

6m rakt ner är väl inte plättlätt att fridyka utan att ha gjort sånt förut? Iaf om man måste simma ner? Kanske lättare med ett rep att följa/dra sig ned med?
Jag tappade vårt roder till segeljollen för någon sommar sen vid sommarstugan, mellan två y-bommar. Ca 5,5 meter djupt. Tog mig ca 15 dyk och två dagar att få upp det :). Jag konstaterade rätt snabbt att det inte är helt lätt att fridyka så djupt och hitta direkt på botten, jag blev snabbt kall även vid bra vattentemperatur och kort-kort-våtdräkt mitt i somamren. Svårt också att se ngt när man kom ner till botten. Det slutade med att vi dragade med kätting och lina för att hitta det på botten och sen dök jag ner efter linan, det var väldigt effektivt då jag kom rätt direkt.

Jag tappade vårt roder till segeljollen för någon sommar sen vid sommarstugan, mellan två y-bommar. Ca 5,5 meter djupt. Tog mig ca 15 dyk och två dagar att få upp det :). Jag konstaterade rätt snabbt att det inte är helt lätt att fridyka så djupt och hitta direkt på botten, jag blev snabbt kall även vid bra vattentemperatur och kort-kort-våtdräkt mitt i somamren. Svårt också att se ngt när man kom ner till botten. Det slutade med att vi dragade med kätting och lina för att hitta det på botten och sen dök jag ner efter linan, det var väldigt effektivt då jag kom rätt direkt.

Det där lät ju riktigt smart - en kombo!

Glöm inte att tryckutjämna om du ska dyka (håll för näsan och stäng munnen och blås).

Tack, superviktigt tips. Jag har fridykt en del och har dykcert, kanske därav som jag har respekt för kylan och sikten. Men har dykt väldigt lite i sverige, och då bara där det är klart vatten.

Och lampa, det har jag aldrig haft under dyk dagtid ens på 20-25 meter. Det är inte kolsvart, men sikten kan vara begränsad. Den blir inte bättre med lampa.

Som det nån nämnde tidigare, sänk en lina med vikt och fridyk längs med den, bör inte vara några större bekymmer om du är någorlunda vattenvan. Men räkna med att det krävs några dyk om du nu inte har en jäkla tur första gången, lär vara skumt och lätt att man virvlar upp sediment.

Stort tack för alla svar - nu ska en plan utformas och utföras. Om det inte kommer några bilder har jag misslyckats....

+1 på kylan, släpade tillsammans med en polare ut ett gäng betongfundament (formgjutna as till klossar i oljefat, minus faten) för att förankra bojar utanför hans brygga i somras, och trots konstant fysisk ansträngning och 5/3-dräkt tog det inte jättelång tid innan jag började huttra.

Ojdå. En kamrat kan vara bra att ha med. Det kan dessutom vara farligt att dyka med lina om det blir planen så se till att det är uppstyrt.

Mitt råd är att planera utifrån sikt. Jag har dykt vid bryggkanter för att fiska upp borttappade saker vid ett par tillfällen. En av gångerna var inne i en småbåtshamn i Stockholms skärgård där jag inte ens kunde se händerna framför mig när jag kände runt på botten. Bra handskar rekommenderas bestämt i sådana miljöer. Är det en ensligt liggande brygga med sandbotten på västkusten är läget såklart helt annat.

Jag är fridykare :)
Om man ser botten där det är typ 3m djupt så kommer man se botten ganska tydligt när man väl är där nere. Man dyker emot ett mörker men plötsligt uppenbarar sig botten och man ser bra igen. Det är nog bara att dyka ner men våtdräkt, simfenor och viktbälte gör ett sånt dyk mycket enkelt.

Kunde du låta bli att gapskratta när hon berättade ?

Har tidigare haft cert som yrkesdykare. Att rakt av fridyka ner på 6m för att hämta upp ngt är ju inga konstigheter för någon med god vattenvana. MEN Att dyka i hamnar är lite speciellt och kan vara farligt har själv fastnat i kättingarna under en flytbrygga med noll sikt, var inte skitkul men jag och parkamraten kom loss efter ett gäng minutrar som kändes ganska långa.
vet man inte hur det ser ut d v s om det finns risk att fastna under bryggan/kajen så skulle i a f jag valt att gå ner via nedstigare (rep med tyngd i ena änden och flöte i den andra) och sedan inte sökt längre ifrån den än att kunna hålla i den. Behövs det mer utrymme kan man fästa in en söklina längst ner så att man hittar tillbaka till nedstigaren. I hamnar är det nästan alltid risig/dyig botten så att skicka ner nedstigaren en kvart innan första dyket förbättrar chanserna betydligt (då hinner sedementet lägga sig innan du kommer ner). Gå också ner försiktigt så att du inte rör upp botten när du kommer ner för då kommer du inte se ett skit. i hamnar tenderar tunga grejjer dessutom att sjunka ner i botten när de legat ett tag men det borde vara lugnt i det här fallet.
summa sumarum kan detta vara precis hur okomplicerat och enkelt som helst men också bli skitsvårt. Det finns absolut risker (beroende på hur allt ser ut runtomkring) men dessa kan enkelt reduceras om man har lite vett och tänker efter före.
hittar man inte det man söker vid första försöket gäller det att ha en plan för att systematiskt söka av botten. Har varit med om när dykare missar ganska stora föremål på en ganska begränsad yta men har också bevittnat när USB-minne bärgats trots riktigt dåliga odds.

Vid båtklubbar brukar det vara slammigt och dålig sikt.
Vid båtklubbar brukar det vara dykförbud.
Kolla med båtklubben innan ni gör något.

Älskade Happy,

Min fru med väninner var och bastade vid bryggan och hade istället för bärs med sig 7 flaskor bättre vin och skumpa. För att kyla ner de ädla dryckerna arrangerades en nätpåse i vattnet med motvikt. En motvikt som klarade vikten av 5 flaskor, men inte 7....Skatten ligger nu på botten vid bryggan.

Eftersom detta är vid en båtklubb fanns en båtshake som damerna uppskattar till ca 5meter och den nådde inte botten. Frågan är nu - hur får man bäst upp skatten?

Enklast är väl att dragga med ett ankare, men coolast måste ju vara att dyka. Men behövs det lampa på 6m djup?

Tips mottages tacksamt!
Hoppa i med båtshaken och kolla hur mycket som saknas. Förläng med lämpligt skaft. Eller testa att fiska med båtshaken någon meter under ytan.

Om man inte ser äventyret att dyka som det viktigaste så lär krok, sänke och lina vara snabbare. En nätkasse bör väl vara bland det enklaste att få fast på kroken.

Med fenor kommer du ner blixtsnabbt. I övrigt så har andra givit mkt goda råd ovan.

(kul trådstart för övrigt: -)

Med fenor kommer du ner blixtsnabbt. I övrigt så har andra givit mkt goda råd ovan.

(kul trådstart för övrigt: -)
Ja, men samtidigt får man oftast bara ett försök i kvarten med fenor eftersom det oftast river upp massa slam från botten när man vänder uppåt igen.

I det här fallet borde nätpåsen ha ramlat ganska rakt ner och därmed borde det vara ganska lätt att lokalisera den om man släpper ner en lina med en tyngd i från samma ställe där kassen tappades.

Jag tror TS har ett ypperligt läge att skaffa sig en ny hobby på köpet. Köp ett schysst gäddspö med multirulle och fiska upp kassen. Om något år kommer du sen stå där med en fiskeanpassad Tracker från Mojoboats fullsmetad med 100-tusenkronorselektronik som kan självköra i cirklar runt nästa tappade kasse med finsprit. Dina dubbla ekolod kommer kunna peka ut den med mililmeterprecision :).

Lägg ett bud!

1590587755445.png

Älskade Happy,

Min fru med väninner var och bastade vid bryggan och hade istället för bärs med sig 7 flaskor bättre vin och skumpa.
Vilket är snittpriset på flaskorna?
Edit: är det 7 flaskor totalt, eller 7 flaskor vin och 7 flaskor skumpa?

Senast ändrad:
Vilket är snittpriset på flaskorna?
Edit: är det 7 flaskor totalt, eller 7 flaskor vin och 7 flaskor skumpa?

Det är 7 flaskor totalt, kanske 5 vin och två skumpa. Så det är absolut ingen förmögenhet vi talar om. Men jag säger som giganterna av tysk techno; Scooter: The chase is better than the catch (How much is the fish)

Tillbaka
Topp