Gubber å kärringer, huk er i bänkera, för nu laddar han om!
Runt lunch rasslade det till i brevinkastet när postmannen tvångsfistade in posten.
Yes! Första delarna i operation Rädda hjul hade kommit. Ny XD body till CarbonTi navet, lite oil slick bling i form av tubelessventiler och lite bromsskive titanskruv.
Hjulena som jag tjatat om är alltså ett par B.O.R. kolfiberhjul med Sapim ekrar, Tune framnav och CarbonTi baknav. Jag laborerade länge i huvudet med att köpa nya hjul, antingen vanliga systemhjul, eller något billigt custom set från typ actionsports. Tänkte även köpa nav löst och bygga hjulen själv. Jag ville ha ett par lätta hjul,gärna under 1400 gram och insåg snabbt att hur jag än gjorde så skulle det bli onödigt dyrt. Det är därför jag är så lycklig över att ha fått ett 1300 grams hjulpar med väldigt fina nav för en töntig peng.
De är lite repiga, och en hel del stenskott, tänk Mikael Tornvings fejs, men raka och och naven låter som faktiskt exakt som introt på Fleetwood Macs Little Lies.
Men det fanns en orsak till det billiga priset. En spricka i bakfälgen ackompanjerad av en delaminering värdig Johannes Brosts ögonpåsar. Men, projektets fokus är ändå att i sån stor mån som möjligt ta tillvara på saker, och ge dem en andra chans.
Det går att rädda, fälgen håller luften då jag testat med däck och tubeless vätska. Har även både släppt och dragit åt eker spänningen för att se om något rör på sig, men det verkar stabilt. Då kör vi! Först markerar vi upp det skadade området, och lägger till lite runt om, det är här vi ska gå på och slipa.
Sen gör jag en slipning i två steg. Först slipar jag bort det delaminerade kolfibret. Det är bara det yttersta "snygga" ud lagret som finns där för att ge ett unisont utseende. Sen slipar jag en omgång till så jag slipar mig "förbi sprickan". Här ser vi att det är en "dubbelbottnad" fälg med en skumkärna(det vita i bilden). Nu har jag slipat en halvmåne i fälgen så vi får en "bred" yta att bygga upp med kolfiber på.
Tanken är nu att fylla på halvmånen med kolfiber. Skillnaden här gentemot min "lagning" på sadelröret är att vi inte kan linda runt fälgen, vi får nöja oss med att "bre smörgås" så att säga.
Här börjar jag lägga på lagren med kolfiber, först ett par klippta bitar 3k väv som jag lägger korsandes över varann. Nu tog jag inga bilder på hela den processen tyvärr. Men det vi ser på bilden är 4 sista lager med Dd väv som jag la på toppen för att "försluta" min lagning. Det ser också rätt kladdigt ut, men det gör ingenting alls. Det jag gör sen är att linda tejp hårt runt hela det laminerade området för att lägga tryck på det samtidigt som man klämmer ut luftbubblor och onödig epoxi. Är man proffsig använder man perforerad tejp som krymper med värme vilket gör att den automatiskt lägger tryck på lamineringen samtidigt som den evakuerar epoxi genom perforeringen.
Har man inte tillgång till detta så kan man använda perforera en rulle eltejp som man sedan lindar HÅRT runt lamineringen.
Kommer man sen på en efter en stund att man har för lite eltejp så kan man i panik ta vilken tejp som helst, t.ex frystejp, linda hårt som fan samtidigt som man febrilt sticker den med en nål. Gissa vad jag valde...suck...
Finishen ser ju ut som en böckling ungefär, men det gör inte så mycket. På toppen ligger det som sagt 4 lager Ud kolfiber för att ha lite slipmån. Jag vill nämligen försöka återskapa formen på fälgen med den platta sidan ytterst på fälgen.
Efter slipning ser fälgen ut så här. Och det är ungefär så här skillnaden är mellan att använda proffsgrejer i en bra verkstad gentemot att slabba på kvällen på köksbordet och undvika att resten av familjen dör i epoxi ångorna. Ytan är perfekt slät men ser ut som jakaranda möbel vid lagningen. Vågigheten kommer sig av den ojämna lamineringen vi såg tidigare, väven dras lite åt olika håll när man tejpar, och när man sedan slipar ner det blir det som ådring. Jag bryr mig inte jättemycket om att det ser ut så här då jag kommer att slipa ner hela fälgarna och lägga en ny klarlack på dem.
Det jag vill vara tydlig med är att det här är ingen "så här SKA du göra" guide, jag ville bara visa hur jag gjorde. Jag är inget proffs på kolfiber, men har jobbat en del med det i jobbet och har turen att känna människor som jobbar professionellt med detta, jag har alltid någon att rådfråga i mina egna köksbordssprojekt. Det jag vill uppmana är att våga fixa själv, om du inte har pengarna att betala någon att laga det, eller köpa helt nytt. Det är både kul och lärorikt, facit finns på internet.
Här har jag börjat med finish arbetet på resten av fälgarna. Att sitta och leta repor som du sedan fyller i med en färgpenna är en bra terapi, en öl, lite bra musik.
Sedan går jag på med 800 slipduk och slipar av ytan. De "stenskott" som sedan har färg kvar i sig är kräver lite mer arbete och efter att ha rengjort dem med aceton, få bort eventuellt fett och skit, men även få bort märkfärgen. Sedan duttar jag i lite epoxi i varje stenskott, låter det torka för att sedan gå över med 500 papper för att släta ut dem.
Sååå....vad gör ni i midsommar?
Fortsättning följer....