[OT] Fiber!

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
[OT] Fiber!
Nu är fibern inkopplad så nästa steg är att hitta bästa nätoperatör. Vem ger bäst och mest valuta för sitt bredband?
Jag spelar inte spel och har mest behov av att se streamad film och vara på sociala sidor(happy).
Alltså uppkopplad dator, TV med tillbehör och mobiltelefån. Jag TROR att 100 Mbits räcker.
Alla synpunkter mottages med intresse.

[OT] Fiber!
Finns säkert lokala leverantörer runt om i Sverige med kampanjer mm. Men med det sagt, Bahnhof har jag och för 299 kr/månad lev de 250/100.
Du klarar dig fint med 100 Mbit.

[OT] Fiber!
Jag har ett lokalt stadsnät så jag kan ha "alla" leverantörer.
De har ingen egen bredbandsleverantör utan tillhandahåller endast nätet. Det är ju praktiskt.
Utmärkt, kolla in Bahnhof de ligger bra i pris och värnar personlig integritet. De vill antagligen sälja på dig ngt slags paket med IP-tv eller VPN men det är helt upp till dig. Jag har endast fiber från dem.

[OT] Fiber!
Ja. det räcker. Telia har fungerat bra förutom när de sumpade DNS på både mobilnätet och fiber samtidigt för nån månad sen. Alternativet är Bahnhof ja.
Man bör väl skifta mellan B och T varje gång de skickar ett erbjudande men jag orkar inte.

Jag har Telia 250 på 4 personer och 20 talet enheter. Ser aldrig botten. Dock med en bättre router.

[OT] Fiber!
Jag har haft flera olika leverantörer och inte blivit nöjd med servicenivån tills jag landade hos Bahnhof. Den som levererar tjänsten i grund och botten här där jag bor är väl inte den starkast lysande stjärnan, men när jag gång efter gång fick höra av supporten hos de ISP som får mina pengar och som jag är kund hos olika varianter av "felet ligger inte hos oss så vi kan inte hjälpa dig" snear jag ur. Jag fick felsöka på egen hand och hade i princip bättre svar än både Tier 1 och 2 redan innan jag ringde. Hos Bahnhof har jag inte hört annat än "oj, XX:s infrastruktur har hängt sig, vi löser det" (nästan alltid XX:s DHCP som går ner) och så har allt fungerat efter 5 minuter. Och så är de billigare än de flesta andra.

Edit: och så kan man få 5 VPN-anslutningar som fungerar både på telefoner och datorer för en struntsumma per månad :-)

[OT] Fiber!
Nu är fibern inkopplad så nästa steg är att hitta bästa nätoperatör. Vem ger bäst och mest valuta för sitt bredband?
Jag spelar inte spel och har mest behov av att se streamad film och vara på sociala sidor(happy).
Alltså uppkopplad dator, TV med tillbehör och mobiltelefån. Jag TROR att 100 Mbits räcker.
Alla synpunkter mottages med intresse.

Den svaga länken kommer att vara ditt eget nät. Jag vet inte vad bästa trådlösa klarar idag, men min router på bottenvåningen (Dlink DIR-636L, "upp till 300 Mbps", inköpt 2014) ger typ 8 megabit här vid hemarbetsplatsen på andra våningen i trävillan, kanske 8 meter raka vägen från routern. Det räcker för strömmad HD-video, men jag kan inte köra videomöten och samtidigt öppna en fil från jobbets servrar utan att allting fryser. Så jag rekvirerade 20 meter nätverkskabel från jobbet istället som jag rullar ut på morgonen och rullar in på eftermiddagen.

Det finns andra lösningar, kanske nyare teknik med bättre räckvidd, repeaterstationer o.s.v. men innan jag springer iväg och handlar nätverksutrustning för tusentals kronor så vill jag ju veta att det ger någon påtaglig förbättring. Den dagen vi bestämmer oss för att byta ut husets sista ojordade uttag är jag sugen på att installera fast nät. Förra ägaren förberedde för att dra kabel, men slutförde aldrig.

[OT] Fiber!
Jag har trådat en AP (accesspunkt) till övervåningen i trävillan. Kör TV trådat annars allt via wifi.
Antar att sonen vill ha trådat vad det lider ner till källaren men det blir ngt för framtiden.

[OT] Fiber!
Smaken är verkligen som baken när det gäller nätverkshårdvara, men jag har haft god erfarenhet av TP-Link efter att ha kört mycket annat både hemma och i yrkessammanhang. Just nu är det en AX3000 men innan dess var det en AC1750 som också fungerade bra. Det är draget koppar från fiberintaget till routern och därifrån vidare till musikstreamern, TV och till de tyngsta speldatorerna. Nu har jag bara tre våningar i trä och ingen källare, men jag har stark signal på det trådlösa nätverket i hela huset och trädgården, till och med så att telefonen plockar upp signalen 75-100 m hemifrån beroende på väder.

Om man vill gå vidare från Plug-n-Play så är det lätt att sätta upp prioritering, filtrering och loggning både via web och app och den har även stöd för nätverksbackup till hårddisk via usb 3.0. Den har nog allt jag letat efter och stöder de senaste standarderna. Tänk om jag bara kunde hitta en mtb som passar till allt...

[OT] Fiber!
Har haft Bahnhof och Telia som båda fungerat utan problem. Fn bor jag i en fastighet där vi är bundna till Telia och enda nackdelen är egentligen att det blir ganska dyrt. 100mbit ska räcka utan problem, men komplettera ev. med en bättre router än operatören skickar med.

[OT] Fiber!
fiber är ju fiber. grattis till det:)

en kompis har typ 1000 mbit per sekund, han arbetar bland annat med högupplösta videosekvenser.

själv kör jag 4g då det råder viss irritation över prisbilden på fiber i vår stad.

direktuppkoppling utomhus ger 158 mbit, via router och wifi inomhus 50-60. rätt ok ändå?

[OT] Fiber!
fiber är ju fiber. grattis till det:)

en kompis har typ 1000 mbit per sekund, han arbetar bland annat med högupplösta videosekvenser.

själv kör jag 4g då det råder viss irritation över prisbilden på fiber i vår stad.

direktuppkoppling utomhus ger 158 mbit, via router och wifi inomhus 50-60. rätt ok ändå?
Vad har du för 4G-abonnemang för att få tillräckligt stor data bucket till rimligt pris?

[OT] Fiber!
Ang TS fråga säger jag också Bahnhof. När föräldrarna skaffade fiber för ett par år sedan fick jag ”äran” att välja leverantör av de 8-10 st som fanns i det stadsnätet. Då låg Bahnhof bäst till prismässigt (strax under 300kr för 100/100 om jag minns rätt), hade ett bra intro-erbjudande, och det har fungerat helt utan problem sedan dess. IP-telefoni ingick också, så de kunde flytta sitt fasta nummer dit.

[OT] Fiber!
Vad har du för 4G-abonnemang för att få tillräckligt stor data bucket till rimligt pris?
med tre har jag haft 500 gig per månad. varit tillräckligt i vårt fall. det skulle t ex räcka till tv-tittande, men där kör vi vanlig luftledning för det mesta.

men snart efter två år lär det bli fritt. kommer inte ihåg vad jag betalar, men det är två-tre hundra inklusive ett modem och bindning två år.

bygger ju på att det står en 4g-mast nära huset.

en kompis på annan ort har fritt med tele2, men sist jag frågade betydligt dyrare. verkar inte heller där vara något som man till rimligt pris allmänt går ut med, utan det erbjuds antingen i kampanj, eller i någon uppgradering för existerande kunder.

[OT] Fiber!
Bahnhof även här. Vi kör på 100/100. Den uppkopplingen har inte räckt till i alla lägen så vi kommer att öka till 250/100. Dock var vår hårdvara (fiberbox) en äldre så vi kunde inte byta direkt utan fick installera ny utrustning. Vad det gäller nätverket hemma så kör vi trådat till alla fasta enheter som kräver bandbredd samt att vi har tre TP-Link Deco M9 Plus enheter (ett på varje våningsplan) som även de är trådade. Det vi har upplevt med 4 användare i huset så räcker inte 100/100 till.

[OT] Fiber!
Den svaga länken kommer att vara ditt eget nät. Jag vet inte vad bästa trådlösa klarar idag, men min router på bottenvåningen (Dlink DIR-636L, "upp till 300 Mbps", inköpt 2014) ger typ 8 megabit här vid hemarbetsplatsen på andra våningen i trävillan, kanske 8 meter raka vägen från routern. Det räcker för strömmad HD-video, men jag kan inte köra videomöten och samtidigt öppna en fil från jobbets servrar utan att allting fryser. Så jag rekvirerade 20 meter nätverkskabel från jobbet istället som jag rullar ut på morgonen och rullar in på eftermiddagen.

Det finns andra lösningar, kanske nyare teknik med bättre räckvidd, repeaterstationer o.s.v. men innan jag springer iväg och handlar nätverksutrustning för tusentals kronor så vill jag ju veta att det ger någon påtaglig förbättring. Den dagen vi bestämmer oss för att byta ut husets sista ojordade uttag är jag sugen på att installera fast nät. Förra ägaren förberedde för att dra kabel, men slutförde aldrig.

Att dra kabel är nog ofta värt arbetet.
Jag har fiber med en 100/10-lina in (gammalt kollektivt och väldigt prisvärt avtal i en vägförening) och kör på parollen att allt som sitter fast med en strömkabel ska även sitta fast med en nätverkskabel (om det är en enhet som använder nätverk är väl bäst att jag lägger till för att inte lämna öppet mål för någon som är på hugget ?).
Det jag brukar bära omkring på får gärna vara trådlöst.

Repeaters och bryggor är jag mycket skeptisk till då de genererar en onödig belastning på det trådlösa nätet. Sådana bör man undvika i det längsta om man har möjlighet.
Jag kör 3st gamla Asus RT-n66u (som jag kör med Merlins utmärkta firmware), varav två (som jag köpt begagnade) går som (trådade) accesspunkter och därmed har jag bara clientbaserad roamning. Jag har sällan mindre än 50 Mbit trådlöst när jag mäter mot bredbandskollen, även i verkstaden i förrådet/garaget eller ute på tomten.
Det är "omodern" utrustning, men funktionen är utmärkt och inköpskostnaden har varit förhållandevis låg och jag har redan använt prylarna i många år och har inte för avsikt att byta förrän något ger upp.
Även med en så gammal router kan jag köra min egen OpenVPN-server. Väldigt enkelt att sätta upp.
Nu rekommenderar jag inte någon att köpa riktigt så gamla prylar, men jag vill bara påtala att det sällan behövs en router för 3-4 kkr eller mer med massor med spröt åt alla håll, eller något av de mycket fräcka prylar med mer central managering som finns idag...om man inte är road av det och har intresset av att knåpa med nätverk, optimera och leka runt.
ISP:ernas burkar tycker jag däremot att man bör undvika i det längsta om man kan och vill ha en stabil funktion med lite möjligheter att påverka själv. Det är inte rocket scienece att konfigurera en router och en accesspunkt.

[OT] Fiber!
Att dra kabel är nog ofta värt arbetet.
Jag har fiber med en 100/10-lina in (gammalt kollektivt och väldigt prisvärt avtal i en vägförening) och kör på parollen att allt som sitter fast med en strömkabel ska även sitta fast med en nätverkskabel (om det är en enhet som använder nätverk är väl bäst att jag lägger till för att inte lämna öppet mål för någon som är på hugget ?).
Det jag brukar bära omkring på får gärna vara trådlöst.

Repeaters och bryggor är jag mycket skeptisk till då de genererar en onödig belastning på det trådlösa nätet. Sådana bör man undvika i det längsta om man har möjlighet.
Jag kör 3st gamla Asus RT-n66u (som jag kör med Merlins utmärkta firmware), varav två (som jag köpt begagnade) går som (trådade) accesspunkter och därmed har jag bara clientbaserad roamning. Jag har sällan mindre än 50 Mbit trådlöst när jag mäter mot bredbandskollen, även i verkstaden i förrådet/garaget eller ute på tomten.
Det är "omodern" utrustning, men funktionen är utmärkt och inköpskostnaden har varit förhållandevis låg och jag har redan använt prylarna i många år och har inte för avsikt att byta förrän något ger upp.
Även med en så gammal router kan jag köra min egen OpenVPN-server. Väldigt enkelt att sätta upp.
Nu rekommenderar jag inte någon att köpa riktigt så gamla prylar, men jag vill bara påtala att det sällan behövs en router för 3-4 kkr eller mer med massor med spröt åt alla håll, eller något av de mycket fräcka prylar med mer central managering som finns idag...om man inte är road av det och har intresset av att knåpa med nätverk, optimera och leka runt.
ISP:ernas burkar tycker jag däremot att man bör undvika i det längsta om man kan och vill ha en stabil funktion med lite möjligheter att påverka själv. Det är inte rocket scienece att konfigurera en router och en accesspunkt.
Det stämmer säkert. Är man lite intresserad och pyssligt lagt så kan man sätta upp ett eget nätverk trådat hemma och få bra prestanda.
Jag drog tråd till en Ubiquiti Unifi AP-AC Long Range som sitter i en garderob på övervåningen. Mätte nyss i rummet bredvid:
1591774654737.png

Denna AP gör också att jag har hyffsad täckning ute i trädgården. Bor i trähus får man nog lägga till. Betonglådor kan vara lite knepigare.

[OT] Fiber!
Har Banhof sedan 5 år och det har funkat bra. Hade från början 100/10 i fibern och det har räckt bra även med tre barn i 20-års åldern boende hemma. Dock streamade vi inte så ofta film i början. Vi fick höjt till 250/100 i höstas då 100/10 inte längre kunde erbjudas. Märket ingen skillnad. Fick bara drygt 100 mbit mot Bredbandskollen, med nätverkskabel mellan dator och router. Routern var då 5 år gammal. Bytte i våras till 4st Asus Lyra mini och har nu mellan 70 och 130 mbit wifi i stort sett överallt i huset. Har tillfälligt fått 500/100 av Banhof och mäter med sladd över 350 mbit.

[OT] Fiber!
Jag tackar för era synpunkter. Det lutar åt Bahnhof eftersom jag har mest behov på entreplan och har möjlighet att tråda TV med tillbehör.
Jag spelar inte och behöver inte den kapaciteten.

[OT] Fiber!
Tror att de flesta leverantörer är bra.
Men om du får något problem är Bahnhof klart mycket bättre. Deras support kan hjälpa dig, till skillnad från de andras. De hjälpte mig med Comhems TV lösning som inte funkade.

[OT] Fiber!
Det här med olika kostnader för samma operatör i olika nät beror på fibernätets ägare.
En del stadsnät fakturerar nätavgiften för fibern på elfakturan, sedan så får man abonnemangsavgiften direkt från operatören, utan nätavgift.
Andra nätägare fakturerar operatören för nätavgiften och operatören bakar sedan in nätavgiften i abonnemangsavgiften.
Ett exempel från ett energibolags stadsnät gällande Bahnhof 100/100:
Där får du en faktura från Bahnhof på 89 SEK/mån. Sedan så får du en nätavgift på 175 SEK/mån på elfakturan för att transportera datatrafiken i stadsnätet. 264 SEK/mån totalt för Bahnhof 100/100.

[OT] Fiber!
Tror att de flesta leverantörer är bra.
Men om du får något problem är Bahnhof klart mycket bättre. Deras support kan hjälpa dig, till skillnad från de andras. De hjälpte mig med Comhems TV lösning som inte funkade.
Skulle säga både ja och nej. De visste inte hur man gjorde port forwarding i deras egen router...
Hade telia öppen fiber i kåken när jag flyttade in, bytte till bahnhofs fiber för jag misstänker att det kommer krävas bandbredd inom ett par år och telia tog 1000 spänn för gigabit där bahnhof tar 300.
Sen blev man iofs tvingad till "Sappa" för tv (som vi skulle ha). Ingen rolig läsning om man ser recensioner och det var rätt uselt i början men de löste det på någon vecka tillsammans med Bahnhof så jag har inte så mycket att klaga på just nu.

/R

[OT] Fiber!
Har Bredband 2 jag, 100/10. Vi är två som använder det samtidigt ofta, ibland streamar vi film båda två samtidigt. Jag kör trådat och ibland wifi, tjejen bara wifi. Funkar fint.

För wifi har jag sådan Ubiquiti router med bara en AP just nu, verkar fungera hyffsat på alla ställen i vårt hus, kanske blir en AP till senare för att stärka upp ytterligare.

Tillbaka
Topp