Rock shox ultimate / orbea oiz

JakobGawlik

Aktiv medlem
Hej!

tänkte testa lite längre slag på min oiz och är sugen på att sätta rockshox ultimate istället för fox.
Fram är ju inga bekymmer men jag undrar om man kan reda ut det med bakdämparen?
det blir dyrt om jag ska ha en bastardlösning med fox bak och rs fram.

någon som har tänkt och luskat i samma banor?

Jakob

Varför skulle det bli dyrt att köra olika fabrikat på dämpare fram och bak? Jag har kört det utan problem på flera cyklar.

Enda kruxet är väl att de kommer med 3-läges dämpare från fabrik men RS bara tillverkar 2-läges. Det behöver dock inte vara ett jätteproblem om man trixar lite med vajerspänningen i deras Squidlock.

Ah, ja då blir det svårt. Enklast i sammanhanget blir nog att sätta på en Fox 34SC i sådana fall. Vad jag förstått har de samma pluttar längst upp i dämparen för att bygga om dem mellan de olika varianterna på låsning, vilket innebär att du borde kunna ta delarna från den 32 som sitter där idag om du inte hittar en 34 med remote PTU.

Det därmed lägena går som sagt att trixa med, inget jag skulle stirrat mig blint på.

Ja, om det inte blir helt uppenbart enkelt att sätta RS blir det fox.
Var sugen på att testa nya RS och så är den dessutom lättare och billigare än fox.
Vi får se hur det utvecklar sig :)
Tack för svar i all fall!

Jag (eller egentligen Racing bike Sweden) byggde om min 2018 dps till en 2017, den har funkat fint sen dess. Det är två delar som byttes ut (2017 års cam och spring (art. 210-30-070 resp. 039-00-382).

Vet inte om det funkar exakt likadant på din dämpare men om det är det så är det inte speciellt dyrt.

Bilagor

• 2017 Float DPS.jpg
    2017 Float DPS.jpg
    239.3 KB · Besök: 258
  • 2018 float dps.jpg
    2018 float dps.jpg
    240.8 KB · Besök: 245
Fast bak ska också bytas
Från 190/40 till 190/45
Om inte jag minns fel från någon technical declaration jag läste när senaste Oiz släpptes, så är det bara en plastbit man plockar ur som sitter i luftburken. Alltså samma dämpare.

Att du "gafflar upp" din cykel en smula är ju vanligtvis lugnt, men har du verifierat att du kan köra 5mm längre stroke utan att något tar i där bak?
Oiz Säljs med längre slag på dämpare i TR-utförande, alltså helt lugnt för ramens del.

Tillbaka
Topp