VARNING för bedragare på Köp och sälj

Många köpare senaste tiden som inte klarar av att föra över rätt belopp med Swish, det är alltid för lite.

Var med om samma sak nyligen, köparen swishade 400 istället för 500 som var överenskommet.
Swishade tillbaka 350kr och skrev tack för visat intresse.
Han ursäktade sig med att han blandade ihop det med en annan affär han höll på att göra och vi löste det.

Visst det var småpengar men man gör bara inte så, väldigt fult tycker jag.
Hade inte accepterat 10kr mindre än överenskommelsen av princip.

Aldrig råkat ut för detta. Hade nog blivit förbannat och hållt ett tag på pengen och spelat lite dum. Vaddå swish? Jag har inte fått några pengar.

Skriv en notis i annonsen om att om de strular vid betalningen så tas en expeditionsavgift ut. Dvs om de inte betalar rätt belopp så höjs priset alternativt så sker återbetalning med avdrag för avgiften.

Har observerat ett ökat antal hjälmar och glasögon till försäljning. Kanske helt normalt för säsongen men antalet POC och Oakley är markant. Har frågat tre annonsörer efter kvitton och ingen av dom har haft trots ”ny produkt, passade inte mig” annons. Får magkänslan av import från wish och aliexpress. Begär ALLTID kvitto från första köp!
Finns det falska Poc hjälmar också? Falska glasögon är det hur lätt som helst att se skillnaden på, speciellt Oakleys. 100% finns det bättre kopior på, men linsfärgerna ser man skillnad på.

Om de inte har kvitto, be de att fota serienr på ram och låda.

Jag svarade att han inte ska tramsa. Det verkar vara utbrett, finns det verkligen säljare som accepterar det rakt av?

Och dagens som låtsades att han sett det lägre priset i en annan annons, ja varför köper han inte den billigare då istället direkt för att slösa bådas vår tid.
Det verkar som idioterna från blocket har infiltrerat Happy.?

Finns det falska Poc hjälmar också? Falska glasögon är det hur lätt som helst att se skillnaden på, speciellt Oakleys. 100% finns det bättre kopior på, men linsfärgerna ser man skillnad på.

Om de inte har kvitto, be de att fota serienr på ram och låda.
För många med ögon för detaljer och det estetiska är det enkelt men för en del är det svårt.

En annan sak, verkar tydligen vara okej med stulna bilder man ej äger upphovsrätten till på K&S trots att de skrivna reglerna är tydliga på den punkten. Har tidigare ikväll rapporterat ett gäng köpesannonser med bilder som annonsörerna själva ej äger, men som där bilderna fortfarande är kvar.

Nu vet jag inte om det är så i just det här fallet, men glöm inte att skriva varför det rapporteras. Väldigt många rapporter kommer helt utan beskrivning och då är det svårt att veta varför det rapporteras ibland.

Jodå, jag fyllde i förklaring med dessutom citering från er regeltext på samtliga rapporter ikväll.

"Annonsbilder där annan part inte godkänt publicering av bilden eller där upphovsrätten är oklar får inte användas."

Senast redigerad av en moderator:
Finns det någon varningslista för säljare på happy eller hur gör ni? Jag köpte en kassett av en kille. I en vecka skulle den "skickas imorgon". Sedan var den skickad. Sedan förstår han inte vad som hänt för han angav mitt nummer för tracking, dock har postnord ingen uppgifter om något paket i mitt nummer och han kan inte visa något kvitto. Hans sista argument v
var att han betalade 140 sek i frakt för en kassett (!) men kan trots detta inte ge något underlag. Av egen erfarenhet vet jag att det kostar 56:- med spårbart skicka lätt och har han betalat 140:- så hade han skickat det som paket och då fått lämna sina egna uppgifter.

Finns det någon varningslista för säljare på happy eller hur gör ni? Jag köpte en kassett av en kille. I en vecka skulle den "skickas imorgon". Sedan var den skickad. Sedan förstår han inte vad som hänt för han angav mitt nummer för tracking, dock har postnord ingen uppgifter om något paket i mitt nummer och han kan inte visa något kvitto. Hans sista argument v
var att han betalade 140 sek i frakt för en kassett (!) men kan trots detta inte ge något underlag. Av egen erfarenhet vet jag att det kostar 56:- med spårbart skicka lätt och har han betalat 140:- så hade han skickat det som paket och då fått lämna sina egna uppgifter.

Tomtarna som blåser hängs väl ut här.

Ibland kan det vara bra med en egen gröningstråd likt ”darknet” så man vet att det inte är scammer man har att göra med.

Vi har fått in några rapporter om en ny bedragare med användarnamnet ToreTankbil.

Svarar på köpesannonser och tar emot betalningen med Swish till nummer 0790456449 (Bedrägeri Varning - överför inga pengar) (och är därmed inte anonym..).

Initialerna är T Ö.

Kontot är avstängt.

Tore år åtalad i flera mål eller förekommande i flera fall av tvistemål eller strafföreläggande. Ett eller flera ärenden avser brottmål där Tore åtalats vid en eller flera domstolsinstanser. ?

Kan vara så att det inte alls är nått konstigt här, men det "ser" lite skumt ut att skapa konto kl 4 på natten för att sälja ett oanvänt AXS-kit (för 6000kr) utan bild och gärna med postnord som faktiskt inte har någon garanti på leverans etc.

Just sayin'...
Screenshot 2020-06-09 at 07.48.41.png
Screenshot 2020-06-09 at 07.48.48.png

Kan vara så att det inte alls är nått konstigt här, men det "ser" lite skumt ut att skapa konto kl 4 på natten för att sälja ett oanvänt AXS-kit (för 6000kr) utan bild och gärna med postnord som faktiskt inte har någon garanti på leverans etc.

Tack för tipset! Kontot är avstängt.

Använd alltid digital köpekontrakt om ni inte träffas (ni kan använda det då också). Det är gratis.

Senast ändrad:
Vafan. Här är man uppvuxen med sunt bondförnuft. Man litar på alla, men lik förbannat så luras man. Inte tänker väl jag på att granska en användare. Inte heller vart pengarna landar. "Det är väl en skön cyklist som vill sälja iväg lite grejer bara"
Jaja, 569kr är väl inte allt, men surt är det ju alltid..

Vafan. Här är man uppvuxen med sunt bondförnuft. Man litar på alla, men lik förbannat så luras man. Inte tänker väl jag på att granska en användare. Inte heller vart pengarna landar. "Det är väl en skön cyklist som vill sälja iväg lite grejer bara"
Jaja, 569kr är väl inte allt, men surt är det ju alltid..
Vem lurade dig då?

Varning för
Rolle83
karlssonroland83@gmail.com
0704102564 (Bedrägeri Varning - överför inga pengar)
clearingsnummer från Forex

Använd alltid digital köpekontrakt om ni inte träffas (ni kan använda det då också). Det är gratis.

Om ni råkat ut för ett bedrägeri. Gör alltid en polisanmälan oavsett vilken summa det rör sig om. Gör även en anmälan till banken.

Senast ändrad:
Ska kanske handla av en som varit medlem i en månad. Är lite nervös över att Swisha i förväg. Hur är det bäst att göra då? Förutom att skriva kontrakt. Alltså själva betalningen, vad är det bästa sättet att utföra det på?

Ska kanske handla av en som varit medlem i en månad. Är lite nervös över att Swisha i förväg. Hur är det bäst att göra då? Förutom att skriva kontrakt. Alltså själva betalningen, vad är det bästa sättet att utföra det på?

Du kan ju alltid be om ett foto på det du ska köpa + något som inte går att fejka typ ditt namn på en lapp. Sen brukar jag söka runt på nätet på namn och nummer och se om man hittar jobb, adress osv. Kolla typ mrinfo och se om personen är straffad.

Du kan ju alltid be om ett foto på det du ska köpa + något som inte går att fejka typ ditt namn på en lapp. Sen brukar jag söka runt på nätet på namn och nummer och se om man hittar jobb, adress osv. Kolla typ mrinfo och se om personen är straffad.
Ok, tack för alla svar.

Brukar själv fota hela processen när jag ska skicka. Delar, låda, fraktsedel osv. Ok, nu handlar det om 1500kr men man blir lite nojig när man läser den här tråden.

De allra flesta transaktioner sker utan problem så jag hade inte varit allt för orolig ändå. Vi har haft över 100 000 annonser sen start.

Det är väldigt få bedragare som vill outa sin identitet, kan bara komma ihåg 2-3 stycken faktiskt som tagit mot betalning via swish.

Googla numret, googla namnet som är knutet till numret, använd digitalt köpekontrakt så att du är säker på identiteten.

Blev nog hyffsat blåst precis.
Annons med fler varor. Fotade, ordentligt specade och rimligt prissatta.
Kontakt med säljare via PM. Säljaren var vältalig och erbjöd mig att komma och hämta efter kl 16 eller få det skickat.
Jag ville ha det skickat och då fick jag till svar att det skulle fixas idag på morgonen mellan 8-9 och att jag kunde betala då.
Säljaren skulle också uppdatera annonsen att skorna jag ville ha var sålda, vilket också är gjort tillsammans med ett par andra grejer. Så det kändes rätt seriöst.

Fick nu på morgonen ett pm att skorna var skickade och en croppad screenshot på en inlämningsbekräftelse utan egentliga detaljer.
Jag gick in och gjorde en banköverföring på summan för skorna + 65:- i frakt som vi kommit överens om. När min bank autofyllde att mottagaren var Forex började det plinga lite svagt i nån varningsklocka.
Kollade upp namn och nummer som säljaren uppgav nu på morgonen. Namnet tillhör en ensamstående 87-årig herre i västsverige och numret en 73-årig man i Götet.
Screenshot_20200615-100151_Chrome.jpg

Varning för Cyril Menon som säljer en Scapin här: https://happyride.se/annonser/ad.php?id=121213
Se konversation på Facebook, Cyklar/ Cykeldelar köpes. Tog emot handpenning och nekade sedan affär om inte priset gick upp till 12000.

Sådant beteende bör bestraffas hårt. Det gör mig heligt förbannad. Pacta sunt servanda.

Du ser ut att ha på fötterna för att driva detta rättsligt. Det tycker jag att du skall göra.

Sådant beteende bör bestraffas hårt. Det gör mig heligt förbannad. Pacta sunt servanda.

Du ser ut att ha på fötterna för att driva detta rättsligt. Det tycker jag att du skall göra.
Varför det?
Får man tillbaka handpenningen, så är det väl ändå hyfsat lugnt. Inte värt att ta upp en drös andra människors tid för att avgöra fallet.
Visst, inte något trevligt sätt att göra affärer, men det kan väl stanna vid ett "Fy!" och inte driva det rättsligt.

Jag vill bara vara tydlg med att det inte är jag som är den drabbade utan jag såg bara att det fanns till salu här med.

Varför det?
Får man tillbaka handpenningen, så är det väl ändå hyfsat lugnt. Inte värt att ta upp en drös andra människors tid för att avgöra fallet.
Visst, inte något trevligt sätt att göra affärer, men det kan väl stanna vid ett "Fy!" och inte driva det rättsligt.

Därför att avtalslagen är en av de mer grundläggande delarna av vår lagstiftning. Den befäster en idé om att vi kan ha tilltro vill våra medmänniskor.

Jag blir i ärlighetens namn både upprörd och nedslagen av att höra hur många resonerar i samband med att det diskuterats affärer. Hur lättvindigt många verkar ta på ingångna avtal och överenskommelser.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp