Den svaga länken kommer att vara ditt eget nät. Jag vet inte vad bästa trådlösa klarar idag, men min router på bottenvåningen (Dlink DIR-636L, "upp till 300 Mbps", inköpt 2014) ger typ 8 megabit här vid hemarbetsplatsen på andra våningen i trävillan, kanske 8 meter raka vägen från routern. Det räcker för strömmad HD-video, men jag kan inte köra videomöten och samtidigt öppna en fil från jobbets servrar utan att allting fryser. Så jag rekvirerade 20 meter nätverkskabel från jobbet istället som jag rullar ut på morgonen och rullar in på eftermiddagen.
Det finns andra lösningar, kanske nyare teknik med bättre räckvidd, repeaterstationer o.s.v. men innan jag springer iväg och handlar nätverksutrustning för tusentals kronor så vill jag ju veta att det ger någon påtaglig förbättring. Den dagen vi bestämmer oss för att byta ut husets sista ojordade uttag är jag sugen på att installera fast nät. Förra ägaren förberedde för att dra kabel, men slutförde aldrig.
Att dra kabel är nog ofta värt arbetet.
Jag har fiber med en 100/10-lina in (gammalt kollektivt och väldigt prisvärt avtal i en vägförening) och kör på parollen att allt som sitter fast med en strömkabel ska även sitta fast med en nätverkskabel (om det är en enhet som använder nätverk är väl bäst att jag lägger till för att inte lämna öppet mål för någon som är på hugget ?).
Det jag brukar bära omkring på får gärna vara trådlöst.
Repeaters och bryggor är jag mycket skeptisk till då de genererar en onödig belastning på det trådlösa nätet. Sådana bör man undvika i det längsta om man har möjlighet.
Jag kör 3st gamla Asus RT-n66u (som jag kör med Merlins utmärkta firmware), varav två (som jag köpt begagnade) går som (trådade) accesspunkter och därmed har jag bara clientbaserad roamning. Jag har sällan mindre än 50 Mbit trådlöst när jag mäter mot bredbandskollen, även i verkstaden i förrådet/garaget eller ute på tomten.
Det är "omodern" utrustning, men funktionen är utmärkt och inköpskostnaden har varit förhållandevis låg och jag har redan använt prylarna i många år och har inte för avsikt att byta förrän något ger upp.
Även med en så gammal router kan jag köra min egen OpenVPN-server. Väldigt enkelt att sätta upp.
Nu rekommenderar jag inte någon att köpa riktigt så gamla prylar, men jag vill bara påtala att det sällan behövs en router för 3-4 kkr eller mer med massor med spröt åt alla håll, eller något av de mycket fräcka prylar med mer central managering som finns idag...om man inte är road av det och har intresset av att knåpa med nätverk, optimera och leka runt.
ISP:ernas burkar tycker jag däremot att man bör undvika i det längsta om man kan och vill ha en stabil funktion med lite möjligheter att påverka själv. Det är inte rocket scienece att konfigurera en router och en accesspunkt.