Montera cykelsits för barn

xzyeed

Aktiv medlem
Hej!

Har en liten fundering. Jag och min fru har köpt en cykelsits till vår dotter. Det är av denna modell . Alltså med snabbfäste som monteras på sadelröret. Har prövat det på min frus gamla stålcykel och där fungerade det bra. Jag undrar dock om det även funkar att montera det på min cykel som är en Marin San Rafael DS2, d.v.s. en aluminiumram. Håller aluminium lika bra för detta? Är det någon som har erfarenhet av detta? Dottern väger runt 17 kg. Vill bara vara säker på att det är OK innan vi ger oss ut på cykeltur.

Jag vet inte men tror det stod på vår att pakethållare ändå är ett krav. Sen är 17kg bandit mycket som fan att ha i stol.
Vi har bytt till påhängscykel vid just 17-18kg.

Edit. Det lär väl bero på hur mycket marginal man har till max systemvikt också. Lär ju bli en del sammanlagt

Jag vet inte men tror det stod på vår att pakethållare ändå är ett krav. Sen är 17kg bandit mycket som fan att ha i stol.
Vi har bytt till påhängscykel vid just 17-18kg.

Vår modell kräver inte pakethållare, frun har inte det på sin cykel, så just det är inget problem.
Jo, visst, det är lite tungtrampat med henne i sitsen. Hon kan dock inte cykla själv än, är bara knappt 3 år.

Vår modell kräver inte pakethållare, frun har inte det på sin cykel, så just det är inget problem.
Jo, visst, det är lite tungtrampat med henne i sitsen. Hon kan dock inte cykla själv än, är bara knappt 3 år.
Ålder och uppförande spelar roll. 17kg som lutar sig för att ha koll på omkörningarna känns.
Min grabb är liten för sin ålder

Avdelning anekdotisk bevisföring, men jag kör en sån på min gamla cannondale från 95 i alu utan problem. Funkar för treåring, funkar sämre för femåring, som ändå hellre cyklar själv.

Avdelning anekdotisk bevisföring, men jag kör en sån på min gamla cannondale från 95 i alu utan problem. Funkar för treåring, funkar sämre för femåring, som ändå hellre cyklar själv.

Ok! Ja jag undrar alltså mest om aluminiumramen klarar belastningen på samma sätt som en stålram. Har ingen erfarenhet av att testa på aluminium.

Ok! Ja jag undrar alltså mest om aluminiumramen klarar belastningen på samma sätt som en stålram. Har ingen erfarenhet av att testa på aluminium.
För min del har det funkat bra i alla fall. Har en kompis som också kör samma setup, blir ju ett ganska jämt tryck över hyfsat stor yta med ett sådant fäste tänker jag.

Tillbaka
Topp