Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Mest en känsla för mig från att ha haft det bak rätt mycket.

Samma här men....
DC5E3C5B-9223-4DD6-B9B6-A16CFA647B4F.jpeg

Har läst att Aggressors siddobbar är betydligt mjukare än t. ex. MM eller DHF, vilket skulle göra att det inte lämpar sig så väl som framdäck om man gillar kantgrepp. Inget jag verifierat dock, eller tänkt testa. Som bakdäck gillar jag det.

Har läst att Aggressors siddobbar är betydligt mjukare än t. ex. MM eller DHF, vilket skulle göra att det inte lämpar sig så väl som framdäck om man gillar kantgrepp. Inget jag verifierat dock, eller tänkt testa. Som bakdäck gillar jag det.
Nja, det kan jag inte säga att jag märker när jag petar på dem. Har DHF fram. Däremot har de helt annan form och är lite mindre. Men mittmönstret är också lägre, så det är proportionerligt. Kan tänka mig att mönstret är för lågt om man behöver supergrepp i och för sig.

Edit: Jag skulle förmodligen inte välja det som framdäck själv eftersom det finns massa andra som troligen passar lite bättre. Däremot tror jag att de flesta som avfärdar det ändå inte har provat själva, så jag var tvungen att ifrågasätta en skvätt. ?

DHR2 och Aggressor 2.3 3C Exo funkar fint för mig och får nog säga att jag är grymt nöjd hittills!

Tänkte skriva ett lång inlägg om Aggressor/Minion SS och High Roller 2, summa sumarum: Jag har gjort mig av med dem.
Det är DHF/DHR2 som gäller i mitt liv. (Vi får se vad experimenten med Ass-Dissector ger för resultat)

Tänkte skriva ett lång inlägg om Aggressor/Minion SS och High Roller 2, summa sumarum: Jag har gjort mig av med dem.
Det är DHF/DHR2 som gäller i mitt liv. (Vi får se vad experimenten med Ass-Dissector ger för resultat)

Fick du provat ass-dissector? Blir det för trögrullat för trail/enduro?

Fick du provat ass-dissector? Blir det för trögrullat för trail/enduro?

Inte mer än DHF/DHR2 tycker jag.
Har sladdat runt lite på det, känns bra.
Kan tycka mig att Dissectorn bromsar sämre än DHR II, men bara pyttelite.
Assegai tar jag nog aldrig av igen (Ok ok, om det pajjar).

Jag är också inne
Jag kör DHR2/Dissector. Rullar nästan lika bra som DHR2/Minion SS och bromsar aningen bättre.

Jag har funderat på att köra dhr2 fram och dissector bak. Kör nu på dhr2 bredd 2.4 fram med maxxgrip och gillar det. Men dessa finns inte i 2.5 eller 2.6. Tänkte att det det ger ännu bättre grepp i min värld.

Vad kör du för uppsättning av dessa däck (i detalj)?

Jag är också inne

Jag har funderat på att köra dhr2 fram och dissector bak. Kör nu på dhr2 bredd 2.4 fram med maxxgrip och gillar det. Men dessa finns inte i 2.5 eller 2.6. Tänkte att det det ger ännu bättre grepp i min värld.

Vad kör du för uppsättning av dessa däck (i detalj)?
29*2,4 WT 3C MaxxTerra TR EXO för båda däcken.

Jag kör DHR2/Dissector. Rullar nästan lika bra som DHR2/Minion SS och bromsar aningen bättre.
DHF vs Dissector, hur är skillnaden i grepp där?
Kör idag DHF 2.5” / DHF 2.3” och funderar på om det vore smart att testa dissector i 2.4” bak för att få ner vikten och rullmotståndet lite. Det hade ju dock inneburit bredare bakdäck, vilket kanske motverkar syftet med bytet lite.

Ungefär som förväntat, Dissector greppar lite sämre än DHR2, men det märks så klart mest när det är lite lösare i backen. Både när det gäller bromsgrepp och kurvgrepp, men det är ju som sagt inte så konstigt :)
Dissector fram med Rekon bak kan nog vara en grym stig-setup för torrt väder

Ungefär som förväntat, Dissector greppar lite sämre än DHR2, men det märks så klart mest när det är lite lösare i backen. Både när det gäller bromsgrepp och kurvgrepp, men det är ju som sagt inte så konstigt :)
Dissector fram med Rekon bak kan nog vara en grym stig-setup för torrt väder

Har samma känsla här, kör ju Assegai/Dissector.
Dissector sladdar lite mer än DHR2, fast på ett bra sett, lättkontrollerat.
Assegais (av vissa avskydda) transition dobbar tycker jag väger upp kombon bra, då jag inte är man nog att svänga hojen som man ska. Ännu.

Tror att Ass-Dissector rullar lika bra/dåligt som DHF/DHR2 totalt sett.
Ass-dissector, Business in front, party in the back.
DHR/DHR2 så är greppet lite mer jämnt mellan fram och bak.

Dissector/Rekon Låter på pappret bra.
Vem tar en för laget?

Senast ändrad:
Vem tar en för laget?

Ja, Dissector/Rekon på sommaren och DHR2/Dissector på vintern låter bra. Men på min fs är 2.35 Forekaster bak på gränsen med utrymme. Vet inte om 2.4 Rekon skulle passa och tror att kantdobberna av 2.4 Dissector skulle tar i.

Ja, Dissector/Rekon på sommaren och DHR2/Dissector på vintern låter bra. Men på min fs är 2.35 Forekaster bak på gränsen med utrymme. Vet inte om 2.4 Rekon skulle passa och tror att kantdobberna av 2.4 Dissector skulle tar i.
Det är ungefär lika brett som DHR2 2,4 kanske lite smalare över kantdobbarna. Jag kan mäta i eftermiddag om du vill :)

Vem tar en för laget?

Jag tog en för laget. Kör DHF/DHR Maxterra på vintern (mycket nöjd) och tidigare MM soft/NN Speedgrip på sommaren När det är torrt. MM/NN rullar riktigt bra och har tillräckligt grepp för min typ av stigcykling men gillar inte dämpningen. Köpte DIS/Rekon i år. Rullar alldeles för trögt för mig tyvärr. Kan nästan lika gärna köra DHF/DHR. Bytt tillbaka till MM/NN.

De som inte tror mig kan få chansen på DIS/Rekon med rabatt :)

Jag tog en för laget. Kör DHF/DHR Maxterra på vintern (mycket nöjd) och tidigare MM soft/NN Speedgrip på sommaren När det är torrt. MM/NN rullar riktigt bra och har tillräckligt grepp för min typ av stigcykling men gillar inte dämpningen. Köpte DIS/Rekon i år. Rullar alldeles för trögt för mig tyvärr. Kan nästan lika gärna köra DHF/DHR. Bytt tillbaka till MM/NN.

Det var ju intressant, vilken stomme och vilken storlek kör du?

Jag upplevde samma sak när jag testade Highroller/Minion SS. Tyckte det inte rullade något vidare snabbare än DHF/DHRII som jag bytte ifrån, samt att det var sämre grepp.

Vad händer? Hur kan ett semi-slick upplevas trögt och hur i all världen gick det till när man bytte tillbaka till MM...för rullmotståndets skull?

Nu börjar det bli intressant på riktigt!

(Säkrar upp med smiley ?)

Vad händer? Hur kan ett semi-slick upplevas trögt och hur i all världen gick det till när man bytte tillbaka till MM...för rullmotståndets skull?

För mig så ville jag testa hur bra jag kunde få hojjen att rulla Hade DHF/DHR II, så jag testade Aggressor, det rullade trögt och sämre grepp. Tillbaka med DHR II:an. Slet ut mitt DHR II, tänkte att jag skulle testa en annan kombo, slängde på Highroller II och Minion SS. Blev inte imponerad. Så det slutade med DHF/HRII där jag inte gillade HRII men körde på iaf.

Förväntade väl mig att de olika däck-kombona skulle rulla mycket lättare. Men skillnaden var knapp, tycker jag.
Aggressorn val likvärdig med DHR II i rull och med sämre grepp.
Minion SS kanske rullade snabbare, men jag upplevde den inte som snabb på platten eller på transport. Bromsgreppet är ju som det är med de också. Kombinationen med HR2, som jag inte gillade alls som framdäck gjorde väl inte saken bättre.

Svaret ligger i casingen. Jag är övertygad om att hur lätt casingen deformeras är den största faktorn i hur lätt ett däck rullar, så ett semislick med dämpad casing kan rulla klart trögare än ett däck med köttigt mönster men flimsig casing.

Har en helt annan upplevelse av DIS/Rekon. Körde det hela vintern och var jättenöjd. 2.4WT Exo och 3c på båda. Har nu flyttat bak DIS och satt ett DHR2 3C MaxxGrip fram för lite mer grepp. Jämföra det med dhr+dhf är ren bullshit

För mig så ville jag testa hur bra jag kunde få hojjen att rulla Hade DHF/DHR II, så jag testade Aggressor, det rullade trögt och sämre grepp. Tillbaka med DHR II:an. Slet ut mitt DHR II, tänkte att jag skulle testa en annan kombo, slängde på Highroller II och Minion SS. Blev inte imponerad. Så det slutade med DHF/HRII där jag inte gillade HRII men körde på iaf.

Förväntade väl mig att de olika däck-kombona skulle rulla mycket lättare. Men skillnaden var knapp, tycker jag.
Aggressorn val likvärdig med DHR II i rull och med sämre grepp.
Minion SS kanske rullade snabbare, men jag upplevde den inte som snabb på platten eller på transport. Bromsgreppet är ju som det är med de också. Kombinationen med HR2, som jag inte gillade alls som framdäck gjorde väl inte saken bättre.
HR2 kan jag inte förstå hur någon gillar, möjligt att det är bättre i DH-casing, men i exo är det inget jag förstår mig på. DHR2 rullar bättre och är bättre på allt annat också.

Det är ungefär lika brett som DHR2 2,4 kanske lite smalare över kantdobbarna. Jag kan mäta i eftermiddag om du vill :)

Tack, men tror att DHR2 2.4 skulle inte passa bak heller. Men kör inte mycket på min FS, så lämnar nu DHR2/Forekaster kombo på året runt till dom är sliten.

Kör framförallt HT, nu med Specialized Butcher Grid 29x2.6 fram och Eliminator Grid Trail 29x2.3 bak (båda 61 mm bred på 30 mm fälg). Inte så lättrulad, men jag kör ändå långsamt.

Jag är märkligt nog ganska nöjd med DHF 2,3" EXO Maxxterra fram och Minon SS 2,3" EXO Dual bak (+korv). Tidigare hade jag Aggressor 2,3 EXO Dual bak och det var utmärkt även det. Tyckte bara det rullade trögt på asfalt, och det spelar ingen som helst roll.

Det enda jag egentligen klurar på är om inte Dual är funkis fram. :unsure: Det är rätt greppigt faktiskt, och möjligen får man bättre kantgrepp om dobbarna är lite styvare. För att inte tala om att det vore skönt att slippa kantdobbar som nöts ner på ett par månader.

Jag är märkligt nog ganska nöjd med DHF 2,3" EXO Maxxterra fram och Minon SS 2,3" EXO Dual bak (+korv). Tidigare hade jag Aggressor 2,3 EXO Dual bak och det var utmärkt även det. Tyckte bara det rullade trögt på asfalt, och det spelar ingen som helst roll.

Det enda jag egentligen klurar på är om inte Dual är funkis fram. :unsure: Det är rätt greppigt faktiskt, och möjligen får man bättre kantgrepp om dobbarna är lite styvare. För att inte tala om att det vore skönt att slippa kantdobbar som nöts ner på ett par månader.
Körde precis samma på min fast dhf dual 2.5wt fram o minion ss dual 2.3 bak ?? riktigt go kombo nu på vår/sommaren iaf, rullar grymt fint och fullt tillräcklig grepp.

Vad får jag för effekt om jag byter ut mitt (29”) DHF 2.3” bak till ett DHRII 2.4” bak? Har svårt att få en klar bild av vilket av dem som rullar bäst.

Ni har naturligtvis rätt i att mycket av rullet sitter i casing och gummiblandning.

@SGS - Jag upplever att mitt MM soft snakeskin rullar riktigt bra. Greppet när det är blött tycker jag är riktigt dåligt. Vet att många jämför det med DHF Maxterra, för mig är det helt olika däck.

Kul med så olika erfarenheter. Jag kör också MM (Addix Soft, Snakeskin) fram och har nog aldrig stött på ett så trögrullat stigdäck förr. Närmast kommer jag ifrån ett DHF 3C MaxTerra och det var helt klart snäppet snabbare. Nu till det intressanta. I väta upplevde jag nämligen DHF som undermåligt. Såg stöddigt ut men framhjulet gav lätt vika när det verkligen gällde. Kanske att jag har en för defensiv körstil. P.g.a det fenomenala vädret har jag däremot aldrig prövat MM i lera än, men jag trodde faktiskt detta skulle vara något av dess paradgren. Blir intressant till hösten.

Ni som kör lite hårdare. Vad klarar ni er med för casing?
Har börjat gå fortare för mig och snakeskin/exo punkar och viker sig trots insert. Räcker exo+ fram? Räcker det bak också eller behövs DD/supergravity/black diamond?
Väger bara 73kg och trampar alltid men att punka så fort det går fort är segt, det mesta lagas med småkorv i hålen men ändå.

Har börjat gå fortare för mig och snakeskin/exo punkar och viker sig trots insert. Räcker exo+ fram? Räcker det bak också eller behövs DD/supergravity/black diamond?
Väger bara 73kg och trampar alltid men att punka så fort det går fort är segt, det mesta lagas med småkorv i hålen men ändå.

Bra fråga, jag konstaterade ungefär samma förra året... Dvs med min nya enduro-hoj med lååång reach (eller numera bara lång enl. senaste trendmåtten...) och med inställningen att uteslutande åka enduro+ev lite park, så punkade jag typ alla mina vanliga bakdäck (Maxxis DHR och Aggressor i EXO-casing samt MM i SS-casing) på samma stigar som jag kört på dom senaste 10 åren. Nu har det åkt på ett Spech med deras Blck Dmnd som funkar bättre, dock är det ju inte alls lika trevligt att köra lugna söndagsturer på...

Ni har naturligtvis rätt i att mycket av rullet sitter i casing och gummiblandning.

Kul med så olika erfarenheter. Jag kör också MM (Addix Soft, Snakeskin) fram och har nog aldrig stött på ett så trögrullat stigdäck förr. Närmast kommer jag ifrån ett DHF 3C MaxTerra och det var helt klart snäppet snabbare. Nu till det intressanta. I väta upplevde jag nämligen DHF som undermåligt. Såg stöddigt ut men framhjulet gav lätt vika när det verkligen gällde. Kanske att jag har en för defensiv körstil. P.g.a det fenomenala vädret har jag däremot aldrig prövat MM i lera än, men jag trodde faktiskt detta skulle vara något av dess paradgren. Blir intressant till hösten.

Om du upplever MM soft (icke super gravity) som trögrullat fram så har du gjort nåt fel :)

Om du upplever MM soft (icke super gravity) som trögrullat fram så har du gjort nåt fel :)

Tveklöst slöare än ANNAT.

Sedan kan det sägas att jag generellt sett inte har behov av däck likt MM. Klarar mig bra på betydligt snabbare däck för vanlig småstökig stigcykling. Däck likt MM eller DHF ger dock upplevelsen av utökade säkerhetsmarginaler vilket kan vara skönt ffa nedåt i högre farter. Samt att de är tänkta som "fit and forget" för att passa OK oavsett årstid och väderlek.

Vet iofs inte hur hårt jag kör men jag anpassar lufttryck efter däck, så löser det sig. Öst på i steniga Källviken igår med rätt lätta däck utan genomslag eller punka. Men det krävs ju lite mer tryck än med tjockare däck.

Vet iofs inte hur hårt jag kör men jag anpassar lufttryck efter däck, så löser det sig. Öst på i steniga Källviken igår med rätt lätta däck utan genomslag eller punka. Men det krävs ju lite mer tryck än med tjockare däck.
Hjälps inte. Får punka mitt i mönstret och sidoväggarna också. Källviken är enligt mig ganska snälla stenar så där klarade jag mig ganska bra (en dubbelpunka fram). Med det sagt punkar jag ju inte varje dag men för ofta för att jag ska tycka att det är ok.

Hjälps inte. Får punka mitt i mönstret och sidoväggarna också. Källviken är enligt mig ganska snälla stenar så där klarade jag mig ganska bra (en dubbelpunka fram). Med det sagt punkar jag ju inte varje dag men för ofta för att jag ska tycka att det är ok.
Ja om du sticker hål i däcken får du nog skaffa tjockare. Exo har jag sällan lyckats kvadda med stick mitt i.

Eller välja bättre linjer.

Kör du ”för” breda däck i förhållande till fälg? Påverkar väl dock inte stickpunka.

Även hål mitt i mönstret brukar komma från genomslag (det är ju ganska ofta som hjulet inte är vinkelrätt mot underlaget när man kör i skogen).

Vad kör du för tryck?

Tillbaka
Topp